D&D DnD - skvalkanalen

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Har inte kollat in Spelljammer men ja man har ju inte hört enbart positivt om det iofs..
Wizards 5e-fluff-böcker har hittills utmärkts av egenskapen ”skriande brist på djup och konkretion”. Så man kan ju misstänka att det här blir en rätt tunn soppa. Jag ska läsa recensionerna, så får vi se om jag köper den eller inte.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Wizards 5e-fluff-böcker har hittills utmärkts av egenskapen ”skriande brist på djup och konkretion”. Så man kan ju misstänka att det här blir en rätt tunn soppa. Jag ska läsa recensionerna, så får vi se om jag köper den eller inte.
jag gillade deras värdsböcker baserade på Magic the Gathering
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Jag har jättetråkig DnD smak (kan säker många tycka) och vill bara ha äventyr med klassisk fantasy, gobliner, skogar, grottor, drakar, troll och sånt. Jag kan absolut tänka mig att spela rollspel som utspelar sig i rymden eller i flummiga parallella sci-fi-världar, men då tror jag att det finns andra spel som gör det bättre än just DnD (kanske ett undantag för just planescape som verkar vara rätt gjutet till DnDs maxade high fantasy). Hade jag fått bestämma hade jag bara byggt ut sword coast med fler äventyr och detaljerade platser, istället för alla nya settings som bara får en bok och inga äventyr. Jag fattar liksom inte vad det är meningen att man ska göra i mtg-dnd?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag fattar liksom inte vad det är meningen att man ska göra i mtg-dnd?
Rädda världen (TM).

En grej med 5e är att en grupp rollfigurer runt nivå tio blir för märkliga för att kunna utmanas av något finns i en traditionell fantasyvärld. Så de måste ut i världsrymden och slåss mot de ubermäktiga monster och konspirationer som finns där.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Jag fattar liksom inte vad det är meningen att man ska göra i mtg-dnd?
Samma sak som i standard DnD. Idén är inte att RP:na är plaineswalkers eller liknande utan man äventyrar på MtG-set världar, som fantasy-Coruscant eller i fantasy-antikens Grekland (som är de två världsböcker som har släppts).
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Hade jag fått bestämma hade jag bara byggt ut sword coast med fler äventyr och detaljerade platser, istället för alla nya settings som bara får en bok och inga äventyr. Jag fattar liksom inte vad det är meningen att man ska göra i mtg-dnd?
Vad ska man göra i Forbidden Realms?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Vad ska man göra i Forbidden Realms?
Vad jag menar är att jag generellt sett inte förstår poängen med en setting-bok som inte följs av äventyrsböcker. Det blir liksom en fritt hängande setting utan något att göra.
Jag kollade dock efter äventyr till Ravnica på DMs Guild nu och såg att det fanns en massa 3e part grejer, så jag får äta upp mina hårda ord antar jag.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag använder i princip aldrig färdigskrivna äventyr, möjligen färdigskrivna dungar, så för mig låter det inte fel med en bok som ger mig en ny setting att hitta på dungar / heists etc i. Men det kräver liksom att settingboken ger nåt konkret vettigt som gör att det blir nån skillnad mot standard-D&D. Det behöver för all del inte vara mkt - jag tror jag skrivit ihop cirka 3-4 sidor med praktiska korta texter till mitt Planetary Romance-hack/setting till D&D5e (sen hjälper evt spelarnas egna referenser till div planetary romance-litteratur de läst, men jag är osäker på om det är så mkt för flertalet av dem iofs..). Men det måste göra nåt annat av spelet. En stor skillnad som råkat bli en grej i mitt hack är t.ex. att såväl RP som de flesta fiender har rejält kraftfulla gevär & pistoler (2d8 skada) som alla klasser (alla!) är proficient med.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Satt och bläddrade i creative Commons SRDn för 5e och det slog mig att det är den bästa versionen av 5e. Det är alltså en enda bok på ca 400 sidor som innehåller alla regler, alla* spells och alla* monster. Någon borde ge ut den som en printad bok med lite formgivning och lite bilder här och var. Som en 5e condensed. Jag skulle köpa den.

* Okej, det fattas några IP-skyddade grejer men de kan man leva utan.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Någon borde ge ut den som en printad bok med lite formgivning och lite bilder här och var. Som en 5e condensed. Jag skulle köpa den.
Du och tre till. Kanske. Jag hade gärna gjort det, men de är ändå en del arbete och det slutar med att man säljer fyra exemplar det närmaste året. :confused:

Sedan hade jag ju hellre gjort en översatt version av den. Och då hade den nog bara sålt i två exemplar.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Sedan hade jag ju hellre gjort en översatt version av den. Och då hade den nog bara sålt i två exemplar.
Hur snabbt kan man crowdsourca en översättning? Är det enighet i terminologin man behöver först och främst?
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Enighet i terminologin kommer man aldrig att få. Det är inget man kan vänta på. Vad man än väljer för termer, kommer någon grupp vara missnöjda med det valet.
Jag tänker "enighet" som typ: en majoritet kan leva med resultatet. Tänker också att en terminologi som majoriteten av WRNU accepterar är en terminologi som har goda möjligheter att bli svensk de facto-standard.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Kan man bryta ut det som Lemur, jag och Oldtimer skriver om i en egen tråd, om att översätta SRD 5.1 till svenska?
 
Top