Diskussion om AI-genererade bilder

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
"Det är emellertid oklart vem som äger de immateriella rättigheterna till verk som skapas med hjälp av AI-system – till exempel AI-systemets programmerare, AI-systemets ägare, AI-systemets användare – eller i vilken utsträckning AI-genererade verk överhuvudtaget kan skyddas upphovsrättsligt. Det kan konstateras att AI-system inte kan äga verk eftersom de i dagsläget saknar rättskapacitet"
Det normala är väl att leverantören skriver "du äger det du skapar", och då har en överlåtelse redan skett, så systemets ägare kan då inte längre hävda ägande, i alla fall. (De skulle förstås också kunna hävda ägande och kräva att du licensierar bilden du skapat.)

Däremot blir det komplicerat om man kommer fram till att upphovsrätt inte uppstår alls och att det därför inte finns något att skicka till användaren.
Det kan man antingen leva med (än sedan då om någon annan kan använda samma bild, det kan hända även när du inte köpt de fullständiga rättigheterna till en mänsklig konstnärs bild också, och om ingen äger den hindrar det inte dig från att använda den), eller redigera till den nog för att kunna hävda upphovsrätt. (Plus, väl, rent praktiska detaljer som att det kan vara svårt att avgöra upphovsrättsstatus genom att titta på bilden i så fall, och att den som publicerar rimligtvis redan lagt det i ett lagomt format som inte är trivialt att jobba med, till skillnad från det högupplösta man hade att börja med?)

Så det här är nog inget för AI-fienderna att hoppas på.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Oavsett om det står i avtalet (vilket varierar mellan de olika plattformarna) är ägande oklart med automagiskt genererade bilder.
Men om de skriver att de överlåter den kan man väl åtminstone vara säker på att de inte har kvar den, och att antingen du eller ingen har upphovsrätten? Och att i vilket fall kan du använda bilden?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,932
Location
Ereb Altor
Så det här är nog inget för AI-fienderna att hoppas på.
Det är inte premissen för diskussionen.

Mitt utgångsläge är att företag med större ambitioner sällan vill ha oklarheter rörande sitt material eller i värsta fall sina produkter.

Tex, säg att jag jobbar med stora varumärken (vilket jag iofs gör) så skulle jag aldrig idagsläget våga basera mitt arbeta åt dem på AI-genererat material. Oavsett vad jag rent moraliskt tycker om det. Risken skulle vara för stor. Dessutom är kontrakt ofta formulerade så att jag måste ha gjort allt jag kan för att förvissa mig om att upphovsrätten garanterat är min.

Finns alltså ingen agenda här. Jag är intresserad av fenomenet och undrade snarare om saken hade fått mer klarhet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,932
Location
Ereb Altor
Men om de skriver att de överlåter den kan man väl åtminstone vara säker på att de inte har kvar den, och att antingen du eller ingen har upphovsrätten? Och att i vilket fall kan du använda bilden?
Det beror ju helt på vad du ska använda bilderna till. Att sätta i tvättstugan med arg text? Ja. Till HMs vårkollektion? Knappast.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,155
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det beror ju helt på vad du ska använda bilderna till. Att sätta i tvättstugan med arg text? Ja. Till HMs vårkollektion? Knappast.
Det här är i och för sig en vanlig tankevurpa många gör, att om man köpt någons bild så får den användas hur som helst. Detsamma gällande creative commons free eller bild utan upphovsrätt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det beror ju helt på vad du ska använda bilderna till. Att sätta i tvättstugan med arg text? Ja. Till HMs vårkollektion? Knappast.
För ditt fanpublicerade rollspel? Antagligen?

Alltså, grejen med det mesta av intellektuella rättigheter är att man kan hindra andra att använda materialet. Vilket definitivt är relevant om du är ett storföretag och mycket pengar och cred står på spel (som i ditt exempel, där man absolut inte vill att någon annan ska kunna använda bilden), men avsevärt mycket mindre för bildmaterialet i en fanpublicerad rollspelsmodul.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det här är i och för sig en vanlig tankevurpa många gör, att om man köpt någons bild så får den användas hur som helst.
Det där inskärpte de noga när vi hade intern patentutbildning - du har inte rätt att göra något bara för att du har ett patent, du har bara rätt att stoppa andra att göra något.

(Jag tyckte också om "vi inleder patentförhandlingarna genom att vi jämför hur höga staplar med patent vardera sidan har med sig" :) )
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,932
Location
Ereb Altor
För ditt fanpublicerade rollspel? Antagligen?

Alltså, grejen med det mesta av intellektuella rättigheter är att man kan hindra andra att använda materialet. Vilket definitivt är relevant om du är ett storföretag och mycket pengar och cred står på spel (som i ditt exempel, där man absolut inte vill att någon annan ska kunna använda bilden), men avsevärt mycket mindre för bildmaterialet i en fanpublicerad rollspelsmodul.
Precis. Och syftet med AI är inte att ge hobbyentusiaster verktyg att på amatörnivå ge ut icke-komersiella produkter :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Precis. Och syftet med AI är inte att ge hobbyentusiaster verktyg att på amatörnivå ge ut icke-komersiella produkter :)
Oavsett syftet så är det ju ett användningsområde som är väldigt relevant här på forumet, dock. Så det är ju trevligt att man kan göra det. Och så länge man har rätten att använda bilderna man genererar så kan det ju vara väldigt användbart för detta. Bara att kunna göra något som ser snyggt ut och kommunicerar ens vision utan att behöva blanda in pengar och kränga sina spel blir ju potentiellt ett stort lyft. En stor anledning till att jag inte använder illustratörer är för att de kostar pengar, vilket gör att jag måste ta betalt för mina rollspel, och det har jag ingen lust att göra. Håller helst isär rollspel och pengar. Vill inte betala för rollspel och vill inte ha betalt för mina egna alster.

Jag hade nog tyckt att det vore trevligt om det blev praxis att ingen kan äga upphovsrätten på en AI-genererad bild.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Precis. Och syftet med AI är inte att ge hobbyentusiaster verktyg att på amatörnivå ge ut icke-komersiella produkter :)
Jag vet inte det - det är väl ingen av produkterna som har sin monetarisering klar ännu, men just nu ser nog prenumerationsliknande tjänster till småanvändarna ut som ett av de bästa sätten? Särskilt med tanke på att AI inte håller kvalitet för proffsprodukter ännu.

I framtiden kommer det säkert att finnas proffs- och amatör-AI med olika prissättning (liksom gratisversioner med ytterligare någon annan monetarisering).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,932
Location
Ereb Altor
Jag vet inte det - det är väl ingen av produkterna som har sin monetarisering klar ännu, men just nu ser nog prenumerationsliknande tjänster till småanvändarna ut som ett av de bästa sätten? Särskilt med tanke på att AI inte håller kvalitet för proffsprodukter ännu.

I framtiden kommer det säkert att finnas proffs- och amatör-AI med olika prissättning (liksom gratisversioner med ytterligare någon annan monetarisering).
Fast det är väl rätt tydligt att jag pratar om hur AI kommer påverka oss imorgon? Annars ber jag om ursäkt för min otydlighet. Hur olika tjänster funkar idag är inte det jag vill diskutera, det vet vi ju redan. Mitt intresse ligger i hur användandet, och juridiken, ser ut framöver. Och då är ju sådant som upphovsrätt väldigt intressant, för att inte säga avgörande.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Fast det är väl rätt tydligt att jag pratar om hur AI kommer påverka oss imorgon? Annars ber jag om ursäkt för min otydlighet.
Du talade i presens och inte futurum, därav antagandet.

Och jag skulle snarare säga i övermorgon än i morgon. :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Källa? Jag har svårt att tro att jag inte äger mina foton. Det skulle innebära att det är fritt fram för andra att använda dem.
Nä, jag dillade. Om du gör en ansträngning för att göra något konstnärligt uttryck får du verkshöjd och samma skydd som när du exempelvis skriver något. Skulle du inte få verkshöjd, exempelvis bara ta ett slumpvist foto, så får du ändå skydd men det varar 50 år efter fotot tagits. Bra att du fick mig att kolla upp det. :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Killen som vann konsttävling är med i artikel på SVT. Ska väl nämnas "kategorin var digitalt manipulerade bilder" och jag håller framförallt med om det sista han säger i artikeln.

 
Top