Den inbyggda sexismen i Sword and Sorcery

Status
Not open for further replies.

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Den här tråden fick mig att upptäcka att det finns en Marvel serie som är en crossover mellan Conan, Dark Agnes, Moon Knight och Solomon Kane! Fuck yes.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Det folk vill ha är marvelserierna och arnie-filmerna, inte faktisk Sword and Sorcery?
Det kan säkert vara så. Att marvel-conan har sabbat hela bilden av Sword and Sorcery.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Finns det bra exempel på ny Sword and Sorcery som inte är sexistisk?
Om vi pratar spel: Svärd & Svartkonst. Jag kan i vart fall inte minnas att jag snappat upp något sexistiskt där, men jag är samtidigt inte den mest observanta personen när det kommer till sådana saker. Sedan kan man såklart argumentera för att Svärd & Svartkonst inte är renodlad sword and sorcery, men nära nog tycker jag.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Att folk påpekat att Sword & Sorcery-genren inte alls var inoljade muskler och chainmail-bikinis från början visar ju att genren har utvecklats tidigare och har potential att göra det igen.

Som jag tidigare skrev så tycker jag att det är en skillnad på sexualitet och sexism. Jag behåller gärna sexualiteten, men tar bort sexismen. Har inget problem med kropparna i Boris Vallejos målningar, problemet tycker jag att de kanske är lite ensidiga. Nu har jag inte stenkoll på hela hans portfolio och om det är så att det finns många kvinnor som har agens så är ju det awesome! Mer sånt i så fall! Mer mångfald! Kvinnor som räddar fastkejdade män, homosexuella inoljade barbaer som smeker varandras muskulösa kroppar, fler kroppstyper som sexualiseras, de inoljade kropparna behöver ju inte alltid vara muskliga. Gärna fortsatt sexualisering, men mer mångfald, sexualisera allt och alla, visa fler sexualiteter, the more the merrier! Jag håller med om att i de flesta av målningarna som finns så framställs kvinnor som något som männen ska rädda och männen framstår som någon den manliga betraktaren vill vara (inte alla målningar, jag hårddrar lite), men jag tycker ändå att det finns en sexuell gaze över den manliga kroppen som inte syns i så många andra sammanhang (men var vanligare under 80-talet, det ska erkännas), och där finns det något att bygga vidare på.

Tror även att Sword & Sorcery kan vara en bra genre att visa etnisk mångfald och representation i. Nu är jag inte superinläst på genren, har mest sett en massa filmer från 80-talet och läst Conan-serien, men om jag förstått det rätt så är det inte helt ovanligt att den europeiskt kodade hjälten (typ Conan) färdas till fjärran exotiska länder och upplever äventyr där. Här finns ju potential för en massa balla historier som istället tar plats från en invånare från det ställets perspektiv, och inte från den vita mannens andrafierande perspektiv (nu vet jag att Conan inte nödvändigtvis beskrivs som ”vit”, och att han inte alltid spelats av vita i filmatiseringarna, men jag hoppas att ni förstår mitt resonemang).

Om svaret kring mina reflektioner är att jag har dålig koll på genren och att det visst redan finns sådana här inslag i böckerna så är ju det awesome, då har vi inte lika mycket att jobba på! Men säkert kan vi utveckla genren än mer! Den utvecklades ju bevisligen i och med bland annat Boris Vallejos och Frank Frazettas målningar, så visst kan vi utveckla den än mer!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Kan inte S&S bara få var en genre. Sedan kan man konstatera att (jag gissar att det är sant) att det funnits en övervikt av manliga författare och läsare, och därför har det också funnits en övervikt av "manliga teman". Howard fick för övrigt Conan publicerad i "Weird Tales" som vid den tiden publicerade "pulp fiction" och var ett "pulp magazine". Denna sexism i Conan kanske var ett sätt att alls få något publicerat. Och även om sexismen eller det lättklädda inte är oproblematiskt, så var inte det puritanska som föregick det heller oproblematiskt.

Allt detta är en del av vår historia, litteraturhistoria och kultur. Det behöver inte definiera S&S som genre.

Det kanske är "pulp" som är sexistiskt, inte S&S?
IIRC var REH hjärtligt trött på många av de klichéer som hans redaktörer insisterade på, typ kvinnor i kedjor, piskor och annat sunk, tankar som han nedtecknade i ett brev som bevarats. Återigen IIRC så var Conan polare med en cool piratdrottning en tid. Jag minns dock inte detaljerna, ety det har gått trettio+ år sedan jag läste de där novellerna.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag älskar Sword and Sorcerery och avskyr det där argumentet. Det finns ju verkligen ingen anledning att ha med massa skräp i något man skriver år 2021 bara för att REH var ett sexistiskt och rasistiskt svin. Jag ser verkligen inte vad massa unkna kvinnoporträtt skulle tillföra. Jag misstänker att de som anser att sånt är omistlig för genren får ut något helt annat än jag...
Robert E Howards sexism och rasism tänker jag inte försöka bestrida, den finns med i mängder av hans verk. Dock skapade han även flera starka kvinnliga karaktärer som bröt det mönstret. Artikeln jag länkar till känns ganska jävig men den har en del poänger. Kort sagt var hans syn på kvinnor nog inte okomplicerad men nog inte heller enbart sexistisk.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Kort sagt var hans syn på kvinnor nog inte okomplicerad men nog inte heller enbart sexistisk.
Han hade för övrigt väldigt komplicerad relation till sin sjuka mor. Han tog livet av sig och de begravdes samma dag.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Om vi pratar spel: Svärd & Svartkonst. Jag kan i vart fall inte minnas att jag snappat upp något sexistiskt där, men jag är samtidigt inte den mest observanta personen när det kommer till sådana saker. Sedan kan man såklart argumentera för att Svärd & Svartkonst inte är renodlad sword and sorcery, men nära nog tycker jag.
Sånt här var något vi tänkte en hel del på när vi skrev spelet och gjorde bildmanus - både män och kvinnor skulle förekomma som nakna och utsatta och som protagonister, kvinnor skulle inte bara porträtteras som traditionellt attraktiva, osv. Huruvida vi lyckades får andra bedöma, men det var något vi försökte ta med i designen av spelet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Om vi pratar rollspel är väll inga av de nya stora Sword & Sorcery/Fantasy spelen sexistiska? Lotfp, Mörk Borg, Pathfinder, och D&D 5 är väll alla superbra på att inte ha sexistiska bilder/regler/annat?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Om vi pratar rollspel är väll inga av de nya stora Sword & Sorcery/Fantasy spelen sexistiska? Lotfp, Mörk Borg, Pathfinder, och D&D 5 är väll alla superbra på att inte ha sexistiska bilder/regler/annat?
Inget av dem är renodlad Sword and Sorcery. TS nämnde BoL, med specifika exempel.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Mycket "tuttbrud och muskelknutte"-konst är sexistisk. Absolut! Men ligger det inte också något i att det är en skämmig lågstatusfantasi?

Stereotypen om "det manliga geniet" gör massvis med skada. Och visst påpekas det ibland när popkultur analyseras. Men om du gillar Sherlock eller Dr. House kommer ingen se snett på dig. Det blir inte samma omedelbara reaktion när den galne men briljante trollkarlen/vetenskapsmannen råkar vara en man. Igen. Och igen. Och igen. För det är inte skämmigt! Det är inte snuskigt! Det är inte vulgärt! Det är bara sexistiskt.

Jag gillar när konstnärer ogenerat vältrar sig i sina dummaste fantasier. I admit! Sword & Sorcery-omslagen gör mig mer glad än arg.

Regeltexten om "exotiska dansare" är däremot helt charmlös och deprimerande. Där finns liksom *bara* sexismen kvar utan något roligt muskelsnusk för att väga upp. Det är som att göra en "galen vetenskapsman"-klass som bara män kan välja. I rollspel måste många människors dumma fantasier kunna samexistera med varandra och reglerna ska avspegla det.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Någon som läst 2d20 Conan-spelet från Modiphius? Hur står det sig?
Bland svenska spel tycker jag att Kopparhavets Hjältar gör ett grymt jobb med att göra något som ligger nära S&S (minus sexism).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
För mig personligen är sword and sorcery-genren ganska starkt associerad med ett påtagligt mått av -historical fantasy-, som reproducerar kulturer och normer från vår värld. Det är också så jag vill ha min sword and sorcery. I förlängningen innebär detta att jag tex förväntar mig att de flesta sword and sorcery-kulturer är patriarkala kulturer, med könade koncept som danserskor och polygyna harem. Jag är inte det minsta intresserad av sword and sorcery som är tillrättalagt woke. Sådant är mer välkommet i andra fantasygenrer. Med det inte sagt att sword and sorcery-genren behöver vara sexistisk, emellertid - det är förvisso inte så att jag egentligen har något emot Conan-våp och Vallejo-bilder, men jag förstår behovet av att bli av med dem och är okej med det.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För mig personligen är sword and sorcery-genren ganska starkt associerad med ett påtagligt mått av -historical fantasy-, som reproducerar kulturer och normer från vår värld. Det är också så jag vill ha min sword and sorcery. I förlängningen innebär detta att jag tex förväntar mig att de flesta sword and sorcery-kulturer är patriarkala kulturer, med könade koncept som danserskor och polygyna harem. Jag är inte det minsta intresserad av sword and sorcery som är tillrättalagt woke. Sådant är mer välkommet i andra fantasygenrer. Med det inte sagt att sword and sorcery-genren behöver vara sexistisk, emellertid - det är förvisso inte så att jag egentligen har något emot Conan-våp och Vallejo-bilder, men jag förstår behovet av att bli av med dem och är okej med det.
Men grundar sig inte all fantasy till viss del i vår reella historia ?
Om vi säger att sword&sorcery får ett hall pass när det kommer till sunk varför skall inte high fantasy eller grisodlarfantasy eller nån annan fantasy genre få ett hall pass på exakt samma grunder som du nämnde att sword &sorcery skall få ett hall pass på ?

Man måste vara konsekvent sunk är sunk och fantasy är fantasy och vill man ha bort sunk i fantasy vill man ha bort sunk i all fantasy . Eller snarare vill man ha bort sunk i rollspel överlag så vill man ha bort det i alla genres och subgenres som rollspel baseras på .
 
Status
Not open for further replies.
Top