Nekromanti Det sämsta brädspelet?

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Mtb said:
Foggmock said:
Ymir said:
Varför är det alltid groteskt tråkiga spel som blir jätteberömda och tidlösa storsäljare?
För att folk är idioter?
Det kan ju vara så att alla har olika tycke och smak och att brädspelsälskare som exempelvis jag själv inte har ensamrätt på att tycka vad som är bra och dåligt?

Känns som en riktig besserwisserattityd att se på alla som inte delar ens åsikt som "idioter".
Det handlar nog inte om idioter utan om att folk är lata. Varför lära sig reglerna till ett nytt spel när man redan lärt sig (tror man) reglerna till Monopol, typ.

Att folk alls fortsätter att spela spel är förunderligt dock. Har man så dåligt minne att man inte minns hur segt det var sist?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Marco Behrmann said:
Arvidos MC said:
Fy fan vad jag hatar Android. Precis som Order of the Stick så lovade det stort men kollapsade på sin egen designuselhet.
OotS har jag men orkade aldrig spela. Är det så uselt alltså?
Alltså, det är lovande, men skulle definitivt behöva en expansion, för det håller inte hela vägen.

Ungefär som Munchkin. Tunt spel som lever på skämten, men när man sett skämten tio gånger så är man trött på dem.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,910
Location
The Culture
Åter till ämnet

Så slutar vi att fylla tråden med gliringar och återgår till att diskutera det sämsta brädspelet!

/tobias
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Troberg said:
Ungefär som Munchkin. Tunt spel som lever på skämten, men när man sett skämten tio gånger så är man trött på dem.
Wow. Tio gånger? Jag blir trött på de skämten andra eller möjligtvis tredje gången jag ser dem. Vilket gör att omspelbarheten på Munchkin närmar sig noll om man inte vill vräka ut pengar på nya kort och varianter.

Att spelmekaniken är riktigt jävla usel gör dessutom att det knapp är roligt ens när skämten är nya ...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Möller said:
Troberg said:
Ungefär som Munchkin. Tunt spel som lever på skämten, men när man sett skämten tio gånger så är man trött på dem.
Wow. Tio gånger? Jag blir trött på de skämten andra eller möjligtvis tredje gången jag ser dem. Vilket gör att omspelbarheten på Munchkin närmar sig noll om man inte vill vräka ut pengar på nya kort och varianter.

Att spelmekaniken är riktigt jävla usel gör dessutom att det knapp är roligt ens när skämten är nya ...
Chez Geek lider ju av exakt samma sak.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
bladerunner_35 said:
Tack för infon!

Köper jag TW lär jag köpa alla expansioner vad det lider men börjar nog lite försiktigt med grundlådan tills vi fått flyt i spelandet.

Ska fundera några varv till, GoT verkar också som ett riktigt bra spel.
Smart tänkt! Ska du köpa expansionerna i vilket fall kan jag dock rekommendera att köpa Shattered Empire redan från början och ersätta de Strategy Cards som finns i grundspelet med de i expansionen. (Sidan 14-17, notera "Political Cards and the Assembly strategy card") Expansionerna är helt modulära så man kan plocka från dem som man vill.

De gör inte spelet mer komplicerat, bara att de flyter på bättre och är bättre balanserade. Warfare nerfas och Imperial nerfas rejält, tack gode gud. The nerdrage över hur mäktigt Imperial är var massiv, med goda skäl. :gremsmile:

Skippa alla optional rules när ni spelar, utom eventuellt Age of Empire. Den gör saker tydligare snarare än krångligare.
 
Top