D&D DnD - skvalkanalen

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Napoleon gjorde slut på dumheterna
Hädelse! Vi är ett fåtal som fortfarande använder den. Republikanska längd- och måttenheter slog, en dag kommer resten av världen inse fördelarna med Republikansk tid också.
Idag är Tridi den 3 Vendémiaire år 232 klockan 5:35 och dagens växt är kastanj. Hävda något aannat är lika bakåtsträvande som inches, stones och gallons som mått.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Hädelse! Vi är ett fåtal som fortfarande använder den. Republikanska längd- och måttenheter slog, en dag kommer resten av världen inse fördelarna med Republikansk tid också.
Idag är Tridi den 3 Vendémiaire år 232 klockan 5:35 och dagens växt är kastanj. Hävda något aannat är lika bakåtsträvande som inches, stones och gallons som mått.
Jag beundrar din revolutionär glöd. Ned med ancient regime!
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Är inte Dunder och Drakar ett bra referensverk för svenska DnD-termer?
Avgrundens Dunkla Djup är så klart guldstandarden, men Oldtimers översättningslistor har varit ovärderliga för mig.

Edit: Tänker ca så här:

Dunder & Drakar: lättare svenska, mer nybörjar- och unga spelare-vänligt.

Avgrundens Dunkla Djup: Mer stämningsfulla, men också lite krångligare/mer ålderdomliga, översättningar.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Nu har jag läst Rime of the Frostmaiden från pärm till pärm och det är förmodligen mitt nya favoritäventyr bland officiella 5e-äventyr. Det har fått mycket kritik för att det har så vag riktning och motivation för rollpersonerna. Initialt höll jag med om det, men nu efter att ha läst hela tänker jag att vagheten ger mer utrymme för spelledaren att göra äventyret till sitt. Det är liksom mer av en verktygslåda än en räls, vilket är jättebra ju! Tror det största problemet är att äventyret inte lyckas sätta rätt förväntningar för läsaren från start, att man tror att det ska vara en typisk linjär grej och att man därför blir helt förvirrad över hur öppet och löst det är.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Nu har jag läst Rime of the Frostmaiden från pärm till pärm och det är förmodligen mitt nya favoritäventyr bland officiella 5e-äventyr. Det har fått mycket kritik för att det har så vag riktning och motivation för rollpersonerna. Initialt höll jag med om det, men nu efter att ha läst hela tänker jag att vagheten ger mer utrymme för spelledaren att göra äventyret till sitt. Det är liksom mer av en verktygslåda än en räls, vilket är jättebra ju! Tror det största problemet är att äventyret inte lyckas sätta rätt förväntningar för läsaren från start, att man tror att det ska vara en typisk linjär grej och att man därför blir helt förvirrad över hur öppet och löst det är.
Jag har inte läst, men bläddrat mycket i det. Många enskilda delar känns genuint bra och det är också väldigt stämningsfullt.

The Alexandrian har skrivit en fyllig och bitvis rätt hård recension av äventyret, del 1 finns här. Hans kritik handlar mycket om att många saker i äventyret inte mejkar säns, med plotthål, SLPs som agerar märkligt, etc (allt för att berättelsen ska gå ihop). Men han gillar också mycket med det. Om man ska köra äventyret tror jag man kan hitta mycket i hans recension som är värt att tänka på. Han har också en sida med länkar till diverse tips och resurser kring äventyret.

Och han har också flera artiklar om hur man kan remixa äventyr, exempelvis göra om rälsade äventyr till mer öppna affärer, och har tillika gjort flera sådana remixar av 5e-äventyr, dock inte RotM.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Det verkar för övrigt som att "Ernie" Gary Gygax Jr ligger för döden. Han är väl mest känd för att vara en av världens första rollspelare och för att de sista åren ha varit involverad in nuTSR-gate, där han hamnat i klorna på alt-rightfiguren Justin LaNasa - rasistisk, homofob, tranfob svindlare.

Men vi får se. Han var tydligen inskriven på sjukhus härförleden, men kom ut levande. Nu åter på sjukhus, medvetslös sägs det.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
The Alexandrian har skrivit en fyllig och bitvis rätt hård recension av äventyret, del 1 finns här. Hans kritik handlar mycket om att många saker i äventyret inte mejkar säns, med plotthål, SLPs som agerar märkligt, etc (allt för att berättelsen ska gå ihop). Men han gillar också mycket med det. Om man ska köra äventyret tror jag man kan hitta mycket i hans recension som är värt att tänka på. Han har också en sida med länkar till diverse tips och resurser kring äventyret.
Det är en massa tokerier och luckor i äventyret och man måste göra mycket som SL för att det ska funka, men det ger också en viss frihet att forma det efter eget huvud! Jag har läst denna blogg-serien, där någon försöker fixa alla hål. Mycket bra tankar där!
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Det säger väl något om DnD5s status på det här forumet att tråden som heter "Det här med att att använda två att i rad är en grej" har fått fler svar än tråden om att vi nu vet när de uppdaterade regelböckerna till DnD5, ni vet, världens största rollspel, kommer. Man bara känner det massiva ointresset för denna händelse ... (Jag är inte bitter, tror jag, utan tycker mest att det är fascinerande).

1701716865397.png
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Det säger väl något om DnD5s status på det här forumet att tråden som heter "Det här med att att använda två att i rad är en grej" har fått fler svar än tråden om att vi nu vet när de uppdaterade regelböckerna till DnD5, ni vet, världens största rollspel, kommer.
Fast det här är väl lite orättvist ändå. Folk älskar jag att diskutera språkriktighet, då det kan stärka den egna språkpolisbrickan.

DnD må vara världens största rollspel, men språkpolisernas kår är mångt mycket större :gremwink:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Fast det här är väl lite orättvist ändå. Folk älskar jag att diskutera språkriktighet, då det kan stärka den egna språkpolisbrickan.

DnD må vara världens största rollspel, men språkpolisernas kår är mångt mycket större :gremwink:
Hur många lärare i svenska kan det finnas på ett rollspelsforum?

Hur många som helst, uppenbarligen.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Det säger väl något om DnD5s status på det här forumet att tråden som heter "Det här med att att använda två att i rad är en grej" har fått fler svar än tråden om att vi nu vet när de uppdaterade regelböckerna till DnD5, ni vet, världens största rollspel, kommer. Man bara känner det massiva ointresset för denna händelse ... (Jag är inte bitter, tror jag, utan tycker mest att det är fascinerande).
Mer ärligt, jag undrar vad som ligger bakom ointresset? Har intresset svalnat efter alla vändor med OGL? Eller är det så att folk som är intresserade av alla rundor med nya versionen av DnD hänger på andra forumen och plattformar för att följa utvecklingen? Jag vet ju med mig själv att jag följer utvecklingen, även om jag inte kommer köpa produkten. Främst för att jag är nyfiken på vad som händer och vilka tankegångar som finns runt det nya systemet. Men jag tror inte jag skulle diskutera det här på forumet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Jag vill tillägga, att jag i grunden tycker det är något sunt att så många här bara struntar i WotCs krassa kommersialism och Hasbros strategier för att göra om DnD till ett livsstilsmärke, och gör sin egen grej. Eller hejar på när andra gör sin grej. Mer rollspel åt folket!

(Men gärna ett lite mer levande DnD-community).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Mer ärligt, jag undrar vad som ligger bakom ointresset? Har intresset svalnat efter alla vändor med OGL? Eller är det så att folk som är intresserade av alla rundor med nya versionen av DnD hänger på andra forumen och plattformar för att följa utvecklingen? Jag vet ju med mig själv att jag följer utvecklingen, även om jag inte kommer köpa produkten. Främst för att jag är nyfiken på vad som händer och vilka tankegångar som finns runt det nya systemet. Men jag tror inte jag skulle diskutera det här på forumet.
Intresset har minskat med OGL-gate, är min känsla, men det sjönk från i låg nivå.

Det verkar som att de mytiska varelserna vanliga rollspelare (tm), bland vilka DnD och 5e är stort, finns på andra ställen.

Och jag menar, om en sådan kom in här för att gnälla på att Wizards har förstört munken i Speltest 8 eller diskutera sin fräcka build som gör 3,6% mer skada per runda än den näst mest brutna builden i DnDs historia ... så skulle hen nog rätt snart inse att hen hamnat på fel plats.

Om jag däremot var en språkprussiluska ... då skulle det vara som att komma hem!
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Och jag menar, om kom in här för att gnälla på att munken är kassa i Speltest 8 eller diskutera min fräcka build som gör 3,6% mer skada per runda än den näst mest brutna builden i DnDs historia ... så skulle jag nog rätt snart inse att jag hamnat på fel plats.

Om jag däremot var en språkprussiliska ... då skulle det vara som att komma hem!
Så enkelt sagt, för att väcka intresse kring DnD här på forumet ska vi inte snacka builds och stat utan ta något obskyrt eller känt namn från DnD, men förvränga uttalet så att alla blir skitsura på misshandeln av språket. Exempel att det är asballt att spela i världen Fârun som så klart ska uttalas Färun.

Nu ska jag dock lägga ned en stund, för nu börjar min trötta och överarbetade lärarhjärna i bedömnings tider mest skräpa ned tråden.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Mer ärligt, jag undrar vad som ligger bakom ointresset? Har intresset svalnat efter alla vändor med OGL? Eller är det så att folk som är intresserade av alla rundor med nya versionen av DnD hänger på andra forumen och plattformar för att följa utvecklingen?
Personligen så känner jag lite trötthet inför en ny utgåva. Jag spelar D&D5 varje vecka och Det känns lite jobbigt att behöva semi- lära om detta system man känner att man redan kan. Helt plötsligt kommer man behöva läsa om och ha svårt att hålla i sär två väldigt lika utgåvor.

Sen har Jag har noll intresse att köpa något av WoTC efter OGL skandalen, men också för att jag inte är intresserad av de produkter som kommer/har släppts. (Med det sagt så äger jag Eberron boken som är det enda jag över huvud taget gillar av 5e linjen men mer som inspiration än något annat)

Blir spännande att se vad de ändrar och alla uppröra röster över att sak X har ändrats eller sak Y är bruten. Men mer som ett utanifrån Perspektiv. Lätt att kolla på saker man inte behöver bli investerad i.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Personligen så känner jag lite trötthet inför en ny utgåva. Jag spelar D&D5 varje vecka och Det känns lite jobbigt att behöva semi- lära om detta system man känner att man redan kan. Helt plötsligt kommer man behöva läsa om och ha svårt att hålla i sär två väldigt lika utgåvor.
Det är så här jag känner också.

.... för att jag inte är intresserad av de produkter som kommer/har släppts.
Och så här.

Blir spännande att se vad de ändrar och alla uppröra röster över att sak X har ändrats eller sak Y är bruten. Men mer som ett utanifrån Perspektiv. Lätt att kolla på saker man inte behöver bli investerad i.
Och så här! Man kan slöläsa min/max-gängets gräl på ENworld och bara förundras över vad folk går igång på ...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Vad finns det att diskutera? WOTC verkar ju ändra sig inför varenda pressrelease. Låt dem spika in första spisen på riktigt så får vi se om det blir i sin egen kista eller i stegen de kommer klättra på.

Hur som, ingen SRD3.5 under CC - inga nya böcker för mig. Jag har inte ens tittat på dem. Så OGL spökar så klart också fortfarande.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det verkar som att de mytiska varelserna vanliga rollspelare (tm), bland vilka DnD och 5e är stort, finns på andra ställen.
Känns som att WotC har lyckats locka nya personer till hobbyn med 5e och det här forumets besökare har ju snart en medelålder på 40.
5e och 5.5e är helt enkelt för hippt för oss.

Jag önskar att jag kände något intresse för 5e men inte ens planescape-boken har fått det att suga i venen. Jag spelade 5e en kort kampanj och känner att jag inte vill spela den sortens spel bara. Men när det ändrar sig så vet jag ju vart det finns.
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
195
Har någon annan läst D&D Beyonds adventskalender, och om ni har, vad är oddsen att vi får något som ej är en rabatt? Hittils har det varit rabatter på kaffe, lajvkläder, tärningar, smycken och "Planescape DM's vault".
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Det här var typ bästa DnD-videon jag sett i år tror jag. DnD? Well... allmängiltig för rollspel antar jag. Men Ed Greenwood är med =)

 
Top