Nekromanti Det sämsta brädspelet?

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Det är verkligen riktigt dåligt. Jag tror det är ett engelsk spel som man direktöversatt (Battle of The Sexes 3,37 på BGG) och trott att könsrollerna minsann är lika i Storbritannien och Sverige. Precis som Krank säger finns det Oj-du-vann-just-spelet-kort i leken. Sensmoralen är att i kriget mellan könen finns ingen vinnare - bara djupt störda individer som får sova på soffan i natt.

Det värsta spelet jag spelat heter Gears of War och bygger nog på nåt halvframgångsrikt dataspel. Gears of War är förolämpande dåligt. Jag hälsar inte längre på killen som köpte och förevisade det för mig och mina vänner. Det var så dåligt. Man förväntar sig ju någonting i stil med Space Hulk när man får ett spel med figurer och tärningar framför sig men Gears of War upplevs som något en nydumpad Reiner Knizia kunnat skicka sitt ex. När vi spelade gick vi från försiktig skepsism till äcklade miner och hånfulla kommentarer. Tärningarna kastades på de mest nonchalanta sätt, utan att ens läsas av. Gubbarna petades omkull med fingerknäppningar och när vi var klara vräkte alla fram sina händer i mitten av bordet och hafsade runt som om vi försökte två oss från smutsen vi utsatts för. Fy fan!
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
rjonas said:
Det är verkligen riktigt dåligt. Jag tror det är ett engelsk spel som man direktöversatt (Battle of The Sexes 3,37 på BGG) och trott att könsrollerna minsann är lika i Storbritannien och Sverige. Precis som Krank säger finns det Oj-du-vann-just-spelet-kort i leken. Sensmoralen är att i kriget mellan könen finns ingen vinnare - bara djupt störda individer som får sova på soffan i natt.

Det värsta spelet jag spelat heter Gears of War och bygger nog på nåt halvframgångsrikt dataspel. Gears of War är förolämpande dåligt. Jag hälsar inte längre på killen som köpte och förevisade det för mig och mina vänner. Det var så dåligt. Man förväntar sig ju någonting i stil med Space Hulk när man får ett spel med figurer och tärningar framför sig men Gears of War upplevs som något en nydumpad Reiner Knizia kunnat skicka sitt ex. När vi spelade gick vi från försiktig skepsism till äcklade miner och hånfulla kommentarer. Tärningarna kastades på de mest nonchalanta sätt, utan att ens läsas av. Gubbarna petades omkull med fingerknäppningar och när vi var klara vräkte alla fram sina händer i mitten av bordet och hafsade runt som om vi försökte två oss från smutsen vi utsatts för. Fy fan!
Lol

Battle of sexes kommer på en rätt hög(låg) placering om man vänder på BGGs rankinglista.

Däremot tycker jag att listan är lite väl elak mot spel som Försvunna diamanten. Det spelet går snabbt att spela, vilket gör att det utklassar alternativ som Risk rätt rejält imo.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Deras rankinglista är ju sjukt dålig, om Mouse Trap hamnar så långt ner, så f that.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag har inte spelat det själv, men stötte på det här på en loppis för några år sedan. Misstänker att det skulle ha en chans att kvala in på listan:

 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Robban said:
Det är vad du reagerar på? Inte skiftnyckeln i bröstfickan då?
Jag reagerar nog mest på den där kåta blicken personer till vänster ger personen till höger. Men det är klart, breda slipsar är sexigt.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
xyas said:
Jag reagerar nog mest på den där kåta blicken personer till vänster ger personen till höger. Men det är klart, breda slipsar är sexigt.
Jag trodde det var mustaschen, men visst, det kan vara slipsen med...
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Jag gillar fan risk. Jag har haft sjukt kul med det spelet.

Det som gör det så bra är taktikerna och pakterna!
Sen är det asbra att alla har olika mål hade alla haft ta över världen så hade det ej funkat.

Bra blandning av tur och skicklighet!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Monopol är groteskt, groteskt ultra-mega-överskattat, även om man kör med de riktiga reglerna. Det är ett extremt tråkigt och poänglöst spel, och det är helt obegripligt för mig att det sålt typ bäst i världen, någonsin. Att vara gammalt är inte en ursäkt, schack och mah-jong är också gamla, men genuint bra och tidlösa spel.

Du kan lika gärna spela detta, det kommer vara ett ungefär lika meningsfullt användande av din tid:


Jag hatar också Munchkin. Det är skittråkigt, otroligt överskattat, och varenda jävla expansion/specialutgåva är precis lika meningslös som den föregående.

Trivial Pursuit är också skittråkigt eftersom frågorna alltid suger och slutspelet tar en halv evighet av oändligt tärningsrullande.

Also, Yatzee. Varför är det alltid groteskt tråkiga spel som blir jätteberömda och tidlösa storsäljare?

"Kasta gris" är däremot awesome, och griskast-mekaniken borde så vara bas för något rollspel. (Är öppen för förslag).
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag håller med allting som Ymir sade, förutom kanske om Munchkin. Det är inte ett skitbra spel, men det har humor och det kan vara värt mycket i vissa sammanhang. Card Against Humanity är ju asbra, om än totalt meningslöst (aka fjäska för domaren så mycket du kan).

Ymir said:
"Kasta gris" är däremot awesome, och griskast-mekaniken borde så vara bas för något rollspel. (Är öppen för förslag).
Det här. Det här måste hända. Fy fan, det här måste hända.

Sedan finns det en uppsjö av askassa svenska brädspel som jag spelat typ en gång för att föräldrarna köpt dem, och som vi sedan kastat ner i en låda någonstans. Minns inte namnen på alla, det är främst frågespel. Enda bra frågespelet som finns är Besserwisser.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det här. Det här måste hända. Fy fan, det här måste hända.
Ja, jag designar gärna detta som ett indiespel. Men vilken slags tema hade passat med griskastning som resolutionsmekanik? Det enda jag kommer att tänka på är typ olika typer av bonde-rollspel, och det känner jag mig spontant inte så taggad på. Kanske något i stil med Draug iofs?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Ymir said:
Det här. Det här måste hända. Fy fan, det här måste hända.
Ja, jag designar gärna detta som ett indiespel. Men vilken slags tema hade passat med griskastning som resolutionsmekanik? Det enda jag kommer att tänka på är typ olika typer av bonde-rollspel, och det känner jag mig spontant inte så taggad på. Kanske något i stil med Draug iofs?
Modellera om dem till någonting fantasy-aktigt (kasta drakar?) så kan du säkert trycka in det i vilken generisk Sword & Sorcery-berättelse som helst.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
jag tror att griskastnings-spelet inte gärna kan bygga på tärningspölar, det hade blivit världshistoriens dyraste rollspel då eftersom två griskastningsgrisar kostar 99 spänn...

edit: spelet är visst baserat på utländsk förlaga så det verkar vid en snabb googling fullt möjligt att det går att få tag i en större mängd grisar billigare än så, men i nuläget är projektet inte direkt på stadiet att jag orkar kolla upp det.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Modellera om dem till någonting fantasy-aktigt (kasta drakar?) så kan du säkert trycka in det i vilken generisk Sword & Sorcery-berättelse som helst.
Nej, det funkar inte, jag har ingen plastfabrik, jag kan inte molda drakar. Det ska vara grisarna från Kasta gris och ingenting annat.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Ymir said:
Nej, det funkar inte, jag har ingen plastfabrik, jag kan inte molda drakar. Det ska vara grisarna från Kasta gris och ingenting annat.
Vadå? Det är bara att köra grisodlarfantasy.

... Och RP får ordna fram fler tärningar genom att "odla" sina färdigheter. :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ymir said:
Det här. Det här måste hända. Fy fan, det här måste hända.
Ja, jag designar gärna detta som ett indiespel. Men vilken slags tema hade passat med griskastning som resolutionsmekanik? Det enda jag kommer att tänka på är typ olika typer av bonde-rollspel, och det känner jag mig spontant inte så taggad på. Kanske något i stil med Draug iofs?
Det är ett grisodlarspel, målet är att föda upp nya grisar och få så mycket avkastning på sin grisfarm att man kan föda familjen.

Tänk ångesten när vintern närmar sig och man rullar en Bara bacon!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag antar att jag bara får välja ett här också. Och jag tänker bara välja bland dom jag faktiskt har spelat, annars blir det för svårt. Men utgående från det så är det fruktansvärt lätt.

Florida

Spelet som jag köpte på ett Gothcon för 10:- tror jag, det var inte värt det...
 
Top