D&D DnD - skvalkanalen

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vilka här kör DnD5 eller har gjort det i närtid? Vad kör ni? Hur ser era grupper ut?
Snart ett år sedan. En Elv-ranger, en Half-elf-warlock, och en Human-fighter.
Men vi har provat lite OSR sedan dess och jag ser inte att jag kommer tillbaka till 5e - i varje fall inte som DM.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
En pågående grupp:

En wood elf monk (jag).
En half orc barbarian
En Teabxi rogue
En Dragonborn warlock
En dwarf cleric.

En som la ner förra året:

Half orc fighter (jag).
Elf bard
Aasimar Warlock
Gnome abjurer
Goblin druid

Så eventuellt en ny "grupp" på gång med en nybakad SL som vill öva med lite 1-on-1:
Hafling bard (jag).
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag spelleder en kampanj där det är två simultana grupper. Den skriver jag om i skaparforumet. Vi har kört de första 2 av 5 äventyr, och äventyr 4 och 5 kommer om 5 andra spelledare haft sin tur på tronen. De äventyren kommer att publiceras här. Jag är halvvägs genom att renskriva första äventyret.

Men de i den kampanjen är nu, med reservation för att jag drar det ur huvudet istf att leta rätt på kampanjpappren:

Cleric/Thief Hag 2/1
Cleric/Sorcerer Halfling 2/1
Thief kobold 3
Ranger Halfling3
Monk Tabaxi 3
Wizard Tiefling 3
Barbarian Dwarf 3
Bard Human 3
Human Warlock 3

Så småningom kommer de få möjligheten att spela en uppföljare till kampanjen men jag byter till 2nd eller 3.5 då om inget ändrar sig.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Över ett år sedan nu. Hösten '19 avslutades den senaste kampanjen som använde de reglerna.
Vad körde ni? Om det var ett av Wizards äventyr är jag nyfiken på vilket sätt det var dåligt!

Det var mer än ett år sedan sist. Körde en homebrew-west-marsches lite sporadiskt via roll20 och så körde jag Icespire Peak med nybörjare från jobbet.
Icespire Peak verkar vara bra? Bättre on Lost Mines (höll på att skriva Lost Mind) i alla fall?

Vi börjar på söndag! Jag spelar Paladin! :)
Anal Good? Vilken subclass tänker du ta?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Post #61, #62 och #63 ger anekdotiskt belägg för en hypotes jag har: att människan är en utdöende player race i DnD5. Varför är det så? Vanilj är tråkigt? Håller hobbyn på att tas över furries? Har Wizards misslyckats med balansen?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Vad körde ni? Om det var ett av Wizards äventyr är jag nyfiken på vilket sätt det var dåligt!
Dåligt och dåligt. Den senaste kampanjen startade med Into the Borderlands (Goodman Games) och gick över därifrån till min egen konvertering av Red Hand of Doom. Det dåliga med den förstnämnda produkten är att B1 + B2 är alldeles för mycket material för ett äventyr, fokus blir väldigt splittrat. Det enda riktigt dåliga med RHoD (och jag är inte unik i att tycka detta, det har sagts av många förut) är att strukturen med en lång avslutande dungeon efter belägringen av staden känns väldigt anti-klimaktisk. Jag slängde ut det mesta av den dungan och kokade ned det till två stora encounters bara.

Året innan dess (tror jag det var) ledde jag Curse of Strahd för en annan grupp. Det var riktigt bra. Det eventuellt dåliga är att de inte ger tillräckligt med råd för hur man skall strukturera det hela. Man får en del bra tips om stämning och sådant, men sedan är det en godispåse med olika byggstenar lyfta nästan helt omodifierade ur äldre upplagor av äventyret. Två olika slut antyds för the main plot, nästan alla subplots lämnas hängande. Man måste göra en hel del eget jobb för att sy ihop det till något som känns sammanhängande.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Icespire Peak verkar vara bra? Bättre on Lost Mines (höll på att skriva Lost Mind) i alla fall?
Det är bra! Det ska liksom vara lite sandbox men egentligen blir det mer att du får välja mellan olika sidequests tills du levlat upp tillräckligt för att ge dig på bossen. Många av questarna är bra, vi hade mycket kul med det.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Post #61, #62 och #63 ger anekdotiskt belägg för en hypotes jag har: att människan är en utdöende player race i DnD5. Varför är det så? Vanilj är tråkigt? Håller hobbyn på att tas över furries? Har Wizards misslyckats med balansen?
Det finns två tendenser, som jag tror finns hos två olika sorters spelare.

Den ena är minmaxaren, såklart. Spelar du monk är enda valet att vara wood elf.

Den andra är esteten, som vill spela en regnbågsfärgad tiefling alla dagar i veckan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Anal Good? Vilken subclass tänker du ta?
Lawful Neutral så jag kommer ha allt det Anala och inget av det trevliga! :D Vi kommer ha en barbar, en cleric och en sorcerer optad för att inte dö i gruppen så jag tänkte plocka Vengeance och vara en striker glaskanon (något jag aldrig spelar. Om jag inte spelar helare/buffare så tenderar jag att vara en tank). Jag skrev som vanligt ingen backstory (Lawful Neutral borde fan vara nog på level 1! :p ) men spelledaren ville ha en. Så jag har skrivit 1000 ord backstory för att täcka alla punkter han ville att man skulle ha i sin backstory. Detta är ju å ena sidan att göra direkt våld på mina egna principer (ingen backstory längre än 300 ord kan tillföra något), men å andra sidan har jag skrivit 2 hela fantasy romaner. Så.... Ja. TLDR på backstoryn är: Jag är 65 och äventyrande är min hobby nu när jag är pensionär, frun har gått bort i en olycka och barnen flyttat ut. Det är som golf fast med goblin huvuden. Tänker hålla på tills jag får barnbarn att ta hand om/skämma bort.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Post #61, #62 och #63 ger anekdotiskt belägg för en hypotes jag har: att människan är en utdöende player race i DnD5. Varför är det så? Vanilj är tråkigt? Håller hobbyn på att tas över furries? Har Wizards misslyckats med balansen?
Variant Human är den vanligaste jag sett. För den är mekaniskt bäst. Men spelar man inte med feats spelar bara jag människa.

Men det finns nog något i det. I förra kampanjen jag var med i var det tidshopp och spelledaren hade glömt att planera för människor i gruppen. Så alla som var en alv eller halvängel eller något var fine men spelledaren var ”Din karaktär kommer dö av ålder innan det här är slut.”. Vi löste det genom att min karaktär var förstenad mellan äventyren (en ide jag stal från Kings of the Wyld).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Post #61, #62 och #63 ger anekdotiskt belägg för en hypotes jag har: att människan är en utdöende player race i DnD5. Varför är det så? Vanilj är tråkigt? Håller hobbyn på att tas över furries? Har Wizards misslyckats med balansen?
Tror snarare att de lyckats med balansen så att andra släkten inte känns klart sämre längre. Plus att folk spelar människa varje dag i deras övriga liv, det är kul att pröva något annat ibland.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Året innan dess (tror jag det var) ledde jag Curse of Strahd för en annan grupp. Det var riktigt bra. Det eventuellt dåliga är att de inte ger tillräckligt med råd för hur man skall strukturera det hela. Man får en del bra tips om stämning och sådant, men sedan är det en godispåse med olika byggstenar lyfta nästan helt omodifierade ur äldre upplagor av äventyret. Två olika slut antyds för the main plot, nästan alla subplots lämnas hängande. Man måste göra en hel del eget jobb för att sy ihop det till något som känns sammanhängande.
Min känsla är att Stradhs förbannelse och Grav av utplåning är de officiella äventyr som har bäst rykte. Frapperande många verkar ha problem med just strukturen. Lost Mine, Dragon Icepeak, SKT, OoA och Rime of the Frostmaiden är alla någon slags pseudosandlådor, falska sandlådor, där man stoppat i en sandlåda som inte riktigt är en sandlåda i ett rälsat äventyr. Som om författarna inte vet hur man gör en sandlåda eller vill pynta sina förskrivna stories med lite old school. Både Lost Mine och SKT (som jag har spelat respektive spelar) har helt okej grundberättelser, men faller på sin dåliga struktur (dåliga "sandlådor" instoppade i förskrivna berättelser). Jag trodde att Rime of the Frost Maiden var bättre, men sen sågade the Alaxandrian, dels för att strukturen inte funkar, dels för att saker inte går ihop, ytterligare en sak jag tycker utmärker SKT.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Lawful Neutral så jag kommer ha allt det Anala och inget av det trevliga! :D Vi kommer ha en barbar, en cleric och en sorcerer optad för att inte dö i gruppen så jag tänkte plocka Vengeance och vara en striker glaskanon (något jag aldrig spelar. Om jag inte spelar helare/buffare så tenderar jag att vara en tank). Jag skrev som vanligt ingen backstory (Lawful Neutral borde fan vara nog på level 1! :p ) men spelledaren ville ha en. Så jag har skrivit 1000 ord backstory för att täcka alla punkter han ville att man skulle ha i sin backstory. Detta är ju å ena sidan att göra direkt våld på mina egna principer (ingen backstory längre än 300 ord kan tillföra något), men å andra sidan har jag skrivit 2 hela fantasy romaner. Så.... Ja. TLDR på backstoryn är: Jag är 65 och äventyrande är min hobby nu när jag är pensionär, frun har gått bort i en olycka och barnen flyttat ut. Det är som golf fast med goblin huvuden. Tänker hålla på tills jag får barnbarn att ta hand om/skämma bort.
LN - alignmentet Gygax uppfann för bibelbältet!

Jag hade en gång en Western-karaktär med en snarlik bakgrund. Han hade "rymt" från sin fru för att leva det fria livet.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Post #61, #62 och #63 ger anekdotiskt belägg för en hypotes jag har: att människan är en utdöende player race i DnD5. Varför är det så? Vanilj är tråkigt? Håller hobbyn på att tas över furries? Har Wizards misslyckats med balansen?
Det finns två tendenser, som jag tror finns hos två olika sorters spelare.
Den ena är minmaxaren, såklart. Spelar du monk är enda valet att vara wood elf.
Den andra är esteten, som vill spela en regnbågsfärgad tiefling alla dagar i veckan.
Utöver Bolongos träffsäkra 1 och 2 så tänker jag att människa är någon slags icke-val. Om människor är norm, så är människa liksom det som ger störst framkomlighet i spelvärlden. Även om människor inte har mörkerseende eller lever länge så har de nytta av att vara människor ändå, i människodominerade världar. Den som är människa kan finna det enklare att fokusera vad man gör med sin karaktär, snarare än vad man är. Om ni vill kan ni säga att det finns en inbyggd diskriminering mot andra när människor är norm, eller att vara människa är ett privilegium. På sätt och vis, ja. Men det är å andra sidan den enda fördel man har med att vara människa (ni pratar om att Variant Human kanske är tekniskt bäst, men så tror jag bara att min-maxare resonerar).

I gamla versioner av D&D fanns det uppenbara fördelar med att vara människa.
I BECMI kan halvlingar bara bli level 8, dvärgar level 10, alver level 12, och människor 14 (BE) och 36 (BECMI).
I ADD 1e har olika icke-mänskliga raser olika begränsningar hur långt de kan stiga i olika klasser.
Jag tycker det är bra att icke-människor inte längre är sämre på detta sätt. Och det reflektarade speltekniskt att människor var norm.

Jag som inte spelat WoW tror att det finns någon slags WoW-ifiering här.
1) Världen är så blandad och normfri, att ingen liksom lyfter på ögonbrynen för någon kombination.
2) Det finns ett taktiskt sätt att se detta: Healer, Tank, Damage Dealer, och det blir överordnat att ens karaktär tar på sig en sådan taktisk roll på ett så bra sätt som möjligt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det finns två tendenser, som jag tror finns hos två olika sorters spelare.

Den ena är minmaxaren, såklart. Spelar du monk är enda valet att vara wood elf.

Den andra är esteten, som vill spela en regnbågsfärgad tiefling alla dagar i veckan.
Det här är bra, vi behöver en terminologi för att tala om de här två spelartyperna. Fast jag vill kalla dem "ostare" och "furries" tror jag ...

Jag känner rent empirskt till en spelare som dock är del av bägge skolorna. Maxad edgelord drow warlock. Han har lyckats kombinera ett urstarkt rollspelskoncept med en mekanisk briljans.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om man tittar på Middle Earth, där människor faktiskt inte är så dominerande och så mycket norm (fast de kommer bli det mer och mer i 4e åldern när de andra raserna till slut försvinner)... så kan man spela Människa, Alv, Hob eller Dvärg.

Oavsett val, men speciellt om man inte spelar människa, så kommer valet med något. Man kan liksom inte vara Noldor-alv-no-strings-attached.

Det är inte först och främst en fråga om utseende.
Det är inte först och främst en fråga om stats.

Det är frågan om att dvärgar, alver, människor och hober verkligen är olika, i hur de är och hur de tänker.
Och dessutom tycker saker om varandra.

Min uppfattning är att Greyhawk är mer som Middle Earth i detta avseende.
I FR och 5e är det mer som att ras är "skin + skats" (alltså skin som i dataspel).
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Vilka här kör DnD5 eller har gjort det i närtid? Vad kör ni? Hur ser era grupper ut?
Jag är egentligen inte intresserad av DnD5, men en bekant återvände till hobbyn nyligen efter ett par års uppehåll och spelleder en grupp online så jag hoppade med för att stödja hans återkomst.

Jag är inne på min tredje karaktär i kampanjen (Lost Mines of Pandelver), först spelade jag en half-elf ranger, sen en dwarf druid, senaste spelmötet började med en TPK så nu har jag gjort en elf ranger som heter Melätän M'ela Tòn'in (personer med sömnproblem känner nog igen sig ;) ).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag som inte spelat WoW tror att det finns någon slags WoW-ifiering här.
1) Världen är så blandad och normfri, att ingen liksom lyfter på ögonbrynen för någon kombination.
2) Det finns ett taktiskt sätt att se detta: Healer, Tank, Damage Dealer, och det blir överordnat att ens karaktär tar på sig en sådan taktisk roll på ett så bra sätt som möjligt.
Är det inte detta som är DnD5s framgångsrecept? Att de har lyckats göra ett spel som både tilltalar esteter och minmaxare, både de som vill kunna välja att göra färgstark fantasypersona (som inte ska vara som dem själva, dvs människa) utan trista begränsningar och de som ägnar timmar av sina liv åt att räkna damage output?

Jag har inte sett någon koppla DnD5 till dataspel på det sättet tidigare. Det är intressant om du har rätt @zo0ok, i så måtto att dataspelsinfluenser fick Wizards att gå helt vilse i DnD4 men i så fall nå hejdundrande framgång i DnD5.
 
Top