Skarpskytten
D&D-smurf
Fast jag undrar ju hur ofta folk använder t ex fliken för Actions? Jag tror de flesta av mina spelare bara kör på rutin. Vilket så klart är okej....på 6 olika flikar?
Eller har ni var sin cockpit med 360-vy?
Fast jag undrar ju hur ofta folk använder t ex fliken för Actions? Jag tror de flesta av mina spelare bara kör på rutin. Vilket så klart är okej....på 6 olika flikar?
Eller har ni var sin cockpit med 360-vy?
Mmm, istället inför de massa nya underklasser i varje splattbook du köper, så att du fortfarande behöver sitta och plugga innan du välj klass. Med nackdelen då så klart att när du väl valt är det typ kört sen om du valt fel. om du inte har en snäll SL som låter dig justera klass (eller tillåter multiclassing).Eller inte. Poängen med underklasserna är ju att man inte ska behöver göra en massa val, inte ska behöva planera en viss build över en massa levlar, inte behöver sitta och plugga. Att sen många gör det, är en annan femma.
Just det. Jag ska också förbjuda splatbooks.Mmm, istället inför de massa nya underklasser i varje splattbook du köper, så att du fortfarande behöver sitta och plugga innan du välj klass. Med nackdelen då så klart att när du väl valt är det typ kört sen om du valt fel. om du inte har en snäll SL som låter dig justera klass (eller tillåter multiclassing).
Men både feats och multiclassing är ju enligt mig frivilliga extraregler som inte hör till kärnreglerna. Och inte är särskilt bra genomarbetade heller.
Ja, jag kör egentligen uteslutande på PHB och ingen multiclassing eller feats med undantag av människor där jag tillåter den alternativa versionen som börjar med ett feat (För jag vill gärna uppmuntra folk att spela människor utan att direkt förbjuda dem att spela något annat).Just det. Jag ska också förbjuda splatbooks.
Kanske inte helt. Men en sak tycker jag är slående: underklasserna utanför PHB känns nästan undantagslöst helt onödiga, smala, konstiga, tunna. De i PHB räcker för att hålla spelet intressant i årtal.
Du har ett annat problem: power creep.Just det. Jag ska också förbjuda splatbooks.
Kanske inte helt. Men en sak tycker jag är slående: underklasserna utanför PHB känns nästan undantagslöst helt onödiga, smala, konstiga, tunna. De i PHB räcker för att hålla spelet intressant i årtal.
Det där är typ exakt samma layout som jag tänkte rita till @Skarpskytten ikväll. Nu slipper jag det.Jag gjorde den här kartan i Inkarnate för ett tag sedan - absolut inte det vackraste människan skapat men den funkade bra som förstakammare i några stenjättars borg (har man otur krälar det upp otyg ur avgrunden).
Inkarnate - Create Fantasy Maps Online
Create fantasy maps online. With Inkarnate you can create world maps, regional maps and city maps for dungeons & dragons, fantasy books and more! FREE SIGN-UP!inkarnate.com
Tillbaka till Level Up och "Meaningful choices every time you level up"Du har ett annat problem: power creep.
Varför vill man ha det här? Jag förstår nog inte grundbehovet tror jag. Men jag är ju van med no choices when you level up, så det kanske är så enkelt att när man börjar introducera val får folk inte nog och kräver det hela tiden?Tillbaka till Level Up och "Meaningful choices every time you level up"
För att man tycker lite karaktärspill då och då är roligt, och vill bygga en något så när unik rollperson när man pillar? Bara som ett exempel då.Varför vill man ha det här?
Därför att om man är van vid BRP (där karaktären kan utvecklas delvis av en slump) eller andra system där man för sin erfarenhet köper precis de färdigheter eller andra förmågor man vill ha, känns den gamla leveling-rälsen väldigt begränsande.Varför vill man ha det här? Jag förstår nog inte grundbehovet tror jag. Men jag är ju van med no choices when you level up, så det kanske är så enkelt att när man börjar introducera val får folk inte nog och kräver det hela tiden?
Jo, jag förstår det, jag tycker också att det kan vara kul att pilla med gubben ibland. Men varför man känner att man absolut ska ha det varje level känns … jag vet inte.För att man tycker lite karaktärspill då och då är roligt, och vill bygga en något så när unik rollperson när man pillar? Bara som ett exempel då.
Jag vet att det är poppis, och ifrågasätter inte att man vill ha inflytande i sin build. Det är bara ”varje level!”-grejjen jag reagerar på. Men som jag skrev ovan kanske HP-saken har något att göra med. Fatta om man i BRP då och då kunde utöka sin HP bara för att man bonkat X antal monster? Det vore ju värt ganska många extra % i någon random färdighet…Därför att om man är van vid BRP (där karaktären kan utvecklas delvis av en slump) eller andra system där man för sin erfarenhet köper precis de färdigheter eller andra förmågor man vill ha, känns den gamla leveling-rälsen väldigt begränsande.
Att det inte bara är vi som känner så visas ju av hur många nya homebrew-klasser och -subklasser som publiceras bara för att få kontroll över sin karaktär, och hur populärt multiklassande är.
Ah, ja...Jo, jag förstår det, jag tycker också att det kan vara kul att pilla med gubben ibland. Men varför man känner att man absolut ska ha det varje level känns … jag vet inte.
Jag skulle nästa sticka ut hakan och säga att med det perspektivet suger D&D och BRP vinner.Därför att om man är van vid BRP (där karaktären kan utvecklas delvis av en slump) eller andra system där man för sin erfarenhet köper precis de färdigheter eller andra förmågor man vill ha, känns den gamla leveling-rälsen väldigt begränsande.
Jag gillar ändå den begränsning i val klasser erbjuder (säger jag efter att just ha proklamerat för fler val XD, men det är just för att jag tycker lagom är bra. För många val är jobbigt och dåligt).Men Wizards och många D&D-fantaster kommer såklart att försöka hacka levelsystemet så att det ger dem tillräcklig flexibilitet.
Kör som Adventurers league och tillåt PHB + 1. Så spelarna kan använda kul saker från en bok men inte skapa obalanserade abominations.Just det. Jag ska också förbjuda splatbooks.
Kanske inte helt. Men en sak tycker jag är slående: underklasserna utanför PHB känns nästan undantagslöst helt onödiga, smala, konstiga, tunna. De i PHB räcker för att hålla spelet intressant i årtal.
En av mina spelare har hotat med att spela Skalman: tortle + artificer. Det här upplägget skjuter det i sank, prisad vare Gygax.Kör som Adventurers league och tillåt PHB + 1. Så spelarna kan använda kul saker från en bok men inte skapa obalanserade abominations.
Ja! Stoppa Skalman till varje pris!En av mina spelare har hotat med att spela Skalman: tortle + artificer. Det här upplägget skjuter det i sank, prisad vare Gygax.
Tortle monk ... gudars skymning, tänk om hela gruppen väljer tortle monks. De kommer aldrig komma till rollspelshimlen.Ja! Stoppa Skalman till varje pris!
Tortlen är nog den 3e mest spelade arten i mina OSR kampanjer efter människor ovh halflingar. De har skalet och en styrkebonus i systemet vi brukar spela i vilket rockad. Deras kultur som en invasiv art av sköldpaddsvikingar hjälper också. Men Kung-Fu panda, TMNT och Bamse har onekligen taintat arten.