DoD Spelbara folkslag

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Jag såg att i snabbstarten nämns sex släkten. Kommer det att finnas fler i grundboken? Har ni skippat klassikerna halvalv och halvork?

jag skulle gärna ha med lite svartfolk också (svartalv, ork, rese),och lite mer djurfolk (gärna minotaur, muu!)
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Jag såg att i snabbstarten nämns sex släkten. Kommer det att finnas fler i grundboken? Har ni skippat klassikerna halvalv och halvork?
Jag skulle nog säga att det är ganska tydligt att endast sex släkten kommer finnas med "Det finns sex olika spelbara släkten i Drakar och Demoner: människa, halvling, dvärg, alv, anka och vargfolk."

Halvfolken låter som sagt mer DnD än DoD.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Jag såg att i snabbstarten nämns sex släkten. Kommer det att finnas fler i grundboken? Har ni skippat klassikerna halvalv och halvork?

jag skulle gärna ha med lite svartfolk också (svartalv, ork, rese),och lite mer djurfolk (gärna minotaur, muu!)
Vad som framför allt behövs är ju generella halv-regler. Varför är det så självklart att den andra halvan av en halvalv är människa? Det kanske är en hobalv? En dvärgork? Eller en reseminotaur?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,835
Location
Off grid
Vad som framför allt behövs är ju generella halv-regler. Varför är det så självklart att den andra halvan av en halvalv är människa? Det kanske är en hobalv? En dvärgork? Eller en reseminotaur?
Minotaur och sjöjungfru... blir det en människa eller tjurhaj? :rolleyes:

//EvilSpook
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
959
Jag som gick i gång på återhållsamheten i folkslagen XD


Jag vet att de funnits i DnD ett tag, men har dessa även varit klassiska i DoD?
Nej, inte klassiska. Halvalver och halvorker förekom inte i DoD förrän Monster-boxen 1990, vilket väl måste betraktas som efter den klassiska tiden (Monsterboxen kom före DoD 91 men var i praktiken skriven för det). Anders Blixt/ @Mekanurg gillade inte korsningsvarelser (pga fantasilösa och tillför inget) och höll dem borta från DoD så länge han bestämde, om jag minns rätt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Vad som framför allt behövs är ju generella halv-regler. Varför är det så självklart att den andra halvan av en halvalv är människa? Det kanske är en hobalv? En dvärgork? Eller en reseminotaur?
Det är Fantasy, barnen kommer från Gudarna med storken. Det står dig fritt att kopulera med vem du än önskar men evolution existerar inte och inte heller spermier och ägg.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,835
Location
Off grid
Anders Blixt/ @Mekanurg gillade inte korsningsvarelser (pga fantasilösa och tillför inget) och höll dem borta från DoD så länge han bestämde, om jag minns rätt.
Fast kattman och vargman fanns redan i första monsterboken -85.

//EvilSpook
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Precis. Inga halvvarelser (halvorcher etc) tack, men gärna några få tradtionella djurfolk (PS "Djuriska halvfolk" kallades de väl i Svavelvinters intro)?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ja, djurfolken räknas ju inte dit förstås (ankor är ju också halvfolk om man ska räkna på det sättet). Det var specifikt "korsningar av två humanoider" - halvdvärgar, halvalver, halvorker, svartalfs-orker, etc, som jag syftade på med korsningsvarelser.
Lustigt... tanken har ALDRIG slagit mig att en Vargman var en sexuell korsning av en man och en varg ... inte Anka heller... helt ny tanke så här flera decennier efter att jag kom i kontakt med begreppen första gången.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Vad som framför allt behövs är ju generella halv-regler. Varför är det så självklart att den andra halvan av en halvalv är människa? Det kanske är en hobalv? En dvärgork? Eller en reseminotaur?
Oooo... istället för att välja folkslag väljer man sina föräldrars folkslag, sen kan man läsa ut vad det innebär i en matris vad man får för förmågor av det! Hmm... fast det funkar bara om man förutsätter en eller två föräldrar, Med magi inblandat känns inte 3+ "biologiska" föräldrar som en omöjlighet.

Låter i och för sig kanske inte riktigt rätt för DoD, baserat på de vibbar jag får. Men det vore en cool design i något sammanhang.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,454
Location
Helsingborg
Oooo... istället för att välja folkslag väljer man sina föräldrars folkslag, sen kan man läsa ut vad det innebär i en matris vad man får för förmågor av det!
I Thrice så fick man välja en sanning om sitt släkte och välja ett bland tre rykten (dessa två blev traits). Om man var halvblod fick man istället välja ett rykte från vardera släkte. Tyckte det var en liten kul twist på det hela.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Hoppla, där gick jag på lite av en pump tydligen. :p

Så halvvarianter kan vi kanske skippa, jag kan hålla med om att de är lite tråkiga (och halvorker kan ses som problematiska i vissa fall). Djurfolk verkar mer intressant, men å andra sidan finna reda två med från början.

Hur ställer ni er till spelbara svartfolk?
 
Last edited:
Top