Nekromanti Det här är tråden där jag läser EON 2ed

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
"Kiyona av Learams stam, en krigare av huset Dah`tourin, även känd som Stridsängeln från Dunbaton. En fiende av av väldig styrka, en vän av stort värde, en svärdsvingare och tirakklyvare. Era liv får längre lopp om ni går ur hennes väg. Mer än duglig är hon med Carwelans svärd. Inga lätta sår skänker hon när det svingas. Väldig är hennes skörd av fiender, glesnade deras stammars led"
Det är anledningen att jag undviker stämningstexter i svenska rollspel. ;)

För övrigt kan exploderande tärningar göras mer eller mindre enkelt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Krille;n98530 said:
Varianten "behåll din 6a och slå en till" har nackdelen att man aldrig kan slå just 6, så det blir ett litet matematiskt osnyggt hål i fördelningen. Det får man dock inte med "ersätt 6 med två nya tärningar". Det finns säkert andra skäl till att man inte vill ha den, men för teknologer och datavetare så spelar sånt där med fördelningar roll!
Det är IOFS sant, men jag ser det bara som ett nämnbart problem ifall slaget är just 1d6. Så fort du rullar en näve (d.v.s. minst 2) tärningar återställs möjligheten att få alla värden på slaget.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Underhållande att läsa den här tillspetsade "analysen"! Att du, God45, föredrar en annan sorts spel har varit lätt att uppfatta redan innan, så ganska lätt att läsa detta med humor. Håller bara fingrarna korsade för att det inte hoppar ut någon groda om att de som spelar och gillar Eon tillskrivs olika egenskaper.

Tycker det var intressant med den totala sågningen av de exploderande tärningarna. Jag funderar på om det inte kan vara en sorts spelig feature i att man drar ut på tärningsmomentet i vissa fall, liksom förlänger spänningsmomentet, när det är ett slag som håller på att bli högt. Det intressanta är då att i Eon två drar man ut på det då spelaren håller på att _misslyckas_ - i Eon4 är det i stället alltid bra att slå högt, så drar man ut på det när man håller på att lyckas. Jag tror det kan påverka spelupplevelsen åt något håll jag inte kan förutse exakt, kanske är det det förstnämnda som gör att Eon för många är så förknippat med de katastrofala och dråpliga misslyckandena?

Men att slå dessa exploderande slag dolt låter onekligen suboptimalt - det är som ts skriver verkligen att hålla spelarna o-involverade i det potentiella spänningsmomentet.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,162
Dags för en namninsammling där vi kräver att Helmgast gör Maxander den Magnifike till Eons poster boy?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Kapitel 2 handlar om att skapa en rollperson och det är här spelet går från att vara en aningen pretantiös D&D hearth breaker till att vara en mardröm i form av text. Jag kan inte förmedla varför det här är så dåligt som det är, inte utan att bara posta hela kapitlet här ord för ord. Du kan använda det här kapitlet som ett Void Kampf test, om du visar en rollspelare det här kapitlet och de inte ryggar tillbaks i äckel så är de en själlös robot.



Och det är ändå fortfarande bättre än magi- och stridskapitlen!

Och kapitlet är 45 sidor långt och mestadels bestående av tabeller som får de i Rolemaster att börja se vettiga ut.

Så här är vad jag ska göra istället för att gå igenom varje sektion av karaktärsskapandet. Jag ska skapa en karaktär och jag ska dra er med mig genom varenda smärtsamt moment av det med mig. Om jag måste lida måste alla lida!

Karaktärsskapandet är uppdelat i en rad underkapitel med sina egna under rubriker... Jag är redan trött på det här...


Att skapa en rollperson

Förberedelser: Här finns inget viktigt. Det står att man kan skapa karaktärer tillsammans, spelledaren kan skapa färdiggjorda karaktärer... eller så kan spelledaren låta spelarna skapa egna karaktärer om hon litar på dem. För den här boken förutsätter att spelledaren är en diktator och alla försök till uppror från spelarna MÅSTE KROSSAS UTAN NÅD! Herregud, någon kanske har kul på ett sätt som du inte ville tillåta.

Det sägs också att karaktärsskapandet skall skapa "intressanta rollpersoner" och inte genomsnitliga invånare i världen. Jag trodde detta var ett antagande man gjorde i alla rollspel från det allra första... Men det är skönt att EON inte kommer skapa en hög klumpiga idioter för oss att spe... Hahahahah, ledsen men jag kunde inte ens avsluta den meningen.

Man eller kvinna: Spelet förutsätter att de ända alternativen är att spela som man eller kvinna vilket jag tänker peka ut men sedan lämna. Det är intressant att spelet berättar för oss att det är svårare att spela det motsatta könet från spelarens egna och att sådant kan göras av erfarna spelare men bara med spelledarens tillåtelse. Vår karaktär här kommer vara en kvinna.

Hemort: Var är vår kvinnliga äventyrare ifrån? Spelet listar upp en rad platser där vi bland annat känner igen Jargien och Thalamur och säger åt oss att inte bara välja en av de platserna men också en speciell del av en av dem så som en stad. Men spelet har inte berättat något om städer eller länderna i detalj... Så... Vi är från Thalamur, antar jag?

Kultur: Nej. Bara nej. Jag vill inte var involverad i den här delen... Men du tvingar mig EON! Du tvingar mig!

Så man ska välja om ens karaktär är... Urk... "Civiliserad" eller "Primitiv". Där detta är baserat på klassiska imperialistiska värden så som städer och jordbruk som civiliserat.

Varför var ni tvungna att dra in den här skiten i ert spel EON? Varför? Vi kommer vara Primitiva. Eftersom jag inte tänker gå runt och kalla andra för det.



Se den här videon, jag orkar inte ens hantera det här på en så här grundläggande nivå...


Namn: Boken påstår att spelledaren har rätt att förbjuda namn och tappar mig helt. Man får tydligen inte ha komiska namn eller något. Det skulle ju vara fruktansvärt ifall spelarnas kul kränkte mundanas intigritet... Suck.

De säger till en att om man väljer namn nu så ska man vara beredd att modifiera det ifall man blir adlig eller bonde eller fet. Jupp, fetma ändrar ditt namn. True fact!

Vi kommer heta Elizabeth Taylor eftersom det inte finns någon spelledare som kan stoppa mig!


Phew... Det var en hel del text. Och vi är fortfarande bara på kapitlets första riktiga sida... Det här kapitlet kommer ta ett tag...
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Jag gillade Eon 2.
comeatme

Also det här är nästan lite småroligt. För en gångs skull går det att läsa vad du har att skriva om Eon.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
En gång (det var 98 gissar jag) när jag inte kontrollerade namnen på spelarnas rollpersoner avslöjades det in game att två av dem hette "Ralf Hästballe" och "Legolars Kodödaren".
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Vimes;n98751 said:
En gång (det var 98 gissar jag) när jag inte kontrollerade namnen på spelarnas rollpersoner avslöjades det in game att två av dem hette "Ralf Hästballe" och "Legolars Kodödaren".
:D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Efter detta ska man skaffa sig sina attribut. Attribut går mellan 3-18 och attributen är: Styrka (STY), Tålighet (TÅL), Rörlighet (RÖR), Personlighet (PER), Psyke (PSY), Vilja (VIL), Bildning (BIL), Syn (SYN) och Hörsel (HÖR).

Jag gillar direkt att man delat upp de mentala attributen på det här sättet, det låter en ha karaktärer som är skarpa men inte utbildade och det låter en spela folk som lyckats dra sig genom en utbildning mot alla odds. Och det är båda saker många rollspel inte låter en göra. Att dela upp perceptions attributen i syn och hörsel är dock super pedantiskt och tramsigt. Det är som när D&D hade en skill för att gömma sig, en annan skill för att röra sig tyst och en tredje skill för att bara vara tyst. Grattis, du har nu lyckats fucka över folk som vill smyga/upptäcka grejer. Well done!



Så länge det här inte är Daredevil spelet för då är det en superbra grej!


Sedan gör EON ett par genuint bra grejer. De säger att standard sättet att rulla stats på är att rulla 3d6 för varje stat men att de flesta karaktärer man faktiskt ska spela bör ha stats över genomsnittet för vad du får på de tärningarna eftersom de är spelarkaraktärer. De har en sektion om varför man skulle kunna vilja spela karaktärer med låga eller medelmåttiga stats som är riktigt bra.

Efter detta ges alternativa sätt att skapa sina stats på. Att man rullar stats 9 gånger och sätter dem där man vill. Att man slår sina stats i form av 2d6+6 eller till och med att man slår sina stats med 2d6+9 för att få fram väldigt bra karaktärer. Det här är riktigt bra metoder!

Vi kommer använda 2d6+6 för att skapa Elizabeth Taylors stats. För EON sa till oss att ha lite bättre stats än genomsnittet och jag rullar för det mesta som en kratta. Så:


Styrka (STY) 14

Tålighet (TÅL) 17

Rörlighet (RÖR) 12

Personlighet (PER) 16

Psyke (PSY) 15

Vilja (VIL) 18

Bildning (BIL) 17

Syn (SYN) 14

Hörsel (HÖR) 16


Okej, det där ser tämligen badass ut och om jag skulle spela den här karaktären hade jag varit ganska nöjd. En 18 i Vilja till och med.



Efter det här kommer en kort sektion om regler för att träna upp attribut.

Sedan kommer rasismen. Jag menar rassektionen. Som är rasistisk. De flesta "raserna" i EON är "Människoraser". De flesta av dem har stat modifikationer, vilket bland annat betyder att vissa av dem är dummare än andra "raser". Och jag känner mig smutsig bara jag skriver om det. Det här är dålig, smutsig skit EON! Det här är knappt ok när vi gör det med olika sorters alver och det är rakt upp och ner inte ok när det handlar om "Människoraser". En av människoraserna har olika stats för män och kvinnor där kvinnorna är svagare men har bättre sociala stats...



Jag vet inte vilka raser som är varifrån för det står inte i boken så Elizabeth kommer vara en medlem av Vanarer folket. Som boken problematiskt nog berättar för oss är de "vanliga" människorna i EON. Det är så trevligt när folk är öppna med att de anser att vita människor är normen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
God45;n98759 said:
Sedan kommer rasismen. Jag menar rassektionen. Som är rasistisk. De flesta "raserna" i EON är "Människoraser". De flesta av dem har stat modifikationer, vilket bland annat betyder att vissa av dem är dummare än andra "raser". Och jag känner mig smutsig bara jag skriver om det. Det här är dålig, smutsig skit EON! Det här är knappt ok när vi gör det med olika sorters alver och det är rakt upp och ner inte ok när det handlar om "Människoraser". En av människoraserna har olika stats för män och kvinnor där kvinnorna är svagare men har bättre sociala stats...

Jag vet inte vilka raser som är varifrån för det står inte i boken så Elizabeth kommer vara en medlem av Vanarer folket. Som boken problematiskt nog berättar för oss är de "vanliga" människorna i EON. Det är så trevligt när folk är öppna med att de anser att vita människor är normen.
:( Det här fanns tyvärr även i Drakar och Demoner - men gudskelov inte i huvudreglerna. Och det var ju något tidigare.

En annan tydlig bov är Mongoose d20-conan. Problemet uppstår lätt när man har en fantasysetting utan fantasyraser, och författaren försöker införa samma variation genom människofolkslag. Själv gillar jag Runequest 6 - approachen med olika typer av kulturer - mer etnografiskt - som ger olika typer av färdighetsbonusar. Det är approachen jag försöker använda i Fafnir. 'Germanic' är inte en etnisk benämning, utan betyder att man vuxit upp i de centraleuropeiska skogarna i ett jordrbukande stammsamhälle, och lärt sig överleva där. På samma sätt innebär 'Imperial' att man vuxit upp i någon av det kollapsande romarrikets provinser, och har en annan uppsättning lärdomar och färdigheter.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Peter;n98765 said:
:( Det här fanns tyvärr även i Drakar och Demoner - men gudskelov inte i huvudreglerna. Och det var ju något tidigare.

En annan tydlig bov är Mongoose d20-conan. Problemet uppstår lätt när man har en fantasysetting utan fantasyraser, och författaren försöker införa samma variation genom människofolkslag. Själv gillar jag Runequest 6 - approachen med olika typer av kulturer - mer etnografiskt - som ger olika typer av färdighetsbonusar. Det är approachen jag försöker använda i Fafnir. 'Germanic' är inte en etnisk benämning, utan betyder att man vuxit upp i de centraleuropeiska skogarna i ett jordrbukande stammsamhälle, och lärt sig överleva där. På samma sätt innebär 'Imperial' att man vuxit upp i någon av det kollapsande romarrikets provinser, och har en annan uppsättning lärdomar och färdigheter.
Den Conan boken är rejält fruktansvärd :( Liksom, bara för att källmaterialet är rasistiskt betydde inte det att de behövde vara det...

Jag håller helt med dig om att Runequest lösningen är den bästa om man ska göra stat skillnader mellan människor.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Härledda värden är nästa sektion. Och det är jättemånga... Och efter det är det dags för karaktärsdragen som är en helt annan grej och sedan har vi färdigheter som är en hel grej... Sedan ska man rulla fram bakgrundshistoria, familj, ännu mer bakgrund, ensfamiljs huvudnäring och hade vi varit en alv eller dvärg synbar ålder.... Ahhhhhhhh!!! Varför är det här så mycket och varför är så mycket av det så tråkigt?! Varför är min famils huvudnäring så viktig att bestämandet av vad den är är en del av karaktärsskapandet?! Vad är fel med er?!

Ålder: Är Bildning + ob3d6... Så jupp, eftersom vi använer obegränsade tärningar här kan man i teorin vara oändligt gammal. Och man måste rulla på en list som gör en sämre för varje år efter 35. För ingen vill ju spela en gammal grizzled motherfucker eller badass magiker med skägg, det är helt galna karaktärskoncept. Varför finns det regler här som gör att en spelargrupp kommer se ut som skådespelarna i ett tonårsdrama snarare än kompetetna äventyrare?

Fuck it, låt oss rulla den här skiten: Vår bildning är 17 och jag rullade 9 så vår ålder är 26 och vi slipper minus . Yay! Ageismen vinner igen.


Det finns även regler för att spela karaktärer under 18 där man får jätteminus till alla stats för varje år under 18. För vi kan inte tillåta några roliga karaktärskoncept.



Hej, Jorg? Vad tycker du om att du är en löjligt inefektiv karaktär i EON? "The way to break the cycle is to kill every single one of the bastards that fucked you over. Every last one of them. Kill them all. Kill their mother, kill their brothers, kill their children, kill their dog."


Chock värde: Är genomsnittet av Styrka, Tålighet och Vilja. Så 16 nedrundat för oss.

Kroppsbyggnad: För att få fram det här lägger man ihop Syrka +Tålighet + 3d6 och läser av mot en tabell. Jag slösar en perfekt 18 till som jag hade kunnat behöva till ett bättre spel som jag faktiskt tänkte spela och maxar listan... Så Bettans kroppsbygnad är Massiv. Jag vet inte riktig vad det betyder? Är hon en bodybuilder eller the King pin? Eller lite av varje? Oavsett vilket så är det här en gåva från slump demonerna eftersom...

Skadetålighet: Avgörs av ens kroppsbyggnad. Så vi har 8 skaderutor i alla tre sorterna av hitpoints, Trauma, Smärta och Blodförlust.

Utmatning: Är också en grej, I guess? För tre sorters HP var inte för mycket till att börja med. Utmatning är Tålighet + Vilja delat på 4 och eftersom det är våra två bästa stats är vår utmatning 9. Vilket borde göra oss till The Jugernaut men som ni ser när vi kommer till stridskapitlet är det en sanning med modufikation...

Sedan måste man rulla längd och vikt för det kan man ju inte bara hitta på för att passa sin karaktär... Längd för kvinnor är Styrka + Tålighet + 3d6 + 135. Så vi är 179 centimeter långa. Man behöver tydligen crazy höga stats och/eller rullninga för att vara lång här? Sedan är vår vikt vår längd -100 fast + 20 procent pågrund av vår massiva kroppsbyggnad. 20% innan eller efter -100? Fuck it, vi kör efter. Så vi väger 105 kg.

Bullshit som inte borde vara så här komplicerat: Sedan har vi förflyttning som är meter per runda och är Rörligthet + Tålighet + 10 delat med 4. Eftersom why the fuck not? Mer matte är bättre matte, eller? Vår är 10 i alla fall. Varför är det här inte bara samma för alla med undantag för typ de små idiotiska skogstollen och dvärgarna? Bärförmåga är styrka + tålighet delat på 2 men ingen med en själ har någonsin använt bärförmåga som en grej så det spelar ingen roll. Vår är 15.

Sedan skickar boken mig till en sektion om belastning eftersom det här är EON och att bara ha ett system för att bära grejer är inte illa nog...


Sedan kommer faktiskt en riktigt, riktigt bra grej som många mycket bättre spel misslyckas med. EON gör den här killen:



Är lika farlig som den här killen:



Hur? Eftersom skadan man lägger till från sina stats varierar baserat på vilken typ av vapen man använder. Så använder man Stickvapen lägger man till sin rörlighet, använder man Krossvapen sin styrka och Huggvapen använder genomsnittet av de två. Det här är en riktigt bra ide och något värt att sno. Våra stats är:

Hugg: ob1D6+2

Kross: ob1D6+2

Stick: ob1D6


Efter detta rullar vi 1d10 och slipper den fruktansvärda förbanelsen som det är att vara vänsterhänt vilket bara händer om man rullar en 10:a.

Efter detta är det meningen att vi ska räkna ut våra två olika sorters initiativ, VINIT (som är en idiotisk förkortning för "Vinna initiativ") och Insikt. De är olika på något sätt? Men vi måste räkna med vår stridsvana och vi har ingen stridsvana än och spelet har inte nämnt vad det är än så det här är omöjligt att göra. Snyggt organiserat EON!
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag ser inte problemet med att välja mellan man och kvinna, det är ju så i stort sett alla spel som tar upp kön. Jag kan inte minnas att D&D eller vad det är du spelar är annorlunda där.

Civiliserad och primitiv ser jag inget problem med, men det är möjligt att det beror på vilken betydelse man lägger i orden, vilken laddning de har för en. Vilka ord skulle man använt istället? Om jag minns rätt så spelar det bara roll för vilken utrusning och titel man kan få. Civiliserade kan rulla fram greve med lantegendom eller stadshus, primitiva rullar fram hövding, stort tält och en sjuk mängd getter. Om jag minns rätt.

Vad var problemet med ordet "människoraser"? Ska det heta något annat nu med alla nyord som dyker upp, eller är det själva indelningen av människor du har problem med? Jag kan förstå att vissa har problem med att olika raser är olika bra, men det är ju inte precis främmande att vissa är bättre på vissa saker s a s.

Edit: Ser inte heller problemet med att man får olika modifikationer med ålder. Det är väl knappast "ageism" att ta hänsyn till benskörhet eller vad det nu är.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Ond bråd död;n98775 said:
Vad var problemet med ordet "människoraser"? Ska det heta något annat nu med alla nyord som dyker upp, eller är det själva indelningen av människor du har problem med? Jag kan förstå att vissa har problem med att olika raser är olika bra, men det är ju inte precis främmande att vissa är bättre på vissa saker s a s.
! Det du beskriver är en direkt rasistisk/rasialistisk hållning:

Att tro att det finns olika "raser" av arten människa och att de "är bättre på vissa saker" (t.ex. styra och ställa, eller skörda bomull...) är textboksdefintion av rasism eller åtm. rasialism.

Och givetvis beskriver rollspel fiktiva världar. Men om du tittar på t.ex. EONs 'människoraser' så är det tydligt att det rör sig om fantasyversioner av våra vanliga kulturer och de variationer som finns inom Homo Sapiens Sapiens.
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Protip: Grundattribut influeras av din omgivning. Folkslag som växer upp i en kultur där man springer 8 mil om dagen varje morgon lär vara snabbare i genomsnitt än det folkslag som istället får piskrapp om de inte sitter still och läser 10 timmar varje dag. Dessutom är det löjligt att låtsas som att människor är lika överallt, sluta med rappakaljan God45.

On another note, vanarer är inte vita. Vanarer är spridda över hela världen och deras hy skiftar i färg från blek till mörkt (se: Drunok vs södra Jargien eller än bättre Västmark).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Kraetyz;n98778 said:
Protip: Grundattribut influeras av din omgivning. Folkslag som växer upp i en kultur där man springer 8 mil om dagen varje morgon lär vara snabbare i genomsnitt än det folkslag som istället får piskrapp om de inte sitter still och läser 10 timmar varje dag. Dessutom är det löjligt att låtsas som att människor är lika överallt, sluta med rappakaljan God45.
Ok...
- God45 är ganska tydlig ovan att det han reagerar på är att det är människoRASER. Och att system som RQ6, som istället talar om kulturer, är helt ok. Det är också min hållning.
- Huruvida grundattribut speglar träning eller "DNA" är en annan fråga. Jag antar att God45 tolkar det som DNA och därav reaktionen. Själv föredrar jag helt färdighetsbaserade system och tycker att uppdelningen inneboende egenskap/träningsbar färdighet i sig är suspekt.
- Människor är verkligen inte lika - variationen mellan individer är enorm - annars hade vi ju knappast haft något rollspersonsskapande alls...


P.s. Det handlar dessutom, framförallt, om spelbarhet och vad som är ballt att ha som rollperson. Jag reagerar generellt mot spel som delar in folk i breda kategorier. Jag vill inte spela en Cimmerier, Nordheimr eller Stygier - jag vill spela Hreidr Blodpäls, mordbrännaren från vanheims ishavskust.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Peter;n98777 said:
! Det du beskriver är en direkt rasistisk/rasialistisk hållning:

Att tro att det finns olika "raser" av arten människa och att de "är bättre på vissa saker" (t.ex. styra och ställa, eller skörda bomull...) är textboksdefintion av rasism eller åtm. rasialism.

Och givetvis beskriver rollspel fiktiva världar. Men om du tittar på t.ex. EONs 'människoraser' så är det tydligt att det rör sig om fantasyversioner av våra vanliga kulturer och de variationer som finns inom Homo Sapiens Sapiens.

Det kan väl knappast vara rasism att säga att vissa är bättre på vissa saker? Det är ju bara att se på vilka som lyckas bra inom vilka idrotter. 100 m är rätt dominerat av svarta (vilka raser är jag osäker på) eller basket, medan vita är rätt bra på att simma eller skjuta lerduvor.Asiater är kanske bra på pingis och LoL; jag har inte så bra koll på sport.

Ashkenazer är rätt imponerande vad gäller, ja, det mesta egentligen, men särskilt forskning. De får en massa nobelpris för besväret också.

Det behöver inte vara rent biologiska förklaringar heller, utan kan säkert ofta bero på kultur, och jag antar att samma sak gäller i EON.

Rasialism - efter att ha googlat - låter väl som något de flesta håller med om: "Rasialism är tron på existensen och betydelse av rasliga kategorier inom mänskligheten. Skillnaderna mellan raser ses som sociala, kulturella och biologiska, som utifrån dessa ärftliga särdrag kan indelas i distinkta rasgrupper, utan att nödvändigtvis innebära en absolut hierarkisk ordning mellan raserna."
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Även om man kanske förenklat kan säga att västafrikaner (och slavättade afroamerikaner) är bättre på 100 meter och östafrikaner som folk från Etiopien och Kenya är bättre på Marathon pga eventuella skillnader i kroppstyper om man räknar på en större population... så är det verkligen nödvändigt att ha med dylikt i rollspel? Blir det roligare?

Nope.
 
Top