Den inbyggda sexismen i Sword and Sorcery

Status
Not open for further replies.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,316
Men @CapnZapp, det är en sak jag undrar. Jag föreställer mig att dina spelare gillar att spela S&S på samma sätt som du. Räcker det inte då med att visa dom där fina bilderna och säga "det är såhär vi ska spela"? Varför känns det viktigt att också forcera könsrollerna regelmässigt? Är det att det känns overkligt att en kvinna är lika stark som en man? På samma sätt som att det är overkligt att någon har ett svärd på ryggen?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jisses! Den var värre än det mesta andra jag sett i sammanhanget.
Som tur är fanns den bakom spoilers i en tråd titlad "den inbyggda sexismen i sword and sorcery" med kommentaren "jag har inte använt den" så du visste vad du gav dig in på :) (y)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Men @CapnZapp, det är en sak jag undrar. Jag föreställer mig att dina spelare gillar att spela S&S på samma sätt som du. Räcker det inte då med att visa dom där fina bilderna och säga "det är såhär vi ska spela"? Varför känns det viktigt att också forcera könsrollerna regelmässigt? Är det att det känns overkligt att en kvinna är lika stark som en man? På samma sätt som att det är overkligt att någon har ett svärd på ryggen?
Vi kanske ska starta en sidotråd om du vill diskutera just min kampanj i större detalj. Men det förutsätter att du är genuint intresserad. Om du - och jag säger inte att så är fallet - om du händelsevis enbart är här för att övertala mig att jag har fel och borde skämmas gör vi bäst i att sluta här. (Starta gärna en ny tråd - jag lovar svara nu när jag vet att vi är överens om premisserna för den :) )

Men jag ska säga att du kommer långt om du bara läser vad jag skrev i vad (för mig) är post #143.

Med vänlig hälsning
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,316
Vi kanske ska starta en sidotråd om du vill diskutera just min kampanj i större detalj. Men det förutsätter att du är genuint intresserad. Om du - och jag säger inte att så är fallet - om du händelsevis enbart är här för att övertala mig att jag har fel och borde skämmas gör vi bäst i att sluta här. (Starta gärna en ny tråd - jag lovar svara nu när jag vet att vi är överens om premisserna för den :) )

Men jag ska säga att du kommer långt om du bara läser vad jag skrev i vad (för mig) är post #143.

Med vänlig hälsning
Ha ha, okej okej. Jag är genuint intresserad, men inte tillräckligt för att starta en egen tråd. Vi släpper det.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jisses! Den var värre än det mesta andra jag sett i sammanhanget.
Onekligen verkar hon vara i en... ovanlig... sinnesstämning (för att vara i dödlig strid iallafall).

Jag letade fram en annan Red Sonja (fortfarande av Sanjulián). Visst slåss hon i bikini, men inget vi inte ser på stranden varje sommar. Hennes ansiktsuttryck är mer bestämt med mer självförtroende och mindre O-face.

 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Onekligen verkar hon vara i en... ovanlig... sinnesstämning (för att vara i dödlig strid iallafall).

Jag letade fram en annan Red Sonja (fortfarande av Sanjulián). Visst slåss hon i bikini, men inget vi inte ser på stranden varje sommar. Hennes ansiktsuttryck är mer bestämt med mer självförtroende och mindre O-face.

Har inget problem med bikinin, så länge Conan springer omkring i pälsfillingar
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag älskar hur fel det är att springa om kring i inget mer än stövlar, fillingar, mantel o hjälm mitt i ett vinterlandskap.
Man kanske ska ge rollpersonerna i sitt Sword & Sorcery rollspel cold resistance 5 redan vid karaktärsgenereringen...? :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag brukar försöka hålla mig borta från den här sortens trådar, och med noll koll på källmaterialet (jag har läst en Conan-berättelse en gång och sett fen film med Arnold) borde jag ha vett att hålla käft, men jag tänker ändå ha en åsikt. Får se om den håller.

En kärna i huvudpersonerna i en S&S-berättelse är att de är den ideala mannen/kvinnan, vilket som i all nördkultur ska tolkas ur ett amerikanskt filter, eftersom all nördkultur är amerikansk kultur. Det är en kraftfull individualist som skapar sina egna relger och inte ber om ursäkt. Den idealiska mannen/kvinnan förändras naturligtvis över tid, och därmed bör genren också förändras för att hålla sig relevant. 30-talets Conan är inte likadan som 80-talets Conan för att mansidealen skiljer sig åt. Kvinnor i tidig S&S är mer våp än de bör vara idag, för den ideala kvinnan var för publiken ofta ett våp på den tiden. Men idag är det få som ser den ideala kvinnan som vacker med värnlös, sittandes i väntan på en stark man. Den ideala mannen har också förändrats sedan 80-talet, men kanske inte riktigt lika mycket. I mitt tycke känns det hopplöst fel att ha en bodybuilder-Conan idag, eftersom det är få som ser det som ett mansideal. Dagens Conan borde snarare se ut som Brad Pitt i fight Club:
1647097684816.png
En hunk, ja, men inte en 150-kilos gorilla. Han äter stenåldersdiet och lever hälsosamt, charmerar kvinnor och springer ultramaraton. Typ så. Och den kvinnliga hjälten är naturligtvis snygg, för den ideala kvinnan, liksom den ideala mannen, kommer alltid att vara snygg, men hon är inte ett våp. Hon är likaledes hårdnackad, antagligen tatuerad och uppkäftig och säkert sexuellt frisinnad och aktiv, obekymrad om romans men ser en glädje i sex. Någon sorts blandning av Lisbeth Salander, Sasha Grey och La Maupin.

Det går naturligtvis att argumentera för hur mans- och kvinnoidealet ser ut idag, och det finns såklart flera olika, och de beror mycket på publiken (mäns mansideal är inte detsamma som kvinnors). I rollspel har vi ju fördelen att vi kan välja själva, och bör spela S&S-hjältar som stämmer in på våra egna ideal. Och om våra ideal inte är sexistiska så blir heller inte vår S&S det.

Så steg ett är ju att sluta låta spelen man köper definiera ens S&S-ideal. Skapa ditt eget och spela ut det till 110%! S&S är individualistisk maktfantasi, och det är din fantasi som bestämmer. Spela inte 30-talets eller 80-talets Conan, spela dagens!

Säger jag då, utan att ha särskilt bra koll på Sword & Sorcery, egentligen.

EDIT: Och ja, barbarkrigare med rakade armhålor som går i bar överkropp i snöstormen är absolut rätt. Fuck praktiskt. Fuck realism. Det här är myt, det är MER än verkligheten, där är våra drömmar och fantasier, och där är det fullkomligt rimligt att vara så badass att man knallar ochkring utan tröja i snön.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Conan: Chefsepidemologen

Var backar jag ;)

Klockren spaning av Genesis f.ö.! Jag skulle kanske snäva anslaget lite, och säga att det handlar om hårdkokt rugged individualism snarare än den ideale mannen/kvinnan, men resonemanget håller lika bra även med min avgränsning :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
"Klockren spaning"
Det låter som att vi säger samma sak - att hjältarna bör se ut på ett visst vis. Sedan att våra respektive rollspelskampanjer kanske har olika ideal är vi förhoppningsvis överens om är enbart föremål för tycke och smak, alltså att det inte finns någonting objektivt bättre eller sämre med att (för sin kvinnliga karaktär) aspirera mot Raquel Welch, Sasha Grey eller varför inte Grace Jones?

Det enda som då återstår att diskutera är om det är tillåtet eller otillåtet att skriva rollspel för ett visst ideal (eller en viss stereotyp), eller om alla rollspel måste tillåta alla kroppstyper; dvs inget rollspel får ha någon åsikt om hjältarnas attribut?
 
Status
Not open for further replies.
Top