Nekromanti Det bästa rollspelet som aldrig skapats?

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Jag hade nog gjort Värmedöd 2.0, helt utan kranks godkänande (han har ju släppt det med öppen licens), som tar allt de bra med värmedöd men fyller på några av sakerna jag saknar.
Det hade blivit lite mer komplicerat men ännu bättre.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Lukas;n262845 said:
Jag hade nog gjort Värmedöd 2.0, helt utan kranks godkänande (han har ju släppt det med öppen licens), som tar allt de bra med värmedöd men fyller på några av sakerna jag saknar.
Det fina med den här idén är att jag kan sabotera den så lätt:

Du har härmed mitt godkännande!

HAH. Take that. Nu kan du inte skapa det helt utan mitt godkännande!
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Tant Ragnar;n262777 said:
Ett rollspel i Bas Lag (China Mievilles wierd fantasy-värld). Kämpa mot onämnbara fasor och en fascistisk förtryckarstat! Frågan är inte om du vinner, frågan är på vilket sätt du bryts ner och vanställs psykiskt eller fysiskt! Reglerna behöver ha någon sorts nedåtgående spiral, både för sanity som CoC men också för hur mycket staten bryr sig om dig. Tillräckligt med sanity driver din karaktär till vansinne, och om du utgör ett tillräckligt hot mot staten kommer de att montera ihop dig med en bläckfisk och/eller ångmaskin som straff!
Det var ju snack om att han och Zak skulle göra ett sånt tillsammans. Tror det föll på ekonomin. Borde kickstartas.

Svar på topicfrågan: skulle skriva ett på riktigt nybörjarvänligt (regelmässigt) och intressant (flavormässigt) fantasyspel. Ackompanjera med pedagogiska videos och riktligt med äventyrsuppslag. Inte äventyr, såsom WotC släpper dem, utan sandlådor att leka i.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,153
Jag skulle gärna vilja göra ett rollspel där några från vår tid ofrivilligt gör tidsresor bakåt i tiden à la Outlander. Mest spännande vore om det gick att få ihop en metaplot som spänner över många sekler. Tidsresorna är äventyr i sig själva men ger även ledtrådar till metaplotten.

Jag skulle även vilja göra en Supernatural-variant där "vanliga" spökhistorier och urban legends blandas med en maktkamp mellan änglar och demoner.

Skulle kunna tänka mig ett FATE-baserat system till båda och att lägga krutet på setting och kampanjer.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Ett rollspel om en statskupp i modern tid? RP är Kuppmakare eller motståndsrörelsen ...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Henke;n262980 said:
Ett rollspel om en statskupp i modern tid? RP är Kuppmakare eller motståndsrörelsen ...
Jag hade gärna sett ett rollspel som hittade en bra mekanik för att spela ut politiska intriger, oavsett setting och som funkar både på övergripande nivå och med RPna som aktörer. Det är inget ovanligt inslag i olika kampanjer men det är sällan det kläs i speltermer. Svavelvinters skuggspel är det bästa jag sett men det känns svårt att använda om man vill köra mer tradigt och låta motparterna agera dolt.
 

osrick

Veteran
Joined
15 Feb 2014
Messages
70
Jag skulle vilja spela världen/rollerna/händelserna som PKD frambesvärjde i sin roman Ubik: både lakoniskt low-key och mind-bending på samma gång. Hur ett sånt spel skulle konstrueras övergår dock min fattningsförmåga ;D
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Bifur;n262984 said:
Jag hade gärna sett ett rollspel som hittade en bra mekanik för att spela ut politiska intriger, oavsett setting och som funkar både på övergripande nivå och med RPna som aktörer. Det är inget ovanligt inslag i olika kampanjer men det är sällan det kläs i speltermer. Svavelvinters skuggspel är det bästa jag sett men det känns svårt att använda om man vill köra mer tradigt och låta motparterna agera dolt.
Agreed!

Vimes;n262780 said:
ett spel som hanterar dolda intriger och agendor mellan spelare utan spelledargodtycke.
Hur kommer det sig att världens alla smarta rollspelsdesigner inte lyckats med det här ännu?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Evokee;n262711 said:
Jag vill spela rollspel i antiken, eller i en antik värld. Obegripligt att den settingen inte är bättre utnyttjad.
Skymningshavets gåtor är vad du söker. Den finns på Riotminds sajt.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Jag hade velat se ett förenklat dogs in the vineyard med stöd för andra settings, t.ex kulturrevolutionen, hitlerjugend eller liknande. Med fanatiskt övertygade ungdomar där verkligheten vrids utifrån deras uppfattning. Och jag hade velat ha stöd för att den faktiskt vrids, men möjlighet att bara låta den kanske vridas. Med regelmässig fokus på moral kontra doktrin.

Ändrat: och lite färre tärningar.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Jag skulle först skriva klart nyversionen av Haragada, vagt arabiskinfluerad sword & sorcery i staden Haragada som skapas gemensamt innan man börjar spela och är olika varje gång men med vissa välbekanta element (namn, platser, personer som går igen). Systemet är vagt PbtA (Apocalypse World-inspirerat). Världsbeskrivningen, som tar upp större delen av boken, består av en större samling dokument inifrån spelvärlden som beskriver olika, sinsemellan oförenliga versioner av staden, för att användas som inspiration. Det mesta av det här existerar egentligen redan, det som krävs är att jag skriver ner reglerna ordentligt och sedan övergår till layout, sammanställande av illustrationer och sådant. Dock har projektet befunnit sig på den nivån i många år nu.

Sedan är det dags att ta tag i mitt gamla hjärteprojekt Terone, spelet som egentligen är allt jag vill ha ut av fantasyrollspel men som jag inte kan spela eftersom systemet är 10-15 år gammalt och kräver preppade äventyr. Det är fortfarande posthistorisk fantasy, full av ruiner och lämningar efter forntida högkulturer, obegriplig tekonolgi, öppningar mot älvaländer och drömvärldar och andra gränsrymder, men världen är mer döende nu, optimismen och nybyggarandan har mestadels ebbat ut, det finns ett tydligare fokus på att rollpersonerna är på ett eller annat sätt avvikande (älvor, halvmekaniska, drakmagiker, arvtagare) och utvalda och utsatta i den situation av hotande bortomvärldslig invasion som ligger som en ständig underström. Mer surrealism och epik och mindre av det sagomys som fanns tidigare. Regler för att skapa miljöer och relevanta delar av världen att spela i, inga fakta som spelledaren eller andra måste plugga in.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Dimfrost;n263160 said:
Sedan är det dags att ta tag i mitt gamla hjärteprojekt Terone, spelet som egentligen är allt jag vill ha ut av fantasyrollspel men som jag inte kan spela eftersom systemet är 10-15 år gammalt och kräver preppade äventyr. Det är fortfarande posthistorisk fantasy, full av ruiner och lämningar efter forntida högkulturer, obegriplig tekonolgi, öppningar mot älvaländer och drömvärldar och andra gränsrymder, men världen är mer döende nu, optimismen och nybyggarandan har mestadels ebbat ut, det finns ett tydligare fokus på att rollpersonerna är på ett eller annat sätt avvikande (älvor, halvmekaniska, drakmagiker, arvtagare) och utvalda och utsatta i den situation av hotande bortomvärldslig invasion som ligger som en ständig underström. Mer surrealism och epik och mindre av det sagomys som fanns tidigare. Regler för att skapa miljöer och relevanta delar av världen att spela i, inga fakta som spelledaren eller andra måste plugga in.
Jaaaa!!!!
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Dimfrost;n263160 said:
Jag skulle först skriva klart nyversionen av Haragada, vagt arabiskinfluerad sword & sorcery i staden Haragada som skapas gemensamt innan man börjar spela och är olika varje gång men med vissa välbekanta element (namn, platser, personer som går igen). Systemet är vagt PbtA (Apocalypse World-inspirerat). Världsbeskrivningen, som tar upp större delen av boken, består av en större samling dokument inifrån spelvärlden som beskriver olika, sinsemellan oförenliga versioner av staden, för att användas som inspiration. Det mesta av det här existerar egentligen redan, det som krävs är att jag skriver ner reglerna ordentligt och sedan övergår till layout, sammanställande av illustrationer och sådant. Dock har projektet befunnit sig på den nivån i många år nu.
Det här låter magiskt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Big Marco;n262808 said:
Även gamla Timelords. Där man gjorde RP-generering utifrån spelarens kapacitet.
Jag var tre år yngre än kompisen jag spelade med och mycket svagare. Kommer ihåg att jag förnedrades svårt av styrketestet där man skulle slunga hantlar eller något liknande.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Nässe;n263167 said:
Jag var tre år yngre än kompisen jag spelade med och mycket svagare. Kommer ihåg att jag förnedrades svårt av styrketestet där man skulle slunga hantlar eller något liknande.

Om jag minns rätt så räknades din STY ut ifrån hur tunga hinkar du orkade bära på raka armar ut från kroppen. Enligt en tabell, givetvis.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Big Marco;n264480 said:
Om jag minns rätt så räknades din STY ut ifrån hur tunga hinkar du orkade bära på raka armar ut från kroppen. Enligt en tabell, givetvis.
Jag läste aldrig regelboken själv. Spelledaren kanske freestyle:ade? Skandal!
 
Top