D&D Vilka av WotCs annonserade böcker för 2023 är du intresserad av att köpa?

Vilka av WotCs annonserade böcker för 2023 är du intresserad av att köpa?

  • Ingen, jag bojkottar WotC efter OGL-gate

    Votes: 11 13.4%
  • Ingen, för ingen av de är intressanta för mig

    Votes: 53 64.6%
  • Keys from the Golden Vault

    Votes: 5 6.1%
  • Glory of the Giants

    Votes: 2 2.4%
  • The Book of Many Things

    Votes: 2 2.4%
  • Phandelver Campaign

    Votes: 6 7.3%
  • Planescape

    Votes: 16 19.5%

  • Total voters
    82

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Så, detta är ju då vad som ska komma i år:

1675514002495.png

Svara på pollen, och skriv gärna något också. (Det finns två olika "ingen", väljer du det förutsätter jag att det är det enda svar du lämnar).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Keys from the Golden Vault. WotC gör många mediokra äventyr och detta är någon slags heist-anotolgi, jag gillar varken heists eller antologier. Man kan titta på äventyret för nivå fyra gubbar på DDB, det ser okej ut, men inte mer än så. Pass.

Glory of the Giants.
Detta är som Fizabans, fast för jättar. Jag gillar jättar. Men DnDs take är väl så där. Ska bläddra i butik, köper kanske, det beror på om den verkar ha något som är intressant för en kampanj jag grunnar på.

The Book of Many Things.
Jag vill ha mindre saker att hålla reda på, inte mer. Pass.

Phandelver Campaign
. Den gamla startboxen har bra rykten, men jag gillar den inte. Plothål och känns som de försökt trycka in ett 1-10-äventyr i för litet format. Jag körde en kraftigt moddad variant. Pass.

Planescape. Vagt nyfiken. Min nästa kampanj kommer antingen ha koppling till Spelljammer eller Planescape, så beror lite på var jag landar där.

Så tre "nej", och två "kanske" för mig.

Detta beror så klart också på hur WotC uppför sig framöver. Om de återfaller till sina Lawful Evil-vägar så får de inga pengar av mig.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag spelar inte DnD och gillar det inte.
Men jag tycker gamla planescape var en cool setting så om den boken. Verkar bra finns det en chans att jag skaffar och läser den.
Troligen blir det som man gjorde med Spelljammer, dsv tre 64-sidiga böcker i slipcase. En bok med regler och setting, en bok med monster, en bok med äventyr. Detta enligt den säkraste av alla källor, Internet.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
443
Location
Uppsala
Ingen av de utannonserade produkterna verkar särskilt spännande, och efter att ha hört att de senaste böckerna var dåliga, så väntar jag tills de är släppta innan jag ens överväger att bläddra i dem.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Planescape och Keys-grejen gör mig lite nyfiken. Om jag tänker köpa dem eller inte beror på WOTCs agerande framöver (just nu skulle jag säga nej), recensionerna av dem, och om jag kan få fatt på en ordentlig förhandstitt.

Jag är skeptisk till 1DnD, och ju närmare vi kommer den releasen, ju mer influenser lär vi se i böckerna de släpper. Jag är redan nu lite tveksam.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Planescape ifall den kommer med tillräckligt mycket nytt, annars klarar jag mig bra med mina 2nd-editiongrejer. Jag kommer däremot köpa ikapp lite äldre 5E-världsböcker så de kommer få mina slantar ändå, om jag inte får tag på dem begagnat.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Jag SL:ar inte d&d och spelar det oerhört sporadiskt. På sin höjd någon gång vartannat år i någon halvt bortglömd kampanj. Alltså är jag inte målgruppen.

Inget av detta får mig att köpa för att läsa. Hade de gett ut Dark Sun till D&D5 (eller vad som än kommer härnäst) köper jag allt helt enkelt :)

Cog.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Planescape ifall den kommer med tillräckligt mycket nytt, annars klarar jag mig bra med mina 2nd-editiongrejer. Jag kommer däremot köpa ikapp lite äldre 5E-världsböcker så de kommer få mina slantar ändå, om jag inte får tag på dem begagnat.
Om alla regler och allt fluff ska in på 64 sidor så blir det väl inte så mycket nytt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Många andra spelskapare/företag gör ju grejer som är kompatibla med 5E. Jag vill ha det omvända. Jag vill att WotC gör Planescape med kärnfull, inspirerande text och snygga bilder i behändigt stora böcker, säg 6 x 9 tum och max 120 sidor, anpassat till något luftigt och lättspelat regelsystem, typ The Black Hack. Men det lär ju inte hända förrän det fryser i helvetet.
 
Last edited:

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
599
Jag röstade på Planescape (fast jag tror inte att jag kommer känna mig övertygat intresserad när det väl kommer) och Keys faktiskt. Jag tycker det känns som heist-upplägget lirar med 5e-stämningen, och jag får någon slags dagdrömsidé att de två skulle gå att kombinera. Planescape heist style. Oceanus elva?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag röstade på Planescape (fast jag tror inte att jag kommer känna mig övertygat intresserad när det väl kommer) och Keys faktiskt. Jag tycker det känns som heist-upplägget lirar med 5e-stämningen, och jag får någon slags dagdrömsidé att de två skulle gå att kombinera. Planescape heist style. Oceanus elva?
Som sagt, på DBB ligger nivå-fyra-äventyret tillgängligt, man måste "claima" det, dvs trycka på en knapp
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Jag är mest peppad på att se vad som ska komma ur den släppta CC-licensen och ORC, Black Flag och allt vad det nu är. Känner att nästa DnD-produkt jag köper kanske inte är skapad av WotC. Inte för att jag är ilsken på WotC (längre) utan mest för att jag inte alls är sugen på någon av böckerna.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
34 röster nu, det blir väl inte så många fler.

WotC ska nog be för att vår lilla poll inte speglar det globala DnD-community:iets preferenser.

Slående att populärast är en setting från 90-talet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är så besviken på de senaste DnD-böckerna så jag kommer inte köpa någonting förrän jag själv fått bläddra i dem och sett att de faktiskt är bra/användbara.

Med det sagt, så finns det ett par som jag är mer intresserad av att bläddra i.

Keys from the Golden Vault - jag har fått för mig att den ska bli lika bra som Tales from the Yawning Portal. Är den det är det solklart köp.

The book of Many Things - blir den lika bra som tidigare "klass"-böcker (Xanathar/Tasha) kan jag tänka mig att köpa.

Övriga (Giants/Phandelver/Planescape) är jag idagsläget helt ointressead av då WotC gång på gång visat sig oförmögna att göra kampanjböcker till DnD5 som ens går att använda.
Om Planescape håller samma nivå som Spelljammer duger det inte ens till dasspapper.
 
Top