Den inbyggda sexismen i Sword and Sorcery

Status
Not open for further replies.

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Kvinnor i tidig S&S är mer våp än de bör vara idag
Det där skulle jag säga är en betydlig överdrift. Valeria, Bêlit eller Red Sonia är inga våp (även om de inte har mycket kläder på sig). Kvinnorna kommer precis som männen i två varianter - dådkraftiga typer med tåga i, och de som är civiliserade och förklemade. Bägge sorterna finns där.

Dagens Conan borde snarare se ut som Brad Pitt i fight Club
Conan med Jason Momoa var verkligen ingen bra film, men helt rätt kroppsbyggnad för Conan.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Det låter som att vi säger samma sak - att hjältarna bör se ut på ett visst vis. Sedan att våra respektive rollspelskampanjer kanske har olika ideal är vi förhoppningsvis överens om är enbart föremål för tycke och smak, alltså att det inte finns någonting objektivt bättre eller sämre med att (för sin kvinnliga karaktär) aspirera mot Raquel Welch, Sasha Grey eller varför inte Grace Jones?
Det är precis tycke och smak och, som Genesis tydligt visade, inte inneboende i genren. Så om du beskriver kvinnor i din spelvärld som sexualiserade våp så är det 100% ditt ansvar (det var så jag tolkade din genomgång av din kampanj, rätta mig gärna om jag har fel. Jag har gärna fel om det här :) ). Du gör som du vill. Men kom inte dragandes med någon sorts falsk ekvivalens.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Och borde faktiskt för omväxlings skull vara blond om det är Helena (det är ju annars det motsatta hållet som är det vanliga).
Blondiner hade det inte roligare i Iliaden?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,316
Det enda som då återstår att diskutera är om det är tillåtet eller otillåtet att skriva rollspel för ett visst ideal (eller en viss stereotyp), eller om alla rollspel måste tillåta alla kroppstyper; dvs inget rollspel får ha någon åsikt om hjältarnas attribut?
Det beror, för mig, helt på vad det är för ideal och varför spelskaparen tycker det är viktigt. Är det ett rasistiskt eller sexistiskt ideal så tycker jag att det är problematiskt. Men jag har inga problem med att slå på en slumptabell i Mörk Borg, och få veta att min karaktär har kutrygg, träben och en trasig hink på huvudet.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Så om du beskriver kvinnor i din spelvärld som sexualiserade våp
varför spelskaparen tycker det är viktigt. Är det ett rasistiskt eller sexistiskt ideal så tycker jag att det är problematiskt
...alltså nu kommer jag in från sidan här och är djävulens advokat igen... men är det några spel/spelvärldar som är rasistiska/sexistiska på det viset?
(och det finns det såklart - fast jag kommer inte på så många)

Det finns ett Conan-rollspel, där varenda sida i hela regelboken har en nästan helt naken kvinna i marginalen. Det förstår till och med jag att det är sexistiskt.

Khelataar... bildvalen... visst. Hur själva världen beskrevs i text minns jag inte - jag var nog mest intresserad av regelsystemet på den tiden, inte grisodlar-stam-samhällen.

Western... (de tidiga versionerna - jag har inte sett någon version från 2000-talet) är väl ungefär som de spagetti-western-filmer med Clint Eastwood som var inspirationskällan (spelet handlar om prisjägare och revolvermän - och jag minns ingen westernfilm med några kvinnliga sådana).

Gamla Drakar och Demoner - där de onda benämns "svartfolk". Jag tycker också det är en olycklig term idag, men det är en helt annan sak än att det fanns ett "rasistiskt ideal".

Neotech (den första versionen) hade ett omslag som säkert kan beskrivas som sexistiskt, men jag kan inte föreställa mig att sexism eller rasism var ett tema/ideal i Neotech.

Vad är det för samtida spel eller spelvärldar vi pratar om som är problematiska? Eller är detta en hypotetisk diskussion om att vi tror att det finns rasister/sexister som gottar sig i sunk i sina egna källare?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Vad är det för samtida spel eller spelvärldar vi pratar om som är problematiska? Eller är detta en hypotetisk diskussion om att vi tror att det finns rasister/sexister som gottar sig i sunk i sina egna källare?
Det finns väl ffa S&S-spel som verkar utgå från att det "ingår i genren" - se t.ex. Temptressklassen i Conan d20 och motsvarande i Barbarians of Lemuria som är könade som kvinnor. Se även CapnZapp beskrivning av hur han viktar bort mot att kvinnor är starka kämpar i sin kampanj (om jag förstod hans genomgång rätt).

Så det är ffa i S&S sammanhang som det här argumentet dyker upp, att sunk hör till. Därav TS :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Så det är ffa i S&S sammanhang som det här argumentet dyker upp, att sunk hör till. Därav TS :)
Så det räcker att män och kvinnor är biologiskt olika, och de-facto har olika könsroller (alltså - precis som i verkligheten), för att det ska vara sexistiskt?

Jag tycker det är en låg ribba.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
Eller är detta en hypotetisk diskussion om att vi tror att det finns rasister/sexister som gottar sig i sunk i sina egna källare?
Det finns det ingen brist på och tyvärr hakar en del av dem på Sword & Sorcery. Howard och Lovecraft har dock många hängivna beundrare som studerar och skriver uttömmande och seriösa böcker om både deras författarskap och liv. Det var till och med några som gjorde en arkeologisk utgrävning av förrådskällaren på familjen Howards gamla gård. Tyvärr upptäckte de inga opublicerade verk utan mest hemmagjorda konserver.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Så det räcker att män och kvinnor är biologiskt olika, och de-facto har olika könsroller (alltså - precis som i verkligheten), för att det ska vara sexistiskt?

Jag tycker det är en låg ribba.
Har män och kvinnor 'de-facto' olika könsroller i en fantasivärld?

Nej, författaren har alltså isf valt att återproducera och förstärka patriarkala könsroller i den fantasyvärld denne fritt skapat ur sin egen fantasi. Varför?

"för att det är så i verkligheten" är inte ett svar.

PS: Förresten har det här i så fall inget med Sword and Sorcery som genre att göra, utan säger enbart något om författarens egen ideologi och världssyn.

PPS: Och mitt PS påminde mig att om att vi nu lämnat trådens ämne och härvar i gamla vana skyttegravar som inte kommer att leda till något konstruktivt, och som bara gör mig deprimerad om mänskligheten. Så jag parkerar här och hoppas ni har kul spel oavsett hur ni spelar.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,316
Vad är det för samtida spel eller spelvärldar vi pratar om som är problematiska? Eller är detta en hypotetisk diskussion om att vi tror att det finns rasister/sexister som gottar sig i sunk i sina egna källare?
Jag försökte googla definitionen av sexism precis och det finns lika många olika definitioner som trådar om rälsning på wrnu. Men för mig innebär det, bland annat, att man tillskriver människor attribut och beteenden enkom baserat på deras kön. Så när du beskriver att du har skapat en regel för din kampanj som gör att män kan slå ett slag för styrka för att övertyga/övertala kvinnor, så är det enligt mig 100% sexism och inget annat.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
inget med Sword and Sorcery som genre att göra, utan säger enbart något om författarens egen ideologi och världssyn
Sword and Sorcery speglar såklart vår värld. Precis som alla fiction, i större eller mindre utsträckning.

Tråden handlar om "Den inbyggda sexismen i Sword and Sorcery". Den kan man såklart diskutera som samtalsämne.
Men att den skulle vara ett stort problem - ett moraliskt problem - om författarens ideologi och världssyn?

Någon annanstans skulle man kunna diskutera den inbyggda sexismen i Paradise Hotell, eller i Hänt i veckan. Som konsumeras av hundratusentals vanliga människor varje vecka. Och det ÄR helt normalt (även om många av oss aldrig har sett ett enda avsnitt någonsin). Varför finns det ett behov av att misstänkiggöra en hel genre - VÅR (som i rollspelare) genre - och dess anhängare - bara för att den inte är helt puritansk? Det tycker jag är låg ribba.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
har skapat en regel för din kampanj som gör att män kan slå ett slag för styrka för att övertyga/övertala kvinnor, så är det enligt mig 100% sexism och inget annat.
Ok - det kanske är 100% sexism. Men det är knappast 100% sexism av den värsta sorten. Det är 100% sexism av den oskyldigaste formen av sexism vi kan föreställa oss (en regel i ett spel för nördar - inga verkliga offer - och inte ens några verkliga utsomstående som kan råka bli del av denna lek - verkligt hot om våld är något helt annat).
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,316
Någon annanstans skulle man kunna diskutera den inbyggda sexismen i Paradise Hotell, eller i Hänt i veckan. Som konsumeras av hundratusentals vanliga människor varje vecka. Och det ÄR helt normalt (även om många av oss aldrig har sett ett enda avsnitt någonsin). Varför finns det ett behov av att misstänkiggöra en hel genre - VÅR (som i rollspelare) genre - och dess anhängare - bara för att den inte är helt puritansk? Det tycker jag är låg ribba.
Jag är skyldig för att ha startat denna tråden och kan såhär i efterhand tycka att jag formulerade mig slarvigt från början. På många ställen i tråden görs samma slutsatser, som jag tycker kan sammanfattas:
  • S&S är inte en inneboende sexistisk genre
  • Det kan vara naket och sexigt utan att vara sexistisk
  • Det finns sexistisk S&S men det bör inte definiera genren
För min del har jag inte så mycket mer att säga om saken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
och dess anhängare
Vem i tråden tycker du gör detta? Misstänkliggör de som gillar S&S, alltså? För allt jag ser är analyser och kritik av genren, inte av de som gillar den.

Som andra påpekat så går det utmärkt att kritisera och analysera även en genre man själv gillar. Det gäller bara att släppa tanken på att det bara får sägas snälla saker om det man gillar, och släppa tanken att allt "elakt" som sägs om det man gillar inte är kritik mot en själv.


Och ja, självklart kan man och bör man diskutera den inbyggda sexismen i Paradise Hotel och Hänt i Veckan. Liksom man kan och bör diskutera den rasism som genomsyrar vår kultur i allmänhet, transfobin och så vidare.

Varför? För att se om man kan förbättra något. För att lära sig mer om hur saker funkar. För att se om det går att komma runt de dåliga sakerna utan att ha kvar de bra sakerna. Förstå vad det är som gör att en del människor aktivt gillar de dåliga delarna.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top