Nekromanti "Det mörka hotet" - skräp eller guld?

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
Re: slaveriet?

"sådan är kapitalismen"

när verkligheten är värre än fiktionen... vad är det för verklighet barnen blir inknuffade i... 1984 är här..

placebo junkie
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
Re: TEMPO

imperiet är för coola för funktionalitet...
vill man ha sånt kan man se på star trekk..
Det är det som gör sw, imperiet sköna stajl och rebellernas meshjältekids

placebo junkie
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
Re: Special edition

"Det kanske var med Anakin och Kraften som med hormoner under puberteten: alldeles för mycket och svårt att kontrollera" eller måhända som Makt och Lucas: alldeles för mycket och svårt att kontrollera, (åtminstone för herr lucas)

placebo junkie
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Kejserlig funkis(OT?)

"Miliära farkoster ska vara funktionella och inte snygga."
Det är VÅR bedömning av saken. Andra kulturer - inklusive sådana i en galax långt långt borta - kan ha andra kriterier.

Nightowl

"If it hasn't got exploding ninja lesbian vampires who can sing, then I'm not interested, sorry."
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Hmm, är förvisso en av de lyckliga många som sett dem när de kom... men det är något som saknas i filmen, en känsla av undergång eller ett "mörkt hot". Inte någon riktig "elaking", som Darth Vader. någon som man kan ogilla/vara rädd för på samma sätt som vader. Men Jar-jar Binks görju inte något för att höja filmen, direkt.
Kan fortsätta i en evighet om varför filmen är sämre än de andra tre, men tycker nog att ovanstående räcker
Marcusw
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
har inte sett dom

jap tyvär så är det sant att jag inte har sett dom jag skäms redigt mycket. men jag vill se dom men ingen som jag känner har dom.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Ja, allvarligt talat

Han SKREV alla manus samtidigt
MEN
han tyckte inte att de var tillräkligt bra när de var klara och att bara 4,5,6 höll standard + att film tekniken inte var tillräkligt bra för att kunna klara av hans krav

---------
-Netfeed-
---------
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Är det inte så här?

film 1 För barn
film 2 Action
film 3 för fantasten som kan allting om serien
film 4 doh!*
film 5 doh!*
film 6 Doh!*

*Ni kan säkert lista ut själva

---------
-Netfeed-
---------
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ja, allvarligt talat

"Han SKREV alla manus samtidigt"

Nja. Han skrev synopsis för nio filmer. Sedan skrev han manus för en. Sedan skrev han om manuset, och plockade in de tre mittdelarna i filmen. Och skrev om. Och skrev om. Och fick kontrakt. Och skrev om. Och filmade, och skrev om på plats. Sedan blev filmen en succé.

Därefter tog han ungefär den ståry som han hade i del fyra och lade till en massa från 7, 8 och 9 samt de delar som ännu inte utnyttjats för del 4, och fick kontrakt på fler filmer. Sedan skrev han om. Och skrev om. Och skrev om. Och började filma. Och skrev om. Och skrev om. Och filmade en film till.

Sedan ldade han projektet på hyllan ett tag. Så plockade han fram idén igen och skrev kontrakt. Och skrev om sitt manus för del 1. Och skrev om. Och skrev om. Och skrev om. Och skrev om. Dessutom skrev han in ännu några bitar som blev över. Och skrev om. Och filmade, och skrev om (förstås).

Sedan började han skriva på episod 2. Och skrev om. Och skrev om. Och skrev om. Och började filma. Och skrev om. Och fick problem med tekniken. Och skrev om. Och nu ska han ner till Australien och filma lite till.

Kort sagt: Episode IV-VI är ett sabla hopkok av vad Lucas från början tänkt sig skulle hamna i Episod 4-9, dessutom upprepat. Episode I är ungefär det han tänkt sig från början minus en massa och plus en massa annat. Episode 2 lär vara lite mer vad han tänkt sig från början plus lite mer. Men poängen är att manusen till samtliga filmer inte har varit klara förrän då filmen skulle spelas in och knappt ens då - i många fall är det först när rullen lämnar klipprummet som manuset till den filmen faktiskt är klart. Ståryn må vara lik den som han skrev ca 1974, men det är inte samma sak som att manuset skrevs då.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
993
Location
Bureå
Re: Ja, allvarligt talat

De facto; nej, det gjjorde han inte. Han skrev ett långt filmmanus om en rymdkrigare som hette Starkiller. Delar av detta manuskript användes sedan till den film som blev A new hope. (En titel som lades till på filmen då man såg hur bra det gick, för att länka ihop den med efterföljare) Fragment av detta ursprungliga manuskript kom sedan att användas till Empire strikes back och Return of the jedi, tex Molnstaden, men wookiernas planet Kazhyyk byttes ut mot Endor pga gullighetseffekten.
Men manuset till alla sex filmer (för han kommer inte att spela in episod 7-9 som han hävdar att han aldrig sagt att han ska göra) har inte funnits på papper i sin slutgiltiga form förrän något år innan respektive film.

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Vad är det du menar?

Jag förstod inte ett skvatt av ditt inlägg. Det kan bero på mig men det tvivlar jag på...

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
0===|:::::::::::::::::>
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
993
Location
Bureå
Re: Vad är det du menar?

Jag tillhör nog samma kategori av oförstående människor.
Kanske ligger det dolda subliminala sith-budskap i texten? ;)

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
försök till förklaring

jo jag menar
är det inte så som filmerna skall vara
till vilken kategori de skall fungera bäst för
typ

---------
-Netfeed-
---------
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
ursäkta mig lite

ehh
Lucas filmade bara första
han vågade inte göra resten pga att den första han gjorde blev en sådan succé
han pruducera bara resten

---------
-Netfeed-
---------
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
A-ha [nt]

[color:black]

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
0===|:::::::::::::::::>
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: ursäkta mig lite till

var det inte kameramännen som filmade alla filmerna??
dessutom har producentrollen högre status i Hollywood än regisörens.
men jag förstår vad du menar och du har fel, för lucas har inte bara regiserat "första" utan även episod one ;P

MVH/Sol
http://www.angelfire.com/art/heartcomics
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: ursäkta mig lite till

Vilken fin diskussion som blommat upp medans jag varit isolerad från civilisationen på öland...
först, till Daniel Lehto som ville ha Isbn nummer och sånt grejs: kanske låter som en usel bortförklaring, men det har uppstått ett missförstånd. Episode 1,4,5 o 6 finns på närmsta bibliotek. Episode 2 o 3 finns inte i bokform (berättarform) pga tidigare nämnda om skrivningar och andra turer runt det här... vad jag i själva verket menade var att jag har 'storyn' till de filmerna i form av manus i böcker. (lite som de därna skilda världar böckerna eller fucking åmålboken ifall du sett dem, dvs det står typ så här:
BÖRJAN PÅ SCEN 4B:
vi befinner oss i en mörk, underjordisk grotta. klegget på väggarna verkat leva.

Fogge: Jag gillar inte set här stället.
Hans vapendragare: det är tyst. för tyst
Fogge: hörde du det där?
ett gäng fula geggamoster hoppar ut från väggarna. en vild strid utspelas och efter striden står Fogge med sin vapendragare bredvbid sig i knäna upp till gegga.
SLUT PÅ SCEN 4B
detta är ett Manus, ungefär. så här ser mina episode 2 o 3 ut(som jag kom över på ett sjaskigt antikvariat i USA..)...hänger du me?
MVH
Fogge


Jag vet att jag har rätt!
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
the hidden fortress?

äh? är jag nåt på spåren? daniel, dej man kan lita på :)

placebo junkie
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
993
Location
Bureå
Re: ursäkta mig lite till

Jag är tämligen säker på att du har ett falsarium. De riktiga manusen finns inte utgivna. Tror du att Lucas och hans herrar hade bemödat sig om så stor sekretess runtom varje film, om alla kunnat gå och läsa om handlingen i detalj i en manusbok?
Du borde nog ta lite lätt på de där manusen...

The force will be with you. Anyway.

- Daniel

"The force is with you. Always."
 
Top