Nekromanti "Det mörka hotet" - skräp eller guld?

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
"Det murkna hotet" (även känd som Det mörka hotet, The Phantom Menace, Episode One, Den Där Skitfilmen, m fl titlar) är en källa till oenighet. Krille hävdar bestämt att filmens kvaliteter tenderar att ignoreras av de som vuxit upp med de tre första filmerna, mest på grund av att åskådarna just blivit äldre. Den "sense of wonder" som den första (fjärde; d.v.s. A New Hope) filmen gav ska ha gjort betraktaren luttrad, och därmed oförmögen att i rätt anda ta till sig nya figurer som Jar-Jar Binks, Anakin Skywalker, etc. Så har vi då den andra skolan, som anser att SW-sagan bara blivit sämre, något som syntes redan i "Jedins återkomst", där gullifieringen av SW-universat började (Jabbas menageri, ewokerna). Enligt denna andra åsikt har Lucas låtit göra SW barnsligare, och att detta intryck inte alls beror på att de gamla fansen blivit äldre. Oenigheten är stor.

Det finns bara ett sätt att avgöra om "Det mörka hotet" är sämre än de tidigare filmerna, i synnerhet i jämförelse med den ursprungliga SW-filmen: genom att fråga de som sett filmerna först på senare år. Finns det några här som började se Star Wars-filmerna nyligen, och därmed kunnat se dem med ungefär samma sinnelag? Alltså inte med den gamla "det var bättre förr"-gnällspikens ögon, men ej heller "allt Sankt Lucas gör är guld!"-fanatikerns dito. Är "Det mörka hotet" dålig även för den som blivit introducerad till Star Wars först nu på sistone?

http://www.algonet.se/~enda
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Inget svar

Jag kommer inte svar på din fråga, jag skule mer reflektera över om det verkligen fanns en person som inte sett de "gamla" star wars filmerna först nu. Jag menar, det kan inte vara många. Själv tycker jag att "det mörka hotet" kan vara lite tuff som bara film, men man förväntade sig lite mer av en Star Wars film.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
jag såg filmerna 94 första gången... blev djupt imponerad av effekterna.... det var ju så snyggt!
själva effekterna i den nya filmen håller ju måttet, dock är producenten lite ovan, så det blir lite data spels känsla ibland, men men....

det är själva manuset som är dåligt... och grundsystemet i starwarsvärlden... det är så ologiskt att man mår illa....
faktum är att det är svårt att göra en sämre film med dom resurserna och den bakgrunden... jag fattar inte? har lucas lim i näsan eller?

placebo junkie
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Kanske det kanske [nt]

Efter som ni inte ska läsa här så står det inget vetigt

/images/icons/smile.gif /images/icons/mad.gif och sedan /images/icons/crazy.gif

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Finns det verkligen något sätt att avgöra om en film är bra eller dålig? Är inte detta upp till var och en att avgöra?
Själv så gillar jag episod VI faktiskt, tycker att ewokerna är klart tuffa, lite lagom rolighet i en annars seriös film med trevlig story som utstrålar mystik och spänning (imo).

Storyn i ettan är också bra, och mystiken finns på plats, men den innehåller tyvärr lite för många löjliga element. Jar Jar Binks är lite för överdriven. Jag säger inte att han skulle kunna vara kul, han känns bara lite för barnslig. Alla överdrivna specialeffekter är lite löjligt ibland också. Hollywood har en tendens att låta effekter ta över story ibland, och det är inte bra. Precis som med datorspel är det inte grafiken som avgör hur bra en film är, det är känslan.
Men det löjligaste av allt är det där fåniga pod-racet eller vad det heter. Tror säkert en halvtimme av filmen spenderas på det inkluseive förberedelser, och det betackar jag mig för. Jag får lite antikäsnlor varje gång jag ser det, och vill hellre veta mer om kejsarens mystiska planer och annat spännande.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Jag tycker inte att "Fantommajonäsen" är dålig, tvärtom. Sorgligt nog kommer den inte ens i närheten av de första filmernas storhet.

Det är egentligen bara att välja, 4, 5, och 6 eller fantommajonäsen.

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"47 miljarder flugor kan inte ha fel, skit luktar gott!"
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
TEMPO

vad episod 1 inte har så mycket av är tempo. många scener är för utdragna och det är först i slutet när darth maul kommer in med sin light saber som tempot blir riktigt bra.
dock förstörs det sedan av den utdragna avtoningen som kommer efter. sen håller jag självklart med om att man kunde ha gjort filmen mindre löjlig men ändå behålla jar jar, dock i en nedtonad version.
undervattenscenen är väldigt konstig eftersom "skämtet" med att en större fisk äts av en ännu större fisk uppreppas, och även den scenen saknar det tempo en actionscen ska ha.

om 20 år kanske en special edition kommer som fixar till filmen.
undrar om droidernas minnen kommer att raderas i nån av de kommande filmerna, eftersom de hävdar att de aldrig varit på tattoine innan i A New Hope?

MVH/Sol
http://www.angelfire.com/art/heartcomics
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nä, men allvarligt talat..

Jag tycker faktiskt helt ärligt att Episode 1 ÄR sämre.

Dom andra hade entusiasm, amatörmässig sådan, ville verkligen berätta en episk saga..

Vad får man här? En konflikt som inte spelar någon roll (Handelsblockad. Woooh.) och en massa gull.. Ingen entusiasm, bara mainstreamfilm..

Nä, jag tycker att Episode 1 är en "vanlig film."



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ja, allvarligt talat

Ur Star Wars synvinkel är filmen bra, fast 'boken var bättre'.
Som egen film håller den inte. men insatt i SWhistorian är den bra. den är trots allt den första.vänta till tvåan och trean kommer ut, så fattar du storyn i de övriga filmerna.. (4,5,6.)
om inte kan du juh läsa böckerna!

Jag vet att jag har rätt!
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Man måste se den för vad den är, en gemytlig äventyrsfilm. De flesta som skriver att filmen är skit gör nog det för att de vill ha mycket mer än den ger.

/Per
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ja, allvarligt talat

Som egen film håller den inte. men insatt i SWhistorian är den bra. den är trots allt den första.

Kan finnas en poäng där. Jag tillhör gammelgardet som såg 4-6 allteftersom de gjordes och kom på bio, och vad jag minns växte inte storyn utöver att vara en kul matiné med balla specialeffekter förrän Empire och "I am your father".  En yngre bekant sa en gång att hon inte alls skulle haft samma behållning av A New Hope om hon inte hade vetat att den där småkorkade bonngrabben var samma kille som skulle stå där som den Siste Jedin två filmer senare.

Med Phantom Menace vet vi iofs redan en hel del om vad som kommer att hända, men förhoppningsvis inte allt (av vikt, alltså).

--
Åke
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: TEMPO

Måste bara göra en invädning till (en av många jag har mot Episode 1). Darth Maul är den mest färglösa (trots sin ansiktsmålning) bad guy jag någonsin sett. Han säger i stort sett inget och är lika roande som en gråsten. Saknar helt och hållet utstrålning. Totalt platt och ointressant. Detta gäller för övrigt för de flesta av karaktärerna i filmen. Ingen får något direkt utrymme till att göra en vettig rolltolkning. Neeson och Jackson i all ära, men det behövs ett bra manus för att bra skådisar ska göra någon skillnad. Det kanske är där min största besvikelse ligger - Lucas som ändå varit med ett tag borde ha kunnat åstadkomma ett manus som är mer än miljöer och ögongodis.

-Hans
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: TEMPO

"Darth Maul är den mest färglösa (trots sin ansiktsmålning) bad guy jag någonsin sett. Han säger i stort sett inget och är lika roande som en gråsten."

Tja, vad ska man säga? Personligen tyckte jag att det var rätt skönt att slippa allt matinéskurkpladder. Säga vad man vill om Vader, men "join me, and we will rule the galaxy like father and son!" är så jävelskurkkliché att den blir tråkigare än att sminka Darth Mauls ansiktsmålning. För en gångs skull hade skurken vett att hålla käft och koncentrera sig på att ha ihjäl hjältarna.

"Det kanske är där min största besvikelse ligger - Lucas som ändå varit med ett tag borde ha kunnat åstadkomma ett manus som är mer än miljöer och ögongodis."

Och var är det djupare manuset i tidigare producerade episoderna? Speciellt The Empire Strikes Back (som många hyllar som den bästa) har ingen ståry - den är en transportsträcka mellan A New Hope och Return of the Jedi, ingenting annat. Jämfört med den är Phantom Menace ett manusmässigt under.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: TEMPO

nä, man kan väl inte beskylla någon av filmerna att ha ett djupt manus, men de tidigare filmerna är åtminstonde gjorda med glimten i ögat.
det känns lite som om lucas nu mer gör film för att få testa sina senaste tekniska leksaker.
sen att jag läst nånstans att det var hans då 11-årige unge som hittade på jar jar är sant vet jag inte, men det skulle nog inte förvåna så många...

MVH/Sol
http://www.angelfire.com/art/heartcomics
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: TEMPO

"det känns lite som om lucas nu mer gör film för att få testa sina senaste tekniska leksaker."

Det har han alltid gjort. ILM skapades med just det syftet.

"sen att jag läst nånstans att det var hans då 11-årige unge som hittade på jar jar är sant vet jag inte, men det skulle nog inte förvåna så många..."

Tja, vem vet bättre vad elvaåringar vill ha än just elvaåringar? Trots allt, samtliga Star Wars har varit barn- och ungdomsfilmer från första början.

Fast... ajävlar, jag glömde ju... Star Wars-filmerna är ju en serie seriösa och djupa vuxenfilmer... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Min åsikt...

Först av allt kan ja ju säga att jag aldrig inte "vuxit upp" med de gamla filmerna, jag såg de först för ett par år sen.
Men hur som helst så tycker jag att Phantom Menace är en bra film, klart värd att se, men det känns inte som Star Wars. Jag vet inte vad det är, det är helt enkelt inte samma känsla som de andra filmerna.

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: TEMPO

Tja, vad ska man säga? Personligen tyckte jag att det var rätt skönt att slippa allt matinéskurkpladder. Säga vad man vill om Vader, men "join me, and we will rule the galaxy like father and son!" är så jävelskurkkliché att den blir tråkigare än att sminka Darth Mauls ansiktsmålning. För en gångs skull hade skurken vett att hålla käft och koncentrera sig på att ha ihjäl hjältarna.

Visst kan det var skönt när skurkarna håller käft och inte berättar om sina världsplaner för hjältarna, men om jag kommer ihåg rätt så har Darth Maul två, högst tre repliker i hela filmen. Det är långt ifrån tillräckligt för att kunna göra honom intressant. Säga vad man vill om Vader - han hade klass iallafall. "Obi-Wan has tought you well, but you are not a Jedi yet!". Sug på den!

Och var är det djupare manuset i tidigare producerade episoderna? Speciellt The Empire Strikes Back (som många hyllar som den bästa) har ingen ståry - den är en transportsträcka mellan A New Hope och Return of the Jedi, ingenting annat. Jämfört med den är Phantom Menace ett manusmässigt under.

Men tidigare manus hade åtminstone en charmig touch. Manusen till de tre första filmerna tillät karaktärerna till lite vidare svängar. Bara en sådan lite grej som att ett par Stormtroopers i A new hope står och diskuterar de senaste modellerna på speeder bikes (tror jag det är)... Allt sånt är som bortblåst i Episode 1. Sedan tycker jag interaktionen mellan huvudkaraktärern också är osedvanligt torftig i Episode 1. Det uppstår inga intressanta möten om vi säger så, allt är så slätstruket. I tidigare filmer har vi åtminstone Han och Leias hatkärlek, det faktum att Vader är Lukes far, mm.

I rest my case even if you don't. Episode 1 blir bara sämre och sämre ju mer jag tänker på den.

- Hans
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: TEMPO

Om inte ESB har någon story, utan känns som en mellanfilm (vilken den ju iofs är), så vad är då Episode 1? Ett enda långt, småtrist manövrerande. Enda plotgrunkan värd att yvas över är ju Palpatines intrigerande för att få republiken dit han vill ha den, och då känns två timmars CGI-orgie rätt tjatig. Droiderna var f.ö. de mest menlösa fiender man kan tänka sig. Handelsfederationen var lika blåsta på det köpet som besökaren på biobiljetten! Dessutom håller jag med om att Darth Maul inte utnyttjades vidare bra. Han gick omkring och såg ond ut, men det var allt. När han väl kom igång, så visste man att han skulle åka dit - Obi-Wan ska ju hinna bli sisådär 30 år äldre...

http://www.algonet.se/~enda
 
Top