Nekromanti "Det mörka hotet" - skräp eller guld?

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Re: Special edition

Det är väll en ganska bra förklaring om hur Anakin blir fri från slaveriet samtidigt som han är en berömd "pilot" när han träffar Obi-wan som de sas att han var i Episod 4.

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Special edition

Pod-racet smakar utfyllnad under alla tre (!) varven. Herregud, nog kunde de väl kommit på något bättre!

-Hans
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
999
Location
Bureå
Re: TEMPO

Vi kan väl åtminstone vara ense om en sak; att vi är oense. Men poängen går nog inte till någon.
Kanske det blir en sudden-death?

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Ja, allvarligt talat

HAHA inte för att Dissa dig, men du har missat nått, nolla! De där du räknade upp finns kanske i Sverige, men tvåan och trean har jag köpt i USA.... Lucas skrev alla Filmerna samtidigt och genom ett konstigt beslut bestämde han att visa de sista först... som å läsa slutet av en deckare först och sen läsa början...fast böckerna finns kanske i Sverige oxo (2 o 3) men jag har iaf inte sett dem...
Bajs på Dig!

Fogge - som känner sig elak och barnslig

Jag vet att jag har rätt!
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Jag hör till en av de tydligen ganska få som tycker att The Phantom Menace är riktigt bra. Kul att få se hur det var innan Imperiet kom. Det som däremot sänker betyget en hel del är den rent ofantligt irriterande Jar-Jar som mest liknar en tecknad figur. De gamla filmerna är i min mening visserligen något bättre (i synnerhet Jedins återkomst) men The Phantom Menace får helt klart godkänt.

Don Kennetho
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Special edition

Nja, podracet har sin plats. Syftet är att etablera att Anakin är en naturförmåga i snabba fordon, och att han har reflexer som en gnu på steroider. I så måtto har podracet en klar funktion rent dramaturgiskt. Vad som irriterar mig med racet är några av de fåniga medtävlarna (några såg ut som om de var förrymda från Alice i underlandet). Dessutom är det dålig continuity, då Anakin får ett sår på armen omsett kvällen innan racet, men man får inte se när det uppstår.

http://www.algonet.se/~enda
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Nu är jag en av de som faktiskt tycker om Phantom Menace, men jag tror definitivt att man kan tycka att den är sämre än de övriga utan att det beror på nostalgi. Den senaste filmen skiljer sig i min mening en aning ifrån de gamla.

Samma sak gäller rollspel. Så fort någon tycker att EDD är bättre än en senare version av DoD så verkar du vara övertygad om att det beror på nostalgi. Visst kan det vara så i en del fall, men faktum är att det gjordes bra saker förr också.

Don Kennetho
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Pussen

Jag tycker att scenen där Han och Leia blir avbrutna mitt i kyssen är en av de mest romantiska scener jag sett på film!
Ojojoj.
Mest av allt så önskar jag att jag aldrig sett dem (filmerna). så att jag skulle kunna få se dem för första gången igen!

MVH/Sol
http://www.angelfire.com/art/heartcomics
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Visa ord...

<k>"Krille hävdar bestämt att filmens kvaliteter tenderar att ignoreras av de som vuxit upp med de tre första filmerna, mest på grund av att åskådarna just blivit äldre"</k>

[color:purple]'Den som ser världen likadant när han är femtio som när han var tjugo har slösat bort trettio år av sitt liv'</font color=purple>
Sagt av Muhammed Ali

- Jonas
<A HREF="http://home.swipnet.se/circle" target="_new">http://home.swipnet.se/circle</A>
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
slaveriet?

slaveriet?
vilket slaveri... om anakin är slav så är jag mega slav... friare slav får man leta efter

placebo junkie
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Re: slaveriet?

De har kanske en konstig definition på slav, men han är en slav. De nämner det ett antal gånger, så det går inte att förneka.

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: FWIW (OT)

Nyfiken: vad kom på första plats?

Nightowl, som också undrar var den där listan är

"If it hasn't got exploding ninja lesbian vampires who can sing, then I'm not interested, sorry."
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Re: TEMPO

"<EM>Lucas försökte aldrig förklara vad kraften är...</EM>"
Man <EM>ska</EM> inte förklara Star Wars. Synd att Lucas inte vet om det.. =\

"<EM>...fanns ingen unge som råkade komma åt rätt knappar och spakar och efter en osannolikt osannolik tur...</EM>"
Snarare tvärtom. Den häftiga stridsscenen i "Return of the jedi" när Han Solo försöker "hacka" upp ett lås så fumlar han(!) och ännu en dörr åker för..

"<EM>I de tre tidigare episoderna var skeppen bulkiga, skitiga...</EM>"
Millennium Falcon var väl inte det fräschaste skeppet, kan hålla med, men om man tänker på miljön så de i 4-6 i den undre världen och 1:an befinner sig i den övre klassen = bättre klass på skeppen. Det blir väl lite mer slummigt (kommer inte ihåg) när de hittar Anakin.

"<EM>Och att Darth Maul inte säger något. Tja, man får aldrig komma honom inpå livet.</EM>"
Det skulle vara ballt om nästa film handlar om den mörka sidan, alltså Darth Maul och gänget.

"<EM>De personer som såg de gamla filmerna först anser att Special Edition är skräp.</EM>"
Men så är inte alla. Jag gillar Spec. ED bättre (fast jag har då bara sett första).

/[color:green]Han</font color=green> som älskar "Weird Al Yankovics" "The saga begins" (sjunger om SW1, musikvideon är guld!)
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
999
Location
Bureå
Re: Ja, allvarligt talat

Jag antar att du blandar ihop dem med något. Men du kan ju gärna lägga in isbn-nummer, titlar och aktuellt bokförlag också, hit på listan. Om du kan...
Då hade det ju varit lätt att kontrollera dina uppgifter. Som ett plus i kanten hade du gärna fått scanna in omslagen och bifoga som filer i ditt nästa inskick.
Men det går väl inte. Omslagen har väl vittrat sönder, isbn-numrena suddats bort och titlarna förkommit. ;)
Lucas skrev inte alla samtidigt. Han skrev ett utkast, och använde sedan delar av det till filmen "A new hope". Andra delar dök sedan upp i uppföljarna, men mycket hann ändras på vägen. Att han skrivit episoderna 1-3 samtidigt är nonsens.

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: TEMPO

<I>Millennium Falcon var väl inte det fräschaste skeppet, kan hålla med, men om man tänker på miljön så de i 4-6 i den undre världen och 1:an befinner sig i den övre klassen = bättre klass på skeppen.</I>

De "skitiga" miljöerna är väl också främst på Tatooine (som iofs ser ut att ha gått ner sig något under mellantiden) och bland rebellernas baser? Både Cloud City och Executor ser rätt så fräscha ut på insidan. Dödsstjärnans interiör verkar rätt plåtig, men den är iaf hel och ren.

--
Åke
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Re: TEMPO

Och varför skulle Dödstjärnan ha massa fönster och sånt,det är ju ett krigsskepp (om man ska kalla den skepp...)? Miliära farkoster ska vara funktionella och inte snygga.

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: FWIW (OT)

Här är tiotopp listan. Men man bör tänka på att det nästan bara är filmer med engelskt tal som har nån chans att ligga bra.

1 Godfather, The (1972) 8.9/10 (34332 votes)
2 Shawshank Redemption, The (1994) 8.8/10 (49302 votes)
3 Schindler's List (1993) 8.8/10 (37089 votes)
4 Citizen Kane (1941) 8.8/10 (21990 votes)
5 Casablanca (1942) 8.7/10 (25130 votes)
6 Godfather: Part II, The (1974) 8.7/10 (17336 votes)
7 Shichinin no samurai (1954) 8.7/10 (7375 votes)
8 Star Wars (1977) 8.7/10 (57388 votes)
9 American Beauty (1999) 8.6/10 (37191 votes)
10 Wo hu zang long (2000) 8.6/10 (15454 votes)

och här är de tio sämsta.

Manos, the Hands of Fate (1966) 1.5 (2473 votes)
Hobgoblins (1987) 1.5 (774 votes)
Troll 2 (1992) 1.5 (534 votes)
Dis (1995) 1.5 (452 votes)
Howling: New Moon Rising (1995) 1.5 (240 votes)
Girl in Gold Boots (1969) 1.5 (206 votes)
Zaat (1972) 1.5 (196 votes)
Skydivers, The (1963) 1.5 (182 votes)
Chicken Park (1994) 1.5 (182 votes)
10 Santa with Muscles (1996) 1.6 (790 votes)





/Per

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by kefka on 2001-04-20 18:18.</EM></FONT></P>
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Special edition

Vet inte om jag kan hålla med om podracets dramaturgiska funktion, det kändes snarast som om man klippt in det i handlingen, vilket för övrig gäller resten av filmen också. Allt känns lite smått som ett halvdant lapptäcke med dåliga sömmar. Det måste dessutom finnas hundrafemtioelva andra sätt att etablera Anakins naturtalang för flygfordon. Om det ens är nödvändigt. Det är något som jag också finner särskilt irriterande i filmen - nämlingen Anakins lyckosamma fummlingar. Ojdå, nu råkade jag starta det här rymdskeppet, oj, nej, vänta, nu sköt jag ner de där robotarna, och nu flyger jag visst iväg..., oj igen, nu råkade jag flyga in i hangaren och spränga hela skeppet i bitar. Oj, men vad bra det gick,...

I feel sick.

-Hans
 
Top