D&D DnD - skvalkanalen

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Ibland vill jag bara skriva någon kort tanke eller slänga ur mig en snabb fråga som har med DnD (alla editioner räknas) att göra men känner att en hel tråd är lite overkill. Det är vad jag tänker använda den här tråden till. Du är välkommen att skjuta från höften här. Se det som FB eller så. Hoppas att fler än jag vill vara med här.

Dagens historiska DnD-upptäckt. Calendar of Harptos (från Forgotten Realms alltså) tycks vara baserad på den franska revolutionskalendern, ni vet den som var i bruk från 1793 fram till 1805 då Napoleon gjorde slut på dumheterna. Bägge har tolv månader med namn med årstidstema a tre veckor på tio dagar vars namn går från ett till tio. Enda skillnaden är att Harptos har fem eller sex extradagar instoppade på flera ställen under året där den franska revolutionskalendern samlade alla efter årsskiftet.

Någon som vet något mer om detta?

Jag har insett att jag kommer att behöva någon slags Drow outpost/slave camp/prison i min kampanj och jag pallar inte göra hela jobbet själv. Någon som känner till någon karta eller modul som jag kan sno saker från? (Spelar DnD 5, men är inte den som är den).

En tanke som slog mig, när jag satt och tänkte på rustningar (och tittade på youtubeklipp om rustningar) och specifikt hjälmar;

I Baldurs Gate (dataspelet, som såvitt jag förstår till väldigt stor del bygger på DnD 2nd Edition) så var hjälmar en helt valfri rustningsdel som hade den ganska värdefulla funktionen att de skyddade mot kritiska träffar. Så istället för att ta dubbel skada från en kritisk träff (har jag för mig) tog man bara normal skada.

Det här tyckte jag var väldans coolt. Det innebär att vem som helst borde vilja ha en hjälm på sig, oavsett vad de har för rustning i övrigt (vilket känns realistiskt), men det gör också att hjälmen i är helt valfri. Du kan ha tung rustning utan hjälm om du vill, om du vill ha den där riktiga filmlooken.

Det jag grunnade på var om det här är något dataspelet hittade på, eller om det var så det funkade i rollspelsreglerna också? Om det var det senare, har DnD haft andra sätt att ge hjälmar en effekt på som är skiljd från resten av rustningen?

Skarpskytten;n333129 said:
Enda skillnaden är att Harptos har fem eller sex extradagar instoppade på flera ställen under året där den franska revolutionskalendern samlade alla efter årsskiftet.

Jag har alltid varit väldigt förtjust i den här egenheten, även om jag själv först kom i kontakt med den via Warhammer FRP. Det får festdagarna att kännas väldigt speciella när de på sätt och vis är helt skilda från den vanliga tidräkningen.

Rymdhamster;n335322 said:
En tanke som slog mig, när jag satt och tänkte på rustningar (och tittade på youtubeklipp om rustningar) och specifikt hjälmar;

I Baldurs Gate (dataspelet, som såvitt jag förstår till väldigt stor del bygger på DnD 2nd Edition) så var hjälmar en helt valfri rustningsdel som hade den ganska värdefulla funktionen att de skyddade mot kritiska träffar. Så istället för att ta dubbel skada från en kritisk träff (har jag för mig) tog man bara normal skada.

Det här tyckte jag var väldans coolt. Det innebär att vem som helst borde vilja ha en hjälm på sig, oavsett vad de har för rustning i övrigt (vilket känns realistiskt), men det gör också att hjälmen i är helt valfri. Du kan ha tung rustning utan hjälm om du vill, om du vill ha den där riktiga filmlooken.

Det jag grunnade på var om det här är något dataspelet hittade på, eller om det var så det funkade i rollspelsreglerna också? Om det var det senare, har DnD haft andra sätt att ge hjälmar en effekt på som är skiljd från resten av rustningen?
Jag vill minnas att AD&D1 hade någon regel om att om du inte hade hjälm var det X% chans att en attack riktades mot ditt oskyddade huvud (AC 10), men ingen annan version har haft regler om hjälm inbyggda.

Staffan;n335324 said:
Jag vill minnas att AD&D1 hade någon regel om att om du inte hade hjälm var det X% chans att en attack riktades mot ditt oskyddade huvud (AC 10), men ingen annan version har haft regler om hjälm inbyggda.

Hmm, så tidiga DnD hade en slags träffområdessystem ett tag, med andra ord =D Det var spånnande!

... hjälmar ...

Jag undrar om inte jag har sett någon OSRare som körde med en cool husregel. Själv har jag tänkt att om jag kör OSR igen så ska hjälmar ge någon fördel och hjälmar med horn ge en ännu större fördel. Pga hårdrock.

Jag har alltid varit väldigt förtjust i den här egenheten, även om jag själv först kom i kontakt med den via Warhammer FRP. Det får festdagarna att kännas väldigt speciella när de på sätt och vis är helt skilda från den vanliga tidräkningen.

Ja, jag älskar sådana kalendrar. Och historiker som jag är har jag gått runt i nästa fyra årtionden och trott att det var Tolkien som uppfann det där; kalendrarna i tilläggen till Sagen om ringen (sorry, konservativ) är ju gjorde på det sättet också, fast de tack och lov har sjudagarsveckor. I själva verket snodde nog den gode Oxfordprofessorn idén från Franska revolutionen ...

Hjälmet er jättenyttig når det kommar grönt klet från taket. Uten hjälmet er det straks på hude. Med hjälmet har man en möjlighet att göra nån.

Det samme med fäller hvor stein eller liknande faller ned.

Hittade en läsvärd artikel om XP för guld i DnD 5: http://dungeonofsigns.blogspot.com/2...edition-d.html. Är det någon som har kört femman med XP för guld? (utom 2097 då, hon har tom en egen tråd om det här). Hur gick det?

Hittade en läsvärd artikel av Jonathan Tweet om multiclassing i DnD 3, en av grejjerna de inte fick till så bra: https://www.enworld.org/threads/mult...dition.670888/. Själv är jag nyfiken på vad folk tycker om femman, har de fått till det bra där? Jag har förstått som att systemet tilltalar optarna i alla fall?

Skarpskytten;n346411 said:
Hittade en läsvärd artikel om XP för guld i DnD 5: http://dungeonofsigns.blogspot.com/2017/12/gold-for-experience-in-5th-edition-d.html. Är det någon som har kört femma med Xp för guld? (utom 2097 då, hon har tom en egen tråd om det här).

Hittade en läsvärd artikel av Jonathan Tweet om multiclassing i DnD 3, en av grejjerna de inte fick till så bra: https://www.enworld.org/threads/multiclassing-in-d-d-3rd-edition.670888/. Själv är jag nyfiken på vad folk tycker om femman, har de fått till det bra där? Jag har förstått som att systemet tilltalar optarna i alla fall?

5ed multiklassing lyckas ta de värsta delarna av 3.X multiklassande och AD&D multiklassande och blandar dem. Hur de hanterar spell slotts är en ren mardröm, resultaten är antingen op eller kassa och det är en förvirrande process som kräver 3.X regeltolkningar i ett system som är skrivet för att vara lösare och mindre pilligt.

5ed hade redan löst multiklassing med sub-klasserna är det värsta! Vill du spela en Druid Paladin så finns oath of the ancients! Wizard Fighter? Eldritch knight! Sedan fegade de ur och hade ändå med multiklassande!

God45;n346414 said:
5ed multiklassing lyckas ta de värsta delarna av 3.X multiklassande och AD&D multiklassande och blandar dem. Hur de hanterar spell slotts är en ren mardröm, resultaten är antingen op eller kassa och det är en förvirrande process som kräver 3.X regeltolkningar i ett system som är skrivet för att vara lösare och mindre pilligt.

5ed hade redan löst multiklassing med sub-klasserna är det värsta! Vill du spela en Druid Paladin så finns oath of the ancients! Wizard Fighter? Eldritch knight! Sedan fegade de ur och hade ändå med multiklassande!

Om någon hoppar ut ur buskarna och anklagar mig för att ha spelat följande klass combos: Rogue-Paladin, Druid-Barbarian och Sorcerer-Warlock så har ni helt rätt! Men alla de karaktärerna var byggda för att vara min/maxade för att jag vill vinna!

God45;n346414 said:

Det är antagligen därför de presenterar multiclassing som en optional rule snarare än en del av grundreglerna.

Den är där för alla de som ser multiclassing som synonymt med DnD och skulle skriva jäkla mord om de plockade bort det. Men verkar alltså inte vara en del av hur de faktiskt tänkt sig att man ska spela.

Jag gillar det själv (att de tog med det alltså, inte själva multiclassing). DnD borde vara en verktygslåda med massa prylar man kan plocka ihop för att passa ens egen grupp.

God45;n346414 said:

Jag tycker den här analysen är spot-on. Jag har själv gjort den analysen, varför ska man kunna spela Wizard-Fighter när det finns Läskig Riddare? Und so weiter. I min kampanj har jag tillåtit det, men upptäckte att jag blev rätt provocerad när en spelare gjorde en build med Fighter plus Wizard (den där wardancer-ripp-offen-i-AGttS) - jag kände att ripp-offen är ju i stridig magiker, så vad är grejjen med krigaren? Grejjenv var så klart att den var optigare.

Rymdhamster;n346416 said:
Den är där för alla de som ser multiclassing som synonymt med DnD och skulle skriva jäkla mord om de plockade bort det. Men verkar alltså inte vara en del av hur de faktiskt tänkt sig att man ska spela.

Visst, men de vågade ju plocka bort Alignments så varför inte multiclassing? De reglerna kunde de ju haft på sin hemsida.

I nästa kampanj bannar jag nog multiclassing. Feats har jag inte riktigt landat i än, kanske för att mina spelare i min kampanj har valt på ett bra sätt (dvs mer utifrån rollfigurens fluff än bara vad som är mekaniskt bra).

Skarpskytten;n346411 said:
Hittade en läsvärd artikel av Jonathan Tweet om multiclassing i DnD 3, en av grejjerna de inte fick till så bra: https://www.enworld.org/threads/mult...dition.670888/. Själv är jag nyfiken på vad folk tycker om femman, har de fått till det bra där? Jag har förstått som att systemet tilltalar optarna i alla fall?
5ans system är i princip 3ans, med lite skydd mot de värsta avarterna:
  • Man får inte alla proficiencies från sin andra klass.
  • Klasserna är designade så de grundläggande förmågorna är utspridda över level 1-3, och sedan får man en statbonus på level 4 och oftast något rejält kraftfullt på level 5, vilket gör att man i de flesta fall vill gå hyggligt djupt in i klassen).
Men samtidigt finns det en del kombinationer som fungerar ovanligt bra, i alla fall om man har en välvillig regeltolkning (t ex att använda warlock spell slots för att mata paladinens Smite eller sorcererns Font of Magic, och sedan få tillbaka dem på en short rest). Så det är inte perfekt.

PF2 har en intressant variant på multiclassing, som är baserad på hur klasserna är byggda. Klasserna består i princip av ett skelett som ger viss matte på vissa nivåer (träffchans, saves, o s v), ett litet antal grundläggande klassförmågor, och class feats varannan level som är de som låter en göra coola saker med sin matte. För multi-class så använder du dina class feats för att "köpa in dig" i en annan klass, vilket oftast ger dig en lite sämre version av den klassens matte på vissa områden samt möjligheten att köpa in dig på den klassens klassförmågor (eller spells), dock på en högre nivå än vad någon som har den klassen som huvudfokus skulle kunna göra.

Så en fighter som köper in sig på att bli wizard kommer fortfarande att ha den bästa attackbonusen, bland den bästa rustningen, och så vidare. Men på level 14 kanske han har lagt tre feats på Wizard Dedication, Basic Wizard Spellcasting, och Expert Wizard Spellcasting och då fått lite cantrips plus en spell slot vardera på level 1 till 5. En annan fighter hade kanske fokuserat på att slåss med sköld och lärt sig Aggressive Block (knuffa till en motståndare vars attack du blockerar med skölden), Shielded Stride (använda sköld vid förflyttning för att undvika frislängar), och Paragon's Guard (behöver inte använda en handling varje runda till att få sköldbonus på AC).

Skarpskytten;n346417 said:
Visst, men de vågade ju plocka bort Alignments så varför inte multiclassing?

*blink, blink* Har de plockat bort alignments? Det har jag inte ens reflekterat över =D

Måste slagit en etta på mitt preception-slag.

Men ja, min plan för kommande DnD kampanj (min första som SL, faktiskt =) är att varken ha Multiclass eller feats med. Det fiinns ju en hel uppsjö av val redan inbyggda i varje klass.

Skarpskytten;n346417 said:
Visst, men de vågade ju plocka bort Alignments så varför inte multiclassing?

Rymdhamster;n346433 said:
*blink, blink* Har de plockat bort alignments? Det har jag inte ens reflekterat över =D

Nej, Alignment finns ju kvar på sidan 122 i PH. Förvisso nedtonat, men känns inkluderat på ungefär samma nivå som Multiklassning är.

Dvs, "här är något ni kan använda om ni vill, men vi ser det inte som särskilt viktigt". Har förvisso inte kollat alla besvärjelser än, om det kanske är viktigtare än vad det verkar, men nog finns det där i alla fall.

Rymdhamster;n346435 said:
Nej, Alignment finns ju kvar på sidan 122 i PH. Förvisso nedtonat, men känns inkluderat på ungefär samma nivå som Multiklassning är.

Dvs, "här är något ni kan använda om ni vill, men vi ser det inte som särskilt viktigt". Har förvisso inte kollat alla besvärjelser än, om det kanske är viktigtare än vad det verkar, men nog finns det där i alla fall.

Jag har inte hittat en enda mekanisk grej kopplad till alignments i DnD5, varken i klasser eller trollformler. Du kan ta bort dem och det påverkar inte inte spelet. Det kan du också göra i ODD, Holmes, Moldway, Mentzer. Men inte i ADnD (tror jag) och inte i 3.

Så det är bara löst påklistrat. Det är fejk. Vilket inte är en kritik i sig, jag föredrar det så, jag bara önskar de hade tagit steget fullt ut istället för att ha med det så pliktskyldigt.

Rymdhamster;n346435 said:

Alignment finns, men de har tagit bort all mekanik kopplat till det. Inga Detect Evil formler längre. Inga hårda straff för den som byter alignment.

Shit, det finns fler regler för Inspiration än för Alignment, och jag tycker Inspiration är rätt anemiskt. :rolleyes:

Skarpskytten;n346436 said:
jag bara önskar de hade tagit steget fullt ut istället för att ha med det så pliktskyldigt.

Aha, jag måste missförstått ditt första inlägg. Jag läste det som att du sa att de plockat bort alignment helt från böckerna =)

synd att de plockat bort all regelkoppling till alignments. Jag har på senare år börjat gilla det konceptet. Men det är ju så klart lätt att stoppa in i den utsträckning jag vill ha det.

jag ser dock inget fel i att ha med frivillga extraregler i böckerna. Multiclass och alginments utgör sammanlagt ca 3 sidor. Jag tvivlar på att vi fått mycket av värde på de tre sidorna istället. Eller ens billigare bok om de plockat bort dem helt.

Dessutom ser jag en stor poäng att ha kvar dem, och det är för de som ville porta sina karaktärer från en tidigare edition (eller annat närliggande system) till 5th och fortsätta spela där, när 5ths vanliga klasser och subklasser kanske inte skulle vara tillräckligt att täcka alla kombinationer.

Det kan kännas lite bortslösat om man inte vill porta en poående kampanj, men jag kan gissa att de som skrev den ville maximera möjligheterna att vinna tillbaka spelare och få in alla på samma utgåva för att maximera försäljing.

Rymdhamster;n346438 said:
Aha, jag måste missförstått ditt första inlägg. Jag läste det som att du sa att de plockat bort alignment helt från böckerna =)

synd att de plockat bort all regelkoppling till alignments. Jag har på senare år börjat gilla det konceptet. Men det är ju så klart lätt att stoppa in i den utsträckning jag vill ha det.

jag ser dock inget fel i att ha med frivillga extraregler i böckerna. Multiclass och alginments utgör sammanlagt ca 3 sidor. Jag tvivlar på att vi fått mycket av värde på de tre sidorna istället. Eller ens billigare bok om de plockat bort dem helt.

Dessutom ser jag en stor poäng att ha kvar dem, och det är för de som ville porta sina karaktärer från en tidigare edition (eller annat närliggande system) till 5th och fortsätta spela där, när 5ths vanliga klasser och subklasser kanske inte skulle vara tillräckligt att täcka alla kombinationer.

Det kan kännas lite bortslösat om man inte vill porta en poående kampanj, men jag kan gissa att de som skrev den ville maximera möjligheterna att vinna tillbaka spelare och få in alla på samma utgåva för att maximera försäljing.

Nej, det där med alignments var ett slags skämt. Som det är i DnD5 är det så dåligt beskrivit att jag tycker det är nästan meningslöst. Beskrivningarna i DnD3 var mycket bättre. Har också undrat varför man inte kan få inspiration för att spela sitt alignment, det har vi husreglat i min kampanj.

Jo, hela DnD5 genomsyras ju av en oöverträffad kombo av regelelegans och vinstmaximering.

Skarpskytten;n346436 said:
Jag har inte hittat en enda mekanisk grej kopplad till alignments i DnD5, varken i klasser eller trollformler. Du kan ta bort dem och det påverkar inte inte spelet. Det kan du också göra i ODD, Holmes, Moldway, Mentzer. Men inte i ADnD (tror jag) och inte i 3.

Så det är bara löst påklistrat. Det är fejk. Vilket inte är en kritik i sig, jag föredrar det så, jag bara önskar de hade tagit steget fullt ut istället för att ha med det så pliktskyldigt.

Ha! Jag hittade det efter mer arbete än jag vill erkänna. Men det finns en mekanisk effekt! Oathbreaker paladinen måste vara evil! Ha! Det är en mekansk effekt! Jag vinner D&D!

God45;n346610 said:
Ha! Jag hittade det efter mer arbete än jag vill erkänna. Men det finns en mekanisk effekt! Oathbreaker paladinen måste vara evil! Ha! Det är en mekansk effekt! Jag vinner D&D!

Grattis! Sätt ett kryss i Library Use. Eller lägg till 10 XP!

Det måste ha varit en miss! Jag menar, man kan ju vara CE och vara Oath of Devotion-Paladin ... Eller en LG Warlock som sålt sig till Great Chthulu.

God45;n346415 said:
Om någon hoppar ut ur buskarna och anklagar mig för att ha spelat följande klass combos: Rogue-Paladin, Druid-Barbarian och Sorcerer-Warlock så har ni helt rätt! Men alla de karaktärerna var byggda för att vara min/maxade för att jag vill vinna!

Bah! Amatör!
Barbarian-Ninja-Bard.
Paladin-Assassin.
Och nej. Inte i DnD5, utan ADnD på 1980-talet (med hjälp av Unearthed Arcana och Oriental Adventures).
:smile:

God45;n346610 said:
Oathbreaker står också i NPC-kapitlet DMG, så det är ju inte strikt en option för PCs (inte för att det hindrat någon...).

Staffan;n335324 said:

ADnD2 Player's Option: Combat & Tactics har regler för det mesta:
- Crit tabeller.
- Hit Locations.
- Piece mail armor.

anth;n346614 said:
Bah! Amatör!
Barbarian-Ninja-Bard.
Paladin-Assassin.
Och nej. Inte i DnD5, utan ADnD på 1980-talet (med hjälp av Unearthed Arcana och Oriental Adventures).
:smile:

Paladin-Assassin antyder en typ av Dual klassande som får mig att vilja kräkas lite.

Skarpskytten;n346612 said:
Grattis! Sätt ett kryss i Library Use. Eller lägg till 10 XP!

Det måste ha varit en miss! Jag menar, man kan ju vara CE och vara Oath of Devotion-Paladin ... Eller en LG Warlock som sålt sig till Great Chthulu.

Just Paladin-ederna har ju, i stället för alignment-krav, specifika restriktioner. I fallet Oath of Devotion så är det ganska svårt att kombinera dessa restriktioner med att vara Chaotic Evil.

Staffan;n346624 said:
Just Paladin-ederna har ju, i stället för alignment-krav, specifika restriktioner. I fallet Oath of Devotion så är det ganska svårt att kombinera dessa restriktioner med att vara Chaotic Evil.

Att spela en Chaotic Evil Oath of Devotion advokat paladin som tekniskt sett följer eden och får awesome krafter vore en superkul karaktär!

Min Oath of Conquest Paladin/Sorcerer var Lawful Good.

Douse the Flame of Hope. It is not enough to merely defeat an enemy in battle. Your victory must be so overwhelming that your enemies’ will to fight is shattered forever. A blade can end a life. Fear can end an empire.

Rule with an Iron Fist. Once you have conquered, tolerate no dissent. Your word is law. Those who obey it shall be favored. Those who defy it shall be punished as an example to all who might follow.

Strength Above All. You shall rule until a stronger one arises. Then you must grow mightier and meet the challenge, or fall to your own ruin.

Det där låter mer som ett skolexempel på Lawful Evil, eller möjligtvis Lawful Neutral. I och med att beskrivningarna i 5e är lite anemiska så lutar jag mig tillbaka på 3e:

"Good" implies altruism, respect for life, and a concern for the dignity of sentient beings. Good characters make personal sacrifices to help others.

A lawful good character acts as a good person is expected or required to act. She combines a commitment to oppose evil with the discipline to fight relentlessly. She tells the truth, keeps her word, helps those in need, and speaks out against injustice. A lawful good character hates to see the guilty go unpunished.

A lawful neutral character acts as law, tradition, or a personal code directs her. Order and organization are paramount to her. She may believe in personal order and live by a code or standard, or she may believe in order for all and favor a strong, organized government.

A lawful evil villain methodically takes what he wants within the limits of his code of conduct without regard for whom it hurts. He cares about tradition, loyalty, and order but not about freedom, dignity, or life. He plays by the rules but without mercy or compassion. He is comfortable in a hierarchy and would like to rule, but is willing to serve. He condemns others not according to their actions but according to race, religion, homeland, or social rank. He is loath to break laws or promises.

Jag skulle säga att din Oath of Conquest-paladin måhända såg sig själv som god, men hade det varit i min kampanj och du försökt läsa en book of exalted deeds hade du bara sett nonsens i boken.

Staffan;n346624 said:

Visst, men till skillnad från AD&D och D&D3 finns det inga sanktioner D&D5. (Kan ej 4:an, upplys mig!) Reglerna ger inte DM mandat att göra någonting om en Paladins spelare struntar i ederna. De är bara fluff. Och intressant nog säljs inte Oathbreaker in som en sanktion heller. Det som står är däremot "If you allow a player to choose the Oathbreaker option". Det är alltså ett val spelaren gör, inget som DM använder som ett slags straff. Det är ett helt annat tänkande än i äldre utgåvor. Och jag säger inte att det är dåligt, tvärtom så gillar jag D&D5s "bort med alla trista restriktioner"-filosofi.

Staffan;n346627 said:
Det där låter mer som ett skolexempel på Lawful Evil, eller möjligtvis Lawful Neutral. I och med att beskrivningarna i 5e är lite anemiska så lutar jag mig tillbaka på 3e:

Jag skulle säga att din Oath of Conquest-paladin måhända såg sig själv som god, men hade det varit i min kampanj och du försökt läsa en book of exalted deeds hade du bara sett nonsens i boken.

Ah, det handlar om vem du slåss mot. Jag hade en strik kod, slogs för att införa mänskliga rättigheter och krossade slavhandlare som trotsade mig! Revolutionen krävde min fasta hand bara. Och att jag smitade fuckers som tjäftade imot med argument om tradition eller att ekonomin skulle kolapsa.

God45;n346631 said:
Ah, det handlar om vem du slåss mot. Jag hade en strik kod, slogs för att införa mänskliga rättigheter och krossade slavhandlare som trotsade mig! Revolutionen krävde min fasta hand bara. Och att jag smitade fuckers som tjäftade imot med argument om tradition eller att ekonomin skulle kolapsa.

Rosa Luxenburg med Smite ...

Så hen som spelar Warlock/Hexblade in min kampanj vill ta Sprit Shroud. Den är UA. Ska jag gå med på det? Varför, varför inte, hive mind?

unknown.png

Skarpskytten;n349762 said:
Så hen som spelar Warlock/Hexblade in min kampanj vill ta Sprit Shroud. Den är UA. Ska jag gå med på det? Varför, varför inte, hive mind?
Den låter väl inte allt för hemsk för att vara en level 3:a? Så länge du som SL känner att du är okej med förflyttnignsavdraget. Det gör ju att du får svårare att manövrera runt dina combatanter, eller att låta dem fly.

Skarpskytten;n349762 said:

unknown.png

Den här spellen är ökänd för att vara för mäktig med många multi-klass builds. Googlar du Spirit Shroud 5e abuse ellee liknande så kommer du se en hel del exempel. Jag hade sagt nej.

På tal om dikussionen om Aligment som vi hade i den här tråden i april så har Jeremy Crawford i samband med diskussionen om WoC och rasism gjort några uttalanden för att klargöra saker. Det framgår att Alignment kommer bli annorlunda i DnD5 framöver, men inget konkret sägs mer än "We are working to remove racist tropes from D&D".

Så. Rime of the Frost Maiden. Hur verkar det tycker ni? Någon som har köpt? Sett en spoilerfri recension?

Tycker det verkar bra av det lilla jag har läst.

Inga spoilers tack!

Det var butlern som gjorde det!

Det var Frostmön som gjorde det. Det står liksom på framsidan av boken.

Fö tog det mig typ två års spelledande att inse att det finns en fet spoiler på Storm Kings Thunders
omslag. Skurken syns ju där!

Last edited:
Inte skaffat än eftersom jag vill ha det alternativa omslaget, och inte hittat något ställe som fått in den versionen.

Men jag noterar något roat att GF9 skall göra en re-release på en bunt av sina limiterade figurer från förra äventyret i samma miljö (Legacy of the Crystal Shard).

Mest för samlandet, och för att jag vet att WotCs grejer alltid innehåller några användbara delar, även om de ibland fumlar bort helheten.

Jag tappade ganska snabbt intresse för DnD 5 vilket var lite synd, men jag blev intresserad av Theros på grund av tidigare magic intresse och kikade i den vilket tilltalade mig. Tror det var det tydliga temat som gjorde mig intresserad, särskilt inriktningen att göra uppdrag åt gudarna för att samla poäng till olika belöningar från gudarna. Är det någon annan som läst eller kikat på Theros och har tankar om vad settingen tillför till DnD 5?

1E DMG, p28:
If a helmet is not worn, 1 blow in 6 will strike at the AC 10 head, unless the opponent is intelligent, in which case 1 blow in 2 will be aimed at the AC 10 head (d6, 1-3 = head blow).

Kom ihåg störtkrukan hörni! :D

1E DMG, p28:
If a helmet is not worn, 1 blow in 6 will strike at the AC 10 head, unless the opponent is intelligent, in which case 1 blow in 2 will be aimed at the AC 10 head (d6, 1-3 = head blow).

Kom ihåg störtkrukan hörni! :D
Coolt! Förutom att det lägger till ännu ett tärningsslag. Fast jag antar att man hade kunnat säga "udda mot rustning, jämt mot huvud" på attackslaget. I alla fall för intelligenta motståndare.

Men det gör verkligen att man blir väldigt angelägen om att hjälm.

Nu tycker jag vi ska prata om DnD5, galaxens största bordsrollspel.

Vilka här kör DnD5 eller har gjort det i närtid? Vad kör ni? Hur ser era grupper ut?

Jag först.

Min SKT kampanj har haft uppehåll i ett halvår (förutom ett möte i september) då jag har jobbat som en idiot, köpt hus, renoverat hus, flyttat in i hus (samma hus alla tre), och haft ett sjukt barn. Men på tisdag kör vi igång!

Min grupp består av:
  • Lv 9 Elf (drow) Warlock (Hexblade) NE
  • Lv 9 Dwarf (mountain) Barbarian (Berserker) LG (fast spelar mer N)
  • Lv 9 Human Ranger (Beast Master) N
  • Lv 9 Elf (High) Wizard (Conjuration) NG
  • Lv 9 Dragonborn Sorcerer (Draconic) CG

Enbart digitalt i samband med Baldur’s Gate 3 (som kör DnD 5e SRD som regelmotor). Dock sugen på att snacka DnD 5e så jag välkomnar initiativet :)

Det var mer än ett år sedan sist. Körde en homebrew-west-marsches lite sporadiskt via roll20 och så körde jag Icespire Peak med nybörjare från jobbet.

Nu tycker jag vi ska prata om DnD5, galaxens största bordsrollspel.

Vilka här kör DnD5 eller har gjort det i närtid? Vad kör ni? Hur ser era grupper ut?

Jag först.

Min SKT kampanj har haft uppehåll i ett halvår (förutom ett möte i september) då jag har jobbat som en idiot, köpt hus, renoverat hus, flyttat in i hus (samma hus alla tre), och haft ett sjukt barn. Men på tisdag kör vi igång!

Min grupp består av:
  • Lv 9 Elf (drow) Warlock (Hexblade) NE
  • Lv 9 Dwarf (mountain) Barbarian (Berserker) LG (fast spelar mer N)
  • Lv 9 Human Ranger (Beast Master) N
  • Lv 9 Elf (High) Wizard (Conjuration) NG
  • Lv 9 Dragonborn Sorcerer (Draconic) CG

Vi börjar på söndag! Jag spelar Paladin! :)

Snart ett år sedan. En Elv-ranger, en Half-elf-warlock, och en Human-fighter.
Men vi har provat lite OSR sedan dess och jag ser inte att jag kommer tillbaka till 5e - i varje fall inte som DM.

En pågående grupp:

En wood elf monk (jag).
En half orc barbarian
En Teabxi rogue
En Dragonborn warlock
En dwarf cleric.

En som la ner förra året:

Half orc fighter (jag).
Elf bard
Aasimar Warlock
Gnome abjurer
Goblin druid

Så eventuellt en ny "grupp" på gång med en nybakad SL som vill öva med lite 1-on-1:
Hafling bard (jag).

Jag spelleder en kampanj där det är två simultana grupper. Den skriver jag om i skaparforumet. Vi har kört de första 2 av 5 äventyr, och äventyr 4 och 5 kommer om 5 andra spelledare haft sin tur på tronen. De äventyren kommer att publiceras här. Jag är halvvägs genom att renskriva första äventyret.

Men de i den kampanjen är nu, med reservation för att jag drar det ur huvudet istf att leta rätt på kampanjpappren:

Cleric/Thief Hag 2/1
Cleric/Sorcerer Halfling 2/1
Thief kobold 3
Ranger Halfling3
Monk Tabaxi 3
Wizard Tiefling 3
Barbarian Dwarf 3
Bard Human 3
Human Warlock 3

Så småningom kommer de få möjligheten att spela en uppföljare till kampanjen men jag byter till 2nd eller 3.5 då om inget ändrar sig.

Över ett år sedan nu. Hösten '19 avslutades den senaste kampanjen som använde de reglerna.

Vad körde ni? Om det var ett av Wizards äventyr är jag nyfiken på vilket sätt det var dåligt!

Det var mer än ett år sedan sist. Körde en homebrew-west-marsches lite sporadiskt via roll20 och så körde jag Icespire Peak med nybörjare från jobbet.

Icespire Peak verkar vara bra? Bättre on Lost Mines (höll på att skriva Lost Mind) i alla fall?

Vi börjar på söndag! Jag spelar Paladin! :)

Anal Good? Vilken subclass tänker du ta?

Post #61, #62 och #63 ger anekdotiskt belägg för en hypotes jag har: att människan är en utdöende player race i DnD5. Varför är det så? Vanilj är tråkigt? Håller hobbyn på att tas över furries? Har Wizards misslyckats med balansen?

Vad körde ni? Om det var ett av Wizards äventyr är jag nyfiken på vilket sätt det var dåligt!
Dåligt och dåligt. Den senaste kampanjen startade med Into the Borderlands (Goodman Games) och gick över därifrån till min egen konvertering av Red Hand of Doom. Det dåliga med den förstnämnda produkten är att B1 + B2 är alldeles för mycket material för ett äventyr, fokus blir väldigt splittrat. Det enda riktigt dåliga med RHoD (och jag är inte unik i att tycka detta, det har sagts av många förut) är att strukturen med en lång avslutande dungeon efter belägringen av staden känns väldigt anti-klimaktisk. Jag slängde ut det mesta av den dungan och kokade ned det till två stora encounters bara.

Året innan dess (tror jag det var) ledde jag Curse of Strahd för en annan grupp. Det var riktigt bra. Det eventuellt dåliga är att de inte ger tillräckligt med råd för hur man skall strukturera det hela. Man får en del bra tips om stämning och sådant, men sedan är det en godispåse med olika byggstenar lyfta nästan helt omodifierade ur äldre upplagor av äventyret. Två olika slut antyds för the main plot, nästan alla subplots lämnas hängande. Man måste göra en hel del eget jobb för att sy ihop det till något som känns sammanhängande.

Icespire Peak verkar vara bra? Bättre on Lost Mines (höll på att skriva Lost Mind) i alla fall?
Det är bra! Det ska liksom vara lite sandbox men egentligen blir det mer att du får välja mellan olika sidequests tills du levlat upp tillräckligt för att ge dig på bossen. Många av questarna är bra, vi hade mycket kul med det.

Post #61, #62 och #63 ger anekdotiskt belägg för en hypotes jag har: att människan är en utdöende player race i DnD5. Varför är det så? Vanilj är tråkigt? Håller hobbyn på att tas över furries? Har Wizards misslyckats med balansen?
Det finns två tendenser, som jag tror finns hos två olika sorters spelare.

Den ena är minmaxaren, såklart. Spelar du monk är enda valet att vara wood elf.

Den andra är esteten, som vill spela en regnbågsfärgad tiefling alla dagar i veckan.

Anal Good? Vilken subclass tänker du ta?

Lawful Neutral så jag kommer ha allt det Anala och inget av det trevliga! :D Vi kommer ha en barbar, en cleric och en sorcerer optad för att inte dö i gruppen så jag tänkte plocka Vengeance och vara en striker glaskanon (något jag aldrig spelar. Om jag inte spelar helare/buffare så tenderar jag att vara en tank). Jag skrev som vanligt ingen backstory (Lawful Neutral borde fan vara nog på level 1! :p ) men spelledaren ville ha en. Så jag har skrivit 1000 ord backstory för att täcka alla punkter han ville att man skulle ha i sin backstory. Detta är ju å ena sidan att göra direkt våld på mina egna principer (ingen backstory längre än 300 ord kan tillföra något), men å andra sidan har jag skrivit 2 hela fantasy romaner. Så.... Ja. TLDR på backstoryn är: Jag är 65 och äventyrande är min hobby nu när jag är pensionär, frun har gått bort i en olycka och barnen flyttat ut. Det är som golf fast med goblin huvuden. Tänker hålla på tills jag får barnbarn att ta hand om/skämma bort.

Variant Human är den vanligaste jag sett. För den är mekaniskt bäst. Men spelar man inte med feats spelar bara jag människa.

Men det finns nog något i det. I förra kampanjen jag var med i var det tidshopp och spelledaren hade glömt att planera för människor i gruppen. Så alla som var en alv eller halvängel eller något var fine men spelledaren var ”Din karaktär kommer dö av ålder innan det här är slut.”. Vi löste det genom att min karaktär var förstenad mellan äventyren (en ide jag stal från Kings of the Wyld).

Tror snarare att de lyckats med balansen så att andra släkten inte känns klart sämre längre. Plus att folk spelar människa varje dag i deras övriga liv, det är kul att pröva något annat ibland.

Året innan dess (tror jag det var) ledde jag Curse of Strahd för en annan grupp. Det var riktigt bra. Det eventuellt dåliga är att de inte ger tillräckligt med råd för hur man skall strukturera det hela. Man får en del bra tips om stämning och sådant, men sedan är det en godispåse med olika byggstenar lyfta nästan helt omodifierade ur äldre upplagor av äventyret. Två olika slut antyds för the main plot, nästan alla subplots lämnas hängande. Man måste göra en hel del eget jobb för att sy ihop det till något som känns sammanhängande.

Min känsla är att Stradhs förbannelse och Grav av utplåning är de officiella äventyr som har bäst rykte. Frapperande många verkar ha problem med just strukturen. Lost Mine, Dragon Icepeak, SKT, OoA och Rime of the Frostmaiden är alla någon slags pseudosandlådor, falska sandlådor, där man stoppat i en sandlåda som inte riktigt är en sandlåda i ett rälsat äventyr. Som om författarna inte vet hur man gör en sandlåda eller vill pynta sina förskrivna stories med lite old school. Både Lost Mine och SKT (som jag har spelat respektive spelar) har helt okej grundberättelser, men faller på sin dåliga struktur (dåliga "sandlådor" instoppade i förskrivna berättelser). Jag trodde att Rime of the Frost Maiden var bättre, men sen sågade the Alaxandrian, dels för att strukturen inte funkar, dels för att saker inte går ihop, ytterligare en sak jag tycker utmärker SKT.

Last edited:
Lawful Neutral så jag kommer ha allt det Anala och inget av det trevliga! :D Vi kommer ha en barbar, en cleric och en sorcerer optad för att inte dö i gruppen så jag tänkte plocka Vengeance och vara en striker glaskanon (något jag aldrig spelar. Om jag inte spelar helare/buffare så tenderar jag att vara en tank). Jag skrev som vanligt ingen backstory (Lawful Neutral borde fan vara nog på level 1! :p ) men spelledaren ville ha en. Så jag har skrivit 1000 ord backstory för att täcka alla punkter han ville att man skulle ha i sin backstory. Detta är ju å ena sidan att göra direkt våld på mina egna principer (ingen backstory längre än 300 ord kan tillföra något), men å andra sidan har jag skrivit 2 hela fantasy romaner. Så.... Ja. TLDR på backstoryn är: Jag är 65 och äventyrande är min hobby nu när jag är pensionär, frun har gått bort i en olycka och barnen flyttat ut. Det är som golf fast med goblin huvuden. Tänker hålla på tills jag får barnbarn att ta hand om/skämma bort.

LN - alignmentet Gygax uppfann för bibelbältet!

Jag hade en gång en Western-karaktär med en snarlik bakgrund. Han hade "rymt" från sin fru för att leva det fria livet.

Den andra är esteten, som vill spela en regnbågsfärgad tiefling alla dagar i veckan.
Utöver Bolongos träffsäkra 1 och 2 så tänker jag att människa är någon slags icke-val. Om människor är norm, så är människa liksom det som ger störst framkomlighet i spelvärlden. Även om människor inte har mörkerseende eller lever länge så har de nytta av att vara människor ändå, i människodominerade världar. Den som är människa kan finna det enklare att fokusera vad man gör med sin karaktär, snarare än vad man är. Om ni vill kan ni säga att det finns en inbyggd diskriminering mot andra när människor är norm, eller att vara människa är ett privilegium. På sätt och vis, ja. Men det är å andra sidan den enda fördel man har med att vara människa (ni pratar om att Variant Human kanske är tekniskt bäst, men så tror jag bara att min-maxare resonerar).

I gamla versioner av D&D fanns det uppenbara fördelar med att vara människa.
I BECMI kan halvlingar bara bli level 8, dvärgar level 10, alver level 12, och människor 14 (BE) och 36 (BECMI).
I ADD 1e har olika icke-mänskliga raser olika begränsningar hur långt de kan stiga i olika klasser.
Jag tycker det är bra att icke-människor inte längre är sämre på detta sätt. Och det reflektarade speltekniskt att människor var norm.

Jag som inte spelat WoW tror att det finns någon slags WoW-ifiering här.
1) Världen är så blandad och normfri, att ingen liksom lyfter på ögonbrynen för någon kombination.
2) Det finns ett taktiskt sätt att se detta: Healer, Tank, Damage Dealer, och det blir överordnat att ens karaktär tar på sig en sådan taktisk roll på ett så bra sätt som möjligt.

Det här är bra, vi behöver en terminologi för att tala om de här två spelartyperna. Fast jag vill kalla dem "ostare" och "furries" tror jag ...

Jag känner rent empirskt till en spelare som dock är del av bägge skolorna. Maxad edgelord drow warlock. Han har lyckats kombinera ett urstarkt rollspelskoncept med en mekanisk briljans.

Om man tittar på Middle Earth, där människor faktiskt inte är så dominerande och så mycket norm (fast de kommer bli det mer och mer i 4e åldern när de andra raserna till slut försvinner)... så kan man spela Människa, Alv, Hob eller Dvärg.

Oavsett val, men speciellt om man inte spelar människa, så kommer valet med något. Man kan liksom inte vara Noldor-alv-no-strings-attached.

Det är inte först och främst en fråga om utseende.
Det är inte först och främst en fråga om stats.

Det är frågan om att dvärgar, alver, människor och hober verkligen är olika, i hur de är och hur de tänker.
Och dessutom tycker saker om varandra.

Min uppfattning är att Greyhawk är mer som Middle Earth i detta avseende.
I FR och 5e är det mer som att ras är "skin + skats" (alltså skin som i dataspel).

Jag är egentligen inte intresserad av DnD5, men en bekant återvände till hobbyn nyligen efter ett par års uppehåll och spelleder en grupp online så jag hoppade med för att stödja hans återkomst.

Jag är inne på min tredje karaktär i kampanjen (Lost Mines of Pandelver), först spelade jag en half-elf ranger, sen en dwarf druid, senaste spelmötet började med en TPK så nu har jag gjort en elf ranger som heter Melätän M'ela Tòn'in (personer med sömnproblem känner nog igen sig ;) ).

Jag som inte spelat WoW tror att det finns någon slags WoW-ifiering här.
1) Världen är så blandad och normfri, att ingen liksom lyfter på ögonbrynen för någon kombination.
2) Det finns ett taktiskt sätt att se detta: Healer, Tank, Damage Dealer, och det blir överordnat att ens karaktär tar på sig en sådan taktisk roll på ett så bra sätt som möjligt.

Är det inte detta som är DnD5s framgångsrecept? Att de har lyckats göra ett spel som både tilltalar esteter och minmaxare, både de som vill kunna välja att göra färgstark fantasypersona (som inte ska vara som dem själva, dvs människa) utan trista begränsningar och de som ägnar timmar av sina liv åt att räkna damage output?

Jag har inte sett någon koppla DnD5 till dataspel på det sättet tidigare. Det är intressant om du har rätt @zo0ok, i så måtto att dataspelsinfluenser fick Wizards att gå helt vilse i DnD4 men i så fall nå hejdundrande framgång i DnD5.

Min uppfattning är att Greyhawk är mer som Middle Earth i detta avseende.
I FR och 5e är det mer som att ras är "skin + skats" (alltså skin som i dataspel).

Jag tror det är det som lockar mig med Greyhawk. Människor är klart dominanta, alla andra folk är rätt sällsynta, det är Tolkien och Äventyrsspel som jag växte upp med, det är så jag vill ha min fantasy.

FR är väldigt kosmopolitiskt, och nu är ju Wizards så vitt jag kan förstå på väg att göra spelet och därmed FR ännu mer öppet: drows och halvorker ska väl så bli av med sitt rasistiska bagage. Det är ju positivt ur ett inkluderingsperspektiv men jag kan tycka att det också riskerar att helt utarma världen på fluff. Vilka ska skurkarna vara?

Jag tror det är det som lockar mig med Greyhawk. Människor är klart dominanta, alla andra folk är rätt sällsynta, det är Tolkien och Äventyrsspel som jag växte upp med, det är så jag vill ha min fantasy.

FR är väldigt kosmopolitiskt, och nu är ju Wizards så vitt jag kan förstå på väg att göra spelet och därmed FR ännu mer öppet: drows och halvorker ska väl så bli av med sitt rasistiska bagage. Det är ju positivt ur ett inkluderingsperspektiv men jag kan tycka att det också riskerar att helt utarma världen på fluff. Vilka ska skurkarna vara?
Jag tror man kan uppfatta FR olika beroende på olika källor. Det finns kosmopolitiska storstäder, men också mer homogena områden. Det är helt ok (mina problem med FR är främst andra saker). Jag är helt ok med att beskrivningen av Drows, Orcher (jag gillar den gamla Ä-spels-stavningen) och Halv-Orcher nyanseras, balanceras och görs mer komplex.

Det jag tycker är tråkigt är som det blir SÅ kosmopolitiskt att allt bara reduceras till "skins".

En Star-Wars-bazaar är ju spännande för att det finns så många olika typer av varelser där, blandade. Man vet inte ens vilka de är, och de kanske inte alls är vad de ser ut att vara. Men det är ett besök i en melting-pot. Alla de där varelserna kommer från olika planeter. Och till slut är ändå Imperiet/människorna "norm" och också "skurkarna". Det ska självklart finnas Star-Wars-bazaarer i fantasy-rollspelsvärldar. Och om spelgruppen vill vara sammansatt så, så är det ok. Men det kan inte vara så överallt. Det är varken normalt eller norm. Och det kan bemötas med misstänksamhet.

När det gäller skurkar så finns det en misstänksamhet mellan Alver och Dvärgar. Dvärgarna hugger ner Alvernas skog. Det är en konflikt om en gemensam resurs, som de olika raserna tycker ska användas på olika sätt. Men den misstänksamheten är ändå sådan, att den går att överkomma, och ibland samverkar Alver och Dvärgar.

Rollspel handlar ofta om konflikt. Det enklaste är en yttre fiende. Och vem är yttre fiende till de spelbara raserna: jo de icke spelbara raserna. Så ju fler spelbara raser man hittar på, desto flera nya fiender behöver man. Eller så kan man bara spela konflikter mot "onda imperialistiska människor" och "lokala intressekonflikter". Och i inget av dessa fall behövs några olika raser alls. Det räcker med människor. Och allt är bara "skins".

Vi har/hade en spelgrupp om 6 pers som spelade DnD5 (nästan alla har provat på att vara DM, så vi har nästan lika många kampanjer som spelare).
Sedan slog coronakarantänen till och hälften av spelarna är gamla grognards som vägrar onlinespel så allt spel ligger i malpåse.
Vi får se hur många av kampanjerna som överlever corona och som vi återupptar - men generellt är vi rejält trötta på DnD5.
Faktum är att vi är så trötta att vi är villiga att spela vad som helst utom DnD5.
Därför ska vi konvertera en av kampanjerna till GURPS och en till DnD3E5.
Nu kanske folk tycker att det inte är de optimalaste spelen att konvertera till - då är min motfråga; exakt vad i meningen "villiga att spela vad som helst" förstod ni inte? :smile:

Jag spelledde Curse of Strahd i 1890-talets Transylvanien - så de fanns BARA människor. :smile:

I CoS finns det bara människor så det är inget problem.
Det finns någon by med icke-människor och dem lät jag vara en isolerad grupp mongoler från Djingis Khans dagar.

Kan du sätta ord mer specifikt på vad det är som gjort dig trött på DnD5? Och om du vet vad de andra spelarna är så trötta på?
Ja! Det vill jag också veta!
Jag ska göra ett försök.

1. Gruppen har spelat DnD5 och inget annat nästan varje lördag i 4 års tid.
Det gör inget hur mycket man tycker om glass, tvingas man äta glass varje dag så tröttnar man förr eller senare på det.

2. DnD5s analfixering vid balans driver oss till vansinne. Alla ska vara lika bra. Hela tiden. Låt oss hålla varandra i händerna och sjunga "we shall overcome".
Det betyder att ALLT är vanilj och det finns INGET som sticker ut. Jag känner hur jag håller på att kvävas av i DnD5s stora jättekram av jämlikhet och rättvisa.
Jag vill ha död!
Jag vill ha kaos!
Jag vill ha vansinne!
Jag vill ha orättvisor!
Jag vill ha ojämlikhet!
Jag vill känna mig skitig!
Jag vill ha oförutsedda händelser!
Och nej, jag talar inte om hur man spelleder eller vilka husregler man har. Jag talar om att jag vill ha det i grundreglerna!

3. DnD5 är totalt brutet över level 5.
Upp till level 5 är DnD5 jättekul, sedan någon gång efter det börjar det spåra ur. Det går inte att skapa intressant motstånd längre.
Jag vet vad ni säger: DnD5s encounter balance rules är bara en hög med skit. Jag vet det och jag spolade ner den i toaletten redan när DnD5 kom för 5 år sedan.
Problemet är att redan vi level 10 har rollpersonerna besegrat allt i Monster Manual; vad ska man sedan göra mellan level 11-20?

4. Bounded Accuracy leder till fullständigt idiotiska följdkonsekvenser.
Missförstå mig rätt; bounded accuracy är något av det bästa med DnD5, problemet är hur det har implementerats.
Istället för att bli bättre med nuvarande förmågor (få högre attack bonus) får man istället fler förmågor. Så runt level 10 har varje rollperson så många förmågor att inte ens gud själv kan hålla reda på allt.
Detta leder till två intressanta fenomen:
1. En strid är ofta över på 3-4 stridsrundor (vilket är jättebra!).
2. Varje stridsrunda tar över en halvtimme att spela igenom vid spelbordet (vilket är en jävla förbannad katastrof!).

Kort sagt: det är inget fel på DnD5 vid lägre levels, men vid högre levels blir de så jävla avancerat att det i praktiken inte går att spela utan ett par datorer på bordet.
Jag spelar bordsrollspel, jag spelar "pen & paper". Jag spelar inte datorspel.

Upp till level 5 är DnD5 jättekul, sedan någon gång efter det börjar det spåra ur. Det går inte att skapa intressant motstånd längre.
[...]
Problemet är att redan vi level 10 har rollpersonerna besegrat allt i Monster Manual; vad ska man sedan göra mellan level 11-20?

Har ni något hum om vad det är som så att säga inte funkar här? Är det att monstren gör för lite skada, och har får låg chans att göra den skadan? Saknar coola förmågor? Att monstret helt enkelt inte får agera tillräckligt många gånger innan det dör?

Har ni något hum om vad det är som så att säga inte funkar här?
Inte svar på på frågan, men jag som bara har DMat 5e upp till level 4-5, tycker att det krävs väldigt mycket förberedande av DM för att spela monstren optimalt. Om man låter monstren utnyttja terräng och sina specialförmågor på bästa sätt så blir det en annan utmaning än om man "bara skickar fram dem". Och jag är inte road av att förbereda mig på det sättet, eller att spela rollspel så taktiskt, eller att spela "mot spelarna" på det sättet.

Årets rant hittills! ;) Och då har vi ändå haft några riktigt bra. :gremelak:

DnD5s analfixering vid balans driver oss till vansinne.

Så runt level 10 har varje rollperson så många förmågor att inte ens gud själv kan hålla reda på allt.

De här två sakerna stör mig mest med DnD5. Den första är tråkig (av de skäl @anth anför) och den andra gör spelet alltmer ospelbart. Ingen blir väl chockad om jag säger att jag tycker BECMI är bättre.

Inte svar på på frågan, men jag som bara har DMat 5e upp till level 4-5, tycker att det krävs väldigt mycket förberedande av DM för att spela monstren optimalt. Om man låter monstren utnyttja terräng och sina specialförmågor på bästa sätt så blir det en annan utmaning än om man "bara skickar fram dem". Och jag är inte road av att förbereda mig på det sättet, eller att spela rollspel så taktiskt, eller att spela "mot spelarna" på det sättet.

Ett problem med detta är ju också tid. Jag vill gärna att spelet gör en bra encounter åt mig utan att jag måste planera saker: sätta upp terräng, läsa in förmågor och besvärjelser, tänka ut handlingsstrategier och räkna rutor. Det tar tid och det tar ork och jag orkar inte lära mig system på det sättet. Ge mig 2d6 orker och en reaktionstabell istället ...

Last edited:
Har ni något hum om vad det är som så att säga inte funkar här? Är det att monstren gör för lite skada, och har får låg chans att göra den skadan? Saknar coola förmågor? Att monstret helt enkelt inte får agera tillräckligt många gånger innan det dör?
Jag kan säga vad jag personligen tycker är fel och hur jag personligen skulle fixa till det.

Det är inte monstren det är fel på. Det är rollpersonerna.
Ta en titt i slutet på Monster Manual, där finns ett appendix med NPC:er. Lägger vi till motsvarande kapitel från Volos och Mordenkainens så finns det minst ett NPC-statblock för varje klass i PHB.

Men det finns en stor skillnad mellan NPC:erna i MM och PCs i PHB,
NPC:erna har betydligt färre förmågor.
Minska antalet förmågor för PCs i PHB till samma nivå som NPC:erna i MM så är problemet löst.

Och jag menar verkligen att problemet är löst.
För PCs blir inte så mäktiga så man klarar sig med monster som har lägre CR, vilket gör att diskussionen om för komplicerade monster försvinner.

Minska antalet förmågor för PCs i PHB till samma nivå som NPC:erna i MM så är problemet löst.
Och jag menar verkligen att problemet är löst.
Jag håller (delvis) med. Men då skulle ett annat problem med 5e bli större. Det är för lite skillnader, och för mycket överlapp, mellan klasserna - inte minst med subclassing, och ännu mer om man tillåter multi-classing.

Vad skiljer en Paladin, Eldricht Knight och Fighter/Wizard från varandra? Mer än det finstilta i specialförmågorna (och att Paladin måste vara Good)?

Jag kan tänka mig att man delvis skulle kunna "fixa" 5e genom att
a) bara tillåta EN - den speltekniskt enklaste - subclassen för varje class (alltså, man stryker/förbjuder alla de andra)
b) inte tillåta multiclassing (cross classing)

Jag var för övrigt väldigt entusiatisk över Cantrips när jag först tittade på 5e (alltså att magiker-klasser har en avståndattack, som de behöver slå träffslag för, och som de kan använda varje runda). Nu tycker jag det är en förfärlig idé.

Det innebär att de som ska vara sämst i strid kan anfalla från säkert håll och göra 1T8 varje runda. Så alla klasser som ska vara någorlunda bra i strid, måste kunna göra något betydligt bättre än 1T8.

Och därför tål en Orch 2T8+4 (eller vad det är) istället för 1T8 HP.

Hmm... Jag satt nyligen och tittade på just vilka förmågor varje klass får på olika levels. En tanke som slår mig som delvis skulle åstadkomma det du pratar om, och skulle lösa ett annat problem jag själv har med 5e (att förutom archetypsvalet har man rätt få val inom varje klass), är att istället för att varje ability score improvement ökar en GE med +2, så får man bara öka den med +1. Men man får göra det dubbel så ofta istället.

Det är allt man får på de nivåerna, och de förmågor man således ersätter flyttar man till en annan nivå och säger helt enkelt att spelaren måste välja ena av förmågorna på den nivån.

Färre förmågor, några fler (men ändå begränsade) val. Självfallet struntar man i feats också. Fortfarande fler förmågor än NPC:erna förvisso, bara en sänkning på typ 33 procent (mer för fighters). Jag måste sätta mig och titta på om det känns som att det funkar för varje klass*.

*Funkar för mig, alltså. Jag köper att det inte är intressant för er grupp att försöka "fixa 5e". Men det slog mig som potentiellt rätt lättimplementerade husregler eftersom allt man egentligen behöver göra är att byta ut level-tabellen för varje klass, och alla klasser får i alla fall _nånting_ varje level.

Nu tycker jag det är en förfärlig idé.

Må Gygax förbannelse drabba den som uppfann denna styggelse.

Om jag var härskare i en värld där cantrips fanns skulle jag sparka alla min bågskyttar och starta en trollkarlsskola. En bågskytt får slut på pilar. Men en trollkarl kan kasta Fire Bolt 9600 ggr per dygn, sova åtta timmar och sen göra det igen. Det är diegeriskt helt bisarrt. Vad hände med spelet där en grön magiker kunde kasta en besvärjelse om dagen?

Back