En tanke som slog mig, när jag satt och tänkte på rustningar (och tittade på youtubeklipp om rustningar) och specifikt hjälmar;
I Baldurs Gate (dataspelet, som såvitt jag förstår till väldigt stor del bygger på DnD 2nd Edition) så var hjälmar en helt valfri rustningsdel som hade den ganska värdefulla funktionen att de skyddade mot kritiska träffar. Så istället för att ta dubbel skada från en kritisk träff (har jag för mig) tog man bara normal skada.
Det här tyckte jag var väldans coolt. Det innebär att vem som helst borde vilja ha en hjälm på sig, oavsett vad de har för rustning i övrigt (vilket känns realistiskt), men det gör också att hjälmen i är helt valfri. Du kan ha tung rustning utan hjälm om du vill, om du vill ha den där riktiga filmlooken.
Det jag grunnade på var om det här är något dataspelet hittade på, eller om det var så det funkade i rollspelsreglerna också? Om det var det senare, har DnD haft andra sätt att ge hjälmar en effekt på som är skiljd från resten av rustningen?