Diskussion om AI-genererade bilder

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
AI är de små aktörernas vapen.
Som med alla andra vapen (eller verktyg) tillhör de dem som har flest och störst resurser. Alltså de stora aktörerna. Vi kommer säkert se en och annan aktör, som Chaosium, som försöker sig på en sån här purpose driven PR, men frågan är om det kommer hålla i sig?

Hela den här startup-myten, att de öht finns små aktörer som kan utmana de stora drakarna med hjälp av teknologi och annat finurligt är såklart inte sann. Det är bara de stora drakarna som klätt ut sig till små startups och låter dem drivas i farmarligan tills dess att de växt sig feta eller gått under.

Det sagt så är jag helt för att man som företag tar etisk ställning där man anser sig behöva det. Men oavsett är rollspelsmarknaden en relativt liten och obetydlig ankdam. Det är bara de närmast sörjande som bryr sig. Vilket jag tycker är positivt.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Som med alla andra vapen (eller verktyg) tillhör de dem som har flest och störst resurser. Alltså de stora aktörerna. Vi kommer säkert se en och annan aktör, som Chaosium, som försöker sig på en sån här purpose driven PR, men frågan är om det kommer hålla i sig?

Hela den här startup-myten, att de öht finns små aktörer som kan utmana de stora drakarna med hjälp av teknologi och annat finurligt är såklart inte sann. Det är bara de stora drakarna som klätt ut sig till små startups och låter dem drivas i farmarligan tills dess att de växt sig feta eller gått under.

Det sagt så är jag helt för att man som företag tar etisk ställning där man anser sig behöva det. Men oavsett är rollspelsmarknaden en relativt liten och obetydlig ankdam. Det är bara de närmast sörjande som bryr sig. Vilket jag tycker är positivt.
Det är riktigt att det är stora techbolag som investerar i olika AI-tjänster. Självklart har de ett vinstintresse i detta. Men deras verktyg kan också användas av små aktörer. I en liten bransch som rollspelsbranschen kan detta bli påtagligt. Att de små åtminstone ibland kan utmana de stora är inte alls en myt, utan något som händer regelbundet.

Företag kan förstås göra vilka ställningstaganden de vill, men vad de egentligen betyder kan man diskutera. Ofta är ju ställningstaganden av det här slaget egentligen en form av marknadsföring.

Till sist: det är förstås skillnad på ankdam och ankdamm. Men den föregående kan förekomma i den sistnämnda.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Jag förstår att stora aktörer som Chaosium är rädda för att bli utmanade av mindre aktörer, som nu kan få tillgång till snygga bilder utan stora kostnader. Särskilt relevant när det gäller Cthulhu-spel. Eftersom Lovecrafts egna verk inte längre är upphovsrättsskyddade kan vem som helst göra ett nytt Cthulhu-spel som utmanar CoC. AI är de små aktörernas vapen. Vi har ju redan sett det i tredjepartsmaterial till exempelvis Cy_Borg.
Chaosium blev också ordentligt brända av fan-reaktionen när de flöt idén att släppa NFTs, så de är nog noga med att följa opinionen nu. Dessutom är som du säger AI-konst inte aktuellt för de stora aktörerna i vilket fall (ännu).
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Chaosium blev också ordentligt brända av fan-reaktionen när de flöt idén att släppa NFTs, så de är nog noga med att följa opinionen nu. Dessutom är som du säger AI-konst inte aktuellt för de stora aktörerna i vilket fall (ännu).
Är de verkligen måna om sina illustratörer, så kan de ju alltid höja deras arvoden.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Chaosium tar tydlig ställning mot AI-konst
View attachment 10924
Oerhört glädjande! Jag hoppas vi inom kort ser fler publicister följa deras exempel. Klistrar in citatet som text, så det blir lättare att läsa om man surfar forumet på mobilen:

Art is important to Chaosium and our artists deserve a lot of credit for our successes over the past several years.

We’re updating our art contract templates to include the provision that AI art programs are not to be used: the work needs to be the product of a human artist who can vouch that they created the piece and that it does NOT contain unlicensed derivative use of someone else’s work.

We are concerned about the ethics of AI art and its impact on the livelihoods of artists, and the ability of artists to maintain control over use of their creations.

And on a more pragmatic level, we also believe there is a significant chance that the US courts will, before long, declare that AI art violates the copyright of artists, most probably thousands of artists. There is also the possibility that the European Union – or at least a few significant EU members – will pass legislation that effectively prohibits the webscraping AI programs that now exist.

So, in short – if you are doing art for us, don’t use AI.

The next time you pick up a Chaosium game, you can be confident that all of the art there is the product of a human artist who is passionate about our games and the worlds we create, rather than a set of computer algorithms and prompts.”


Efter Chaosiums fadäs med NFT känns det jäkligt bra att de faktiskt lärde sig något av det. Att de så tydligt tar ställning mot stöld och plagiat gör att åtminstone jag känner att de till del reparerar ett stukat förtroende. Vidare sätter de ett viktigt exempel för andra att följa.

Ai kommer inte gå att stoppa, men om det finns en hälsosam beröringsskräck så går det åtminstone att reducera en del av dess skadeverkan.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Tor Books hamnar i andra vågskålen jämfört med Chaosium. De har använt ai-illustration för en kommande bok, och reaktionerna lät inte vänta på sig. De slickar såren ganska dåligt, och postar en ursäkt som inte är en ursäkt, och stänger givetvis av möjligheten att kommentera (men quote-retweetsen talar sitt tydliga språk).

”Vi fattar att hi har gjort fel, men vi pallar inte fixa”, typ.

 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Hej alla!

Jag hoppades länge att AI-diskussionerna skulle stabilisera sig, men det är fortfarande ett ämne som berör och upprör.

Så för att förenkla hela processen har jag skapat en tråd där ni kan posta bilder och prata om dem. Den finns här:


Det finns redan en för att prata om AI-konstens baksidor och en för att prata om AI-genererade bilder (den här).

Det här såvitt jag vet första gången vi gör detta, men jag bedömer att det måste göras. Det innebär också att om inlägg hamnar i fel tråd så kommer de att flyttas. Händer det mer än en gång kommer den postaren att trådbannas.

Jag har inte riktigt landat i hur det här skulle funka, men eftersom diskussionen för och emot i tråden "AI-genererade bilder" (den här tråden) just nu inte är så uppskruvad som för ett tag sedan så låter vi den vara öppen. Men jag ser gärna att "AI-konstens baksidor" används just för att posta om AI-konstens baksidor.

Här är den tråden:


MVH


/Magnus
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Det är riktigt att det är stora techbolag som investerar i olika AI-tjänster. Självklart har de ett vinstintresse i detta. Men deras verktyg kan också användas av små aktörer. I en liten bransch som rollspelsbranschen kan detta bli påtagligt. Att de små åtminstone ibland kan utmana de stora är inte alls en myt, utan något som händer regelbundet.
Nja, det händer inte regelbundet. Det är anomalier. Och innebär rätt snart att de blir uppköpta. Precis som om Sirius skulle fostra en fotbollstalang utöver det vanliga. Frukterna av detta skulle tillfalla Barcelona, eller liknande. Detta är marknadsekonomins kapitalistiska spelregler och egentligen inte så mycket att orda om. Min enda poäng är att spelfältet är riggat. Små aktörer kan inte utmana stora. De kan vara snabba och innovativa, men deras handlingsutrymme är tidsbegränsat och antingen hinner övriga ikapp och de blir obsoleta, eller så blir de uppköpta.

I det specifika fallet AI-genererade finns det såklart små aktörer som tillfälligt kan utnyttja ett teknologiskt försprång men den här tekniken tycks så enkel att implementera att det skulle förvåna mig väldigt, givet att spelindustrin redan är på bollen.

Företag kan förstås göra vilka ställningstaganden de vill, men vad de egentligen betyder kan man diskutera. Ofta är ju ställningstaganden av det här slaget egentligen en form av marknadsföring.
Jo, det finns mycket skrivet om detta. Nyttan är ju inte direkt belagd men jag skulle tro att det för många iaf känns bättre med etiska ställningstagande.

Till sist: det är förstås skillnad på ankdam och ankdamm. Men den föregående kan förekomma i den sistnämnda.
Haha, ja, så länge det är någon slags anka med i bilden är jag nöjd!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Artstation har nu lagt till en NoAI-funktion för sina användare:

Our goal at ArtStation is to empower artists with tools to showcase their work. We have updated our Terms of Service to reflect new features added to ArtStation as it relates to the use of AI software in the creation of artwork posted on the platform.
First, we have introduced a “NoAI” tag. When you tag your projects using the “NoAI” tag, the project will automatically be assigned an HTML “NoAI” meta tag. This will mark the project so that AI systems know you explicitly disallow the use of the project and its contained content by AI systems.
We have also updated the Terms of Service to reflect that it is prohibited to collect, aggregate, mine, scrape, or otherwise use any content uploaded to ArtStation for the purposes of testing, inputting, or integrating such content with AI or other algorithmic methods where any content has been tagged, labeled, or otherwise marked “NoAI”.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Har en rätt personlig aspekt rörande AI jag skulle vilja ta upp mina gelikar som liksom jag inte är odelat positiva till AI. Jag älskar att teckna och tycker jag är hyfsat bra på det. Dock kan jag bara teckna i svartvitt på grund av att jag är färgblind. Har försökt lära mig att teckna i färg sen jag var tonåring men det går verkligen inte då det jag ser på pappret inte alls är vad alla andra ser. Om jag tecknar i tusch och låter en AI färglägga, är det då ett legitimt redskap som hjälper mig att övervinna mitt handikapp och låta mig vara med på mer lika villkor som alla andra, eller medverkar jag till att förstöra för tecknare? Om svaret är två, är det då samma som gäller med exempelvis talsynteser som hjälper personer som inte har fingermotorik att skriva texter?

Postar i denna tråd då detta inte nödvändigtvis behöver räknas som en baksida, har jag postat fel får ni gärna flagga upp 🙂
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Har en rätt personlig aspekt rörande AI jag skulle vilja ta upp mina gelikar som liksom jag inte är odelat positiva till AI. Jag älskar att teckna och tycker jag är hyfsat bra på det. Dock kan jag bara teckna i svartvitt på grund av att jag är färgblind. Har försökt lära mig att teckna i färg sen jag var tonåring men det går verkligen inte då det jag ser på pappret inte alls är vad alla andra ser. Om jag tecknar i tusch och låter en AI färglägga, är det då ett legitimt redskap som hjälper mig att övervinna mitt handikapp och låta mig vara med på mer lika villkor som alla andra, eller medverkar jag till att förstöra för tecknare? Om svaret är två, är det då samma som gäller med exempelvis talsynteser som hjälper personer som inte har fingermotorik att skriva texter?

Postar i denna tråd då detta inte nödvändigtvis behöver räknas som en baksida, har jag postat fel får ni gärna flagga upp 🙂
Ja, det är legitimt.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Har en rätt personlig aspekt rörande AI jag skulle vilja ta upp mina gelikar som liksom jag inte är odelat positiva till AI. Jag älskar att teckna och tycker jag är hyfsat bra på det. Dock kan jag bara teckna i svartvitt på grund av att jag är färgblind. Har försökt lära mig att teckna i färg sen jag var tonåring men det går verkligen inte då det jag ser på pappret inte alls är vad alla andra ser. Om jag tecknar i tusch och låter en AI färglägga, är det då ett legitimt redskap som hjälper mig att övervinna mitt handikapp och låta mig vara med på mer lika villkor som alla andra, eller medverkar jag till att förstöra för tecknare? Om svaret är två, är det då samma som gäller med exempelvis talsynteser som hjälper personer som inte har fingermotorik att skriva texter?

Postar i denna tråd då detta inte nödvändigtvis behöver räknas som en baksida, har jag postat fel får ni gärna flagga upp 🙂
Vill du ge pengar till AI-företagen eller inte? En bojkott kan väl rimligen inte vara halv?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Har en rätt personlig aspekt rörande AI jag skulle vilja ta upp mina gelikar som liksom jag inte är odelat positiva till AI. Jag älskar att teckna och tycker jag är hyfsat bra på det. Dock kan jag bara teckna i svartvitt på grund av att jag är färgblind. Har försökt lära mig att teckna i färg sen jag var tonåring men det går verkligen inte då det jag ser på pappret inte alls är vad alla andra ser. Om jag tecknar i tusch och låter en AI färglägga, är det då ett legitimt redskap som hjälper mig att övervinna mitt handikapp och låta mig vara med på mer lika villkor som alla andra, eller medverkar jag till att förstöra för tecknare? Om svaret är två, är det då samma som gäller med exempelvis talsynteser som hjälper personer som inte har fingermotorik att skriva texter?

Postar i denna tråd då detta inte nödvändigtvis behöver räknas som en baksida, har jag postat fel får ni gärna flagga upp 🙂
Först och främst: bra inlägg.

Jag tror ingen annan än du kan svara på din fråga. Du måste först och främst komma fram till hur oetisk teknologin du avser använda för att överkomma ditt ”handikapp” är. Om du tycker att den är problematisk så får du försöka väga det mot hur viktigt det är för dig att lösa ditt problem.

Ai skadar konstnärer och kultur (min åsikt). Är det värt för dig att färglägga dina bilder om du måste använda en teknologi som bidrar till den skadan? Ingen annan kan svara på den frågan åt dig. Och det är inte som att det saknas gråzoner i frågan om vi är beredda att ta till oetiska metoder för att åstadkomma det vi inte annars klarar av. Skulle jag vara beredd att göra något oetiskt för att rädda livet på någon jag älskar? Ja, sannolikt. Är jag beredd att använda oetiska metoder för att lösa något vardagligt? Nej, där skulle jag sannolikt tänka mig för både en och två gånger.

Så till ditt specifika problem - du kan inte färglägga bilder? Är det något som smärtar dig så pass mycket att du är beredd att övervinna problemet på bekostnad av andra konstnärer?

Jag är rätt kass på att färglägga. Jag är inte färgblind, men färgläggning är en av många saker jag inte är duktig på. Jag har löst det på så vis att jag utvecklat en stil som inte är beroende av färger, utan funkar bra i svartvitt. Någon gång har jag samarbetat med någon som färglagt åt mig - det blev fint. Någon annan gång har jag färglagt själv - det blev inte så fint, men vafan spelar roll. Jag tycker helt enkelt inte att min oförmåga till färgläggning är tillräckligt bekymmersam för att jag ska vara beredd att ta till metoder jag inte moraliskt kan stå bakom för att övervinna svagheten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Vill du ge pengar till AI-företagen eller inte? En bojkott kan väl rimligen inte vara halv?
Men precis som med köttätande så går det utmärkt att gradera sin konsumtion och att det ändå har positiv effekt.

Åtminstone för min del har målet med ställningstagandena i AI-sammanhang inte varit att inte ge pengar till AI-företag, utan att fortsätta ge pengar till konstnärer.

Självklart finns det en gråskala här. Som i alla andra sammanhang. Och var och en drar sin egen gräns, och tar konsekvenserna av detta.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Jag tror inte att jag någonsin lobbat för bojkott av AI-företag?
Du har viftat rätt friskt med pekpinnen. Jag föreslår att du anlitar någon för att färglägga dina bilder. Eller så låter du dem helt enkelt vara svartvita. Svartvita illustrationer funkar utmärkt i många sammanhang. Ofta (men inte alltid) tycker jag att färgläggning förfular bilder.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Men precis som med köttätande så går det utmärkt att gradera sin konsumtion och att det ändå har positiv effekt.

Åtminstone för min del har målet med ställningstagandena i AI-sammanhang inte varit att inte ge pengar till AI-företag, utan att fortsätta ge pengar till konstnärer.

Självklart finns det en gråskala här. Som i alla andra sammanhang. Och var och en drar sin egen gräns, och tar konsekvenserna av detta.
Jag tycker inte heller att köttätande är okomplicerat. Köttindustrin är på många sätt helt orimlig. Egentligen borde jag inte äta kött över huvud taget, men nu gör jag ändå det. Förmodligen av bekvämlighet och gammal vana. Jag är uppvuxen med att äta kött. Det är inte en ursäkt, men förmodligen en förklaring.

Att jag har gjort det här valet, som jag egentligen inte själv är nöjd med, för med sig något annat: jag riktar inte pekpinnen mot andra köttätare. Om jag gjorde det skulle jag vara en hycklare. Det vill jag inte vara. Då gör jag åtminstone den delen rätt. Om jag borde dra ner på min köttkonsumtion? Definitivt. Förhoppningsvis dyker det snart upp prisvärda artificiella alternativ (kanske med hjälp av AI).

På samma sätt resonerar jag kring andra företeelser. Eftersom nästan alla på ett eller annat sätt (exempelvis som konsumenter) är involverade i olika ojämlika maktordningar, så finns det anledning att vara självreflexiv innan man plockar fram pekpinnen och uppfostrar andra. Det är skillnad på att vara moralisk och att moralisera.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Du har viftat rätt friskt med pekpinnen.
Det här var nog ett av de mest bad faith-svar jag någonsin läst på detta forum. Antingen har jag ivrat för bojkott eller inte, om jag inte har det föreslår jag att du ber om ursäkt för att du tillskriver mig saker jag inte sagt och skäms.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Det här var nog ett av de mest bad faith-svar jag någonsin läst på detta forum. Antingen har jag ivrat för bojkott eller inte, om jag inte har det föreslår jag att du ber om ursäkt för att du tillskriver mig saker jag inte sagt och skäms.
Jag tänker absolut inte be dig om ursäkt för någonting.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Att jag har gjort det här valet, som jag egentligen inte själv är nöjd med, för med sig något annat: jag riktar inte pekpinnen mot andra köttätare. Om jag gjorde det skulle jag vara en hycklare. Det vill jag inte vara. Då gör jag åtminstone den delen rätt. Om jag borde dra ner på min köttkonsumtion? Definitivt. Förhoppningsvis dyker det snart upp prisvärda artificiella alternativ (kanske med hjälp av AI).
Det enda begreppet "hycklare" bidrar med är alltså att det förhindrar dig från att påverka opinionen och samhället i den riktning du ändå själv anser vara nödvändig eller åtminstone positiv?

Det här är lite grejen, för mig: "hycklare" är i stort sett alltid ett exempel på ad hominem. Man pratar om personen snarare än de argument personen framför. Det är med andra ord ett argumentationsfel.

Jag tycker att det är helt rimligt för rökare att peopagera och verka mot rökning, för köttätare att propagera och verka för minskad eller elminerad köttkonsumtion och för folk som idag använder AI att propagera och verka för minskad användning av AI.

Om inte annat för att om vi ska nå ett samhälle med mindre rökning, köttkonsumtion och skadlig AI-användning så behöver fler propagera och verka för det. Oavsett hur de själva agerar. Det behöver skapas en kultur där det är normalt att anse att rökning och kött inte är något positivt.
 
Top