Nekromanti "Det mörka hotet" - skräp eller guld?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Re: TEMPO

"<EM>Precis som med datorspel är det inte grafiken som avgör hur bra en film är, det är känslan.</EM>"
Precis. Det kommer inte ut några bra dataspel nu för tiden. Det är bara snygg grafik.

<EM>undervattenscenen är väldigt konstig...</EM>
Håller med. Helt utan tempo..

"<EM>Darth Maul är den mest färglösa (trots sin ansiktsmålning) bad guy jag någonsin sett. /---/ det behövs ett bra manus för att bra skådisar ska göra någon skillnad.</EM>"
Exakt.. Darth Maul är ju inget annat än en rymddjävul. Han har ju t.o.m. horn! Det är ingen som händer i äventyrargruppen, ingen konflikt.. inget! Dessutom. Nämn en mimik som någon gjorde. Själv kommer jag väl ihåg hur Han Solo såg ut när han grälade med Leia. Lukes hopplöshet och iver.. Men det kan bero på att jag sett alla filmer minst 1 dussin ggr var.

/[color:green]Han</font color=green> som bara kunde hålla med på alla punkter
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Att den första episoden inte är lika bra som originaltrilogin, och detta inte för att jag som betraktare blivit vuxen, är något jag vidhåller vid.
Detta Krilles argument håller inte. Det finns flera anledningar.

1. Jag har två nystiftade bekantskaper som inte hade sett originaltrilogin. De hade inga planer på att göra det heller, eftersom de sett The Phantom Menace på bio. Star Wars febern hade gått spårlöst förbi dem när de var små.
Star Wars fan som jag är, övertalade jag dem att ställa upp på en Star Wars afton. Originaltrilogin plockades fram. Och ja, de blev inte bara överraskade, de blev stormförtjusta. Trots att det var bättre effekter i The Phantom Menace. Så vad beror det på? Att de är undantaget från regeln? Att de har annorlunda smak? Eller att originaltrilogin faktiskt har kvalitéer som inte Episod ett har?

2. Om jag nu inte skulle kunna tas lika stort av en ny Star Wars film som av originalen, eftersom jag ansåg att Episod ett inte var en Star wars film i egentlig mening, utan snarare en matiné film för barn med produktmärket Star wars, är det konstigt att jag charmades så totalt av fan-filmen The Dark Redemption, en halvtimmes film gjord av fans i Australien, som jag såg första gången förra året!
Filmen hade en högst oansenlig budget, effekterna är i knapphändigaste laget, men filmen har allt en Star Wars film ska ha. Den var smutsig, enkel, men så oerhört passionerat berättad. Ja, den slog The Phantom Menace med ljusår. Och hur kan det komma sig, om det är överkörd av en stjärnjagare man vill bli?

3. I originaltrilogin är stämningen en annan. Kraften är mer mystisk, Lucas försökte aldrig förklara vad kraften är för något med kvasi-vetenskapligt nonsens. Att förklara kraften vetenskapligt var inte speciellt lyckat. Snarare tvärtom.

4. Originaltrilogin var inte lika Ensam hemma influerad som The Phantom Menace. Dvs det fanns ingen unge som råkade komma åt rätt knappar och spakar och efter en osannolikt osannolik tur med ett stridsskepp spränga skurkarnas och på så sätt vinna segern åt de snälla.

5. The Phantom Menace passar inte ihop med originaltrilogin. Det finns mängder av konstigheter; Obi-wan sa att han som ung tränades av Yoda – i filmen är hans mentor Qui-Gon. Obi-wan sa att när han första gången mötte Anakin, var han redan en berömd rymdpilot (starfighterpilot). Visst kan man intala sig att Bens minne sviker på gamla dagar, eller att han blandade ihop podracing med rymdstrider, men det haltar. Det finns många fler exempel.

6. The Phantom Menace riktar sig mer enbart till barn än originalen. Jo, det är sant. A new hope var en strålande sf-rulle, The empire strikes back (min absoluta favorit), än vassare, även om man med episod 6: Return of the jedi bytte ut wookiernas kamp mot Imperiet till ewokernas kamp mot Imperiet för att (antagligen) kunna sälja fler leksaker till – barn. Men de tre filmerna var ändå bättre på alla sätt.
Darth Vader var en färgstark skurk, trots sin svarta rustning, och Darth Mauls alla färggranna tatueringar gjorde honom inte mindre blek. En karaktär som man aldrig fick lära känna.

7. Galaxen blev plötsligt strömlinjeformad. I de tre tidigare episoderna var skeppen bulkiga, skitiga och inte alls något liknande de slimmade jetplanen de använde i Menace. Star Wars ser inte ut så. Inte i mina ögon.

8. Det blev rent och snyggt. I och för sig kan man påpeka att galaxen förfallit efter Imperiets maktövertagande, men, nej.

9. Yoda ska inte vara i den miljö man placerat honom i. Mystiken har försvunnit.

Det finns fler anledningar, men jag tycker att detta är en hel dröse som borde räcka. Avslutningsvis kan jag bara påpeka att jag inte ber någon ändra åsikt om de tycker The Menace är bra, bättre eller lika som originalen.
Det här är min högst personliga uppfattning och inget annat.
För övrigt anser jag inte att special edition versionerna är sämre än originalen. Skillnaden är högst marginell. Men med resultatet i handen, så känns de rätt onödiga. Tillförde de något nytt, egentligen? Okey, det var några nya scener, men de behövdes knappast för handlingen. Kort sagt, de är varken bättre eller sämre. A new hope tjänade väl mest på uppfräschningen. Templet på Yavin 4 blev grymt mycket snyggare!

- Daniel Lehto


"The force is with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Re: Ja, allvarligt talat

Det låter på dig som om Episoderna 1-6 redan finns i bokform. Det gör de inte. Episod 1, 4, 5 och 6 finns. Alla baserades på filmmanuskriptet, även om Star wars utkom i USA 1976, året innan filmen hade premiär.
Historien i Episod 1-2-3 är alltså något som Lucas byggde upp i efterhand.
Dessutom behöver man inte andra filmer/böcker för att förstå händelserna eller snacket i originaltrilogoin. Vad är det som är otydligt?

- daniel

"The force is with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Re: TEMPO

Hm. Empire strikes back har massa handling. Transportsträcka? Nja, det håller jag inte med om. Jämfört med The Phantom menace är den ett manusmässigt under, skulle jag vilja påstå. Ok, att den inte har ett riktigt slut, utan måste ses samman med Return of the jedi, åtminstone, men gör det den sämre?
Nej, vad är det som är så blekt med The Empire strikes back?
Och att Darth Maul inte säger något. Tja, man får aldrig komma honom inpå livet. Han är en leksaksfigur i barnens lekrum. En pensel, lite färg och inget annat. Trist, tråkig och menlös.

- daniel



"The force is with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Re: TEMPO

Seriösa och djupa vuxenfilmer? Knappast. Men inte heller renodlade filmer för barn/ungdomar.
Jag skulle vilja klassa in dem som allåldersfilmer. Dvs, alla i min bekantskapskrets som sett dem tycker de är riktigt bar - tjejer och killar, unga och gamla. Samma bekantskapskrets - en enda vän undantaget - tyckte inte om The Phantom menace.
Förklara det om du kan.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: TEMPO

"Förklara det om du kan."

Standardförklaring 1A: de är äldre nu än när de såg de första filmerna.

En helt underbar anekdot är att de personer som jag känner som inte såg de första filmerna förrän Special Edition tycker att Special Edition är bättre. De personer som såg de gamla filmerna först anser att Special Edition är skräp.

Fascinerande insikt, faktiskt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: TEMPO

"Transportsträcka? Nja, det håller jag inte med om."

Tja, vad är det som händer? Man krigar på Hoth och springer sedan som satan med olika transportmedel, Carrie Fischer och Harrison Ford pussas, och sedan avslutas filmen med lite halvsnygg fäktning framför en kasse bluescreens som lägger upp bollen för en smash som aldrig kommer. That's it.

Enda antydningen till något intressant är Frank Oz och Mark Hamills konversationer som mest verkar vara hämtat ur "Zen för dummies". I övrigt är filmen bara till för att föra över handlingen från A New Hope till Return of the Jedi.

"Ok, att den inte har ett riktigt slut, utan måste ses samman med Return of the jedi, åtminstone, men gör det den sämre?"

Ja. Är man ute efter vinterkrig och fäktning utan sammanhang, då är Empire Strikes Back en skitbra film. Men om man vill att filmer faktiskt ska ha ett slut... nä. Rekommendation: filmen "Vinterkriget". Den innehåller mer handling och mer vinterkrig än Empire Strikes Back. Visst, den saknar ljusvärjor, men vafaen...

Nej, jag anser att Empire Strikes Back är den svagaste filmen i serien, bra mycket sämre än Phantom Menace. Dess absolut maffigaste fördel är Imperial March.

"Och att Darth Maul inte säger något. Tja, man får aldrig komma honom inpå livet. Han är en leksaksfigur i barnens lekrum. En pensel, lite färg och inget annat. Trist, tråkig och menlös."

Tyder rätt mycket på att du inte har insett Darth Mauls roll. Mauls uppgift är att bli ersatt av Vader.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Och ja, de blev inte bara överraskade, de blev stormförtjusta. Trots att det var bättre effekter i The Phantom Menace. Så vad beror det på? Att de är undantaget från regeln? Att de har annorlunda smak? Eller att originaltrilogin faktiskt har kvalitéer som inte Episod ett har?"

Personligen skulle jag tippa på de två första. Jag har också ett antal bekantskaper med samma bakgrund, och de jämställer faktiskt Phantom Menace med de tidigare filmerna.

"är det konstigt att jag charmades så totalt av fan-filmen The Dark Redemption, en halvtimmes film gjord av fans i Australien, som jag såg första gången förra året!"

Personligen tyckte jag precis tvärtom. Maken till trist film får man leta efter. Skulle den ha charm så är det på samma nivå som Ed Woods "Plan 9 from Outer Space". Det enda jag gillade med Dark Redemption var slutlåten av Nitocris.

"I originaltrilogin är stämningen en annan. Kraften är mer mystisk, Lucas försökte aldrig förklara vad kraften är för något med kvasi-vetenskapligt nonsens. Att förklara kraften vetenskapligt var inte speciellt lyckat. Snarare tvärtom."

Håller inte med. Förklaringen som ges är på kopplingen mellan människan och Kraften, inte Kraften i sig.

"Det finns mängder av konstigheter; Obi-wan sa att han som ung tränades av Yoda – i filmen är hans mentor Qui-Gon. Obi-wan sa att när han första gången mötte Anakin, var han redan en berömd rymdpilot (starfighterpilot)."

Läser man den bakgrund som finns om Obi-Wan så märker man att Qui-Gon är den senaste i raden av lärare som han har haft, och att Obi-Wans lärlingsskap under Qui-Gon pågått i kanske fem år. Repliken "But master Yoda said that I should be mindful of the future" (Obi-Wans tredje replik eller nåt) tyder helt klart på att Obi-Wan faktiskt har haft Yoda som lärare, om man nu ska gå enbart på vad som sägs i filmerna och struntar i apokryfa källor.

Vidare lyder repliken i A New Hope: "When I first met him, he was already a great pilot". Ingenstans nämns "starfighter" eller att han var berömd, bara att han var pilot och att han var skitbra. Var är inkonsekvensen?

"Galaxen blev plötsligt strömlinjeformad. I de tre tidigare episoderna var skeppen bulkiga, skitiga och inte alls något liknande de slimmade jetplanen de använde i Menace. Star Wars ser inte ut så. Inte i mina ögon."

Punkt 7 och 8 hör ihop. Och jo, jag hävdar bestämt att det är ett förfall som har inträffat. Allt tal om tiden före Imperiet som en slags gyllene tidsålder antyder helt klart att det var bättre förr. Åkej, nu har vi en glimt in i tiden före Imperiet, och det var mycket riktigt bättre förr. Här har vi de värden som Alliansen försöker återupprätta. Är det så hemskt att man faktiskt fick se vad de kämpar för?

Det ger för min del en känsla av en dynamik i Galaxen. Tiden flyter. Den står inte still. Och det ser jag som den största fördelen med Phantom Menace - den inför ett tidsflöde och en dynamik i galaxen som bara antyddes tidigare.

"Yoda ska inte vara i den miljö man placerat honom i. Mystiken har försvunnit."

*fniss* Mer objektiva argument har man ju sett förut. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Re: TEMPO

Special edition är, tycker jag, fortfarande varken bättre eller sämre än originalen. Dock som jag påpekade tidigare, rätt överflödiga. Vad nytt tillfördes?
Mos Eisley blev helt klart snyggare, templet på yavin 4 (återigen) likaså. Men upputsningen tjänade nog inget egentligt syfte. Filmerna fick inte det lyft som Lucas ämnade ge dem.
Samma nivå som originalen är min uppfattning.

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så tycker jag att The Fantom Menace är väldig bra !! Den inehålle klart bra och roliga scener. Den har åxå gett iaf mig ny uppslag till xenomorfa arte, nya idéer till äventyfr.
Så just nu väntar jag med STOR spännig på den nya filmen som ska komma ut.

Jag tycker åxå att den nya filmen ärett bra intro till nya SW-fantaster, helt klart !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
> Personligen skulle jag tippa på de två första. Jag har
> också ett antal bekantskaper med samma bakgrund, och de
> jämställer faktiskt Phantom Menace med de tidigare
> filmerna.

Hm. Jag antar att smaken är som baken, för att dra till med en gammal klyscha.
Kanske The Phantom Menace skulle byta namn till The Disney Menace? Starring: Goofy as Jar-Jar Binks.

> Personligen tyckte jag precis tvärtom. Maken till trist
> film får man leta efter. Skulle den ha charm så är det på
> samma nivå som Ed Woods "Plan 9 from Outer Space". Det
> enda jag gillade med Dark Redemption var slutlåten av
> Nitocris.

Låten i slutet var kass. Tyckte jag. Men filmen hade nästan samma glödande berättarkraft som originalen. Alla effekter till trots, vinner inte Menace en jämförelse dem emellan. Manuset var bara så mycket bättre.

> Håller inte med. Förklaringen som ges är på kopplingen
> mellan människan och Kraften, inte Kraften i sig.

Kanske. Men det spelar ingen roll. Det är en efterhandskonstruktion av Lucas. Ben nämnde aldrig något sådant i A new hope, och Yoda inte heller i senare filmer. Det känns fattigt och fantasilöst. Jag föredrar att se kraften som någon form av magi - vissa har anlag för det, andra inte, men vill inte ha några vetenskapliga förklaringar, vare sig av kraften eller sambandet mellan kraften och människan.
Förklaringen man fick i originalen var bättre. Ett
mystiskt energifält som omger allt levande...

>Läser man den bakgrund som finns om Obi-Wan så märker man
>att Qui-Gon är den senaste i raden av lärare som han har
>haft, och att Obi-Wans lärlingsskap under Qui-Gon pågått i
>kanske fem år. Repliken "But master Yoda said that I >should be mindful of the future" (Obi-Wans tredje replik >eller nåt) tyder helt klart på att Obi-Wan faktiskt har >haft Yoda som lärare, om man nu ska gå enbart på vad som >sägs i filmerna och struntar i apokryfa källor.

Jag har väl missat den repliken. Menace är ingen film jag kommer att se om många gånger. Det enda jag egentligen gillade var den snyggt koreograferade duellen i slutet. Däremot kan man ifrågasätta nödvändigheten av att dansa omkring.

>Vidare lyder repliken i A New Hope: "When I first met him,
>he was already a great pilot". Ingenstans
>nämns "starfighter" eller att han var berömd, bara att han >var pilot och att han var skitbra. Var är inkonsekvensen?

Antar att jag missat något. Men är man en pilot i ett podrace, eller en förare? Jag tror på det sistnämnda.

>Punkt 7 och 8 hör ihop. Och jo, jag hävdar bestämt att det
<är ett förfall som har inträffat. Allt tal om tiden före
<Imperiet som en slags gyllene tidsålder antyder helt klart
<att det var bättre förr. Åkej, nu har vi en glimt in i <tiden före Imperiet, och det var mycket riktigt bättre <förr. Här har vi de värden som Alliansen försöker <återupprätta. Är det så hemskt att man faktiskt fick se <vad de kämpar för?

Nej - de kämpar inte för att få strömlinjeformad teknik, snajsiga grejer och snygga joxar. De kämpar för frihet i galaxen. Det har inte många samband med de manicker voi fick se i The Menace. Prylarna hade inte behövt bli så sterila.

>Det ger för min del en känsla av en dynamik i Galaxen. <Tiden flyter. Den står inte still. Och det ser jag som den <största fördelen med Phantom Menace - den inför ett <tidsflöde och en dynamik i galaxen som bara antyddes <tidigare.

Delvis sant, men det hade kunnat göras på ett annat sätt. Läs tex historierna i serieform som utspelas 4.000 år innan A new hope. De skulle ha förtjänat att filmas efter lite omarbetning långt mer än Menace. De har åtminstone bar story, och skeppen är fortfarande snygga på ett Star Wars sätt.

>*fniss* Mer objektiva argument har man ju sett förut.>

;) Jag trodde väl det.

Egentligen är väl den här diskussionen menlös, eftersom filmen varken blir bättre eller sämre av debatten. Men det är jäkligt kul att diskutera.
Till syvende och sist så är det väl upp till var och en att avgöra om det är en bra eller dålig film. Möjliga förklaringar till varför man tycker si eller så hör egentligen inte hit i sammanhanget. Om jag tycker att den är sämre än de andra filmerna så har det inte att göra med att jag blivit vuxen. Jag hänför fortfarande av andra saker. Och även om jag är nostalgisk, så krävs det mer än nostalgi för att få till en bra film/bok/serie/tv-program.

May the force be with you. Anyway.

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Special edition

Jag tyckte Special edition var en halvmesyr. A New Hope blev inte bättre av att några scener lagts till, medan The Empire Strikes Back blev snyggare av putsjobbet, och Return of the Jedi blev en marginellt bättre film efter att slutet justerats. På det hela taget var det lite kejsarens nya kläder över det hela.

Och så det där med logiken om att ökande ålder gör att man tycker att de nya filmerna är barnsliga. Jag undrar i så fall vad som kommer att sägas om Episode 3... "Episode 1 hade ju ett visst allvar, men 3:an är ju bara så löjlig!" "Äh, det är bara du som blivit äldre!" :p

http://www.algonet.se/~enda
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Förklaringen man fick i originalen var bättre. Ett mystiskt energifält som omger allt levande..."

Observera dock att de båda "förklaringarna" inte motsäger varandra. För att ta en liknelse, förklaringen i Phantom Menace talar om vad ett modem är - kontakten mellan din dator och Internet. Tidigare förklaringar talar om vad Internet är. Motsägelse? I helskotta heller. Internet är lika mystiskt som tidigare även om man vet vad modemet gör.

"Läs tex historierna i serieform som utspelas 4.000 år innan A new hope."

Har läst och ogillar kraftigt. De om något går emot Star Wars-känslan. Sith-artefakter hit, Battle Meditation dit, och däremellan en massa inkonsekvenser med andra apokryfa källor, samt en total känsla av att tiden står still. Nätack, jag tyckte bra mycket bättre om Phantom Menace än Tales of the Jedi.

"Och även om jag är nostalgisk, så krävs det mer än nostalgi för att få till en bra film/bok/serie/tv-program."

Egentligen inte. Det krävs bara att det är först och stilbildande. Att det är bra har inte så mycket med saken att göra, bara det är bra nog för att bli ihågkommet.

Och så fort nostalgin inträffar så blir det automagiskt "bättre förr".

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Special edition

"Och så det där med logiken om att ökande ålder gör att man tycker att de nya filmerna är barnsliga. "

Skitsimpel logik, egentligen. Betrakta vad som har ändrats mellan de olika filmerna.

Utöver visuell design och casting så är filmerna samma mix av state of the art (för sin tid) specialeffekter, halvtaffligt skådespelande och tunn ståry. Vad är det mer som har ändrats? Betraktarens ålder. Vilka av de förändrade faktorerna kan göra en film barnslig? Jo, åldern. "Barnslighetsgapet" mellan filmen och publiken har ökat i och med att publiken blir äldre och filmerna inte har blivit det.

Och "because first impressions lasts" så...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Special edition

En annan stor förändring är huvudpersonerna. I originalen så var det inga små underbarn med. Luke och Leia var förvisso unga, men skulle väl i alla fall föreställa att vara runt de 20. I Phantom Menace å andra sidan är Anakin typ 10 år, och Amidala runt 15. Dessutom känns det som om hela podracer-grejen bara är reklam för podracer-datorspelet.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Men...

Vad är det mer som har ändrats? Betraktarens ålder. Vilka av de förändrade faktorerna kan göra en film barnslig? Jo, åldern. "Barnslighetsgapet" mellan filmen och publiken har ökat i och med att publiken blir äldre och filmerna inte har blivit det.

Då måste det ju betyda att du bara håller på att bli barnsligare! /images/icons/wink.gif

http://www.algonet.se/~enda
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
FWIW

Jag kollade på IMDB och hittade lite intressant statistik.

A New Hope: plats 8 på IDB:s 250 bästa filmlista. Betyg: 8,8
Empire Strikes Back: plats 17, betyg 8,6
Return of the Jedi: plats 137, betyg 8,0
The Phantom Menace: oplacerad, betyg 7,2

Betygen är besökarnas omdömen, och baseras på 10000-tals röster.

http://www.algonet.se/~enda
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
kraften ska lämnas ifred... alla har sitt sätt att se på den men ingen vet! vilken jedi lämnade ut dessa detaljerna till någon trekkie?

det var inte bättre förr egentligen, det är bara det att det är uselt nu, så uselt att man får fan mig arbeta på att fumla mer med star wars världen

placebo junkie
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
Re: TEMPO

filmen saknade genomarbetat manus... ja
men jag tyckte att skådisarna var riktigt bra (förutom maul och nemoiderna)

placebo junkie
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
Re: TEMPO

snack... esb har manus, djup, våld, känsla, mörker, känsla....

alla springer inte runt och skriker, men det är det som är esb

placebo junkie
 
Top