Den inbyggda sexismen i Sword and Sorcery

Status
Not open for further replies.

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Det du kallar sexismen (och som jag spontant inte förstår problemet med) är en del av genrens lockelse.

Sen kan jag tycka att mycket Sword and sorcery är ”progressivt” på så sätt att det ofta finns fler starka kvinnliga karaktärer än vad som hade varit realistiskt i en strikt medeltida setting.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Samuel R Delanys S&S är väl knappast sexistisk heller (i alla fall inte på det sättet), men jag har inte läst det, bara läst om det. Tales of Nevèrÿon etc.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Det du kallar sexismen (och som jag spontant inte förstår problemet med) är en del av genrens lockelse.

Sen kan jag tycka att mycket Sword and sorcery är ”progressivt” på så sätt att det ofta finns fler starka kvinnliga karaktärer än vad som hade varit realistiskt i en strikt medeltida setting.
Spontant låter det som att du menar något annat när du säger "sexism". Dubbelkolla här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sexism
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det här är problematiskt utifrån det perspektivet att vi lever och verkar 2021 och behöver vi massa sunk 2021 men samtidigt så är sunket så förknippat med sword&sorcery

Det hör liksom till att det skall vara muskliga oljiga fabio barbarer med stora könsbulor inklämda i minimala läderskynken och storbystade lättklädda damer i chainmail bikini och massa kvinnliga våp som behöver räddas för att sedan vår muskliga barbar protagonist skall kunna utöva ljuv älskog med dom .
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det här är problematiskt utifrån det perspektivet att vi lever och verkar 2021 och behöver vi massa sunk 2021 men samtidigt så är sunket så förknippat med sword&sorcery

Det hör liksom till att det skall vara muskliga oljiga fabio barbarer med stora könsbulor inklämda i minimala läderskynken och storbystade lättklädda damer i chainmail bikini och massa kvinnliga våp som behöver räddas för att sedan vår muskliga barbar protagonist skall kunna utöva ljuv älskog med dom .
Vilken konstform eller genre klarar sig mot så svepande generaliseringar?

Det är som att säga att "det hör liksom till att det ska vara knark" när man pratar om Led Zeppelin eller Nirvana.
Eller att "det hör liksom till med djälvulsdyrkan och det ockulta" när man pratar rollspel.
Eller att "det hör liksom till med bikinibrudar" när man pratar proffsboxning.
Eller att "det hör liksom till att vaska Champagne" när man pratar Visby.

Kan inte S&S bara få var en genre. Sedan kan man konstatera att (jag gissar att det är sant) att det funnits en övervikt av manliga författare och läsare, och därför har det också funnits en övervikt av "manliga teman". Howard fick för övrigt Conan publicerad i "Weird Tales" som vid den tiden publicerade "pulp fiction" och var ett "pulp magazine". Denna sexism i Conan kanske var ett sätt att alls få något publicerat. Och även om sexismen eller det lättklädda inte är oproblematiskt, så var inte det puritanska som föregick det heller oproblematiskt.

Allt detta är en del av vår historia, litteraturhistoria och kultur. Det behöver inte definiera S&S som genre.

Det kanske är "pulp" som är sexistiskt, inte S&S?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det hör liksom till att det skall vara muskliga oljiga fabio barbarer med stora könsbulor inklämda i minimala läderskynken och storbystade lättklädda damer i chainmail bikini och massa kvinnliga våp som behöver räddas för att sedan vår muskliga barbar protagonist skall kunna utöva ljuv älskog med dom .
Nej.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det hör liksom till att det skall vara muskliga oljiga fabio barbarer med stora könsbulor inklämda i minimala läderskynken och storbystade lättklädda damer i chainmail bikini och massa kvinnliga våp som behöver räddas för att sedan vår muskliga barbar protagonist skall kunna utöva ljuv älskog med dom .
Det är så roligt när Dr_Dängrot ser något han ogillar, och liksom måste gotta sig i att med målande adjektiv visa upp den värsta nidbild han kan föreställa sig. Långt förbi min egen fantasi. Men jag är inte så visuell.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vilken konstform eller genre klarar sig mot så svepande generaliseringar?

Det är som att säga att "det hör liksom till att det ska vara knark" när man pratar om Led Zeppelin eller Nirvana.
Eller att "det hör liksom till med djälvulsdyrkan och det ockulta" när man pratar rollspel.
Eller att "det hör liksom till med bikinibrudar" när man pratar proffsboxning.
Eller att "det hör liksom till att vaska Champagne" när man pratar Visby.

Kan inte S&S bara få var en genre. Sedan kan man konstatera att (jag gissar att det är sant) att det funnits en övervikt av manliga författare och läsare, och därför har det också funnits en övervikt av "manliga teman". Howard fick för övrigt Conan publicerad i "Weird Tales" som vid den tiden publicerade "pulp fiction" och var ett "pulp magazine". Denna sexism i Conan kanske var ett sätt att alls få något publicerat. Och även om sexismen eller det lättklädda inte är oproblematiskt, så var inte det puritanska som föregick det heller oproblematiskt.

Allt detta är en del av vår historia, litteraturhistoria och kultur. Det behöver inte definiera S&S som genre.

Det kanske är "pulp" som är sexistiskt, inte S&S?
Nu är det ju så alla ALLA genrer har sina troper som mer eller mindre gör genren , precis som det finns vissa troper som gör spaghetti western till spaghetti western finns det vissa troper som gör sword&sorcery till sword&sorcery .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är så roligt när Dr_Dängrot ser något han ogillar, och liksom måste gotta sig i att med målande adjektiv visa upp den värsta nidbild han kan föreställa sig. Långt förbi min egen fantasi. Men jag är inte så visuell.
Har jag sagt att jag ogillar sword&sorcery . Sluta göra massa egna och dessutom felaktiga antaganden . Om du har så dålig fantasi så skulle jag tippsa dig om att ta sig en titt på vilken Boris valejo teckning som helst så får du en ganska bra visualisering av sunkig Sword&sorcery estetik
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nu är det ju så alla ALLA genrer har sina troper som mer eller mindre gör genren , precis som det finns vissa troper som gör spaghetti western till spaghetti western finns det vissa troper som gör sword&sorcery till sword&sorcery .
Ja. Men det betyder väl inte att man behöver döma ut genren som sådan för sexistisk, speciellt när det finns en del bra undantag?

Det är roligare att konst är som den är, ibland provocerar den, ibland är den dålig, och ibland är den en länk i vår kulturhistoria. Man får förstå den ur sitt sammanhang. Och man kan fria hellre än fälla.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det är så roligt när Dr_Dängrot ser något han ogillar, och liksom måste gotta sig i att med målande adjektiv visa upp den värsta nidbild han kan föreställa sig. Långt förbi min egen fantasi. Men jag är inte så visuell.
Känner mest att den där bilden av S&S blir lite som att säga att andra världskriget definieras av bazookas och pinups.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja. Men det betyder väl inte att man behöver döma ut genren som sådan för sexistisk, speciellt när det finns en del bra undantag?

Det är roligare att konst är som den är, ibland provocerar den, ibland är den dålig, och ibland är den en länk i vår kulturhistoria. Man får förstå den ur sitt sammanhang. Och man kan fria hellre än fälla.
Sword&sorcery är ofta väldigt fylld med vad som kan ses som sexistiska troper ..oljiga barbarer med stora muskler och kvinnor i chainmail bikinis och våp som måste räddas var mer eller mindre stapelvara bland dom sword&sorcery filmer som vi fick till oss på 80-talet.

Sedan är även sword&sorcery en product of its time en tid som rent generellt var mer sexistisk vilket återspeglas i olika sword&sorcery verk . Jag tror inte REH satt hemma på kammaren och tänkte på representation och genus och bechdel skalan när han skrev Conan .
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tror inte REH satt hemma på kammaren och tänkte på representation och genus och bechdel skalan när han skrev Conan .
Nej. Det är väl frivilligt om man är konstnär även idag? Om man sedan vill sälja sitt verk så får man fundera på sin målgrupp, det är en annan sak.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Det hör liksom till att det skall vara muskliga oljiga fabio barbarer med stora könsbulor inklämda i minimala läderskynken och storbystade lättklädda damer i chainmail bikini och massa kvinnliga våp som behöver räddas för att sedan vår muskliga barbar protagonist skall kunna utöva ljuv älskog med dom .
Nja. Det där är den stereotypa bilden av S&S. Den är ungefär lika korrekt som alla andra stereotyper - dvs inte alls särskilt korrekt även om det finns lite sanning i den.

De minimala läderskynkena och ringbrynjebikinis hittar du inte ens i REHs Conan berättelser. (I illustrationer av berättelserna ja, men inte i själva berättelserna.)
Inoljade muskler skulle Conan bara fnysa åt som dekadent fåneri.

Och vad gäller kvinnliga våp säger jag bara Bêlit. Det är hon som räddar livet på Conan, inte tvärtom.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nej. Det är väl frivilligt om man är konstnär även idag? Om man sedan vill sälja sitt verk så får man fundera på sin målgrupp, det är en annan sak.
Det är ju även så att vi i dagens samhälle blivit mer vaksamma mot och fått en lägre toleransnivå mot sunk . Se bara på wizards och hur dom gör rewritting av en uppsjö av sitt material för att det skall ligga mer rätt i tiden och med den anda som nu råder .
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Men om vi hypotetiskt säger att chainmail-bikini-grejen är en hörnsten i genren. Vad blir det då för genre om vi helt tar bort den biten?
Säg att världen är precis som Conans hyborea, men att kvinnor och män är jämlika och har normala kläder. Har vi uppfunnit en helt ny genre då?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men om vi hypotetiskt säger att chainmail-bikini-grejen är en hörnsten i genren. Vad blir det då för genre om vi helt tar bort den biten?
Säg att världen är precis som Conans hyborea, men att kvinnor och män är jämlika och har normala kläder. Har vi uppfunnit en helt ny genre då?
Har vi uppfunnit en ny genre om vi låter en norsk regissera spaghetti western ?
 
Status
Not open for further replies.
Top