DnD - skvalkanalen

God45

Estet-Conan
Det känns som en felaktig karaktärisering. ;)
Är det? Just bitarna som de vill lägga till komplexitet runt är de som 5e är förenklade på gentemot 3.5 spelen. Det känns väldigt mycket som att försöka bygga Pathfinder från andra hållet.

Bolongo

Swashbuckler
Just bitarna som de vill lägga till komplexitet runt är de som 5e är förenklade på gentemot 3.5 spelen.
Jag kan inte se det alls. Jag ser bara förtydliganden, inte ökad komplexitet. Vad gäller exempelvis stat blocks verkar de faktiskt bli enklare.

Förutom förtydligandena finns IOFS saker i LU som är tillägg till 5e, i bemärkelsen att de täcker områden som inte 5e säger något om (eller bara ger förslag om i supplement). Men de sakerna finns inte i 3.5 heller.

Intressant att man kan läsa samma text och få så olika intryck...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
I bägge fallen har varken DM (jag) eller trollisen eller dvärgen med teleportationsringen fattat hur trollformlerna funkar med ganska stora konsekvenser för det som händer i spelet.
Stora konsekvenser som i att någon rollperson dog, eller? Annars tycker jag det känns lite strunt samma. Magi är konstiga saker, så tydligen funkade de besvärjelserna lite annorlunda just där och då.

Jag kan i bland tycka att man låser sig lite för mycket vid den exakta beskrivningen av besvärjelser. En av mina favoritbitar i böcker där sånt förekommer är när någon måste "hacka" en besvärjelse till att göra något den normalt inte gör.

Och ifall nån dog så är det ju bara att köra "Escape from hell" med den som dog för att ge dem en chans att komma tillbaka.