Nekromanti Det här är tråden där jag läser EON 2ed

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Outsider art... Jag menar tabeller!

Så här ser kapitlet ut. Man rullar ett visst antal gånger (beroende på sin ras) på bakgrndstabellen. Den rullningen skickar dig vidare till en av 11 bakgrundstabeller. Vissa av dessa skickar dig vidare till andra småtabeller. De11 bakgrundstabellerna är:

-Börd

-Föremål och ägodelar.

-Förmögenhet.

-Egendom.

-Kontakter.

-Mentala egenskaper.

-Fysiska egenskaper.

-Övernaturliga egenskaper (vilka spelledaren kan vetoa bort och låta dig rulla igen... Vilket kan ge dig nackdelar... Och det är inte de här som är brutna. Under börd kan du hamna 2 steg från tronen i vilket kungarike som helst.)

-Händelser.

-Familjetabellen. (Skickar tillbaks oss till familjetabellen från förra kapitlet.)

-Nackdelar.


Och spelet är nu över. Det är bara ospelbart efter den här punkten. För någon kan rulla fram att de är en halt, kanibalistisk bonde medan någon annan är en stenrik princessa med en massa land och lönmördar kontakter. Det är inte spelbart. Ni kan lämna boken, vad vill ni mer ha av mig? Det här är dummare än Traveller som kunde döda dig under karaktärsskapandet. Det enda andra spelet där jag har sett det här gjort är Stormbringer 1ed och det släpptes 1981, var mer eller mindre ospelbart och där var det menat att vara mörkt komiskt! Det var 20 år innan EON 2ed. Och, spoiler varning, listorna blev inte bättre till EON 3ed. Gå hem EON, du är full.

Det är här jag tänker att EON egentligen är outsider art och inte är menat att spelas. Outsider art är, om ni inte vet, konst skapad av galna människor vars hjärnor inte fungera men de har en impuls att skapa något. Det är de här människorna som bygger hus gjorda av tandpetar eller världens största garnnystan. Det hade varit löjligt för mig att klaga över att de sakerna inte är praktiska och kanske är det löjligt av mig att ifrågasätta ifall EON är praktiskt. Det är uppenbarligen en 100% ärlig, trail of consciousness skapelse gjord av någon oformad av samhälle eller kultur men med impulsen att vara kreativ. Det här spelet är gjort efter att internet fanns! Det finns ingen vettig anledninge till att skaparna inte skulle ha tagit del av en den globala marknaden av ideer om vad som är ett bra rollspel och stoppat skapandet av det här spelet. Så det är outsider art. Precis som de här sjuka men ärliga grejerna:






Okej, tigerhunden är ganska cool.


Jag tänker nu bara ta grejer slumpvis från de 11 bakgrundslistor och håna dem om de är dumma. Sedan kommer uppdateringen sluta. Egentligen talar de här för sig själv så mitt hånande kommer nog vara överflödigt.


-Man kan rulla fram att ens kvinnliga karaktär är känd som den lokala skökan. Snyggt EON! Jag var rädd att jag skulle behöva ha en uppdatering utan chokande misogyni. Vet det här EON, det finns ett helvete för böcker och när du hamnat där kommer boksatan att utsätta dig för sådana mörka plågor att de inte ens har nämn än.

-Sifferblind är en nackdel. Det är inte superilla, det finns betydligt mer dåliga saker riktade mot folk med funktionsnedsättnignar i den här boken. Men som någon som har dyskalkyli så tänkte jag bara peka ut att "sifferblind" är en nedsättande term som man inte ska använda om man inte vill förolämpa folk och att dyskalkyli som ett begrepp är mer än 100 år gammalt. Sedan har ni en extremt förolämpande beskrivning av funktionsnedsättnignen också. Det finns ingen ursäkt för det här förutom fullständig okunskap. Dessutom suger systemet i den här boken så hårt att till och med jag kan se det. Ni kanske inte ska kasta sten i glashus.

-Du kan vara en hertig eller princessa och nummer 2 i tronföljden efter kronarvingen. Det är nuts. Det står inte om tillgångar och grejer ingår men jag måste anta att de gör det. Ingen aning om hur du ska spela med resten av gruppen om du är en av personerna som styr ett kejsardömme.

-Du får ett närstridsvapen! Vilket är ett fuck you! I jämförelse med att var princessan och få hur många vapen du vill och en arme som använder dem åt dig.

-En "ovanlig" talande fågel som kan trick. Jag tror de vill att detta ska var en papegoja. Men fuck that. Det här kommer vara en magiska talande korp om jag kör det.

-Du får lite böcker.

-Du får en hög pengar. Ok, antar jag, men du kan också vara en adelsman eller ha land och få mer pengar så...

-Du år ett grevskap med ett slott.

-Du kan vara polare med en slav.

-Du kan också vara polare med en lönmördare.

-Hypnotiska ögon (en mental och inte övernaturlig kraft av någon anledning)

-Typ alla övernaturliga krafter suger och ger dig en spök kompis, ett magiskt husdjur eller förmågan att se spöken de suger. Någa är helt ok men de bleknar fortfarande framför att vara svinrik och adlig.

-Du kan vara immun mot att åldras.

-Du kan tro att du reinkarnerats.... Men du har fel! Vad fan är det för grej?!

-Du kan tala med djur. Varför skulle spelledaren vetoa de övernaturliga förmågorna? De suger!

-Du kan ha ett badass skägg...


Och sedan kommer nackdelarna. Spänn fast säkerhetsbältena för nu kör vi!

-Du kan ha enorm hårväxt över hela kroppen... Som kusin It.

-Blödarsjuka. Ja, det är lika dåligt som du tror det är.

-Extremt blyg. För det kommer leda till bra rollspel...

-Du är rasistisk mot en folkgrupp. Kommer ju fungera bra i en grupp när du hatar alven....

-Feg. Du måste rulla för att inte fly eller föråda de andra spelarkaraktärerna. Det låter festligt...


Och där kommer jag bryta för nu. Nästa gång kommer vi se på hur man rullar fram sin familjs huvudnäring... Vilket inte låter som något som borde vara i något rollspel. Fuck EON. Och tro inte att jag har glömt sifferblind grejen heller.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Grym tråd!
Nu vore det ju onekligen intressant att se dig läsa igenom senaste eon och se om något har blivit bättre :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Just de massiva slumpandet vid karaktärsskapandet är något jag känner stor kärlek till. I min spelgrupp spelade vi aldrig Eon eller NeoTech, men vi använde tabellerna som fan när vi skapade gubbar i DoD och Mutant.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Anchorman;n99207 said:
Grym tråd!
Nu vore det ju onekligen intressant att se dig läsa igenom senaste eon och se om något har blivit bättre :)
Jag vågar inte lova att jag gör det nu. En bok i taget :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Det här föreställer jag mig händer när ekonomin i EON kolliderar med spelarkaraktärer.


Låt mig ta det här underkapitlet där man skall rulla fram sin familjs huvudnäring... Varför i helvetet skulle jag bry mig? På riktigt? När kommer den här skiten upp? Man får lite extra poäng att sätta ut på vissa färdigheter men det är det. Det är inte balanserat heller för färdigheterna är extremt ojämna i sitt värde. Låt oss göra ett test, jag tänker sätta upp två färdigheter mot varandra och du kan berätta för mig vilka som är viktigast för en spelarkaraktär. Ok? Ok.


A: Boskapssköttsel B: Skumraskaffärer

A: Bokhållning B: Speja

A: Matlagning B: Övertala

A: Supa B: Krigsföring

A: Fiske B: Vapen.


Om svaret inte alltid är B så är du en idiot! Det räcker, huvudnärings delen är över! Och med det är även kapitel 2 över. Yay!



Det här var en kort uppdatering för att sätta pålen i hjärtat på kapitel två. Good ridance! Men det värsta är att karaktärsskapandet inte ens är nära slut än. Vi har knappt börjat! Vilket vidare visar den fullständiga inkompetensen av spelskapararna. I kapitlet som skulle hjälpa oss att skapa karaktärer har vi rullat lite stats och sedan fått en massa irrelevant bullshit. Förutom då om vi rullade upp att vi kommer spela en svin rik kung alltså, för det är fullt möjligt.

Nästa gång ska jag försöka ta hand om hela yrkes kapitlet i en enda uppdatering. Det är ett lång kapitel fyllt med nästan ingen information så det kan jag nog klara av.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Yrken

Intro berättelsen handlar om en snubbe som heter Drevegan som har haft ett skit liv där han började som riddare, var inblandad i någon sorts skandal som fick honom kallad dråplige Drevegan (det låter inte jättefarligt...) och som var tvungen att fly sitt hemland. Sedan har han haft en massa skitjobb innan han blev såld som gladiatorslav och nu har han köpt sin frihet och jobbar som utkastare. Och det som gör vår gode vän Drevegan sympatisk är att han är på gränsen till suicidalt deprimerad och inte vill leva i EON världen längre. Han har insett att det är ett grymt och meningslöst universum och han är fucking done med det.

Så fine, EON har två sympatiska karaktärer. Här är dock problemet. Du kan inte spela Drevegan som en startkaraktär. Killen har seglat lite, skött en går, har varit en riddare och är bra på att slåss nog att kunna köpa sig fri som en gladiator eftersom han var så imponerande i arenan. Men du har inte poängen att kunna alla de sakerna från början i EON. Utbränd, alkoholiserad och livströt utkastare med ett spännande förflutet är alltså inte en vettig startkaraktär.



Okej, jag kanske är gammal som gör den här referensen men...


Men vad är yrkena då? De är din klass, dina skills, din utrustning och... Allt annat av värde. Seriöst, allting som inte är dina Atribut eller ditt yrke skulle kunna tas bort, borde tas bort och hade alldrig skrivits av kompetenta spelskapare. Ditt yrke ger dig dina poäng att sätt ut på färdigheter, vilka färdigheter du får fler poäng (förlåt mig, "enheter") att sätta ut på, pengar, utrustning och "övrigt" som är saker som att magiker får börja med en bok med magier.

Du slipper åtminståne rulla för vilket yrke du har! Äntligen en bra ide och lite makt i händerna på spelarna EON! Inte ens ni skulle kunna för... Ni förstörde det. Varför EON?! Så man måste rulla tre tärningslag för att se om man är bra på sitt yrke, medelmåttig eller dålig. Och misslyckas du med alla tre slagen måste du välja ett annat yrke. Oh, och du får nästan dubbelt så många poäng om du är lyckad i ett yrke som om du är misslyckad.

Sedan är vissa ytken bara bättre än andra. Men du får välja vilket yrke du vill ha så fuck it, var inte en idiot när du väljer yrke bara.




Sedan kommer utrustningen. Och den är i kits! Man slipper välja varenda liten grej och kan bara plocka upp sitt tjuv eller alkemist paket? Snyggt EON! Alltså, det är inte jättebra... Men det här är EON så alla små bra grejer måste firas.

Och det var hela kapitlet! Nästa gång är det dags för färdigheter!
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Anchorman;n99207 said:
Grym tråd!
Nu vore det ju onekligen intressant att se dig läsa igenom senaste eon och se om något har blivit bättre :)

Det har blivit bättre. Men det följer samma mönster s a s. Saker som utmattning, blödning, Initiativ finns kvar men är rejält förenklade. Magisystemet har vi inte sett än, men det kan nog inte bli mer komplicerat än det gamla iaf.

Bakgrundstabellerna är betydligt mycket mer balanserade, alla resultat ger någon liten bonus och inga helt dåliga saker som blödarsjuk, eller helt bra, som bästis med kungen, finns kvar.

Men det är fortfarande Eon, så det gör samma sak mer effektivt, sen om det är något man vill ha är en annan fråga. Jag gillar det hittills, men har inte spelat på riktigt än.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Vimes;n99208 said:
Just de massiva slumpandet vid karaktärsskapandet är något jag känner stor kärlek till. I min spelgrupp spelade vi aldrig Eon eller NeoTech, men vi använde tabellerna som fan när vi skapade gubbar i DoD och Mutant.

Håller helt med. Det är Eons styrka och anledningen tror jag att så många spelar spelet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Är inte (baserat på Eons crowdfunding och aktiviteten på Eon-forumet här) Eon det svenska rollspel som spelas mest?

EDIT: det här var alltså Re:RasmusL
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Vimes;n99807 said:
Är inte (baserat på Eons crowdfunding och aktiviteten på Eon-forumet här) Eon det svenska rollspel som spelas mest?
Så det är rollspelsvärldens Michael Bay filmer? Det är dåligt men folk som inte vet bättre gillar det? Det är problematiskt att så många spelar EON för EON är fullt med direkt skadliga idéer som skadar rollspelskulturen in Sverige.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Färdigheter

Färdighetskapitlet börjar med en historia om hur Kiyona prutar ner priset på något. Blandat med beskrivnignar hur cool hon och alver är. Det kanske finns mer saker att få ut ur den här historien med för att få det hade jag behövt läsa historien noggrannare och ingenting är värt det...

Fortfarande en bättre alv karaktär än Kiyona.


Så här fungerar färdigheter. Du har ett värde mellan 5 och 18 i en färdightet. Du rullar ett antal d6:or, fler om slaget är svårare, och räknar ihop värdet av de tärningarna. Är värdet på tärningarna lägre än ditt värde i färdighten lyckas du. Skillnaden mellan ditt värde och värde på tärningarna är "effekten" av slaget och du vill ha den så hög som möjligt. Så är din färdighet 16 och du rullar 12 är din effekt 4.

Det suger. Spelledaren måste berätta för dig hur svårt varenda enskilt slag är innan du rullar och du får inte rulla fler tärningar när du är bättre så du får inte någon taktil känsla av hur din karaktär är bättre när du rullar mer tärningar. Man kan fummla, kritiskt lyckas, få modifikationer och skit men det är samma som i alla spel och du bryr dig inte.

Efter detta kommer regler för att förbättra färdigheter. Du kan antingen göra detta genom att kryssa färdigheter när du lyckas med slag... Men bara när spelledaren tillåter det för det här är ett dåligt spel som hatar sina spelare. Man kan känna föraktet stråla från sidorna. Man kan sedan rulla för att förbättra sina färdigheter om man rullar bra vid slutet av ett äventyr.

Man kan också betala för träning eller utbildning och det finns en massa regler för detta. Men har du pengar och tid så kan du bli bättre på saker... Så spela en grupp adliga alver och vinn det här jävla spelet... "Vi tar 200 år och maxar alla färdigheter. Kej?"

Fast det här är EON så inte så här coolt.


Sedan finns det beskrivningarna av de olika färdigheterna där det står vad vissa färdigheter börjar på i stället för noll vilket gör koderna från tidigare helt värdelösa. Det här är verkligen bara en beskrivningar av vad färdighterna gör och förutom att vissa av dem är komiskt dåligt skrivna så finns det inget att kommentera på här. Men, bara för att ni måste lida som jag har lidit!:

Byggare: Färdigheten används för att konstruera och dimensionera byggnader, avlopp, broar och vägar. Observera dock att själva byggandet av dessa kosntruktioner inte omfattas av färdigheten.
Jag bara... Bara... Nej... Varför skulle en människa skriva det här?! Vad ska du med en satans arkitektur färdighet till? Någonsin? Du kan inte ens bygga saker med "Byggare" färdighten och jag bara...

Nästa kapitel är Strid och EON hara bara börjat suga.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
God45;n99814 said:
Så det är rollspelsvärldens Michael Bay filmer? Det är dåligt men folk som inte vet bättre gillar det? Det är problematiskt att så många spelar EON för EON är fullt med direkt skadliga idéer som skadar rollspelskulturen in Sverige.

Nej, du tänker nog på D&D.

Eon är mer Sällskapsresan.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Nu säger jag inte att Eon är särskilt väl anpassat efter den sortens spel heller kanske...

... men det är lite frustrerande att se hur mördarhobo och klara-äventyr-som-sammanhållen-grupp är normer som aldrig ifrågasätts. Om spelet lägger massa tyngd på saker som inte är viktiga för rollpersoner enligt dig, så måste det betyda att det beslutet från spelmakarna var dåligt? Nej, det kan också betyda att det här spelet inte handlar om en sammanhållen grupp som ger sig ut på äventyr för att få pengar, och vars främsta verktyg är våld. Rollpersoner som har boskapsskötsel och bokhållning som färdigheter kanske istället är med i en kampanj som handlar om hur det ska gå för deras gård när deras son blir inkallad i kriget?

Igen, jag säger inte att just Eon 2 är rätt spel för, eh, något egentligen. Men ibland känns det som att du sågar en fantasyfilm för att den har för få rymdskepp.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Pilzeman;n99864 said:
Nu säger jag inte att Eon är särskilt väl anpassat efter den sortens spel heller kanske...

... men det är lite frustrerande att se hur mördarhobo och klara-äventyr-som-sammanhållen-grupp är normer som aldrig ifrågasätts. Om spelet lägger massa tyngd på saker som inte är viktiga för rollpersoner enligt dig, så måste det betyda att det beslutet från spelmakarna var dåligt? Nej, det kan också betyda att det här spelet inte handlar om en sammanhållen grupp som ger sig ut på äventyr för att få pengar, och vars främsta verktyg är våld. Rollpersoner som har boskapsskötsel och bokhållning som färdigheter kanske istället är med i en kampanj som handlar om hur det ska gå för deras gård när deras son blir inkallad i kriget?

Igen, jag säger inte att just Eon 2 är rätt spel för, eh, något egentligen. Men ibland känns det som att du sågar en fantasyfilm för att den har för få rymdskepp.
Förutom att all fiktionen som finns i boken som exempel på hur man ska spela handlar om murder hobos på klassiska äventyr. Exempel karaktärerna börjar till och med i en taverna!

Jag kommer gå head on med det här när vi kommer till kapitlet om hur man ska spelleda EON enligt spelskaparna. Men enligt dem ska man murderhoboa runt.

Jag har sett argumentet att EON är till för politik men det är en lögn, det finns inte system eller värld för att backa det. Och om spelet är till för "ta hand om gården" spelande som du påstår... Varför kan jag då rulla fram en magisk riddare vars familj är kannibaler eller ett litet sagoväsen som är baron och trollkarl?

Oavsett vad EON är menat att göra så misslyckas det med det.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
jag har upplevt absolut mest av det här murderhobo-andet i eon. Man är typ en bonde utan land, en handelsman utan varor, en alv utan alvfeatures och en trollkarl som inte kan kasta magi. Ingen kan slåss. En soldat eller ett monster dyker upp och hugger en i buken. Tio vekor ägnas åt återhämtning från blandade vidriga infektionssjukdomar.
Det är som LotfP, fast nyktert och kent i stället för black metal.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Jocke;n99871 said:
jag har upplevt absolut mest av det här murderhobo-andet i eon. Man är typ en bonde utan land, en handelsman utan varor, en alv utan alvfeatures och en trollkarl som inte kan kasta magi. Ingen kan slåss. En soldat eller ett monster dyker upp och hugger en i buken. Tio vekor ägnas åt återhämtning från blandade vidriga infektionssjukdomar.
Det är som LotfP, fast nyktert och kent i stället för black metal.
Det här är en perfekt sammanfattning av EON! :) Jag skulle kunna sluta recensera boken nu, allt det viktiga är sagt.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Eon är väl tänkt så där ospecifikt som det var förr. Man ska kunna spela allt från livegen bonde till kejsare. Och det lyckas de ju med. Däremot så ställer de underbara tabellerna till det då det ofta blev svårt att fundera ut varför karaktärerna ens umgicks. Varför hänger ûberprelaten med barbartiraken och missleslaven egentligen? Samtidigt är det en stor del av charmen att försöka få ihop kompisgänget. Lite som en feelgood-film där de tryckt in de mest udda karaktärer.

Fler spel borde ha såna bakgrundstabeller, fast ännu fler. MERMERMER
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

God45, du har redan blivit tillsagt att fokusera på materialet och inte på spekulationer kring författarnas personer. Ändå postar du tillmälen som det här:


God45;n99781 said:
Vilket vidare visar den fullständiga inkompetensen av spelskapararna.
Så ta en vecka ledigt och fundera över det där med "spekulationer kring författarnas personer" och hur man undviker det i fortsättningen.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jocke;n99871 said:
jag har upplevt absolut mest av det här murderhobo-andet i eon. Man är typ en bonde utan land, en handelsman utan varor, en alv utan alvfeatures och en trollkarl som inte kan kasta magi. Ingen kan slåss. En soldat eller ett monster dyker upp och hugger en i buken. Tio vekor ägnas åt återhämtning från blandade vidriga infektionssjukdomar.
Det är som LotfP, fast nyktert och kent i stället för black metal.
Jag har fått för mig att det är just det här folk gillar. Att övervinna dåliga odds, oberäkneliga resultat och att gruppen kan bli helt slumpmässigt komponerad. Om folk gillar det, och Eon gör det, så har ju Eon både sin nisch och syfte.

Jag tycker den här... Eh... Något tendentiösa tråden är underhållande. Men att Eon är så välspelat som det (om jag inte snedseglar kapitalt) är ett argument som jag tycker känns hårt.
 
Top