D&D DnD - skvalkanalen

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Kan man bryta ut det som Lemur, jag och Oldtimer skriver om i en egen tråd, om att översätta SRD 5.1 till svenska?
Är inte Dunder och Drakar ett bra referensverk för svenska DnD-termer?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Min poll härförleden (ni kommer väl ihåg den) visade att Planescape är WRNU:iternas mest efterlängtade 5e-modul av de som vi då visste var på gång. Och nu kommer förhandsvisningarna, exempelvis på ENworld. Om jag fattar det rätt kommer den gå att köpa digitalt om två veckor, och i butik om en dryg månad.
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Oj, jag blev ganska förvånad av att de där fraktionerna var så heterogena (att con artists och lawyers båda hör till planet Mechanus t ex)
?! Är de typiska för Planescape eller är det här något nytt?

Sedan skulle jag ju önska en något mindre heroisk känsla än vad illustrationerna påvisar, men det är jag det.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Oj, jag blev ganska förvånad av att de där fraktionerna var så heterogena (att con artists och lawyers båda hör till planet Mechanus t ex)
?! Är de typiska för Planescape eller är det här något nytt?

Sedan skulle jag ju önska en något mindre heroisk känsla än vad illustrationerna påvisar, men det är jag det.
Jag vet inte om jag hade kallat dem heroiska men jag hade iaf velat ha illos som jag tyckte var snyggare?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
?! Är de typiska för Planescape eller är det här något nytt?
Fraktioner var en central del av settingen från början. När andra utgåvan kom, då tog man bort vissa och la till andra.

Men jag har inte koll på hur dessa tolv förhåller sig till de två uppsättningarna från 90-talet. Vissa fraktioner har dock så vitt jag kan förstå varit med i alla tre utgåvor.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Vad är the selling point för Planescape och Sigil? Massa portaler och multiversum? Vad gör man som spelare?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Vad är the selling point för Planescape och Sigil? Massa portaler och multiversum? Vad gör man som spelare?
Man kan använda settingen för en massa saker. Men det övergripande temat är ett ordskämt. Planescape handlar om ”Philosophers with clubs”. För tro formar verkligheten.

Settingen fungerar bäst om man har en stor filosofisk fråga man försöker svara på och sedan träffar man på folk med sina egna filosofiska problem. Typ, ”What can change the nature of a man?”.

Den andra selling pointen är att det är STORT och KONSTIGT. Man är inte någon jävla lantis från Forgotten Realms eller Kansas. Man är i den stora staden i centrum av multiversum! New York Sigil. Här blandas allt och alla medan folk mest är cyniska och försöker leva sina liv. Jaja, du är en demon eller what ever, stanna inte mitt på trotoaren!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Vad är the selling point för Planescape och Sigil? Massa portaler och multiversum? Vad gör man som spelare?
Allt överallt och på en gång! Allt som någonsin funnits i DnD går att få in. En kitchen sink fyll med kitchen sinkar. Barock, bisarr fanatsy, med volym på max.

Vad man gör? Man vandrar via portar till olika existensplan. Äventyr i flera dimensioner. Med Sigil som bas. Och att man kan gå med i skruvade fraktioner är en grej.

Det finns väl bara en utgåva av Planescape, förutom den som är på gång nu?
Det är nog en defintionsak. Enligt Wikipedia räknas Planescape Campaign Setting som en andra utgåva. Jag har inte kunskap nog att avgöra om det är rimligt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Nej, de kom med ett nytt box set där de ändrade settingen en massa. Så det finns flera.
Det här känner jag inte igen alls, måste jag säga.

Dark Sun fick två boxade utgåvor. Men vad jag kan åminna mig så köptes TSR upp innan det blev någon andra box till Planescape.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Sen förändrades settingen ganska radikalt ändå, men genom metaplotten snarare än någon ny box. Så en teoretisk box som utspelat sig efter Faction War hade ju sett väldigt annorlunda ut.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag tror att du läser fel och att det som åsyftas är att Planescape släpptes till andra utgåvan av AD&D. Det är lite otydligt skrivet på Wikipedia.
Ja, jag har läst fel.

Och det kom uppenbarligen ut flera boxar till settingen. Som också förändrades med tiden, tex med äventyret ”Faction War”.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Det är den med Faction War som jag menar. Där de ändrar Sigil en massa.
 
Top