DoD Designtankar

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
507
Can we get a hint at how advancement works?
Det mesta som står är att man kan utvecklas snabbare om man spelar efter sin Drivkraft. Så jag skulle gissa att man använder ett sånt där frågeformulär som man gjort i flera andra spel, typ: Har du följt din Drivkraft? Har du utmanat dig själv? Har du lärt dig något nytt? Etc, 1 XP för varje fråga som jakas, och sen kan man köpa saker för det.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Can we get a hint at how advancement works?
Det sker via förbättringsslag för färdigheter. Varje drak- eller demonslag för en färdighet ger ett kryss på färdigheten. Vid slutet av spelmötet delas ytterligare kryss ut, beroende på vad rollpersonen åstadkommit. Dessa kryss får placeras valfritt. För varje kryss slås sedan T20. Slår man över sitt FV ökar FV ett steg.
Vid sidan av detta finns hjälteförmågor. Man får sin första (valfria) efter sitt första spelmöte, och sedan fler efterhand.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Det sker via förbättringsslag för färdigheter. Varje drak- eller demonslag för en färdighet ger ett kryss på färdigheten. Vid slutet av spelmötet delas ytterligare kryss ut, beroende på vad rollpersonen åstadkommit. Dessa kryss får placeras valfritt. För varje kryss slås sedan T20. Slår man över sitt FV ökar FV ett steg.
Vid sidan av detta finns hjälteförmågor. Man får sin första (valfria) efter sitt första spelmöte, och sedan fler efterhand.
Sounds rad!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Låter klokt, det känns som att vi mest bara upprepar oss nu. :)
Märkligt tycker jag att du då lagt ner hur många poster som helst. Fått hur många svar som helst och om inte spelarna kan bli anfallna av tre fiender lägger du ner spelet.
Jag hoppas spelet blir bra. Mycket bättre än tidigare versioner. Det tror jag det blir om designen granskas och kritiseras från olika håll och av personer med olika sätt att spela.

Men jag blev nyfiken nog att backa projektet nu. Jag ser fram emot både PDF och box. Hoppas det blir så bra det kan. Med SS/D&D-influenser och allt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Två korta punkter:
  • Regelhäftet siktar mot ca 100 sidor
  • Det finns något slags ramverk för de officiella äventyren Ligan ger ut som säkerställer att de känns som att de utspelar sig i samma spelvärld, även om ingen sådan kommer att finnas.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
  • Jo, och så sa Tomas att ramarna för utformning av äventyren som Ligan ska ge ut är ganska strikt men att innehållet så klart kan variera.
  • Att tredjepartslicensens krav ska vara att det måste bygga på och vara kompatibelt med grundspelet. Helt nya regeltolkningar kommer inte vara ok, däremot regelexpansioner inom ett visst område. Syftet är bland annat att inte höja ribban för att komma in i spelet.
  • Att avvägningen färdigheter kontra yrkesförmågor styrt helheten (min tolkning). Alltså att det är lite färre färdigheter eftersom vissa av dem istället placerats i förmågepoolen.
  • Att Ligan hoppas ge ut i varje fall några nyversioner av gamla klassiker så länge det inte blir för "mycket värld". Konflux-sviten minus Svavelvinter nämndes som kanske fel. Vill tredjepartsaktörer ge sig på andra moduler lär det inte vara några hinder så länge man förhandlar med upphovsmannen/kvinnan.
  • Man hoppas distribuera via nya kanaler (exempelvis bokhandlar) men det återstår att se om det går i mål.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
  • Att Ligan hoppas ge ut i varje fall några nyversioner av gamla klassiker så länge det inte blir för "mycket värld". Konflux-sviten minus Svavelvinter nämndes kanske fel.
Som i "det är alldeles för mycket spelvärld i O4Ö m.fl"?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Man hoppas distribuera via nya kanaler (exempelvis bokhandlar) men det återstår att se om det går i mål.
Det här hoppas jag verkligen att de får till. Det vore kul om nya Drakar och demoner kunde dra igång en ny rollspelsvåg. Att nyutgivning av de klassiska äventyren (och titeln) får de gamla rävarna att vakna till, samtidigt som det enklare anslaget och formgivningen lockar till sig nya. Så att det kan bli lite ketchupeffekt och uppmärksamhet i media så att det pratas om det bland icke-rollspelare.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Som i "det är alldeles för mycket spelvärld i O4Ö m.fl"?
Ja precis. O4Ö och framåt förutsätter ett spelvärldsbygge som kräver något mer än vad spelet för Ligans del vill vara. (@TomasFriaLigan får rätta mig.) Personligen tycker jag kanske även Svavelvinter är på gränsen i så fall, men hur som.
 
Last edited:
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Ja precis. O4Ö och framåt förutsätter ett spelvärldsbygge som kräver något mer än vad spelet för Ligans del vill vara. (@TomasFriaLigan får rätta mig.) Pwrsonligen tycker jag kanske även Svavelvinter är på gränsen i så fall, men hur som.
Lite så ja. Svavelvinter utspelar sig på en begränsad, isolerad plats (även om trakoriska riket nämns), så det funkar bra även utan världskarta. Det blir svårare i O4Ö och framåt. (Men det hindrar ju inte att övriga delar ges ut under tredjepartsprogrammet - med @Briors godkännande förstås, texterna är ju hans.) Jag träffade @Brior igår och vi diskuterade detta. Alla är positiva men inget är spikat ännu. För vår del är ligger hursomhelst en nyutgåva av Ärans väg närmare i tiden, tanken är att beta av klassikerna i turordning. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Men vad är det oss nördar varför vill vi inte ha nya äventyr och upplevelser. Släpp marsklandet och svavel vinter!!! Eller nä vi skriver något nytt och vill man spela de gamla godingarna så finns dem där ute på webben.
Tycker det finns balansgång. Någon omarbetad version kan vara kul, även för nya spelare, och alla har inte tillgång till de gamla, men självklart ska man inte i huvudsak ge ut en massa gammalt.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
När det gäller Ärans väg blev väl tredje delen inte riktigt som tänkt, och konstruerades inte heller av Roger Undhagen. En tanke med nyutgåva är väl utöver nostalgi att rätta till en del saker. Har för mig Nils nämnde detta under bokbords-helgen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
När det gäller Ärans väg blev väl tredje delen inte riktigt som tänkt, och konstruerades inte heller av Roger Undhagen. En tanke med nyutgåva är väl utöver nostalgi att rätta till en del saker. Har för mig Nils nämnde detta under bokbords-helgen.
Eller så kallar de sista delen för "Ärans järnväg" eftersom den är så rälsad...
 
Top