Diskussion om AI-genererade bilder

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,915
Location
Ludvika
Det verkar som det nu har lämnats in en stämning av tre konstnärer mot tre företag (inlusive Deviant Art) angånde just AI-bilder. Jag hittade lite olika artiklar på ämnet (Varav de flesta verkade ha båda fötterna ordentligt i "emot AI"-lägret), den jag länkade verkade för mig vara den mest neutrala.

Nån som har mer koll på det här? Är dessa tre artister (Sarah Andersen, Kelly McKernan, Karla Ortiz) stora namn inom konstvärden?

Nån som har tipps på hyffsat neutrala men intressanta person på twitter eller youtube som följer upp det här? Dvs folk som inte redan bestämt sig för om AI är eller inte är stöld, men väldigt gärna vill se gränserna testas och sättas i ett rättsligt fall?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Skulle inte bli förvånad om det blir en del långdragna rättsprocesser om upphovsrätt på AI-skapade bilder. Menar de hade ju en flera år lång process i USA, om jag minns rätt där en apa hade plockat upp en fotografs kamera och tagit ett självporträtt. Fotografen hade ju först sagt att det var apan som tagit bilden, men sedan försökt häva att han ägde upphovsrätten på den, samtidigt som PETA drev processen att apan skulle äga den (och eftersom en apa inte kan äga något att de då skulle få bli dess förvaltare).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Någon som vet om någon stämt Google för deras Translate-tjänst, och hur det i så fall gick? I så fall finns det ju prejudikat.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En variant här är såklart att bara använda konst var (C) löpt ut... vilket är ungefär all konst skapad före 1940-1950.
Det begränsar såklart vilken konst man kan skapa med AI, en aning.
Men det hindrar inte AI-tåget från att rulla vidare.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,520
Location
Göteborg
Det här blir en intressant process att följa!

Om jag minns rätt så smögs en lagjustering in när självkörande bilar skulle börja tränas USA. För att inte behöva be om lov för varenda träningsrunda, så gjordes ett undantag för AI-träning. Annars var man rädd att kinesiska bolag skulle få ett enormt försprång, eftersom Kinas policy om diverse rättigheter är ett skämt, som brukligt i diktaturer

Det var nog inte många som förutspådde att AI skulle hota hela den kulturskapande sektorn 10-15 år senare.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Finns det någon substans bakom stämningarna, eller handlar det om att de vill förbjuda en AI från att göra exakt det som alla mänskliga konstnärer genom historien har gjort: titta på bilder för att lära sig hur man gör?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Även copilot, som är en AI som genererar källkod i GitHub, har hamnat i blåsväder.


I det faller tolkar jag det som att de faktiskt har på fötterna - det finns konkreta exempel där CoPilot genererar kod som är baserad på open-source licenser som kräver att man hänvisar till den ursprungliga programmeraren.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,915
Location
Ludvika
Finns det någon substans bakom stämningarna, eller handlar det om att de vill förbjuda en AI från att göra exakt det som alla mänskliga konstnärer genom historien har gjort: titta på bilder för att lära sig hur man gör?
Well... jag tror ironiskt nog att det är en stor del av vad de här stämningarna kommer handla om. Finns det någon substans i det här eller inte. Jag tror inte det är någon som vet det säkert förän det prövats i rätten några gånger och vi börjar få prejudicat för det.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,311
Ja det är på tiden att det blir lite "stämning". Just nu är det ju vilda västern och ingen vet var gränserna går. Men det kommer blir riktigt luddigt att sätta dit Stabiliy.ai då dom tränar på dataset som är framtagna av den icke vinstdrivande organisationen Laion, det är alltså dom som har skrapat internet och inte Stability. Laion i sin tur hävdar att allt är gjort i enighet med europeiska lagar och själva skrapningen skedde i Tyskland. Ni hör ju, riktigt luddigt.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,520
Location
Göteborg

Det här är potentiellt rätt stort.
Riktigt intressant vändning. Getty har ju tidigare förbjudit AI-baserade bilder med argumentet att upphovsrätten är oklar.

Nu har Artstation också satt ner foten - halvvägs - efter stora protestaktioner från användarna. Alla besökare ges valet om de vill se AI-bilder eller inte. Sedan tidigare kan den som lägger upp en bild kryssa för ”No AI”, vilket ska hindra att bilden kan användas för att träna AI.
 
Top