D&D DnD - skvalkanalen

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Skarpskytten;n349762 said:
Så hen som spelar Warlock/Hexblade in min kampanj vill ta Sprit Shroud. Den är UA. Ska jag gå med på det? Varför, varför inte, hive mind?
Den låter väl inte allt för hemsk för att vara en level 3:a? Så länge du som SL känner att du är okej med förflyttnignsavdraget. Det gör ju att du får svårare att manövrera runt dina combatanter, eller att låta dem fly.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Skarpskytten;n349762 said:
Så hen som spelar Warlock/Hexblade in min kampanj vill ta Sprit Shroud. Den är UA. Ska jag gå med på det? Varför, varför inte, hive mind?

Den här spellen är ökänd för att vara för mäktig med många multi-klass builds. Googlar du Spirit Shroud 5e abuse ellee liknande så kommer du se en hel del exempel. Jag hade sagt nej.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
På tal om dikussionen om Aligment som vi hade i den här tråden i april så har Jeremy Crawford i samband med diskussionen om WoC och rasism gjort några uttalanden för att klargöra saker. Det framgår att Alignment kommer bli annorlunda i DnD5 framöver, men inget konkret sägs mer än "We are working to remove racist tropes from D&D".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så. Rime of the Frost Maiden. Hur verkar det tycker ni? Någon som har köpt? Sett en spoilerfri recension?

Tycker det verkar bra av det lilla jag har läst.

Inga spoilers tack!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det var butlern som gjorde det!
Det var Frostmön som gjorde det. Det står liksom på framsidan av boken.

Fö tog det mig typ två års spelledande att inse att det finns en fet spoiler på Storm Kings Thunders
omslag. Skurken syns ju där!
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Inte skaffat än eftersom jag vill ha det alternativa omslaget, och inte hittat något ställe som fått in den versionen.

Men jag noterar något roat att GF9 skall göra en re-release på en bunt av sina limiterade figurer från förra äventyret i samma miljö (Legacy of the Crystal Shard).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Mest för samlandet, och för att jag vet att WotCs grejer alltid innehåller några användbara delar, även om de ibland fumlar bort helheten.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag tappade ganska snabbt intresse för DnD 5 vilket var lite synd, men jag blev intresserad av Theros på grund av tidigare magic intresse och kikade i den vilket tilltalade mig. Tror det var det tydliga temat som gjorde mig intresserad, särskilt inriktningen att göra uppdrag åt gudarna för att samla poäng till olika belöningar från gudarna. Är det någon annan som läst eller kikat på Theros och har tankar om vad settingen tillför till DnD 5?
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Jag vill minnas att AD&D1 hade någon regel om att om du inte hade hjälm var det X% chans att en attack riktades mot ditt oskyddade huvud (AC 10), men ingen annan version har haft regler om hjälm inbyggda.
1E DMG, p28:
If a helmet is not worn, 1 blow in 6 will strike at the AC 10 head, unless the opponent is intelligent, in which case 1 blow in 2 will be aimed at the AC 10 head (d6, 1-3 = head blow).

Kom ihåg störtkrukan hörni! :D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
1E DMG, p28:
If a helmet is not worn, 1 blow in 6 will strike at the AC 10 head, unless the opponent is intelligent, in which case 1 blow in 2 will be aimed at the AC 10 head (d6, 1-3 = head blow).

Kom ihåg störtkrukan hörni! :D
Coolt! Förutom att det lägger till ännu ett tärningsslag. Fast jag antar att man hade kunnat säga "udda mot rustning, jämt mot huvud" på attackslaget. I alla fall för intelligenta motståndare.

Men det gör verkligen att man blir väldigt angelägen om att hjälm.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Nu tycker jag vi ska prata om DnD5, galaxens största bordsrollspel.

Vilka här kör DnD5 eller har gjort det i närtid? Vad kör ni? Hur ser era grupper ut?

Jag först.

Min SKT kampanj har haft uppehåll i ett halvår (förutom ett möte i september) då jag har jobbat som en idiot, köpt hus, renoverat hus, flyttat in i hus (samma hus alla tre), och haft ett sjukt barn. Men på tisdag kör vi igång!

Min grupp består av:
  • Lv 9 Elf (drow) Warlock (Hexblade) NE
  • Lv 9 Dwarf (mountain) Barbarian (Berserker) LG (fast spelar mer N)
  • Lv 9 Human Ranger (Beast Master) N
  • Lv 9 Elf (High) Wizard (Conjuration) NG
  • Lv 9 Dragonborn Sorcerer (Draconic) CG
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Enbart digitalt i samband med Baldur’s Gate 3 (som kör DnD 5e SRD som regelmotor). Dock sugen på att snacka DnD 5e så jag välkomnar initiativet :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Det var mer än ett år sedan sist. Körde en homebrew-west-marsches lite sporadiskt via roll20 och så körde jag Icespire Peak med nybörjare från jobbet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Nu tycker jag vi ska prata om DnD5, galaxens största bordsrollspel.

Vilka här kör DnD5 eller har gjort det i närtid? Vad kör ni? Hur ser era grupper ut?

Jag först.

Min SKT kampanj har haft uppehåll i ett halvår (förutom ett möte i september) då jag har jobbat som en idiot, köpt hus, renoverat hus, flyttat in i hus (samma hus alla tre), och haft ett sjukt barn. Men på tisdag kör vi igång!

Min grupp består av:
  • Lv 9 Elf (drow) Warlock (Hexblade) NE
  • Lv 9 Dwarf (mountain) Barbarian (Berserker) LG (fast spelar mer N)
  • Lv 9 Human Ranger (Beast Master) N
  • Lv 9 Elf (High) Wizard (Conjuration) NG
  • Lv 9 Dragonborn Sorcerer (Draconic) CG
Vi börjar på söndag! Jag spelar Paladin! :)
 
Top