Den inbyggda sexismen i Sword and Sorcery

Status
Not open for further replies.

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag ser inte att någon direkt vänder sig emot att det finns i världen. Frågan är hur det gestaltas i spelvärlden.
Helt ok. Och då tror jag vi kommer till samma slutsats (som tråden nog redan kommit fram till) att S&S som genre kan liksom inte generellt lastas för att vara sexistisk.

Problemet sitter i väggarna, inte i att en person råkar vara rakt igenom en ond tyrann utan någon som helst medkänsla för de som är omkring honom.
Jag tror det kan vara både ock. Det finns onda tyranner utan medkänsla - sedan kan det sitta i väggarna olika mycket huruvida man släpper fram dem till obegränsad makt eller inte. Man kan absolut göra maktanalyser på förtryckta grupper - och det finns andra sätt att förstå saker också. Jag tror inte på bara det ena eller det andra, utan på mångfald av perspektiv och analyser.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Lite handlar det om att rollspelsdiskussionsklimatet allmänt blivit obehagligt polariserad. Låt oss för enkelhets skull säga att detta handlar om de stora engelskspråkiga forumen (där rpg.net gått längst), så behöver ingen här känna sig träffad.

Om man exempelvis vill "bara spela rollspel" på klassiskt vis, "gå ut och döda orcher" typ, så får man en kraftig underströmning av att det inte är godkänt längre. Man måste först problematisera och våndas över kopplingen till historiskt undertryckta folk, man måste uppröras över att det finns en ras som har plus i styrka men minus i intelligens, osv osv.

Och kickern är, att om man inte spenderar mer tid på att ta bort alla element som någon kan uppfattas om obehagliga än att bara sparka in dörrar och samla guld, ja då buntas man ihop med diverse högertroll, vitmaktnationalister och rena rasister.

Newsflash: bara för att man vill spela ett spel snarare än att i varje aspekt av sitt liv lägga in köns- och rasanalys är man inte rasist eller sexist. Man förhärligar inte polisvåld bara för att man spelar Paizo's Agents of Edgewatch. Det är okej att vilja spela i en fantasyvärld där vissa folkslag bara rätt och slätt födda onda, eller vackra, eller fyllda av glittermagi. Bara FYI. Hela genren fantasy bygger på stereotyper och att inga verkliga individer tog skada under inspelningen.

Återigen, denna diskussion (här på WRNU) har inte gått alls lika långt. Jag tar mest upp det för att det kan vara ruskigt svårt att inte läsa in anklagelser mellan raderna på teman som är hämtade från den kantrade utrikiska diskussionen, saker som alltså du som svensk forumist kanske inte alls avsåg eller ens känner till.

Men för att angripa problemets kärna:

Precis som jag anser att man - i fantasy, remember, inte i verkligheten - får lov att spela i en värld där du inte kan spela gnome eftersom det inte finns gnomer i min värld, så får man i Sword & Sorcery lov att spela i en värld som förhärligar könssterotyper. För att använda orden från en riktigt bra S&S-produkt kallad The World of Xoth:

Welcome to a world where men are mighty, women are voluptuous, kings are cruel, and hidden terror lurks in every brooding ruin! It is an age of splendorous but decadent kingdoms, where armies clash at the whims of depraved nobles, and the bloody sword of an adventurer can topple empires.

Med andra ord, den typen av Sword & Sorcery som odödliggjorts av filmer som Conan the Barbarian och där du lockas till äventyr av målningar av Frazetta eller (som i mina tidigare inlägg) Sanjulián. :)

För att stärka de tema som just denna värld bygger på har jag alltså valt att - inte ge kvinnliga krigare minus - men istället göra det ovanligare med stora starka kvinnliga individer. Precis som du kanske får reda på att du inte kan spela gnome, eller fyrarmad laserödla, så kan du få reda på att du sannolikt inte kommer spela arketypen som personifieras av Red Sonja. Det är inte särskilt sannolikt du kommer slå fram en karaktär med Styrka 18 överhuvudtaget, faktiskt.

Om du nu tycker "det vill inte jag spela" är det helt okej. Mer än okej faktiskt för att din personliga smak är det ingen som ifrågasätter. Det är när någon får för sig att påstå att diverse rollspelskampanjer är objektivt dåliga, och dess skapare borde skämmas för att de väljer att ha kul med rollspel istället för att våndas över världens orättvisor, med förtryck mot i princip alla andra än vita privilegierade män, och att om de inte skäms för detta de måste vara högertroll, som det hela gått väldigt väldigt fel.

Som sagt, detta är inte bara förföljelsemani. Det stora rollspelsforum jag nämnde ovan har gått så långt att alla inlägg måste vara "inklusiva", dvs ingenting får sägas om det inte aktivt inkluderar alla.

Problemet med detta är alltså att det i princip slår undan benen på hela fantasygenren så som vi känner den.

De senaste sex åren (ge och ta) har rollspelsvärlden förgiftats av en veritabel häxjakt på allt som någon någonstans kan ta illa upp av. Enligt mig en fullkomligt ohållbar inställning. Inom alla andra konstformer (litteratur, film, performance art, osv) är det en viktig krydda att kunna förnärma andra. Om du blir upprörd av konst är det fullständigt rimligt att du väljer bort det uttrycket, inte att du anklagar konstnären för att kränka dig.

Detta har helt gått förlorat. Återigen talar jag i allmänhet. Nej, jag vänder mig inte direkt mot DIG, du som läser detta.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Om man exempelvis vill "bara spela rollspel" på klassiskt vis, "gå ut och döda orcher" typ, så får man en kraftig underströmning av att det inte är godkänt längre. Man måste först problematisera och våndas över kopplingen till historiskt undertryckta folk, man måste uppröras över att det finns en ras som har plus i styrka men minus i intelligens, osv osv.

Och kickern är, att om man inte spenderar mer tid på att ta bort alla element som någon kan uppfattas om obehagliga än att bara sparka in dörrar och samla guld, ja då buntas man ihop med diverse högertroll, vitmaktnationalister och rena rasister.

Newsflash: bara för att man vill spela ett spel snarare än att i varje aspekt av sitt liv lägga in köns- och rasanalys är man inte rasist eller sexist. Man förhärligar inte polisvåld bara för att man spelar Paizo's Agents of Edgewatch. Det är okej att vilja spela i en fantasyvärld där vissa folkslag bara rätt och slätt födda onda, eller vackra, eller fyllda av glittermagi. Bara FYI. Hela genren fantasy bygger på stereotyper och att inga verkliga individer tog skada under inspelningen.

Återigen, denna diskussion (här på WRNU) har inte gått alls lika långt. Jag tar mest upp det för att det kan vara ruskigt svårt att inte läsa in anklagelser mellan raderna på teman som är hämtade från den kantrade utrikiska diskussionen, saker som alltså du som svensk forumist kanske inte alls avsåg eller ens känner till.

Men för att angripa problemets kärna:

Precis som jag anser att man - i fantasy, remember, inte i verkligheten - får lov att spela i en värld där du inte kan spela gnome eftersom det inte finns gnomer i min värld, så får man i Sword & Sorcery lov att spela i en värld som förhärligar könssterotyper. För att använda orden från en riktigt bra S&S-produkt kallad The World of Xoth:

Welcome to a world where men are mighty, women are voluptuous, kings are cruel, and hidden terror lurks in every brooding ruin! It is an age of splendorous but decadent kingdoms, where armies clash at the whims of depraved nobles, and the bloody sword of an adventurer can topple empires.

Med andra ord, den typen av Sword & Sorcery som odödliggjorts av filmer som Conan the Barbarian och där du lockas till äventyr av målningar av Frazetta eller (som i mina tidigare inlägg) Sanjulián. :)

För att stärka de tema som just denna värld bygger på har jag alltså valt att - inte ge kvinnliga krigare minus - men istället göra det ovanligare med stora starka kvinnliga individer. Precis som du kanske får reda på att du inte kan spela gnome, eller fyrarmad laserödla, så kan du få reda på att du sannolikt inte kommer spela arketypen som personifieras av Red Sonja. Det är inte särskilt sannolikt du kommer slå fram en karaktär med Styrka 18 överhuvudtaget, faktiskt.

Om du nu tycker "det vill inte jag spela" är det helt okej. Mer än okej faktiskt för att din personliga smak är det ingen som ifrågasätter. Det är när någon får för sig att påstå att diverse rollspelskampanjer är objektivt dåliga, och dess skapare borde skämmas för att de väljer att ha kul med rollspel istället för att våndas över världens orättvisor, med förtryck mot i princip alla andra än vita privilegierade män, och att om de inte skäms för detta de måste vara högertroll, som det hela gått väldigt väldigt fel.

Som sagt, detta är inte bara förföljelsemani. Det stora rollspelsforum jag nämnde ovan har gått så långt att alla inlägg måste vara "inklusiva", dvs ingenting får sägas om det inte aktivt inkluderar alla.

Problemet med detta är alltså att det i princip slår undan benen på hela fantasygenren så som vi känner den.

De senaste sex åren (ge och ta) har rollspelsvärlden förgiftats av en veritabel häxjakt på allt som någon någonstans kan ta illa upp av. Enligt mig en fullkomligt ohållbar inställning. Inom alla andra konstformer (litteratur, film, performance art, osv) är det en viktig krydda att kunna förnärma andra. Om du blir upprörd av konst är det fullständigt rimligt att du väljer bort det uttrycket, inte att du anklagar konstnären för att kränka dig.

Detta har helt gått förlorat. Återigen talar jag i allmänhet. Nej, jag vänder mig inte direkt mot DIG, du som läser detta.
Nu hänger jag bara på wrnu, så jag uttalar mig absolut inte om några andra forum. Men jag tror att många (inte specifikt du, det vill jag vara jättetydlig med) likställer det man gör vid spelbordet med att diskutera det man gör vid spelbordet på ett forum, och det är här det kan skava lite för mig. Rollspel är ju en hobby som oftast utförs tillsammans med vänner i en sluten miljö. Och där skulle jag naturligtvis inte diktera hur någon väljer att spela, det vore ju rent vansinnigt att säga att ni får inte spela si eller så på er kammare.

Men om man sedan diskuterar kring hur man spelar på säg ett forum då har man direkt slutat vara privat och är istället del av en allmän diskussion som i någon mån (mycket eller lite) representerar en del av hobbyn. Och då handlar det inte bara om ens egna små göromål på ens egna lilla kammare längre. Jag har spelat med samma spelgrupp sen högstadiet och vi har säkert invanda jargonger emellan som skulle te sig konstiga för någon utomstående. Och det är ju inget fel i det alls. Men om jag skulle börja skriva om dessa jargonger på ett forum så skulle ju säkert någon reagera på det och säga att det där låter som ett märkligt sätt att spela, det där låter som ett ytligt sätt att gestalta den typen av karaktär etc. Och konstigt vore ju annars, själva poängen med ett forum är ju att allt stöps och blöts.

Jag tycker att det du säger angående "De senaste sex åren (ge och ta) har rollspelsvärlden förgiftats av en veritabel häxjakt på allt som någon någonstans kan ta illa upp av. Enligt mig en fullkomligt ohållbar inställning. Inom alla andra konstformer (litteratur, film, performance art, osv) är det en viktig krydda att kunna förnärma andra. Om du blir upprörd av konst är det fullständigt rimligt att du väljer bort det uttrycket, inte att du anklagar konstnären för att kränka dig." är intressant, för jag tycker precis tvärtom. Inom litteratur, film och performance art så analyseras det ju hejvilt angående intersektionalitet, queer, socioekonomi, genus, etc. Har pluggat både litteratur och film och har haft ett oändligt antal intressanta diskussioner om böcker och filmer där vi pratat inkludering, genus, postkolonial analys etc. Och då vill jag påpeka att vi pratat om verk jag fullkomligt älskar men samtidigt kan kan förhålla oss extremt kritiska till aspekter i verket beroende på vilken analysmodell vi använder oss av. Faktum är att jag tycker det är roligare att göra kritisk analys av verk jag tycker om! Så att rollspel kritiseras på samma sätt tycker jag snarare ska ses som någonting positivt. Att folk lägger ner tid på att kritiskt analysera rollspel är ju en konsekvens att dessa ses mer likvärdiga som andra finkulturella företeelser som exempelvis litteratur och performance art :)

Jag gissar att det kanske är lite extra känsligt att höra på kritik om rollspel (och nu pratar jag inte om dig utan allmänt) då rollspel är en participatorisk konstform, vilket kanske får kritiken att kännas mer personlig. En film har ju en passiv åskådare medan rollspel kräver deltagande på ett annat sätt. Så om jag håller mig kritisk till ett sätt att spela så blir ju självklart de som spelar på det sättet ledsna. Men det är ju ofrånkomligt att folk har åsikter om hur man spelar ifall man på ett forum berättar hur man spelar.

Nu vet jag att det talas om andra rollspelforum än wrnu också, man i alla fall här så tycker jag inte att det finns en tendens att folk inte får säga saker. Att man däremot kan bli emotsagd om man säger något som någon annan uppfattar som felaktigt förekommer ju, men jag tycker att folk inte är särskilt snabba med att kalla folk som inte tycker samma som en själv för högertroll eller andra glåpord. Eller senaste gången jag såg glåpord av den sorten var det en person som kallade majoriteten på forumet "intersektionell feministiskt woke vänster" så jag skulle nog säga att det inte bara är från ett håll som glåpord kan komma. Men med det sagt tycker jag att det händer väldigt sällan över huvud taget här, och det är en bra grej :) Kan vi sluta använda de generaliserande alarmistiska termerna "woke" och "sunk" när vi ändå är igång så skulle jag bli riktigt glad :)

Jag antar att jag inte riktigt är med på vad du menar med att man "får" eller inte "får" spela på vissa sätt? I alla fall för mig är det självklart att man får spela rollspel som förhärligar könsstreotyper, alternativet hade ju varit att jag skulle dundra in under ert spelpass och knycka era formulär och tärningar. Men att diskutera problem med vissa troper inom fantasy, och dessutom komma på förslag till lösningar vilket jag tycker är den bästa biten, det är ju inte riktigt samma sak som att man inte får göra något. Jag vet liksom inte riktigt vad alternativet skulle vara?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
man i alla fall här så tycker jag inte att det finns en tendens att folk inte får säga saker.
Det är en av de bra sakerna - Bräd- och rollspelsforum på Facebook och RPG.net är genompolitiserade med en officiell woke-linje på ett vis som wrnu inte är.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
De senaste sex åren (ge och ta) har rollspelsvärlden förgiftats av en veritabel häxjakt på allt som någon någonstans kan ta illa upp av. Enligt mig en fullkomligt ohållbar inställning. Inom alla andra konstformer (litteratur, film, performance art, osv) är det en viktig krydda att kunna förnärma andra. Om du blir upprörd av konst är det fullständigt rimligt att du väljer bort det uttrycket, inte att du anklagar konstnären för att kränka dig.

Detta har helt gått förlorat. Återigen talar jag i allmänhet. Nej, jag vänder mig inte direkt mot DIG, du som läser detta.
Det märkliga är att när det gäller andra former av kultur så är alla inblandade vana vid att kritik förekommer, och förstår att kritik inte betyder "jag hatar dig, du är skeletor och hitler och vill att du och allt du älskar ska förbjudas".

Men inom just nördiga hobbyer är det annorlunda. Där tas alla analyser och diskussioner där man kritiserar något som direkta personliga påhopp och anklagelser, och rop om censur och förbud.

Det är vad som förgiftat rollspelsvärlden. En oförmåga att föra diskussioner på någon form av analytisk nivå. En helt orimlig lättkränkthet där folk går upp i falsett så snart ett verk kritiseras. Där det vrålas om "censur" och "lättkränkthet" så snart man påpekar att ett verk innehåller sexism eller rasism.

Om jag ser ett stycke konst som väcker tankar i mig, även negativa sådana, så är det rimligt att lufta de tankarna, stöta och blöta dem med andra. Inte att bara "välja bort uttrycket", det blir ju i så fall ett operhört tråkigt sätt att förhålla sig till kultur. Om bara de som är positivt inställda ska få interagera med den.


Det här påminner mig inte så lite om Gamergate, där helt normal kulturkritik från Anita Sarkeesian togs som något slags moralistisk hatstorm, bara för att datorspelare aldrig kommit i kontakt med helt normal kulturkritik tidigare och inte kunde föreställa sig att kritik kunde handla om något annat än personliga hatanfall.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
De senaste sex åren (ge och ta) har rollspelsvärlden förgiftats av en veritabel häxjakt på allt som någon någonstans kan ta illa upp av. Enligt mig en fullkomligt ohållbar inställning. Inom alla andra konstformer (litteratur, film, performance art, osv) är det en viktig krydda att kunna förnärma andra. Om du blir upprörd av konst är det fullständigt rimligt att du väljer bort det uttrycket, inte att du anklagar konstnären för att kränka dig.
jag tycker precis tvärtom. Inom litteratur, film och performance art så analyseras det ju hejvilt angående intersektionalitet, queer, socioekonomi, genus, etc. Har pluggat både litteratur och film och har haft ett oändligt antal intressanta diskussioner om böcker och filmer där vi pratat inkludering, genus, postkolonial analys etc. Och då vill jag påpeka att vi pratat om verk jag fullkomligt älskar men samtidigt kan kan förhålla oss extremt kritiska till aspekter i verket beroende på vilken analysmodell vi använder oss av. Faktum är att jag tycker det är roligare att göra kritisk analys av verk jag tycker om! Så att rollspel kritiseras på samma sätt tycker jag snarare ska ses som någonting positivt.
Jag kan bara relatera till WRNU och håller inte till på andra utländska forum.

Min personliga uppfattning är att man kan såklart använda maktanalys (och andra ovan nämnda analysmodeller) om man vill.

Min personliga uppfattning är att jag normalt inte vill göra det - och jag tycker att jag har goda skäl - och det är en politisk diskussion som inte hör hemma här.

Vi har såklart olika politiska uppfattningar - det är fine - det är inte det vi ska diskutera på WRNU.
Vi har alla en till stor del gemensam och såklart negativ uppfattning om sexism (och rasism).

Men ni som tycker att maktanalys, genus, postkolonial analys, intersektionell analys, osv är bra grejer (vilket är tyckande, en politisk åsikt, inte sanning eller fakta) ni inbegriper fler och andra saker i sexism (och rasism) än jag gör.

Jag är här, på WRNU, för att diskutera ÄMNET (rollspel), i just detta fallet sexism i S&S.
Men jag möts av politiska argument - alltså argument som baseras på maktanalys - och de är besvärliga att bemöta utan att jag också blir politisk.

Jag har i andra sammanhang provat att vara tydlig: "det där är inte en allmän sanning utan en politisk åsikt". Det landar ofta inte så bra, och jag gör mig då direkt skyldig till att göra politik av en diskussion som föreföll handla om ett ÄMNE, men som i själv verket bara tilläts handla om ett (politiskt) perspektiv av ämnet. Så jag försöker undvika att kategoriskt underkänna argument för att de baseras på maktanalys, utan att istället diskutera argumenten och sakfrågan som sådana.

Jag kanske inte ska komma här och önska ett annat diskussionsklimat, men jag kan ändå ställa en fråga mer att fundera på än att besvara: tycker ni det är intressant med människor som inte köper maktanalys - alltså mångfald av perspektiv - eller ser ni helst att diskussionerna håller sig inom maktanalysens ramar?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag är här, på WRNU, för att diskutera ÄMNET (rollspel), i just detta fallet sexism i S&S.
Men jag möts av politiska argument - alltså argument som baseras på maktanalys - och de är besvärliga att bemöta utan att jag också blir politisk.
Det måste finnas något jag missar här.
Om du vill "diskutera ett ämne" utan att analysera det, vad är du då ute efter? Vad tillåter du att diskussionen handlar om?
Nu var det ju inte du som startade just denna tråden, så jag håller dig inte ansvarig för dess ursprungliga riktning, men vilket håll är det du vill vända den?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Min personliga uppfattning är att jag normalt inte vill göra det - och jag tycker att jag har goda skäl - och det är en politisk diskussion som inte hör hemma här.
För egen del anser jag ju att det är politiskt att "inte vilja blanda in politik" och att inte vilja syssla med maktanalys.

Det går, så att säga, inte att inte vara politisk när man diskuterar kultur.

Vi har såklart olika politiska uppfattningar - det är fine - det är inte det vi ska diskutera på WRNU.
Men vi ska diskutera rollspel, eller hur? Och rollspel är kultur. Och kultur är politiskt. Jag har väldigt svårt att se hur man ska kunna diskutera rollspel utan att det blir politiskt. För det är ju inte så att det slutar vara politiskt bara för att man inte använder maktanalys-perspektivet.

Jag är här, på WRNU, för att diskutera ÄMNET (rollspel), i just detta fallet sexism i S&S.
Men sexism är politiskt. Det går inte att diskutera sexism i rollspel utan att ha ett politiskt perspektiv.

Men jag möts av politiska argument - alltså argument som baseras på maktanalys - och de är besvärliga att bemöta utan att jag också blir politisk.
Men du tycker alltså att det är "opolitiskt" att diskutera sexism så länge man inte gör det med maktanalytiskt perspektiv? Jag vet inte om jag alls hänger med på var du drar gränsen mellan politiskt och "opolitiskt".

Jag kanske inte ska komma här och önska ett annat diskussionsklimat, men jag kan ändå ställa en fråga mer att fundera på än att besvara: tycker ni det är intressant med människor som inte köper maktanalys - alltså mångfald av perspektiv - eller ser ni helst att diskussionerna håller sig inom maktanalysens ramar?
Jag är intresserad av alla möjliga politiska perspektiv på kultur och rollspel, oavsett om de politiska perspektiven är maktanalytiska eller inte.

Jag föredrar personligen att diskutera utifrån olika maktanalytiska perspektiv, och jag betackar mig för idén att just det politiska perspektivet inte skulle höra hemma på ett rollspelsforum. Men om någon vill välja ett annat perspektiv är det väl bara att go ahead? Man behöver ju inte svara på analyser jag gör om man inte vill. Och svarar man på det jag skriver så är man ju helt fri att göra det utifrån andra perspektiv.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
För egen del anser jag ju att det är politiskt att "inte vilja blanda in politik" och att inte vilja syssla med maktanalys.

Det går, så att säga, inte att inte vara politisk när man diskuterar kultur.
Då är det inte så konstigt att många diskussioner spårar ut i politiskt tjafs.
Då är ju din uppfattning att WRNU är ett forum där politik diskuteras - och att det ska vara så - och att det måste vara så.

Jag såg inte det komma.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Alltså, sexism är som sagt per definition politiskt.

Jag vet att någon nyss (minns inte om det var i denna tråden eller en annan) försökte lansera en minimalistisk definition av begreppet som enbart liktydigt med en värderingsneutral biologisk essentialism. Jag höll tand för tunga då, men fan alltså, det är en riktigt oduglig definition.

Det enda sätt som begreppet får något bett är om man inkluderar ett över- och underordningsperspektiv: att det handlar om värdering, diskriminering och rentav förtryck baserat på den biologiska essentialismen.

(Förresten anser jag inte att nakenhet automatiskt blir sexistiskt, det beror på kontexten.)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det måste finnas något jag missar här.
Min uppfattning - vad jag tycker:

De typer av analyser som nämndes (maktanalys mfl) är politiska verktyg. Det gemensamma problemet de har är att de börjar att utgå ifrån vad man ska hitta (grupper som förtrycker varandra, typiskt), och sedan letar man efter det, och så får man nästan alltid stöd för det man ville visa. Det är inget vetenskapligt förhållningssätt och inte heller någon hederlig "analys". Jag har självklart inga problem med analys som sådan. Om den är nyfiken, snarare än syftande till att bekräfta det man redan vet att man tycker.

Många har en annan uppfattning och tycker att det är "bra" analysmetoder.

Och om man gillar mångfald av perspektiv, så kan man notera att mitt perspektiv är också ett pespektiv som finns.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Och om man gillar mångfald av perspektiv, så kan man notera att mitt perspektiv är också ett pespektiv som finns.
Fast du har inte gett något perspektiv ännu. Du har sagt vilket perspektiv du tycker är fel. Men vilket tycker du är bättre, då?

För att vara konkret: vilken analys av begreppet "sexism" gör du som inte använder "makt" eller andra politiska perspektiv?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
För egen del anser jag ju att det är politiskt att "inte vilja blanda in politik" och att inte vilja syssla med maktanalys.

Det går, så att säga, inte att inte vara politisk när man diskuterar kultur.
VA???
Det går väl utmärkt att diskutera kultur utan att blanda in politik?

Ja, jag håller med om att kultur kan vara politisk - men det behöver inte vara det.
Det är bara att diskutera kultur utan att blanda in politik.
Ja, diskussionsytorna blir mindre, men det GÅR.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Det är bara att diskutera kultur utan att blanda in politik.
Ja, diskussionsytorna blir mindre, men det GÅR.
Blir det inte väldigt elfenbenstornigt och snustorrt då? ;)

More to the point: går det att diskutera sexism utan att blanda in politik?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
MODERERING

Jag låser denna medans vi pratar ihop oss inom modereringskåren. Generella diskussioner om generella samtalsklimat här och i världen och på andra rollspelsforum ... nja, det är väl inte On-topic?

Och som ni vet stängde vi OT-forumet av en anledning och det var att den här typen av diskussioner ofta ledde till uppslitande konflikter.


/Magnus
 
Status
Not open for further replies.
Top