Nekromanti Det sämsta brädspelet?

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Om du var tvungen att välja ett, vilket skulle du utse till det värsta brädspelet?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Älska tråden!!!

Vägra välja ett!!!

1) Order of the Stick
2) The Walking Dead-brädspelet baserat på serietidningen
3) Munchkin
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,399
Det sämsta brädspelet (jag köpt för egna pengar) är Zombies!!!, det blir jag både ledsen och arg när jag tänker på.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag har ett brinnande hat mot Fluxx också, men jag antar att man kan spela det ironiskt, så det klarar sig på det.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Fy fan vad jag hatar Android. Precis som Order of the Stick så lovade det stort men kollapsade på sin egen designuselhet.

Jag har dyrkat Fantasy Flight Games för att de gjorde Twilight Imperium, men de är ju fan kassa på speldesign egentligen, även guldkornen innesluts i en stor klump bloatat bajs när de ska krångla till allting.

Eller okej, Chaos in the Old World är bara lite för bloatat, och Game of Thrones är faktiskt riktigt bra och elegant på riktigt.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Vimes said:
Det sämsta brädspelet (jag köpt för egna pengar) är Zombies!!!, det blir jag både ledsen och arg när jag tänker på.
Som jag känner för A Touch of Evil: The Supernatural Game. Blir arg bara jag tänker på det. Lyckligtvis gick det att sälja iväg, men hade lite dåligt samvete över att sälja sån dynga till nån stackars naiv nörd.

Det är kanske inte lika uselt som Drakar och demoner, men det har jag lyckligtvis inte köpt. Kan bara tänka mig vilken ångest det måste vara. Hela speldesignen är fullständigt obegriplig. Vad tänkte de egentligen?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Max Raven said:
Om du var tvungen att välja ett, vilket skulle du utse till det värsta brädspelet?
Monopol tycker jag är ett riktigt sömnpiller.
Det gör inget om man byter ut spelplanen mot STAR WARS eller sagan om ringen - jag somnar ändå.
Ett par kompisar spelade monopol med riktiga pengar - det lät lite intressant och det är första gången jag hört något som lät innovativt om det spelet som funnits i nästan 80 år.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Troberg said:
Monopol. Oh my god vad det är trasigt!
Värst med Monopol är nog, tycker jag själv iaf, att det känns som att det har delar till ett spel som kunde varit riktigt bra om de bara tänkt till lite...

(För övrigt får man inte pengar när man passerar Gå)
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Arvidos MC said:
Fy fan vad jag hatar Android. Precis som Order of the Stick så lovade det stort men kollapsade på sin egen designuselhet.

Jag har dyrkat Fantasy Flight Games för att de gjorde Twilight Imperium, men de är ju fan kassa på speldesign egentligen, även guldkornen innesluts i en stor klump bloatat bajs när de ska krångla till allting.

Eller okej, Chaos in the Old World är bara lite för bloatat, och Game of Thrones är faktiskt riktigt bra och elegant på riktigt.
Håller med. Men i kategorin glansiga, dyra AT-spel så är de långt ifrån sämst. AEG och Flying Frog Production gör upp om den platsen. Är helt övertygad om att de inte spel testar mer än ett parti innan de släpper spelen. FFG speltestar helt klart, tyvärr gör de reparationer istället för att göra om och göra rätt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ond bråd död said:
Arvidos MC said:
Fy fan vad jag hatar Android. Precis som Order of the Stick så lovade det stort men kollapsade på sin egen designuselhet.

Jag har dyrkat Fantasy Flight Games för att de gjorde Twilight Imperium, men de är ju fan kassa på speldesign egentligen, även guldkornen innesluts i en stor klump bloatat bajs när de ska krångla till allting.

Eller okej, Chaos in the Old World är bara lite för bloatat, och Game of Thrones är faktiskt riktigt bra och elegant på riktigt.
Håller med. Men i kategorin glansiga, dyra AT-spel så är de långt ifrån sämst. AEG och Flying Frog Production gör upp om den platsen. Är helt övertygad om att de inte spel testar mer än ett parti innan de släpper spelen. FFG speltestar helt klart, tyvärr gör de reparationer istället för att göra om och göra rätt.
När du säger "FFG" och "speltest" i samma mening så tänker jag genast på Doom the boardgame!

ååååååÅAAAARRRRRGHHHHRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Arvidos MC said:
Ond bråd död said:
Arvidos MC said:
Fy fan vad jag hatar Android. Precis som Order of the Stick så lovade det stort men kollapsade på sin egen designuselhet.

Jag har dyrkat Fantasy Flight Games för att de gjorde Twilight Imperium, men de är ju fan kassa på speldesign egentligen, även guldkornen innesluts i en stor klump bloatat bajs när de ska krångla till allting.

Eller okej, Chaos in the Old World är bara lite för bloatat, och Game of Thrones är faktiskt riktigt bra och elegant på riktigt.
Håller med. Men i kategorin glansiga, dyra AT-spel så är de långt ifrån sämst. AEG och Flying Frog Production gör upp om den platsen. Är helt övertygad om att de inte spel testar mer än ett parti innan de släpper spelen. FFG speltestar helt klart, tyvärr gör de reparationer istället för att göra om och göra rätt.
När du säger "FFG" och "speltest" i samma mening så tänker jag genast på Doom the boardgame!

ååååååÅAAAARRRRRGHHHHRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ok, det har jag inte spelat. Visst de slarvar med speltestandet de med.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Arvidos MC said:
Jag har dyrkat Fantasy Flight Games för att de gjorde Twilight Imperium, men de är ju fan kassa på speldesign egentligen, även guldkornen innesluts i en stor klump bloatat bajs när de ska krångla till allting.

Eller okej, Chaos in the Old World är bara lite för bloatat, och Game of Thrones är faktiskt riktigt bra och elegant på riktigt.
FFG har ju en del riktig bra spel - jag gillar t ex StarCraft, bland annat - men de är sämst på att skriva regelböcker. Vitala regler undangömda i spelexempel eller under bilder, grundkoncept som skiljer sig från normala spelsätt med antas självklara, regler spridda över ett 30-sidors häfte... Regelsammanfattning m********s, do you speak it?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Vimes said:
Det sämsta brädspelet (jag köpt för egna pengar) är Zombies!!!, det blir jag både ledsen och arg när jag tänker på.
Jepp, Zombies!!! är verkligen en katastrof.

(Jag har sett något print-and-play spel på BGG som återanvänder komponenterna till ett nytt spel. Det verkade helt OK.)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,910
Location
The Culture
Bland spel som jag spelat, och är populära, måste det bli Fluxx. Det är helt slumpmässigt, vilket man kunde stå ut med i alla fall under ett parti om det bara var roliga kort, men det är det inte. Munchkin är i alla fall lite kul EN gång, av den anledningen.

Monopol är intressant. Jag har spelat det många gånger med min bror och med andra personer, men jag har inget minne av att ett parti någonsin har avslutats.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Vimes said:
Det sämsta brädspelet (jag köpt för egna pengar) är Zombies!!!, det blir jag både ledsen och arg när jag tänker på.
Fast det sorgligaste med det spelet är att man verkligen känner att någonstans i det så sitter det ett riktigt bra spel som är för blygt för att våga titta ut. Det har verkligen potential, men någonstans har man fuckat upp det.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Max Raven said:
Troberg said:
Monopol. Oh my god vad det är trasigt!
Värst med Monopol är nog, tycker jag själv iaf, att det känns som att det har delar till ett spel som kunde varit riktigt bra om de bara tänkt till lite...

(För övrigt får man inte pengar när man passerar Gå)
Det finns en intressant bloggpost om Monopol, som i princip går ut på att folk hatar spelet på grund av att de inte spelar enligt reglerna. Den är ganska intressant, framförallt eftersom den går in på varför vi väljer att spela fel: The Campaign For Real Monopoly

"Except that it isn't crap. Actually. You just have to play it the way it was designed to be played.
You just have to read the fucking rules."
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Candy land. Det finns ingen tärning, bara en hög med kort som aldrig blandas och sedan en bana att gå på. Jag KAN inte komma förbi det faktum att allt är 100% förutbestämt när jag börjar spela.
 
Top