Nekromanti Det bästa rollspelet som aldrig skapats?

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Om du hade helt fria händer, tillräckligt god ekonomi för att kunna ägna dig helhjärtat åt rollspelsmakande och mängder av tid, vilket rollspel hade du skapat då?

Setting? Spelsystem (befintligt/nytt)? Karaktärsskapande? Annat?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Oj. Då hade jag nog återvänt till mitt gamla Blaster and Scorcery-lir. Alltså typ fantasy med rymdskepp och strålpistoler.

Jag landet helt på is i och med att Järnringen släppte det första Coriolis, som visade sig vara så pass likt både regelmässigt och settingmässigt (förutom att jag inte hade något mellanösterntema, samt mer fokus på rymdvarelser) det jag jobbade med, och så pass bra, att jag helt enkelt inte såg någon poäng med att fortsätta med mitt eget.

Nu har kag lite andra tankar om regler och sånt, men inser att det skulle vara ett jäkligt massivt projekt att skapa världen (galaxen) på det sätt jag vill, så det skulle nog kräva just en heltidssattsning.

Annars ligger såklart alltid Mutanter och Manicker och dess avarter nära hjärtat. Gott om tid och gott om pengar skulle absolut underlätta det projektet.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,097
Jag vill spela rollspel i antiken, eller i en antik värld. Obegripligt att den settingen inte är bättre utnyttjad.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Jag hade... gjort exakt de spel jag redan gör.

Men, you know, snabbare. =)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Harry Potter.... Big Trouble In Little China.... Det stora Stephen King skräck rollspelet... finns många ideer.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Fast, det gör jag redan. WG drivs utan egentligt vinstintresse.

Just nu vill jag göra ett öppet cyberpunk-rollspel som kan bli grogrunden för ett helt ekosystem av rollspel i traditionell svensk stil, och det är precis det jag gör.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Lätt att köpa upp en licens jag vill jobba med som inte vill bli rollspel. Om det kom ett Harry Potter-rollspel skulle hobbyn få ett rejält inflöde av nya spelare. Samma sak med ett baserat på hungerspelen. Lite sent med den nu, men jag har lite dålig koll på vad nästa stora sak är för dagens ungdom. Kanske ett riktigt bra superhjältespel som är lättillgängligt för nybörjare.

Men om jag gjorde spel bara för min egen skull skulle det antingen bli ett supernedgrottat spel om europeiskt 1300-tal för du ska kunna tenta av trettio HP efter att ha läst grundboken. Pestens tid, turbulensen i Norden innan Kalmarunionen... Det finns mycket att bygga på.

Och förstås ett återupplivande av mitt allra flesta hemmabygge Superstition. Ett actionhumorspel baserat på From Dusk Till Dawn, en amerikansk varulv i London, Dog Soldiers och valfri Bruce Willis-rulle.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Kriminalare/Mordmysterium (Perry Mason, Murder She Wrote, Agatha Christie etc)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Ett rollspel i Bas Lag (China Mievilles wierd fantasy-värld). Kämpa mot onämnbara fasor och en fascistisk förtryckarstat! Frågan är inte om du vinner, frågan är på vilket sätt du bryts ner och vanställs psykiskt eller fysiskt! Reglerna behöver ha någon sorts nedåtgående spiral, både för sanity som CoC men också för hur mycket staten bryr sig om dig. Tillräckligt med sanity driver din karaktär till vansinne, och om du utgör ett tillräckligt hot mot staten kommer de att montera ihop dig med en bläckfisk och/eller ångmaskin som straff!

Och/eller hade jag gjort spel med samma regler som "sherlock holmes, consulting detective". Jag har svårt att förstå att inte fler plockat upp det regelsystemet för andra settings.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Robot City Blues!

Eller: ett spel som hanterar dolda intriger och agendor mellan spelare utan spelledargodtycke.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Tant Ragnar, om du bara vill spela spelet så finns det. Perfect av Joe McDaldno.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Voldstagg13;n262724 said:
Tidsresespel utan telefonkiosker och organisationer, men med innovativa tankar om tidsparadoxer osv.
Det heter Time and Time again, och fanns.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Arfert;n262804 said:
Det heter Time and Time again, och fanns.
En av de saker jag hoppades åstadkomma med den här tråden är just detta, att det dyker upp tips på obskyra rollspel som matchar någons önskelista :)
 

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
65
Ett rollspel baserat på de två första Alien filmerna så klart. Inte exploaterat (som Leading edge early 90's), ”comic” eller ”franchisat” utan stone cold autentiskt. (Jag har nästan allt klart, behöver bara medarbetare, licens och en kvartsmille för produktion…)

/Oink
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Så 'Time and Time again' samt 'Timelords'...det behövs alltså en re-make eller en bra stöld med det bästa av båda?:)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Just det! Ett officiellt rollspel baserat på Highlander! Det inofficiella är riktigt uselt och är till och med sämre än de hemmabyggda spriten som lägger till Christopher Lambert i World of Darkness.

Å andra sidan skulle man nog behöva återuppliva den franchisen först.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Top