Nekromanti Det sämsta brädspelet?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
Ymir said:
"Kasta gris" är däremot awesome, och griskast-mekaniken borde så vara bas för något rollspel. (Är öppen för förslag).
Det måste naturligtvis vara ett humoristiskt klasskamps-spel. Rika grisar, liksom.

Kanske spinna på Animal Farm? Vissa djur är mer jämlika än andra. Kanske i en mörk, regnig 90-dalsremake a' Peter Kvist.

Eller så kanske det är ett streetfight-spel där man spelar ett gäng som knackar nassar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
krank said:
Kanske spinna på Animal Farm? Vissa djur är mer jämlika än andra.
Där att kasta en gris så att den står på bakbenen är dålig i början och mitten, men bästa kastet i slutfasen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ymir said:
Det här. Det här måste hända. Fy fan, det här måste hända.
Ja, jag designar gärna detta som ett indiespel. Men vilken slags tema hade passat med griskastning som resolutionsmekanik? Det enda jag kommer att tänka på är typ olika typer av bonde-rollspel, och det känner jag mig spontant inte så taggad på. Kanske något i stil med Draug iofs?
När jag hade idéen till typ andra årets dogmautmaning så var det givetvis ett riktigt grisodlarfantasyspel som var tanken.

Jag kom i alla fall iväg till butiken för att köpa kasta gris, men mer än så blev det inte.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,697
Location
Stockholm
wilper said:
Vimes said:
Det sämsta brädspelet (jag köpt för egna pengar) är Zombies!!!, det blir jag både ledsen och arg när jag tänker på.
Jepp, Zombies!!! är verkligen en katastrof.

(Jag har sett något print-and-play spel på BGG som återanvänder komponenterna till ett nytt spel. Det verkade helt OK.)
Verkligen. Man trodde ju att det åtminstone skulle vara ett hyggligt fylle-spel. Men man sitter ju bara och är apatisk. Finns ingen motivation att göra nånting alls i det där jävla spelet.
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
Ibland är det bara att inse att man har köpt ett kasst spel. Då får man...

1. Dra ett annat spel ur samlingen
2. Husregla friskt och högljutt
3. ????????
4. Bättre spel!

 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
Brynolf said:
Verkligen. Man trodde ju att det åtminstone skulle vara ett hyggligt fylle-spel. Men man sitter ju bara och är apatisk. Finns ingen motivation att göra nånting alls i det där jävla spelet.
En i vår spelgrupp gjorde en husregel där typ alla "tomma" och tråkiga rutor togs bort, och så införde vi nån regel om att man kunde springa. Men ärligt talat, det ÄR ett skitspel.

Och det är helt obegripligt att de lyckas sälja expansioner till skiten, så att det tar ÄNNU längre tid att spela. Extra zombies, wtf...

Med Munchkin förstår jag iaf vad expansionerna tillför, givet att varje kort bara är roligt max en eller kanske två gånger.


//Krank, som definitivt borde bygga nåt med de hyfsat snygga komponenterna nån gång.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Det är väl inte trasigt, bara tråkigt? (Förutom då man skinnar de andra på alla pengar och få skratta åt dem)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Det som är stora nackdelen med spelet är ju att de stackars zombier som finns på rutorna lång bort fån spelarnas pjäser kommer aldrig komma i kontakt med spelarna. Det är helt enkelt för få zombier som rör sig.

Jag skrev faktiskt ett scenario (som fanns på deras hemsida. "Lights Camera, Action" ) till spelet, där premissen var zombiefilminspelning. Alla zombier som hade line-of-sight till en spelarpjäs rörde sig 1 steg. därefter vidtog vanliga förflyttningen. Borde kanske ha uppat det mer. Hade även att om någon spelare dog (tror det var 2 gånger) så fick de sköta zombierna. Zombierna fick poäng på något sätt och kunde vinna...

edit: la med filen med reglerna.

/Ulfgeir
 

Attachments

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Rubriken är "sämsta", din fråga efterlyser "värsta". Nyansskillnad. Jag säger så här.

Drakar och Demoner och HellGame delar en egenskap som jag tycker är helt värdelös - att den första spelaren kan vinna spelet under första draget.

Fluxx är för mig en uselt spel då jag vill ha någon form av struktur och Fluxx är typ detsamma som att alla skulle slå varsin tärning och högst vinner...

Diplomacy hatar jag, mest för att jag inte klarar av att hålla distansen när jag spelar utan blir sur på riktigt. =)

Monopol och Risk är båda rätt tråkiga spel, men också väldigt bra sällskapsspel. Beviset är att de fortfarande lever, att det är en del av kulturarvet och de flesta människor har ett humm och spelen och dess regler samt mål. Det finns inte många andra sällskapsspel med 75+/65+ år på nacken med samma impact.

Android lider av feature creep - spelet består av fyra olika sub-spel vilka synkar dåligt. Konceptet Android är bland det coolaste som finns, men genomförandet är Uwe Boll. Jag inväntar typ en v2.0 av spelet (eller iaf dess regler) som binder ihop spelets balla teman till en helhet. Twilight Imperium är lite samma sak, där vissa regler gör att vissa taktiker alltid är bäst (Imperie-kortet någon?) och andra är sämst (tips - den som bygger flotta förlorar spelet - lite underligt mtp spelets setting...).

Men, det sämsta av de sämsta är Tannhäuser! Skitdyrt, ashöga produktionsvärden och värdelösa regler, värdelös balans, helt galet dålig regelbok, enheter som är objektivt mycket sämre/bättre på allt än andra och en grundpremiss ("Pathfinding"-systemet) som verkligen inte fungerar i praktiken ("jo, jag vet att din figur ser min, men färgen på cirklarna berättar att du inte ser mig. Du är antagligen blind tillfälligt"). Dessutom tar spelet en halv dag att spela.

Men spelets consumer promise är så jävla coolt!! Ändå så är det en lastbil full med diarré som levereras.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/NqLPk4FkHxE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/NqLPk4FkHxE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Arvidos MC said:
Fy fan vad jag hatar Android. Precis som Order of the Stick så lovade det stort men kollapsade på sin egen designuselhet.
OotS har jag men orkade aldrig spela. Är det så uselt alltså?

Android har jag hatkärlek inför. Jag har ett låg-prio-projekt att husregla till spelet så att det fungerar.

Arvidos MC said:
Eller okej, Chaos in the Old World är bara lite för bloatat, och Game of Thrones är faktiskt riktigt bra och elegant på riktigt.
Jag älskar GoT, briljant, tajt och bra möjligheter för den som är sist/ligger sämst till att komma ikapp.

CitOW gillar jag skarpt, upplevde det inte som så bloatat?
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Marco Behrmann said:
Jag älskar GoT, briljant, tajt och bra möjligheter för den som är sist/ligger sämst till att komma ikapp.
Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa Twilight Imperium till min spelgrupp som träffas några gånger per år för en helgs brädspelande. All info jag hittat säger att TW är ett lysande spel vars egentliga enda nackdel är att det tar väldigt lång tid.

Men vi har pratat om Game of Thrones också. Det verkar inte riktigt så maffigt men kanske är värt en titt till?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
bladerunner_35 said:
Marco Behrmann said:
Jag älskar GoT, briljant, tajt och bra möjligheter för den som är sist/ligger sämst till att komma ikapp.
Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa Twilight Imperium till min spelgrupp som träffas några gånger per år för en helgs brädspelande. All info jag hittat säger att TW är ett lysande spel vars egentliga enda nackdel är att det tar väldigt lång tid.

Men vi har pratat om Game of Thrones också. Det verkar inte riktigt så maffigt men kanske är värt en titt till?
Twilight Imperium är rent löjligt maffigt. Avsätt 8 timmar för att spela ett sexpersonersspel, PLUS att alla behöver kunna reglerna innan ni sätter igång. (Som en invigning!) Helt sjukt egentligen. Och spelet behöver Shards of the Throne-expansionen för balansen, och om ni inte köper Shattered Empire-expansionen, tjuvläs iallafall reglerna för Artifacts och lägg in dem, rymdstridssystem är en tärningsexercis...

Men ändå kan vi aldrig riktigt släppa det! Vi ska spela det igen i övermorgon. Det ger fan så jävla mycket om man pallar att lära sig det...

För en helgs brädspelande då och då är det perfekt.

När vi kör i övermorgon så har jag redan satt upp hela galaxen i förväg, lagt fram alla objective cards (vi ska köra med Age of Empire-varianten där de är uppvända från början) och allt är framplockat. Sen får spelarna bjuda på startposition/ras. Rekommenderas!
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
Foggmock said:
Ymir said:
Varför är det alltid groteskt tråkiga spel som blir jätteberömda och tidlösa storsäljare?
För att folk är idioter?
Det kan ju vara så att alla har olika tycke och smak och att brädspelsälskare som exempelvis jag själv inte har ensamrätt på att tycka vad som är bra och dåligt?

Känns som en riktig besserwisserattityd att se på alla som inte delar ens åsikt som "idioter".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I min värld känns det väldigt rimligt att folk som ägnar signifikant tid åt något, tex då brädspelsnördar, borde vara väldigt mycket bättre lämpade att bedöma kvaliteten på produkter inom området de ägnar signifikant tid åt än folk som bara kommer i kontakt med samma typ av produkter vid enstaka tillfällen eller i långt mer begränsad omfattning.

Hela orsaken att brädspelen är oändligt mycket bättre idag än år 1950 är att brädspelsnördar har lärt sig av empiri genom spelande och diskussioner sinsemellan, vad som utmärker ett bra spel och ger upphov till kul runt spelbordet. Det är inte konstigare än att Hollywood och Bollywood gör bättre film än Nollywood därför att den ackumulerade erfarenheten av filmskapande i Hollywood/Bollywood, än så länge, är mycket större än den i Nigeria, nigerianernas sprudlande entusiasm och kreativitet till trots.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Tack för infon!

Köper jag TW lär jag köpa alla expansioner vad det lider men börjar nog lite försiktigt med grundlådan tills vi fått flyt i spelandet.

Ska fundera några varv till, GoT verkar också som ett riktigt bra spel.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Ymir said:
I min värld känns det väldigt rimligt att folk som ägnar signifikant tid åt något, tex då brädspelsnördar, borde vara väldigt mycket bättre lämpade att bedöma kvaliteten på produkter inom området de ägnar signifikant tid åt än folk som bara kommer i kontakt med samma typ av produkter vid enstaka tillfällen eller i långt mer begränsad omfattning.

Hela orsaken att brädspelen är oändligt mycket bättre idag än år 1950 är att brädspelsnördar har lärt sig av empiri genom spelande och diskussioner sinsemellan, vad som utmärker ett bra spel och ger upphov till kul runt spelbordet. Det är inte konstigare än att Hollywood och Bollywood gör bättre film än Nollywood därför att den ackumulerade erfarenheten av filmskapande i Hollywood/Bollywood, än så länge, är mycket större än den i Nigeria, nigerianernas sprudlande entusiasm och kreativitet till trots.
Plus att han använde ordet besserwisser fel. Och det är inte ok. Inte ok.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
Recca said:
Plus att han använde ordet besserwisser fel. Och det är inte ok. Inte ok.
Var inte en sån viktigpetter!
 
Top