DoD Designtankar

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Man får gärna släppa lite gammalt och bearbeta om ett äventyr från åttiotalet. Men jag hänger lite på fejsbook oxå och jag tycker att det är sådant fokus på det gamla.

Nytt spel, bra ligan! Släpp gärna en drös helt nya äventyr.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Ja visst hade det varit kul med ett par omarbetade gamla äventyr - men fasen, nya äventyr! Det hade varit gött att se lite "cutting edge" alltså
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Är det inte där vi kommer in då? FL har gett oss tredjepartsutgivning, nu är det upp till oss att komma med "cutting edge" och visa hur DoD-äventyr ska se ut 2022!
Haha, finns säkert vissa på forumet som är pumpade för det! Men jag känner mig inte det minsta redo för att skriva ett cutting edge DoD-äventyr - jag är bara en enkel SL..
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Så vad är cutting edge äventyr? Hur ska äventyr vara för vara nytt, modernt och bättre än förr? Eller i detta fall vad förväntas ett DoD 23 äventyr innehålla? Jag känner mig allt för rotad gamla vanor för komma på något...
 

Tobbe87

Veteran
Joined
9 Sep 2022
Messages
3
Som jag förstått så finns det inga "fummeltabeller" för magi eller strid?
Hur har tankarna gått kring det?
Min enda erfarenhet är från DoD 2016 men i det så uppskattade jag dessa tabeller. Skapar en del dråpliga situationer i stridens hetta.
Såklart inget större problem att lösa med Husregler iofs men hade föredragit en officiell.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Som jag förstått så finns det inga "fummeltabeller" för magi eller strid?
Hur har tankarna gått kring det?
Min enda erfarenhet är från DoD 2016 men i det så uppskattade jag dessa tabeller. Skapar en del dråpliga situationer i stridens hetta.
Såklart inget större problem att lösa med Husregler iofs men hade föredragit en officiell.
Vet vi att det inte kommer att finnas någon fummeltabell (demonslagstabell)? Att det inte finns någon i snabbstarten kan ju bero på att den inte ansågs nödvändig.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Som jag förstått så finns det inga "fummeltabeller" för magi eller strid?
Hur har tankarna gått kring det?
Min enda erfarenhet är från DoD 2016 men i det så uppskattade jag dessa tabeller. Skapar en del dråpliga situationer i stridens hetta.
Såklart inget större problem att lösa med Husregler iofs men hade föredragit en officiell.
Tomas sa på Alphaspels DoD-evenemang att de just nu inte har kritiska träff-tabeller eller fummeltabeller, men att det kanske kan dyka upp.

Jag har satt upp det på listan över Fenix-artiklar som ska fram om tabellerna inte kommer med i grundlådan. :)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Som jag förstått så finns det inga "fummeltabeller" för magi eller strid?
Hur har tankarna gått kring det?
Min enda erfarenhet är från DoD 2016 men i det så uppskattade jag dessa tabeller. Skapar en del dråpliga situationer i stridens hetta.
Såklart inget större problem att lösa med Husregler iofs men hade föredragit en officiell.
Såvitt jag vet så har det sagts vare sig bu eller bä angående fummeltabeller i den skarpa versionen av spelet. Personligen är jag ok med både att sådana skulle finnas och inte. För mig funkar det med generiska resultat i stil med "Din sving missar grovt och du tappar vapnet vid dina fötter" eller "Din besvärjelse misslyckas och du förlorar dubbelt så många kraftpoäng och lika många Kroppspoäng".
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Jag tycker inte de tabellerna passar tonen i hur de vill att det ska spelas jämfört med deras andra spel där det passar in. Själv kan jag tänka mig att det vore utmärkt fanskapat material att ta till om det finns ett koncensus runt bordet.
 

Tobbe87

Veteran
Joined
9 Sep 2022
Messages
3
Vet vi att det inte kommer att finnas någon fummeltabell (demonslagstabell)? Att det inte finns någon i snabbstarten kan ju bero på att den inte ansågs nödvändig.
Jo det är sant, det finns ju en chans att det kommer i den fulla versionen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Som jag förstått så finns det inga "fummeltabeller" för magi eller strid?
Hur har tankarna gått kring det?
Min enda erfarenhet är från DoD 2016 men i det så uppskattade jag dessa tabeller. Skapar en del dråpliga situationer i stridens hetta.
Såklart inget större problem att lösa med Husregler iofs men hade föredragit en officiell.
Just nu är ett demonslag straffande så till vida att du inte får pressa slaget. Den stora nackdelen är att fummeltabeller (IMO) dels bromsar tempot, dels kan bli cirkus-clown, dels inte påverkar delar av motståndarfloran (monster).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Jag ser helst att effekten av Demon- och drakslag beror på omständigheterna och vad RP för söker uppnå. Vad gäller mer specifika regeleffekter kan man ju ge en shoppinglista av alternativ som kan passa beroende på situationen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Om man vill låta demonslag ha större inverkan på saker och ting hade jag låtit varje demonslag trigga en monsterattack (om det finns ett monster närvarande).

Jag hade antagligen minskat antalet initiativ monstret redan kan agera på med 1 i så fall.

Men jag är nöjd som det är. Jag är sjukt trött på fummeltabeller.
 
Top