Nekromanti Det här är tråden där jag läser EON 2ed

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Ni har säkert sett sådana här trådar förr på andra forum. Trådskaparen, här jag, läser igenom en rollspelsbok och reflekterar över vad jag finner i den i en form av långforms recension medan andra kommenterar både innehållet i boken och vad jag svamlar om. Så, i andan av att ge någonting som jag har format mig en genuint negativ åsikt om en andra chans... Det här är tråden där jag läser EON 2ed!

Och här tänker jag läsa motherfucking EON! Det här kommer bli en tråd där jag djup dyker i de mörkaste delarna av det svenska rollspelspsyket och sedan försöker klättra ut med något liknande insikt att dela med er. Jag kan inte avgöra vilken metafor jag bör använda. Är det mer som att gå in i mentalsjukhuset i Silence of the lambs eller som att vara Dante som vandrar genom helvetet? Men nog med 100% rättvisa jämförelser...



(Inte exakt samma bok jag har men samma bild)

Så framsidan av boken har en Star Wars "inspirerad" bild av en kille på någon sorts rid ödla i ett snölandskap. Det här är inte en dålig bild och om spelet visar sig handla om att vara någon sorts fantasy mongol som har high fantasy magiska äventyr med sin rid ödla då kommer jag bli mycket glad (spoilers, det är inte vad spelet handlar om).

Första sidan av boken har en superstämningsfull bild av ingången till en dungeon i en förbannad skog. Den här bilden är riktigt, riktigt bra! Sättet som saker är vridna på antyder illsinta ansikten lite överallt i bilden. Den här bilden är så bra att ni inte ens får ett skämt.

Efter detta kommer ett förord som på många sätt är exakt vad du väntar dig från ett förord till andra upplagan av ett rollspel från 90-talet. Det är vidrigt 90-tal helt enkelt. Och utgivet på tidigt 2000-tal. Och en hel del av orden här är fällor som låter bra men som döljer gropar fyllda med spjut. "utveckling till att verkligen bli det totala rollspelskonceptet, med information om det mesta man kan önska sig av ett fantasyrollspel" är illa men det är "Som tidigare har vi låtit våra honnörsord "realism" och "spelbarhet" fått styra" som får mig att gå och hämta en drink.

Det finns en sida där de listar alla som var skyldi.... Jag menar ansvari... Jag menar delaktiga i skapandet av det här rollspelet. Och de gör den där grejen White Wolf brukade göra där de lägger in hela meningar mellan folks namn som om det var smeknamn fast de både är alldeles för långa för att vara smeknamn och saker som ingen någonsin skulle bli kallade. Fast ni vet hur White Wolf gjorde det här med typ 5 personer per bok? Här är det en hel sida full med namn. 96 stycken. Också, det finns 96 personer inblandade i den här boken. Om ni tycker att det här låter som väldigt många kockar och något som kommer hemsöka boken längre fram så har ni helt rätt.

Efter detta kommer vad boken snällt nog berättar för oss är "En berättelse" på fyra sidor. Nu är det så här att ja, det här är en historia om hur äventyrar gruppen samlas på en taverna och ja den innehåller en grupp mary sue kliché karaktärer som det är direkt smärtsamt att läsa om och ja, den ytligaste och klumpigaste dvärgarna hatar alverna och vice versa introduktionen jag någonsin sett... Men den här berättelsen innehåller också den bästa grejen i boken Maxander den Magnifike. Maxander är en självgod, sarkastisk, självisk och småsint magiker som får skit för sitt namn i den här berättelsen. Han är det bästa i boken. Han är genuint sympatisk i sin misantropi, kanske delvis för att alla runt honom är en hög självgoda fantasy stereotyper, men också för att han bara är en skön lirare. Det är nästan som om en annan författare skrev honom. Men jag tror ärligt talat att författaren menade att göra Max osympatisk och bara misslyckades kapitalt. Vilket bara göra det hela bättre.



Inte Europat där det här spelet äger rum. Vem kallar sin fantasy värld för något med ordet "Mundan" i namnet?

Vi är nu framme vid innehållsförteckningen och nästa gång kommer vi påbörja kapitel 1, introduktion. Det kapitlet kommer inte bli helt galet, och vi når inte peak EON förrän magi kapitlet som... Nej, inga spoilers. Men tro mig, det kommer bli något särskilt. Men hoppas ni är med nästa gång, när EONs första kapitel berättar för oss vad ett rollspel är.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Oh boy... Kiyona.
Jag har mardrömmar än denna dag angående Kiyona.
Hon är inne på sand-snakes nivå från Game of Thrones.

Snälla, gör ett kort honorable mention om Kiyona och hennes bravader. Det är kanske det enda som kan rädda min själ från mardrömmarna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Mundo;n98446 said:
Oh boy... Kiyona.
Jag har mardrömmar än denna dag angående Kiyona.
Hon är inne på sand-snakes nivå från Game of Thrones.

Snälla, gör ett kort honorable mention om Kiyona och hennes bravader. Det är kanske det enda som kan rädda min själ från mardrömmarna.
Jag vet på någon nivå att du har rätt i att jag borde prata om Kiyona.... Men jag vill inte :( Det gör ont i min själ att läsa om henne. Jag blir bara ledsen av det.

Men du har rätt... Jag kommer vara tvungen att göra det innan jag är färdigt med den här genomläsningen. :(
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Kapitel 1, Introduktion börjar med en kort bit fiktion utan kontext om en arme och en kejsare som talar till dem. Det här betyder inget för oss, det berättar inget om världen och det är inte intressant. Men det är inte som om den här biten är många ord lång heller.

Sedan kommer en grundläggande beskrivning av vad ett rollspel är. Den här beskrivningen eller en mycket lik den finns i alla rollspel. Ingen läser någonsin den så jag vet inte varför jag ens gör det, det är inte som om det går att misslyckas med den. Eller hur? Fel motherfucker! Det här är EON!

Ni förstår, det finns en rubrik här som heter: "Den enda regeln". Nice! Tänkte jag. Nu kommer EON överaska mig och få mig att äta upp några av de elaka orden jag sagt om det. Det här kommer vara något istil med "Ha kul!" eller något va? Nope. Den enda regeln är "Gör vad du vill". Vilket fortfarande kan vara ok, eller hur? Förutom att det är riktat ENDAST till spelledaren. Och sedan säger de till spelledaren att köra över spelarna. Nej, det är inte jag som är taskig och tolkar ogeneröst, det är bokstavligt talat vad de säger åt en att göra!

"Spelledarens uppgift är att hålla flytet igång och stämningen uppe, och spelledaren har rätt att ta till vilka trick som helst för att uppnå detta, inklusive att köra över regler såväl som spelare."

Det här är bara oaceptabelt. Det här är genuint skadlig text för ett fungerande rollspelande. Personen som skrev det här borde be om ursäkt för det. Och det här är inte isolerat, de här uppmuntringarna att spelledaren skall fungera som diktator haglar genom kapitlet.

MEN! Det här var år 2000! Det var ju i hobbyns barndom oc... Nej, vänta. Rollspel hade funnits 25 år när det här skrevs. Men innan det här fanns väll bara BRP och sådant i Sverige o... Nej, Vampire hade funnits i nästan ett årtionde. Men det var ju innan storygames blev en grej o... Nej, det här är ett år efter Sorcerer släpptes av Ron Edwards. Så... Det finns ingen ursäkt. Jag bara hoppas att ingen läste det här och plockade upp dåliga ideer från det.



Fortfarande mindre 90-tal än EON.

Sedan kommer en bit kallad "Vad är EON" som är en halvsida lång där förfatarna beskriver hur bra EON är, hur snabbt regelsystemet är, hur realistiskt det är (men ändå snabbt. Berättade de att det är relistiskt OCH snabbt? Det mest realistiska som konstruerats till och med?), hur coolt och fritt och lätt magisystemet är och hur stora kukar spelskaparna har. Jag vet ärligt talat inte varför den här halva sidan av skryt och reklam finns i en bok som jag redan har köpt (jag betalade pengar för den här boken. Vet ni hur det får mig att må?!) men det... antyder... vissa saker om spelskaparna...




Efter detta kommer en halv sida om vad Mundana är. Och nu är jag intresserad! Varför heter världen Mundana? Vad gör att den här världen skiljer sig från andra fantasy världar? Vad är världens hook? Den här delen har 7 stycken så jag tänker gå igenom dem ett och ett. Det här kommer ju vara packat med bra grejer!... Eller hur?


  1. Här får vi reda på att spelvärlden fungerar perfekt med reglerna och att världen inte inkluderas i den här boken. Welp.... Öh... Det verkar märkligt. Men sure, de vill sälja fler böcker antar jag. Men de har med en kort introduktion i de följande styckena så då kommer du ju verkligen sälja in den här världen så att vi vill köpa den! (Jag har redan köpt den för det här projektet. Jag känner mig redan smutsig).
  2. Det finns dungeons och världen är vagt post-apokalyptisk. Alla har snott det här från Blackmoor sedan hobbyns början och det är en solid grund för en kampanj av Dungeon crawlande.
  3. Det finns en massa politik och konflikter. Det här är ett post-Vampire spel så inget förvånande här.
  4. Det mesta av världsbeskrivningen kommer fokuseras till ett litet område där det finns ett kejsardöme och alver. Okej, visst. Det är fantasy och vem gillar inte kejsare och alver? Fokus kanske är bra.
  5. Kejsardömet är mörkt och har förbjudit magiker (för vem vill spela en magiker i ett fantasy spel? Det låter bara galet...). De dyrkar också en gud som heter Daak som de inte beskriver mer här (spoilers: allt som har med Daak att göra suger. Det suger ofattbart mycket. Det är den värsta fantasy religionen. Kristal draken Jesus är en bättre fantasy gud. Men det har vi inte kommit till en så...). Det finns stadsstater, en öken med orker, ett kunga rike och en magikrati där trollkarlar härskare. Magikratin heter Thalamur och jag tänker anta att alla likheter med magikratin Thay från Forgotten Realms är en slump (det är de, Thay är intressant).
  6. Det är en humanocentrisk värld där de andra raserna är undantryckta. Sedan använder man termerna "ociviliserad barbar" och "civiliserad människa" på väldigt olyckliga sätt. 2000 var inte så jäkla länge sedan att det här var okej då heller...
  7. Det finns alvar och dvärgar och de gillar inte varandra. Det finns inget av värde i det här stycket. Oh, nej vänta. De lokala orkerna heter "Tiraker". De beskrivs inte vidare här men... Åhhhh.... De är de värsta orkerna du någonsin har sett. Men det kommer vi till...


Kapitel 1 är inte slut än. Spelet skall fortfarande berätta för oss hur man rullar tärningar i EON. Men det krävs en hel post för sig själv för att jag ska kunna hantera att förklara hur frutkansvärt och onödigt komplicerat det är. Och mer sprit än jag kan har tillgängligt för tillfället...



Jag har i alla fall bra grejer att dricka...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Så här är delen om tärningar i EON. Den är bara två sidor långt. En halv sida består av en fullständigt orelaterad bild på en båt. Yterligare en halv sida består av en tabel som förklarar förkortningar som boken kommer använda.

Först har vi en kort sektion om att man använder tärningar som en slumpgenerator. Sedan en grundläggande förklaring av vad 2T6 betyder och hur man rullar en T100 och så vidare. Allt det här är kort hållet och to the point. Jag har inga klagomål på det här, det är vad en nybörjare kan tänkas behöva.

(Okej, jag kan klaga på att man skriver 2T6 istället för 2D6. Men det är inte ett logiskt argument. Men så här är det. Skriver du 2D6 är du en rationel och välfungerande människa. Skriver du 2T6 kanske du torterar djur. Whoa, whoa. Jag säger inte att man måste vara en djurplågare. Det är bara sannolikt.)



Bara så ni vet så pratade man om att skriva 2T6.

Spelet beskriver sedan att det finns obegränsade slag och jämför dessa med begränsade slag som inte beskrivits än men som visar sig vara alla andra slag. Vid obegränsade slag exploderar D6:or... Men de exploderar idiotiskt. Man behåller inte sin lyckade 6:a och får rulla en till, nej man får istället rulla om sin D6:a och en till D6:a. Detta skapar inte bara möjligheten att du rullar sämre än en 6:a med dina 2 nya tärnignar (haha, du rullade bra så nu misslyckas du), det gör också att rullande vid bordet är onödigt komplicerat.

Men vet ni vad? Det här är inte fruktansvärt. Det är inte bra... Men det är inte så illa. Jag kanske var hård mot EON. Så hur får man fram target numbers att rulla mot för att se om man lyckas?

Oh.

Spelledaren rullar mot en på en hög obegränsade D6:or?

Oh nej.

Det är onödigt komplierat och skapar risken att man misslyckas super ofta även på saker som bara är medelsvåra eftersom spelledarens tärnignar ALLTID kan explodera. Det tvingar även spelledaren att rulla en massa tärnignar hela tiden...

Men! Nej, jag tänker inte vara taskig mot EON här. Jag tänker vara generös och säga att medan det här är dåligt så är det ändå något som får spelarna och spelledaren att rulla tärningar tillsammans. Alla är med och rullar och räknar sina exploderande 6or och det är en trevligt och en gemensam aktivitet vid bordet.

Nästa paragraf råder spelledaren att slå en massa slag dolda så att spelarna inte är involverade.

EOOOOOOOOONNNNNNNNNNNN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!




Sedan finns det lite skit om avrundningar och sedan kommer formler för hur man ska slå slag. Visst formler låter komplicerat men det mesta är vad slå 2d6-7 betyder och grejer. Det är ju inte som om de skulle kunna smyga in en fullständigt bullshit formel här som ingen med en själ skulle kunna skriva in i en regel bok...

PSY-6+2T6 Ta värdet av PSY, dra ifrån 6 och lägg till resultatet från 2T6.
...


Nästa gång ska vi skapa rollpersoner i kapitel 2! Saker kommer snabt gå från dåligt till värre.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
God45;n98477 said:
Så här är delen om tärningar i EON. Den är bara två sidor långt. En halv sida består av en fullständigt orelaterad bild på en båt. Yterligare en halv sida består av en tabel som förklarar förkortningar som boken kommer använda.

Först har vi en kort sektion om att man använder tärningar som en slumpgenerator. Sedan en grundläggande förklaring av vad 2T6 betyder och hur man rullar en T100 och så vidare. Allt det här är kort hållet och to the point. Jag har inga klagomål på det här, det är vad en nybörjare kan tänkas behöva.

(Okej, jag kan klaga på att man skriver 2T6 istället för 2D6. Men det är inte ett logiskt argument. Men så här är det. Skriver du 2D6 är du en rationel och välfungerande människa. Skriver du 2T6 kanske du torterar djur. Whoa, whoa. Jag säger inte att man måste vara en djurplågare. Det är bara sannolikt.)

Spelet beskriver sedan att det finns obegränsade slag och jämför dessa med begränsade slag som inte beskrivits än men som visar sig vara alla andra slag. Vid obegränsade slag exploderar D6:or... Men de exploderar idiotiskt. Man behåller inte sin lyckade 6:a och får rulla en till, nej man får istället rulla om sin D6:a och en till D6:a. Detta skapar inte bara möjligheten att du rullar sämre än en 6:a med dina 2 nya tärnignar (haha, du rullade bra så nu misslyckas du), det gör också att rullande vid bordet är onödigt komplicerat.

Men vet ni vad? Det här är inte fruktansvärt. Det är inte bra... Men det är inte så illa. Jag kanske var hård mot EON. Så hur får man fram target numbers att rulla mot för att se om man lyckas?

Oh.

Spelledaren rullar mot en på en hög obegränsade D6:or?

Oh nej.

Det är onödigt komplierat och skapar risken att man misslyckas super ofta även på saker som bara är medelsvåra eftersom spelledarens tärnignar ALLTID kan explodera. Det tvingar även spelledaren att rulla en massa tärnignar hela tiden...

Men! Nej, jag tänker inte vara taskig mot EON här. Jag tänker vara generös och säga att medan det här är dåligt så är det ändå något som får spelarna och spelledaren att rulla tärningar tillsammans. Alla är med och rullar och räknar sina exploderande 6or och det är en trevligt och en gemensam aktivitet vid bordet.

Nästa paragraf råder spelledaren att slå en massa slag dolda så att spelarna inte är involverade.

EOOOOOOOOONNNNNNNNNNNN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sedan finns det lite skit om avrundningar och sedan kommer formler för hur man ska slå slag. Visst formler låter komplicerat men det mesta är vad slå 2d6-7 betyder och grejer. Det är ju inte som om de skulle kunna smyga in en fullständigt bullshit formel här som ingen med en själ skulle kunna skriva in i en regel bok...
Men nu kastas det sten i sockervaddhus. Tärningsrullandet är inte så komplicerat, inte som D&D som innehåller jävla många moment för framräknandet och tärningsslagande. OB3T6 mot Klättra = Lätt som en plätt. Och det där med att först subtrahera + 2t6 förekommer typ aldrig när jag spelat, men är väl inte så svårt egentligen? Dessutom finns det förenklade regler som vi brukar använda som att skaderegler: Ta skadan och 50/50 - Trauma/Smärta. :wink:

Väntar mig en våg av hat........:sad:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Kiyona är den värsta alven i fiktion. Det är en karaktär så Mary Sue, så kliché och så ytlig att hon får Drizzt Do'urden att framstå som Holden Caulfield. Hon dök egentligen upp redan i intro historien från början av boken men av ren självbevarelsedrift skrev jag inte om henne. Men introt till kapitel två handlar bara om Kiyona (hälften är bara att hennes knullkompis reciterar hennes namn) och det är fruktansvärt. Det här är introt sammanfattat:

Så Kiyona och hennes stereotypa riddare kk har dödat ett gäng orker i samma slag som dvärgarna. Dvärgarna gillar inte alverna eftersom. Bara eftersom, fuck you. Så riddarsnubben läser upp hela Kiyonas "coola" namn och berättar hur coolt hennes magiska svärd är och då ryser dvärgarna till. Sedan säger riddaren en dålig one-liner och berättelsen slutar.

Nej, vet ni vad. Så lätt kommer ni inte undan! Jag tänker skriva ut Kiyonas hela namn som hennes kk sjunger för dvärgarna. Ja, han sjunger det. Nej det finns ingen anledning till att han gör det heller.

"Kiyona av Learams stam, en krigare av huset Dah`tourin, även känd som Stridsängeln från Dunbaton. En fiende av av väldig styrka, en vän av stort värde, en svärdsvingare och tirakklyvare. Era liv får längre lopp om ni går ur hennes väg. Mer än duglig är hon med Carwelans svärd. Inga lätta sår skänker hon när det svingas. Väldig är hennes skörd av fiender, glesnade deras stammars led"

Stridsängeln från Dunbaton huh? Kräks.

Så det finns 3 alternativ till hur den här karaktären kom till:


  1. Författaren skrev alla delar där Kiyona är med vänster hand eftersom hon är hans Mary Sue sex fantasi.
  2. Kiyona är författarens egna karaktär som han spelade i en kampanj och som han tycker är så jäkla cool. (Han skriver ärligt talat nog fortfarande med vänster hand i det här scenariot).
  3. Kiyona spelades av en spelare som på en regelbunden basis gav spelledaren oralsex.

Rösta på vad ni tror i tråden! Kul för hela familjen! Yay!

Och oroa er inte! Mer äventyr med den Tirakklyvaren kommer längre fram i boken.



Jag googlade "Mary Sue Elf" och fick upp den här bilden. Stackars Legolas, inte ens han förtjänar att förknippas med det här.
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
God45;n98481 said:
Kiyona är den värsta alven i fiktion. Det är en karaktär så Mary Sue, så kliché och så ytlig att hon får Drizzt Do'urden att framstå som Holden Caulfield. Hon dök egentligen upp redan i intro historien från början av boken men av ren självbevarelsedrift skrev jag inte om henne. Men introt till kapitel två handlar bara om Kiyona (hälften är bara att hennes knullkompis reciterar hennes namn) och det är fruktansvärt. Det här är introt sammanfattat:
Den Gyllene Regeln när det kommer till spel: DET FINNS INGA REGLER. Ändra, ta bort, eller skapa nya regler. Det gäller också annat källmaterial, ett exempel är illustrationerna till Vampire, Werewolf, Mage/Allt annat WoD som i mitt tycke oftast är groteskt fula. :emb:
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
God45;n98425 said:
Inte Europat där det här spelet äger rum. Vem kallar sin fantasy värld för något med ordet "Mundan" i namnet?
Förutom Eon? Elder Scrolls comes to mind.
Sedan tycker jag väl det är urtråkigt att namnet är latin för världen, men jag tycker inte att den allmänna användningen spelar någon som helst roll det är lite som att skratta åt att man har en penningpung.

/Luna Lovegood som ser fram emot det här
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det finns egentligen inga bra ursäkter för att rulla exploderande t6or. t20 funkar, för 20 kommer upp så pass sällan, men att måsta rulla om var sjätte gång är idiotiskt. Särskilt när man rullar fler än en tärning i taget. Och dessutom behöver slå en enorm massa slag för varje anfall t.ex. För att inte tala om magisystemets eviga rullilullande.

Ska sägas att vi i början försökte köra med alla regler, nästan. När man slår skada även för parerade slag bara för att jämföra med brytvärden... hugaligen.

Det finns mycket att säga om Eons tillkortakommanden, men obt6:orna är det överlägset dummaste. Och det förundrar mig att folk faktiskt kör med ob eller till och med försvarar det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Bezant;n98482 said:
Den Gyllene Regeln när det kommer till spel: DET FINNS INGA REGLER. Ändra, ta bort, eller skapa nya regler. Det gäller också annat källmaterial, ett exempel är illustrationerna till Vampire, Werewolf, Mage/Allt annat WoD som i mitt tycke oftast är groteskt fula. :emb:
Alltså, varken fiktionen i rollspelsböcker eller bilder i rollspelsböcker är regler så jag förstår inte riktigt vad du menar att man ska ändra? Regler och världen kan man ändra och bör kanske ändra. Men när fiktion eller bilder suger så bara suger de, inte mycket att göra åt det.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Ond bråd död;n98490 said:
Det finns egentligen inga bra ursäkter för att rulla exploderande t6or.
Jag ser inga svårigheter med exploderande tärningar, så länge de görs som i alla andra spel där jag stött på dem. D.v.s. behåll din 6a och få en chans till ytterligare en.

Men varianten som God45 beskriver hade jag aldrig sett förut, och den finns det inget som helst försvar för, det är korrekt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
MODERERING:

Jag vill be God45 (och övriga deltagare) att ha i åtanke att flera av författarna till Eon 2 är aktiva medlemmar här på Rollspel.nu.

Fokusera på materialet och inte på spekulationer kring författarnas personer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Bolongo;n98514 said:
Jag ser inga svårigheter med exploderande tärningar, så länge de görs som i alla andra spel där jag stött på dem. D.v.s. behåll din 6a och få en chans till ytterligare en.
Den enda variant jag sett som jag stått ut med är den som används i gamla Star Wars d6 (och numera i Rotsystem): man har en wild dice som kan explodera. Resten exploderar inte.

Jag skulle möjligen kunna tänka mig fler exploderande tärningar om man kör t20:or, men... omslag på alla sexor på t6:or? NEJ. Inte min grej alls. För mycket rull.
 
Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
Ond bråd död;n98490 said:
Det finns egentligen inga bra ursäkter för att rulla exploderande t6or. t20 funkar, för 20 kommer upp så pass sällan, men att måsta rulla om var sjätte gång är idiotiskt. Särskilt när man rullar fler än en tärning i taget. Och dessutom behöver slå en enorm massa slag för varje anfall t.ex. För att inte tala om magisystemets eviga rullilullande.

Ska sägas att vi i början försökte köra med alla regler, nästan. När man slår skada även för parerade slag bara för att jämföra med brytvärden... hugaligen.

Det finns mycket att säga om Eons tillkortakommanden, men obt6:orna är det överlägset dummaste. Och det förundrar mig att folk faktiskt kör med ob eller till och med försvarar det.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Nej men det här är väl dumt, jag tycker att d20 är puckat att rulla men det betyder inte att det är rätt. Jag gillar t6'or och exploderande är roligt och häftigt och lägger till spänning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bolongo;n98514 said:
Jag ser inga svårigheter med exploderande tärningar, så länge de görs som i alla andra spel där jag stött på dem. D.v.s. behåll din 6a och få en chans till ytterligare en.

Men varianten som God45 beskriver hade jag aldrig sett förut, och den finns det inget som helst försvar för, det är korrekt.
Varianten "behåll din 6a och slå en till" har nackdelen att man aldrig kan slå just 6, så det blir ett litet matematiskt osnyggt hål i fördelningen. Det får man dock inte med "ersätt 6 med två nya tärningar". Det finns säkert andra skäl till att man inte vill ha den, men för teknologer och datavetare så spelar sånt där med fördelningar roll!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Det är kul att roll for massive damage. Det är obt6:ans största värde. Och det är enormt stort.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jocke;n98531 said:
Det är kul att roll for massive damage. Det är obt6:ans största värde. Och det är enormt stort.

Men folk envisas med att rulla nästan allt med ob. T o m nu när det kommit ut en något modernare version så rullar man ob för färdigheter.
 
Top