D&D Vilka av WotCs annonserade böcker för 2023 är du intresserad av att köpa?

Vilka av WotCs annonserade böcker för 2023 är du intresserad av att köpa?

  • Ingen, jag bojkottar WotC efter OGL-gate

    Votes: 11 13.4%
  • Ingen, för ingen av de är intressanta för mig

    Votes: 53 64.6%
  • Keys from the Golden Vault

    Votes: 5 6.1%
  • Glory of the Giants

    Votes: 2 2.4%
  • The Book of Many Things

    Votes: 2 2.4%
  • Phandelver Campaign

    Votes: 6 7.3%
  • Planescape

    Votes: 16 19.5%

  • Total voters
    82

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Det kanske mest speglar snittåldern hos oss som deltagit ;)
Så det nog.

Förstod det som att Spelljammer floppade, och den fick iofs rätt ljum kritik, men det är ju troligen så att grognarderna är en rätt liten grupp av alla som spelar DnD5.

43 röster nu och 23,3% är intresserade av Planescape!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Jag är så besviken på de senaste DnD-böckerna så jag kommer inte köpa någonting förrän jag själv fått bläddra i dem och sett att de faktiskt är bra/användbara.

Med det sagt, så finns det ett par som jag är mer intresserad av att bläddra i.

Keys from the Golden Vault - jag har fått för mig att den ska bli lika bra som Tales from the Yawning Portal. Är den det är det solklart köp.

The book of Many Things - blir den lika bra som tidigare "klass"-böcker (Xanathar/Tasha) kan jag tänka mig att köpa.

Övriga (Giants/Phandelver/Planescape) är jag idagsläget helt ointressead av då WotC gång på gång visat sig oförmögna att göra kampanjböcker till DnD5 som ens går att använda.
Om Planescape håller samma nivå som Spelljammer duger det inte ens till dasspapper.
Vad är det som är så bra med Keys of the Golden Vault? Jag har inte ens hört talas om boken förr. Vore kul att få reda på lite mer. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Vad är det som är så bra med Keys of the Golden Vault? Jag har inte ens hört talas om boken förr. Vore kul att få reda på lite mer. :)
Från WotC:s nätbutik:

Keys from the Golden Vault™ is a collection of 13 short, standalone DUNGEONS & DRAGONS® adventures designed for characters levels 1–11. These adventures can be placed in any setting, and you can run them as one-shot games or link them together into a campaign. This book also includes in-world maps to help players plan their heists, plus advice for running nontraditional games with high risks and huge rewards.

Key Selling Points: 

  • Thirteen new stand-alone adventures spanning levels 1 to 11, each focused on a single heist.
  • Adventures can be set in any D&D or homebrew world and can be played as standalones or as part of an episodic campaign.
  • Introduces the Golden Vault as an in-world organization for which the player characters can work as heist operatives.
  • Each adventure includes a map to guide Dungeon Masters and a map to help players plan their heists.
  • Adventures emphasize player choice with each heist having multiple paths toward success.
  • Includes advice and detailed information for DMs running nontraditional adventures with high risks and huge rewards.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Planescape på 64 sidor låter.. eeeh. Det låter inte som det kommer att gå att göra det på ett vettigt sätt. Blir dock såklart sugen. Om det kommer plugins till roll20, ännu mer så. Men av det som listas, ändå helt klart det jag är mest sugen på - även om det inte är något supersug, efter det man hört om Spelljammer-boken de släppte..
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Planescape på 64 sidor låter.. eeeh. Det låter inte som det kommer att gå att göra det på ett vettigt sätt. Blir dock såklart sugen. Om det kommer plugins till roll20, ännu mer så. Men av det som listas, ändå helt klart det jag är mest sugen på - även om det inte är något supersug, efter det man hört om Spelljammer-boken de släppte..
Jag blir nyfiken eftersom så många (= ett par forumiter) säger att den är så dålig. Vad har du hört, Zonk?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag blir nyfiken eftersom så många (= ett par forumiter) säger att den är så dålig. Vad har du hört, Zonk?
Att det är innehållslöst blahaj utan någon användbar substans. En del fluff men inget som är någon direkt hjälp i spel. Lite som en bok skriven mer för att läsas än att användas. Det regelmässiga som finns är liksom nån extra bakgrund och lite annan smärre glasyr att sätta på en i princip oförändrad PHB, nåt nytt monster, och that's it. Det jag hade velat ha är ett nytt spelsätt (rymdkräl / planetkräl / planetskapande / etc på högre nivå, eller användbara tabeller för en given annan setting, e.d.). Men jag har inte kikat själv (måttligt intresserad av Spelljammer), det här är vad jag läst i recensioner på nätet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Att det är innehållslöst blahaj utan någon användbar substans. En del fluff men inget som är någon direkt hjälp i spel. Lite som en bok skriven mer för att läsas än att användas. Det regelmässiga som finns är liksom nån extra bakgrund och lite annan smärre glasyr att sätta på en i princip oförändrad PHB, nåt nytt monster, och that's it. Det jag hade velat ha är ett nytt spelsätt (rymdkräl / planetkräl / planetskapande / etc på högre nivå, eller användbara tabeller för en given annan setting, e.d.). Men jag har inte kikat själv (måttligt intresserad av Spelljammer), det här är vad jag läst i recensioner på nätet.
Det finns ju iofs 64 sidor nya monster.

Men jag har läst typ samma sak. Att det inte ens finns regler för hur man navigerar!?

Och äventyren är ju i alla fall inte skriva på ett sätt som gör dem lätta att köra vid bordet. Det viktiga göms i sjok av dåligt organiserad text.

Om det nu är rätt, det du säger, så låter det ju också som mycket av det Wizards gett ut, lite substanslöst och brist på konkret fluff. Jag tror inte det är inkompetens som ligger bakom, utan att 1) tjocka böcker med regler och fluff skrämmer bort folk och 2) den tänkta spelstilen är "skippa detaljerna och låt RPs göra hjälte-saker".
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,546
Location
Fallen Umber
Många andra spelskapare/företag gör ju grejer som är kompatibla med 5E. Jag vill ha det omvända. Jag vill att WotC gör Planescape med kärnfull, inspirerande text och snygga bilder i behändigt stora böcker, säg 6 x 9 tum och max 120 sidor, anpassat till något luftigt och lättspelat regelsystem, typ The Black Hack. Men det lär ju inte hända förrän det fryser i helvetet.
Det här skulle jag betala för. Men 5E-hanteringen av Planescape, nä. Men så spelar jag heller inte det spelet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Många andra spelskapare/företag gör ju grejer som är kompatibla med 5E. Jag vill ha det omvända. Jag vill att WotC gör Planescape med kärnfull, inspirerande text och snygga bilder i behändigt stora böcker, säg 6 x 9 tum och max 120 sidor, anpassat till något luftigt och lättspelat regelsystem, typ The Black Hack. Men det lär ju inte hända förrän det fryser i helvetet.
Som du säger kommer det aldrig att hända.
WotCs filosofi är att göra ett så neutralt spel det bara går just för att spelarna själva ska kunna göra om det till valfri setting.
Men WotC vägrar samtidigt att göra bra settingböcker som kan hjälpa spelarna att skapa unika settings.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Det finns ju iofs 64 sidor nya monster.

Men jag har läst typ samma sak. Att det inte ens finns regler för hur man navigerar!?

Och äventyren är ju i alla fall inte skriva på ett sätt som gör dem lätta att köra vid bordet. Det viktiga göms i sjok av dåligt organiserad text.

Om det nu är rätt, det du säger, så låter det ju också som mycket av det Wizards gett ut, lite substanslöst och brist på konkret fluff. Jag tror inte det är inkompetens som ligger bakom, utan att 1) tjocka böcker med regler och fluff skrämmer bort folk och 2) den tänkta spelstilen är "skippa detaljerna och låt RPs göra hjälte-saker".
Får spelljammer 64 sidor monster medans Planscape får 64 sidor totalt? det här låter ju fullständigt bananas..
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Får spelljammer 64 sidor monster medans Planscape får 64 sidor totalt? det här låter ju fullständigt bananas..
Oj, nej. Spelljammer är tre böcker a 64 sidor, en med fluff plus regler, en med monster, en med äventyr. Jag har läst att Planescape får samma upplägg, alltså tre tunna böcker. Men oklart för mig om det är Wizards som har sagt det eller om det är en killgissning.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Oj, nej. Spelljammer är tre böcker a 64 sidor, ett med fluff plus regler, ett med monster, ett med äventyr. Jag har läst att Planescape får samma upplägg, alltså tre tunna böcker. Men oklart för mig om det är Wizards som har sagt det eller om det är en killgissning.
Vi håller tummarna. Det låter ju lite mer lovande..
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Vi håller tummarna. Det låter ju lite mer lovande..
En kritik mot upplägget är att ha fluff och regler på 64 gör att det blir väldigt ytligt.

Jag är lite frestad att köpa Spelljammer bara för att se om det är så illa som random folk på nätet påstår.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
En kritik mot upplägget är att ha fluff och regler på 64 gör att det blir väldigt ytligt.

Jag är lite frestad att köpa Spelljammer bara för att se om det är så illa som random folk på nätet påstår.
Ja jag säger inte att det är bra, men hela planescape på 64 sidor lät typ värre, iaf om det är lösfluff-intensivt. 64 sidor i OSR-densitet med maxade tabeller hade såklart kunnat räcka långt.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Efter att läst "Prisoner 13" så blev jag ganska intresserad av Keys from the golden vault. Länge sen jag kände ett faktiskt intresse för produkter från Wotc men något i äventyret tilltalade mig och fick mig sugen att spelleda åtminstone "Prisoner 13" för en av mina spelgrupper.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag gillade Starter Setet så jag blir lite nyfiken på Phandelver-boken.
Jag är absolut nyfiken. Men jag tror inte det är något som jag kommer att köpa. Jag har redan flera ospelade köpe-äventyr och om jag fick för mig att köra något sådant, skulle det nog bli TWBtW. Eller kanske ToA, men tror inte det är rätt för mina spelare.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag har några 5e böcker, och är spelare i en 5e grupp. Me jag kan inte se en situation där jag skulle spelleda 5e igen eller gå med i en ny 5e grupp. Så även om inte de inte hade ställt till det med OGL så var jag inte längre en kund hos dem, utan hos företag som utgått från SRD för 3e.

Så jag kryssade bara för att inget av de är intressanta, även om OGL historian sänkt mitt intresse att handla från dem så avrundas det ändå till samma nollvärde som innan.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Tycker att deras äventyr har varit ganska mycket upprepning i att man ska resa någonstans, slåss lite i ett begränsat område, resa någon annanstans, slåss lite till etc....
Så om heist-boken är annorlunda kanske det vore intressant. Att Prisoner 13 handlar om infiltration och rollspel gjorde mig i alla fall nyfiken.
 
Top