DoD Designtankar

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Om man vill göra en defensiv krigare som är bra på att parera så går det. Vissa vapen, och sköldar, har relativt höga Brytvärden och skadas inte i första taget. Och som du själv nosar på så finns det i det kompletta spelet hjälteförmågor som stärker en rollpersons försvarsmåga, exempelvis genom extra gratisparader och annat.
Låter utmärkt! Var typ sådana husregler jag, helt i onödan, funderade på :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Återigen, tror det blir bättre om man tänker på ”Parera” i nya DoD som ”desperat blockerande av ett ursinnigt kraftanfall där det är dramatiskt riktigt att ens svärd skadas såpass att det blir svårare att använda”.

I detta DoD är ”Parera” inte något som sker i vanligt fajtande fram och tillbaka, utan en relativt unik handling som medför en stor risk. Jämför många OSR-system som har en regel att man kan offra sin sköld för att negera en attack, oavsett dess styrka. Vanliga parader anses ske hela tiden utan fara för att ens vapen skadas.

Man kan ju tycka vad man vill om detta, men bara så man inte tror att DoD hävdar att vapen går av konstant i vanliga strider. Efter att ha spelat nya DoD i snart ett halvår kan jag rapportera att vi har stått med ungefär 1-2 trasiga vapen på sin höjd under hela tiden.
Detta bör alla läsa och ta in. Se handlingen ”parera” som just ”jag-gör-allt-för-att-undkomma”. ”Parera” är dock ett smidigare ord för detta.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Detta bör alla läsa och ta in. Se handlingen ”parera” som just ”jag-gör-allt-för-att-undkomma”. ”Parera” är dock ett smidigare ord för detta.
Stämmer det är dessa är de möjliga defensiva taktiker som finns?
  • Parera
  • Ducka
  • Rustningen tar skadan
  • Motståndaren missar
  • Anfalla först (och tvinga fram parad)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Stämmer det är dessa är de möjliga defensiva taktiker som finns?
  • Parera
  • Ducka
  • Rustningen tar skadan
  • Motståndaren missar
  • Anfalla först (och tvinga fram parad)
Och om det stämmer - kan man då hamna i ett läge där Anfall är bästa försvar?
*badumtiss*
 
Top