D&D DnD - skvalkanalen

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag snubblade över att det tydligen finns ett DnD MMORPG igår. Verkar Free to Play, men jag har inte orkat kolla in det något närmare.

Verkar som de satsar på väldigt mycket på allt som inte är faktiskt rollspel.
Menar du Dungeons & Dragons Online? Det har funnits sedan 2006 och bygger på D&D 3.x
Jag spelade det en del i början när barnen fortfarande bodde hemma. Rätt kul. Ett tag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Menar du Dungeons & Dragons Online? Det har funnits sedan 2006 och bygger på D&D 3.x
Jag spelade det en del i början när barnen fortfarande bodde hemma. Rätt kul. Ett tag.
Jisses, så gammalt!?

Känns spontant att det inte kan vara särskilt bra eftersom jag inte hört talas om det under all den tiden =D
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag snubblade över att det tydligen finns ett DnD MMORPG igår. Verkar Free to Play, men jag har inte orkat kolla in det något närmare.

Verkar som de satsar på väldigt mycket på allt som inte är faktiskt rollspel.
Menar du Dungeons & Dragons Online? Det har funnits sedan 2006 och bygger på D&D 3.x
Jag spelade det en del i början när barnen fortfarande bodde hemma. Rätt kul. Ett tag.
Använder det Eberron-settingen?
I sånt fall kommer jag ihåg när det kom.
Det blev ingen succé, så det blev gratis efter något år.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid


Aftonbladet har en (låst) artikel med den ovanstående bilden. Och det väcker lite frågor hos mig.
Vem är Dr Trotsky? Vem spelar honom? Varför är han så dålig? Varför har han inget riktigt rollformulär? Vad är det för D&D variant de spelar? Vad har det med Ukraina och Pentagon att göra? Varför gör Aftonbladet en stor grej av honom?
Nån som vet nåt om det hela?

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292


Aftonbladet har en (låst) artikel med den ovanstående bilden. Och det väcker lite frågor hos mig.
Vem är Dr Trotsky? Vem spelar honom? Varför är han så dålig? Varför har han inget riktigt rollformulär? Vad är det för D&D variant de spelar? Vad har det med Ukraina och Pentagon att göra? Varför gör Aftonbladet en stor grej av honom?
Nån som vet nåt om det hela?

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
Hittade den här artikeln, det var en av del av en samling hemligstämplade dokument läckta från Pentagon om Ukraina som sprids på bl a Discord. Ingen verkar riktigt veta varför det är med där, kanske nån lustigkurre till rollspelare som lagt in det.

Jacqueline Bryk som intervjuas tror att spelet är ett sorts hemmabygge/mashup mellan Fallout-rollspelet och Call of Cthulhu. Undrar om det rentav är Zelenskys karaktär?

 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Efter att ha läst VICE-artikeln som @Gerkub länkade.

1. Det är en character sheet från ett okänt bordsrollspel.

2. Det är ett engelskt RPG, eftersom det mesta är på engelska.
Det säger ingenting om spelarens nationalitet, jag är svensk och spelar engelska rollspel som DnD/CoC/WH/GURPS/Vampire...

3. Rollpersonens namn, Dr Izmir Trotzky, finns transkiberat till kyrilliska i övre vänstra hörnet.
Det säger ingenting om spelarens nationalitet, då vanliga rollspelare mycket väl kan vara så nördiga att de transkiberar saker till kyrilliska om de spelar en kampanj i ett slaviskt land.

4. Rollpersonen har valutan "Rubel", så vi får anta att kampanjen utspelas i Ryssland.

5. Utrustningen är förhållandevis modern - men kanske inte nutid, bland annat med saker som "fountain pen", "flashlight", camera", "film", "sword cane".

6. det ger lite CoC-vibbar, med en professsor som har massor med kunskapsfärdigheter, inga vapenfärdigheter och bara beväpnad med en sword cane.

7. det är definitivt INTE Chaosiums CoC, då sanity och luck saknas.

8. Grundegenskaperna är: Strength, Dexterity, Perception, Endurance, Faith, Charisma, Intelligence.
Totalt 7 grundegenskaper, men hur många rollspel har grundegenskapen FAITH?

9. Grundegenskaperna verkar gå från Strength 2 till Intelligence 9.
Ett system med 2d6 eller 1d10, eller kanske ett pölsystem som Vampire?

10. Jag ser inget "övernaturligt", utom grundegenskapen FAITH.

Slutsats: detta är INTE ett DnD-spel och är därför postat i fel tråd. :p
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
8. Grundegenskaperna är: Strength, Dexterity, Perception, Endurance, Faith, Charisma, Intelligence.
Totalt 7 grundegenskaper, men hur många rollspel har grundegenskapen FAITH?

9. Grundegenskaperna verkar gå från Strength 2 till Intelligence 9.
Ett system med 2d6 eller 1d10, eller kanske ett pölsystem som Vampire?
Det där ser ut som S.P.E.C.I.A.L (Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility, Luck) i fel ordning och Dexterity istället för Agility och Luck utbytt mot Fatih. Värdena i S.P.E.C.I.A.L går från 1-10 också. Dvs det skulle kunna vara nån variant på systemet från Fallout-spelen. Hur man nu skulle använda det i ett tabletop-spel - men från vad jag hört så var S.P.E.C.I.A.L baserat på GURPS.

Anyhow, D&D håller jag med om att det inte är.

Übereil
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
The Alexandrian har recenserat Dragonlance: Shadow of the Dragon Queen. Den korta versionen är att det suger, det är ännu ett dåligt rälsat äventyr. Det har för lite med de klassiska äventyren att göra för att göra grognarderna nöjda, och det har för lite handfast information för att göra någon ny till Dragonlance nöjd. Men kartan var i alla fall snygg, och det finns en system för fältslag som verkar vara okej.

Någon här som har läst äventyret?

Någon som kan förklara för mig varför WotC envisas med att göra kassa äventyr? Det är väl typ CoS och ToA som är något att ha.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Någon här som har läst äventyret?
Jag har skummat det lite lätt, men inte tillräckligt för att få någon bättre uppfattning. Linjärt är det absolut, men samtidigt upplevde jag att det på sina sätt var enklare att fatta tanken med detta äventyr än tidigare äventyr. Huruvida det är bra eller ej törs jag inte svara på. Jag är nog även helt fel person att ge ett utlåtande då jag för tillfället är vidunderligt trött på DnD 5 och dess bristande kvalitéer att bidra med något bra... Känns som att halva nöjet med DnD 5 är att fixa saker som brister i system och äventyr snarare än att njuta av systemet och dess äventyr som de är.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Här är DnDs planerade bokutgivning för resten av året:
  • August 15th -- Bigby Presents: Glory of the Giants ($59.95)
  • August 15th -- The Practically Complete Guide to Dragons ($39.95)
  • September 19th -- Phandelver and Below: The Shattered Obelisk ($59.95)
  • October 16th -- Planescape: Adventures in the Multiverse ($TBA)
  • November 14th -- Book of Many Things ($TBA)
När det gäller Planescape som väl flest här ser fram emot så gäller, enligt en post på ENworld vars vederhäftighet jag inte kan avgöra: 3 hardcovers in a boxed set-- 96 page guide to Sigil, 64-page bestiary, and 96-page adventure, along with a poster map and DM screen. Coming October 16th. Låter rimligt i alla fall. Och inte riktigt samma sak som Planescape, vilket en del grognarder på nätet gråter över.
1687097245291.jpeg
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
När det gäller Planescape som väl flest här ser fram emot så gäller, enligt en post på ENworld vars vederhäftighet jag inte kan avgöra: 3 hardcovers in a boxed set-- 96 page guide to Sigil, 64-page bestiary, and 96-page adventure, along with a poster map and DM screen. Coming October 16th. Låter rimligt i alla fall. Och inte riktigt samma sak som Planescape, vilket en del grognarder på nätet gråter över.
Inte riktigt samma som Planescape? Hmm, det känns som Sigil är rätt centralt, eller vad missar jag här?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Inte riktigt samma som Planescape? Hmm, det känns som Sigil är rätt centralt, eller vad missar jag här?
Ja, sigil och outlands (och antagligen lite beskrivning av the great wheel) är ju det man verkligen vill ha. Så jag förstår inte heller om det inte outtryckligen sagts att det här bara är Sigil. Men då borde ju boken inte heta som den gör.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Här är DnDs planerade bokutgivning för resten av året:
  • August 15th -- Bigby Presents: Glory of the Giants ($59.95)
  • August 15th -- The Practically Complete Guide to Dragons ($39.95)
  • September 19th -- Phandelver and Below: The Shattered Obelisk ($59.95)
  • October 16th -- Planescape: Adventures in the Multiverse ($TBA)
  • November 14th -- Book of Many Things ($TBA)
När det gäller Planescape som väl flest här ser fram emot så gäller, enligt en post på ENworld vars vederhäftighet jag inte kan avgöra: 3 hardcovers in a boxed set-- 96 page guide to Sigil, 64-page bestiary, and 96-page adventure, along with a poster map and DM screen. Coming October 16th. Låter rimligt i alla fall. Och inte riktigt samma sak som Planescape, vilket en del grognarder på nätet gråter över.
Jag hade hellre sett fler riktiga äventyr och färre vad det nu är (splatbooks?). Men phandelver-boken låter för all del en aning intressant.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ja, sigil och outlands (och antagligen lite beskrivning av the great wheel) är ju det man verkligen vill ha. Så jag förstår inte heller om det inte outtryckligen sagts att det här bara är Sigil. Men då borde ju boken inte heta som den gör.
Inte riktigt samma som Planescape? Hmm, det känns som Sigil är rätt centralt, eller vad missar jag här?
Så här skriver en random person:

That's what I was afraid of. It's not going to be Planescape, it's going to be Sigil and a very small portion of the planes. And I bet Sigil will receive the same few pages that The Rock of Bral got. I will not be bilked out of money for this one like I was for Spelljammer. I'll buy again when they produce an actual quality setting.
🤷‍♂️
 
Top