Diskussion om AI-genererade bilder

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,042
Har en rätt personlig aspekt rörande AI jag skulle vilja ta upp mina gelikar som liksom jag inte är odelat positiva till AI. Jag älskar att teckna och tycker jag är hyfsat bra på det. Dock kan jag bara teckna i svartvitt på grund av att jag är färgblind. Har försökt lära mig att teckna i färg sen jag var tonåring men det går verkligen inte då det jag ser på pappret inte alls är vad alla andra ser. Om jag tecknar i tusch och låter en AI färglägga, är det då ett legitimt redskap som hjälper mig att övervinna mitt handikapp och låta mig vara med på mer lika villkor som alla andra, eller medverkar jag till att förstöra för tecknare? Om svaret är två, är det då samma som gäller med exempelvis talsynteser som hjälper personer som inte har fingermotorik att skriva texter?

Postar i denna tråd då detta inte nödvändigtvis behöver räknas som en baksida, har jag postat fel får ni gärna flagga upp 🙂
Jag tycker att det är legitimt i vilket fall. Men om färgblindhet är en ursäkt, är det inte också det att bara vara konstnärligt obegåvad? Eller att inte ha tid? I samtliga fall handlar det om att göra något som varit omöjligt för en annars.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det finns nog tre separata lager vad gäller automagiskt genererat innehåll.

Används det för att utesluta någon eller är i sin konstruktion en belastning för en viss grupp.

Är det i sin konstruktion något som utnyttjar andra utan att ge något tillbaka.

Förstärker det negativa tendenser, schabloner, tankesätt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,894
Jag tycker att det är legitimt i vilket fall. Men om färgblindhet är en ursäkt, är det inte också det att bara vara konstnärligt obegåvad? Eller att inte ha tid? I samtliga fall handlar det om att göra något som varit omöjligt för en annars.
Vad är att vara konstnärligt obegåvad? Handlar det egentligen inte om att man helt enkelt inte pallar öva? Att lära sig rita tar lång tid, man måste lägga hundratals eller tusentals timmar innan man blir hyfsat duktig, och då finns det ändå alltid folk som är bättre på det än en själv. Och hur mycket du än övar kommer du inte kunna alla tekniker, bemästra alla typer av motiv, etc.

Ja det är svårt, ja det tar tid, men min uppfattning är att det har väldigt lite med begåvning att göra. Men det låter bättre att skylla på brist på talang än att säga att man inte orkar träna på något.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,918
Först och främst: bra inlägg.

Jag tror ingen annan än du kan svara på din fråga. Du måste först och främst komma fram till hur oetisk teknologin du avser använda för att överkomma ditt ”handikapp” är. Om du tycker att den är problematisk så får du försöka väga det mot hur viktigt det är för dig att lösa ditt problem.

Ai skadar konstnärer och kultur (min åsikt). Är det värt för dig att färglägga dina bilder om du måste använda en teknologi som bidrar till den skadan? Ingen annan kan svara på den frågan åt dig. Och det är inte som att det saknas gråzoner i frågan om vi är beredda att ta till oetiska metoder för att åstadkomma det vi inte annars klarar av. Skulle jag vara beredd att göra något oetiskt för att rädda livet på någon jag älskar? Ja, sannolikt. Är jag beredd att använda oetiska metoder för att lösa något vardagligt? Nej, där skulle jag sannolikt tänka mig för både en och två gånger.

Så till ditt specifika problem - du kan inte färglägga bilder? Är det något som smärtar dig så pass mycket att du är beredd att övervinna problemet på bekostnad av andra konstnärer?

Jag är rätt kass på att färglägga. Jag är inte färgblind, men färgläggning är en av många saker jag inte är duktig på. Jag har löst det på så vis att jag utvecklat en stil som inte är beroende av färger, utan funkar bra i svartvitt. Någon gång har jag samarbetat med någon som färglagt åt mig - det blev fint. Någon annan gång har jag färglagt själv - det blev inte så fint, men vafan spelar roll. Jag tycker helt enkelt inte att min oförmåga till färgläggning är tillräckligt bekymmersam för att jag ska vara beredd att ta till metoder jag inte moraliskt kan stå bakom för att övervinna svagheten.
Tack själv för ett bra svar!

Nu är det ju lite många saker vi diskuterar samtidigt så jag ska försöka ta en sak i taget.

Angående mig själv så har jag alltid velat kunna färglägga. Jag försökte lära mig jättelänge, men då jag inte kan se färger blir det pannkaka. Försökte ha referensfärger i Photoshop, men det blev fel om jag ville ändra nyansen bara lite grann vilket bland annat resulterat i en bild som jag gjort som innehållit grönt urin vilket jag inte visste förrän bilden gått i tryck 😂 jag försökte då göra en lång lista på så många färgkoder som möjligt men det blev inte hanterbart.

Men detta var egentligen ett inlägg som främst allmänt skulle lyfta frågan och kanske inte helt bara en personlig fråga. Jag tycker nämligen det finns en hel del digitala program som kan vara till hjälp för personer med handikapp samtidigt som de kan bidra till dåliga saker i allmänhet. Jag jobbar som lärare i Svenska och tycker det är jättebra att det finns exempelvis talsynteser, ljudböcker och rättstavningsprogram för elever med dyslexi. Samtidigt använder sig elever som inte har dyslexi av detta och jag är rätt säker på att det är en av orsakerna till att många elevers läs- och skrivförmåga är bedrövlig.

Jag fattar hur du menar med att man själv måste fråga sig om man med gått samvete kan använda ett verktyg som kanske leder till att andra kommer i kläm. Samtidigt tror jag att det inte räcker så, då blir det bara vilda västern av det hela. En sak som jag håller med AI-ivrarna om att detta är en teknik som inte går att stoppa (skillnaden är att jag är allt annat än odelat positiv till detta) men då måste vi komma överens om hur vi ska kunna leva med tekniken samtidigt som den gör så lite skada för illustratörer som möjligt. Jag kan ju ta ett exempel. Jag tycker att internet är ett riktigt otyg och har gjort extremt mycket skada i världen, mer än vad många kanske tänker på. Men jag tror att skadan hade varit betydligt mindre om man hade kunnat förutse saker som filterbubblor, algoritmer, incels, miljöpåverkan och så vidare. Jag tror inte att man hade kunnat undvika all skit helt och fullt, men definitivt minimera skadorna. Men jag tror inte det hade kunnat uppnås genom att säga att det är upp till var och en om de med gott samvete vill använda internet. Och samtidigt tror jag verkligen inte att det hade kunnat uppnås genom att säga att internet är det största som hänt sen tryckpressen och lämna det därhän. Jag tror att vi är i ett skede där diskussionen måste handla om att nå en slags koncensus om hur man ska kunna använda AI och samtidigt göra en så liten skada för illustratörer som möjligt. Mitt exempel med AI som verktyg för folk med handikapp är ett exempel jag gärna diskuterar. Sen finns ju andra exempel också. Tror @Ymir nämnt att konstnärer kan använda AI som inspiration och sen själva teckna. Känner en person som är professionell serietecknare som funderar över möjligheten att använda AI för att teckna kläder på sina seriefigurer så han inte behöver teckna samma plagg i ruta efter ruta. Det finns säkert fler exempel och jag menar inte att alla jag nämnt är problemfria men det är just detta jag vill diskutera.

Förstår du hur jag menar eller låter det rörigt?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,894
Tack själv för ett bra svar!

Nu är det ju lite många saker vi diskuterar samtidigt så jag ska försöka ta en sak i taget.

Angående mig själv så har jag alltid velat kunna färglägga. Jag försökte lära mig jättelänge, men då jag inte kan se färger blir det pannkaka. Försökte ha referensfärger i Photoshop, men det blev fel om jag ville ändra nyansen bara lite grann vilket bland annat resulterat i en bild som jag gjort som innehållit grönt urin vilket jag inte visste förrän bilden gått i tryck 😂 jag försökte då göra en lång lista på så många färgkoder som möjligt men det blev inte hanterbart.

Men detta var egentligen ett inlägg som främst allmänt skulle lyfta frågan och kanske inte helt bara en personlig fråga. Jag tycker nämligen det finns en hel del digitala program som kan vara till hjälp för personer med handikapp samtidigt som de kan bidra till dåliga saker i allmänhet. Jag jobbar som lärare i Svenska och tycker det är jättebra att det finns exempelvis talsynteser, ljudböcker och rättstavningsprogram för elever med dyslexi. Samtidigt använder sig elever som inte har dyslexi av detta och jag är rätt säker på att det är en av orsakerna till att många elevers läs- och skrivförmåga är bedrövlig.

Jag fattar hur du menar med att man själv måste fråga sig om man med gått samvete kan använda ett verktyg som kanske leder till att andra kommer i kläm. Samtidigt tror jag att det inte räcker så, då blir det bara vilda västern av det hela. En sak som jag håller med AI-ivrarna om att detta är en teknik som inte går att stoppa (skillnaden är att jag är allt annat än odelat positiv till detta) men då måste vi komma överens om hur vi ska kunna leva med tekniken samtidigt som den gör så lite skada för illustratörer som möjligt. Jag kan ju ta ett exempel. Jag tycker att internet är ett riktigt otyg och har gjort extremt mycket skada i världen, mer än vad många kanske tänker på. Men jag tror att skadan hade varit betydligt mindre om man hade kunnat förutse saker som filterbubblor, algoritmer, incels, miljöpåverkan och så vidare. Jag tror inte att man hade kunnat undvika all skit helt och fullt, men definitivt minimera skadorna. Men jag tror inte det hade kunnat uppnås genom att säga att det är upp till var och en om de med gott samvete vill använda internet. Och samtidigt tror jag verkligen inte att det hade kunnat uppnås genom att säga att internet är det största som hänt sen tryckpressen och lämna det därhän. Jag tror att vi är i ett skede där diskussionen måste handla om att nå en slags koncensus om hur man ska kunna använda AI och samtidigt göra en så liten skada för illustratörer som möjligt. Mitt exempel med AI som verktyg för folk med handikapp är ett exempel jag gärna diskuterar. Sen finns ju andra exempel också. Tror @Ymir nämnt att konstnärer kan använda AI som inspiration och sen själva teckna. Känner en person som är professionell serietecknare som funderar över möjligheten att använda AI för att teckna kläder på sina seriefigurer så han inte behöver teckna samma plagg i ruta efter ruta. Det finns säkert fler exempel och jag menar inte att alla jag nämnt är problemfria men det är just detta jag vill diskutera.

Förstår du hur jag menar eller låter det rörigt?
Jag förstår hur du menar, och jag tror att jag håller med dig. En sak jag skulle vilja lyfta bara är att jag tror vi gör oss en otjänst om vi likställer allt användande av Ai. Ai som verktyg för att hjälpa sjuka eller handikappade att leva ett fullgott och värdigt liv är en helt annan fråga än att använda Ai för att plagiera konstnärer för att man inte orkar lära sig rita.

Jag tror vi gör både oss själva och diskussionen en otjänst om vi låtsas som att det bara är nyansskillnader mellan de två.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Har en rätt personlig aspekt rörande AI jag skulle vilja ta upp mina gelikar som liksom jag inte är odelat positiva till AI. Jag älskar att teckna och tycker jag är hyfsat bra på det. Dock kan jag bara teckna i svartvitt på grund av att jag är färgblind. Har försökt lära mig att teckna i färg sen jag var tonåring men det går verkligen inte då det jag ser på pappret inte alls är vad alla andra ser. Om jag tecknar i tusch och låter en AI färglägga, är det då ett legitimt redskap som hjälper mig att övervinna mitt handikapp och låta mig vara med på mer lika villkor som alla andra, eller medverkar jag till att förstöra för tecknare? Om svaret är två, är det då samma som gäller med exempelvis talsynteser som hjälper personer som inte har fingermotorik att skriva texter?

Postar i denna tråd då detta inte nödvändigtvis behöver räknas som en baksida, har jag postat fel får ni gärna flagga upp 🙂
Det är klart att du ska använda ett verktyg för att kompensera för en funktionsvariation! Att säga att du inte skulle göra det är som att säga att folk med ADHD inte skulle få ta sina mediciner när de skriver eller att dyslektiker som jag inte får använda rättstavningsproblem. Det är en rakt upp och ner funkofob åsikt! Ska de bestämma vart man inte får använda kryckor också?!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,042
Jag fattar hur du menar med att man själv måste fråga sig om man med gått samvete kan använda ett verktyg som kanske leder till att andra kommer i kläm.
Tycker att det här är en väldigt liten faktor vad gäller ekonomiskt beteende. Du skadar garanterat restauranganställda om du lagar mat hemma i stället för att äta ute, och taxichaffisar genom att ta nattbussen i stället för taxin, men detta borde inte vara en faktor alls när du bestämmer dig. Du skadar konstnärer ekonomiskt på exakt samma vis om du använder konst ur Public Domain som om du AI-genererar den. Men du är helt enkelt inte ansvarig för andras levebröd.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
En fråga som jag inte vet om den har besvarats;

Kan en AI äga upphovsrätt?

Om inte, vilket jag utgår ifrån är fallet idag, så kan de isf inte användas för att skapa ikoniska symboler som Musse Pigg, Mario, Coca-Cola-logos eller elbilar. Alla företag vill äga allt de gör.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
En fråga som jag inte vet om den har besvarats;

Kan en AI äga upphovsrätt?

Om inte, vilket jag utgår ifrån är fallet idag, så kan de isf inte användas för att skapa ikoniska symboler som Musse Pigg, Mario, Coca-Cola-logos eller elbilar. Alla företag vill äga allt de gör.
Det är inte riktigt etablerat än och en del tjänster har inskrivet något åt det hållet i sina användar avtal, andra har creative commons varianter.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,458
Location
Helsingborg
Har ingenting med nuvarande diskussion att göra, men här är en rejält positiv grej med neurala nätverk: komprimering.

Om vi kan göra ai-genererad film kan vi också göra ai-genererade miljöer i spel.

 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,042
Kan en AI äga upphovsrätt?

Om inte, vilket jag utgår ifrån är fallet idag, så kan de isf inte användas för att skapa ikoniska symboler som Musse Pigg, Mario, Coca-Cola-logos eller elbilar. Alla företag vill äga allt de gör.
Så är det förstås - du får inte publicera AI-bilder av Musse Pigg mer än du får några andra. Däremot kan du ha upphovsrätten till en bild som en AI producerat, skapa trademark utifrån det, och så vidare. Det är inte annorlunda än med något annat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,458
Location
Helsingborg
skapa trademark utifrån det,
Man ansöker om ett varumärke, så där spelar det ingen roll hur man har skapat den, bara huruvida varumärket i sig är snarlikt ett annat inom samma område (som man också ansöker om).

Blanda inte ihop varumärken som man ansöker om och upphovsrätt som man automatiskt får när man skapat något med verkshöjd (någonting någorlunda särpräglat).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,042
Blanda inte ihop varumärken som man ansöker om och upphovsrätt som man automatiskt får när man skapat något med verkshöjd (någonting någorlunda särpräglat).
Jag tyckte jag var rätt klar på att det är två olika saker?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Tycker att det här är en väldigt liten faktor vad gäller ekonomiskt beteende. Du skadar garanterat restauranganställda om du lagar mat hemma i stället för att äta ute, och taxichaffisar genom att ta nattbussen i stället för taxin, men detta borde inte vara en faktor alls när du bestämmer dig. Du skadar konstnärer ekonomiskt på exakt samma vis om du använder konst ur Public Domain som om du AI-genererar den. Men du är helt enkelt inte ansvarig för andras levebröd.
"Ansvarig"? Nä, kanske inte.

Men jag tycker inte att det är speciellt märkligt att, om man tycker att det är bra att ens stad har en levande restaurangnäring, försöka se till att äta på restaurang då och då. Och om man aldrig någonsin går på restaurang utan bara lagar mat hemma, då kanske man inte heller ska tycka att det är så himla märkligt ifall restaurangnäringen i ens stad går knackigt?

"Ansvar" är, som i de flesta sammanhang, ett ganska poänglöst begrepp här, tycker jag. Det är rimligare att tänka i termer av handlingar och konsekvenser. Vad vill jag se? Jag vill se att så många konstnärer och illustratörer som möjligt kan leva på sin konst istället för att jobba som t.ex. gigakonomi-slavar eller springvikarier. Hur kan jag bidra till det, med de resurser jag har? Jag kan göra det genom att själv undvika att använda AI-konst och genom att aktivt lobba för att framför allt större spelföretag ska anlita illustratörer istället för att använda billig AI-konst.


Grejen med public domain är att där finns helt andra begränsningar. Tro mig, jag vet – jag gör kollagekonst ibland, och att hitta verk man faktiskt får ta från, som är fria – är svårt. Framför allt om man har något specifikt i åtanke. Så med PD finns en klar avvägning och en inbyggd uppmuntran om att istället anlita illustratör om man kan. Med AI finns ingen sådan avvägning eller inbyggd uppmuntran – eller en klart mindre. Midjourney och Stable Diffusion har betydligt större bredd och möjlighet att ta med specifika önskemål än ett bibliotek av PD-illustrationer har.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,042
Jag kan göra det genom att själv undvika att använda AI-konst
...
Grejen med public domain är att där finns helt andra begränsningar.
Så är det säkert, men skadar du inte konstnären på precis samma vis när du ändå använder Public Domain-konst? Eller när du tecknar själv, för den delen?
 
Top