D&D DnD - skvalkanalen

I BECMI har Fighters och monster samma HD, och björnarna i BECMI är inte att leka med:
Svart: 4HD
Grizzly: 5HD
Is: 6HD
Grott: 7HD

Björnjakt är bara något för stora hjältar ...

Utgåvan 1983-1985, skriven av Frank Mentzer. Ibland kallas den första boxen, för nivå ett till tre, för Red box också. Hela utgåvan kallas ibland ”Mentzer”, ibland BECMI, en akronym från titlarna på de fem lådor som hela regelutgåvan består av. Basic, Expert, Companion, Master, Immortal.

Last edited:
Utgåvan 1983-1985, skriven av Frank Mentzer. Ibland kallas den första boxen, för nivå ett till tre, för Red box också. Hela utgåvan kallas ibland ”Mentzer”, ibland BECMI, en akronym från titlarna på den fem lådor som hela regelutgåvan består av. Basic, Expert, Companion, Master, Immortal.

Jag har aldrig förstått varför de heter efter stigande grad av kompetens… Förutom Companion och Immortal.

Efter att ha läst Immortal (som är konstigt och värst) är jag ganska klar på varför de flesta bara spelar BECM 😂

Jag har aldrig förstått varför de heter efter stigande grad av kompetens… Förutom Companion och Immortal.

Efter att ha läst Immortal (som är konstigt och värst) är jag ganska klar på varför de flesta bara spelar BECM 😂
När vi höll på med den svenska översättningen, kände vi att "C" inte skulle få en svensk motsvarighet, så planen var att ge ut BEM. Vi slaktade Companion Set och delade upp reglerna på våra Expertregler och (aldrig utgivna) Mästarregler.

Det var två rimliga anledningar till detta: Fyra lådor var minst en för mycket för den svenska marknaden och vad sjutton skulle "Companion" bli på svenska? Följeslagare? Sputnik? :ROFLMAO:

Och, nej, Immortal fanns aldrig med på kartan.

Jag har BEC och det räcker för en livstids spelande.

När vi höll på med den svenska översättningen, kände vi att "C" inte skulle få en svensk motsvarighet, så planen var att ge ut BEM. Vi slaktade Companion Set och delade upp reglerna på våra Expertregler och (aldrig utgivna) Mästarregler.

Det var två rimliga anledningar till detta: Fyra lådor var minst en för mycket för den svenska marknaden och vad sjutton skulle "Companion" bli på svenska? Följeslagare? Sputnik? :ROFLMAO:

Och, nej, Immortal fanns aldrig med på kartan.

Jag vill minnas att det blev kvar någon enstaka referens till det kommande "D&D fortsättningsregler" någonstans. Men det var onekligen inte ett så klatschigt ord.

Back