Nekromanti Det bästa rollspelet som aldrig skapats?

Jag hade nog gjort Värmedöd 2.0, helt utan kranks godkänande (han har ju släppt det med öppen licens), som tar allt de bra med värmedöd men fyller på några av sakerna jag saknar.
Det hade blivit lite mer komplicerat men ännu bättre.
 
Lukas;n262845 said:
Jag hade nog gjort Värmedöd 2.0, helt utan kranks godkänande (han har ju släppt det med öppen licens), som tar allt de bra med värmedöd men fyller på några av sakerna jag saknar.

Det fina med den här idén är att jag kan sabotera den så lätt:

Du har härmed mitt godkännande!

HAH. Take that. Nu kan du inte skapa det helt utan mitt godkännande!
 
Tant Ragnar;n262777 said:
Ett rollspel i Bas Lag (China Mievilles wierd fantasy-värld). Kämpa mot onämnbara fasor och en fascistisk förtryckarstat! Frågan är inte om du vinner, frågan är på vilket sätt du bryts ner och vanställs psykiskt eller fysiskt! Reglerna behöver ha någon sorts nedåtgående spiral, både för sanity som CoC men också för hur mycket staten bryr sig om dig. Tillräckligt med sanity driver din karaktär till vansinne, och om du utgör ett tillräckligt hot mot staten kommer de att montera ihop dig med en bläckfisk och/eller ångmaskin som straff!

Det var ju snack om att han och Zak skulle göra ett sånt tillsammans. Tror det föll på ekonomin. Borde kickstartas.

Svar på topicfrågan: skulle skriva ett på riktigt nybörjarvänligt (regelmässigt) och intressant (flavormässigt) fantasyspel. Ackompanjera med pedagogiska videos och riktligt med äventyrsuppslag. Inte äventyr, såsom WotC släpper dem, utan sandlådor att leka i.
 
Jag skulle gärna vilja göra ett rollspel där några från vår tid ofrivilligt gör tidsresor bakåt i tiden à la Outlander. Mest spännande vore om det gick att få ihop en metaplot som spänner över många sekler. Tidsresorna är äventyr i sig själva men ger även ledtrådar till metaplotten.

Jag skulle även vilja göra en Supernatural-variant där "vanliga" spökhistorier och urban legends blandas med en maktkamp mellan änglar och demoner.

Skulle kunna tänka mig ett FATE-baserat system till båda och att lägga krutet på setting och kampanjer.
 
Ett rollspel om en statskupp i modern tid? RP är Kuppmakare eller motståndsrörelsen ...
 
Henke;n262980 said:
Ett rollspel om en statskupp i modern tid? RP är Kuppmakare eller motståndsrörelsen ...

Jag hade gärna sett ett rollspel som hittade en bra mekanik för att spela ut politiska intriger, oavsett setting och som funkar både på övergripande nivå och med RPna som aktörer. Det är inget ovanligt inslag i olika kampanjer men det är sällan det kläs i speltermer. Svavelvinters skuggspel är det bästa jag sett men det känns svårt att använda om man vill köra mer tradigt och låta motparterna agera dolt.
 
Jag skulle vilja spela världen/rollerna/händelserna som PKD frambesvärjde i sin roman Ubik: både lakoniskt low-key och mind-bending på samma gång. Hur ett sånt spel skulle konstrueras övergår dock min fattningsförmåga ;D
 
Bifur;n262984 said:
Jag hade gärna sett ett rollspel som hittade en bra mekanik för att spela ut politiska intriger, oavsett setting och som funkar både på övergripande nivå och med RPna som aktörer. Det är inget ovanligt inslag i olika kampanjer men det är sällan det kläs i speltermer. Svavelvinters skuggspel är det bästa jag sett men det känns svårt att använda om man vill köra mer tradigt och låta motparterna agera dolt.

Agreed!

Vimes;n262780 said:
ett spel som hanterar dolda intriger och agendor mellan spelare utan spelledargodtycke.

Hur kommer det sig att världens alla smarta rollspelsdesigner inte lyckats med det här ännu?
 
Evokee;n262711 said:
Jag vill spela rollspel i antiken, eller i en antik värld. Obegripligt att den settingen inte är bättre utnyttjad.

Skymningshavets gåtor är vad du söker. Den finns på Riotminds sajt.
 
Jag hade velat se ett förenklat dogs in the vineyard med stöd för andra settings, t.ex kulturrevolutionen, hitlerjugend eller liknande. Med fanatiskt övertygade ungdomar där verkligheten vrids utifrån deras uppfattning. Och jag hade velat ha stöd för att den faktiskt vrids, men möjlighet att bara låta den kanske vridas. Med regelmässig fokus på moral kontra doktrin.

Ändrat: och lite färre tärningar.
 
Jag skulle först skriva klart nyversionen av Haragada, vagt arabiskinfluerad sword & sorcery i staden Haragada som skapas gemensamt innan man börjar spela och är olika varje gång men med vissa välbekanta element (namn, platser, personer som går igen). Systemet är vagt PbtA (Apocalypse World-inspirerat). Världsbeskrivningen, som tar upp större delen av boken, består av en större samling dokument inifrån spelvärlden som beskriver olika, sinsemellan oförenliga versioner av staden, för att användas som inspiration. Det mesta av det här existerar egentligen redan, det som krävs är att jag skriver ner reglerna ordentligt och sedan övergår till layout, sammanställande av illustrationer och sådant. Dock har projektet befunnit sig på den nivån i många år nu.

Sedan är det dags att ta tag i mitt gamla hjärteprojekt Terone, spelet som egentligen är allt jag vill ha ut av fantasyrollspel men som jag inte kan spela eftersom systemet är 10-15 år gammalt och kräver preppade äventyr. Det är fortfarande posthistorisk fantasy, full av ruiner och lämningar efter forntida högkulturer, obegriplig tekonolgi, öppningar mot älvaländer och drömvärldar och andra gränsrymder, men världen är mer döende nu, optimismen och nybyggarandan har mestadels ebbat ut, det finns ett tydligare fokus på att rollpersonerna är på ett eller annat sätt avvikande (älvor, halvmekaniska, drakmagiker, arvtagare) och utvalda och utsatta i den situation av hotande bortomvärldslig invasion som ligger som en ständig underström. Mer surrealism och epik och mindre av det sagomys som fanns tidigare. Regler för att skapa miljöer och relevanta delar av världen att spela i, inga fakta som spelledaren eller andra måste plugga in.
 
Dimfrost;n263160 said:
Sedan är det dags att ta tag i mitt gamla hjärteprojekt Terone, spelet som egentligen är allt jag vill ha ut av fantasyrollspel men som jag inte kan spela eftersom systemet är 10-15 år gammalt och kräver preppade äventyr. Det är fortfarande posthistorisk fantasy, full av ruiner och lämningar efter forntida högkulturer, obegriplig tekonolgi, öppningar mot älvaländer och drömvärldar och andra gränsrymder, men världen är mer döende nu, optimismen och nybyggarandan har mestadels ebbat ut, det finns ett tydligare fokus på att rollpersonerna är på ett eller annat sätt avvikande (älvor, halvmekaniska, drakmagiker, arvtagare) och utvalda och utsatta i den situation av hotande bortomvärldslig invasion som ligger som en ständig underström. Mer surrealism och epik och mindre av det sagomys som fanns tidigare. Regler för att skapa miljöer och relevanta delar av världen att spela i, inga fakta som spelledaren eller andra måste plugga in.

Jaaaa!!!!
 
Dimfrost;n263160 said:
Jag skulle först skriva klart nyversionen av Haragada, vagt arabiskinfluerad sword & sorcery i staden Haragada som skapas gemensamt innan man börjar spela och är olika varje gång men med vissa välbekanta element (namn, platser, personer som går igen). Systemet är vagt PbtA (Apocalypse World-inspirerat). Världsbeskrivningen, som tar upp större delen av boken, består av en större samling dokument inifrån spelvärlden som beskriver olika, sinsemellan oförenliga versioner av staden, för att användas som inspiration. Det mesta av det här existerar egentligen redan, det som krävs är att jag skriver ner reglerna ordentligt och sedan övergår till layout, sammanställande av illustrationer och sådant. Dock har projektet befunnit sig på den nivån i många år nu.

Det här låter magiskt.
 
Big Marco;n262808 said:
Även gamla Timelords. Där man gjorde RP-generering utifrån spelarens kapacitet.

Jag var tre år yngre än kompisen jag spelade med och mycket svagare. Kommer ihåg att jag förnedrades svårt av styrketestet där man skulle slunga hantlar eller något liknande.
 
Nässe;n263167 said:
Jag var tre år yngre än kompisen jag spelade med och mycket svagare. Kommer ihåg att jag förnedrades svårt av styrketestet där man skulle slunga hantlar eller något liknande.


Om jag minns rätt så räknades din STY ut ifrån hur tunga hinkar du orkade bära på raka armar ut från kroppen. Enligt en tabell, givetvis.
 
Big Marco;n264480 said:
Om jag minns rätt så räknades din STY ut ifrån hur tunga hinkar du orkade bära på raka armar ut från kroppen. Enligt en tabell, givetvis.
Jag läste aldrig regelboken själv. Spelledaren kanske freestyle:ade? Skandal!
 
Back
Top