RYKTE De(t) hemliga projekte(n/t)

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Givetvis handlar det om en faksimil nyutgivning av "Thet Swarte Ööghat", Olaus Magnus direktöversättning av DSA från anno 1556, och enligt många källor sveriges första rollspel (beroende på exakt när man daterar den blå lådan). Högsta rewardtier ger en produkt tryckt med lösa typer vid Gutenberg-Museum i Mainz, samt en kurs i tidig nysvenska vid Umeå Universitet.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,846
Location
Off grid
Enligt ett tips jag fått skulle det röra en svensk vidareutveckling av GURPS Illuminati.
Men eliten blev missnöjda med produkten och rollspelsverket tvingades ingripa.
Katolska kyrkan ersatte Mekanurg med en klonad kopia av honom själv och man skickade Krank "till Japan" för omprogrammering.
Projektet är nu försenat men släpps senare i år under namnet "Die Rote Shildt" och publiceras under "en fri murarlicens".

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Enligt ett tips jag fått skulle det röra en svensk vidareutveckling av GURPS Illuminati.
Men eliten blev missnöjda med produkten och rollspelsverket tvingades ingripa.
Katolska kyrkan ersatte Mekanurg med en klonad kopia av honom själv och man skickade Krank "till Japan" för omprogrammering.
Projektet är nu försenat men släpps senare i år under namnet "Die Rote Shildt" och publiceras under "en fri murarlicens".
Det där är ju bara löjligt.

Alla vet väl att Frimurarna, Illuminati och Rozenkreuzarna bara är inkörsportar för oss här vid de Övergivnas Arméfraktion: WRNU
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,064
Vänta lite nu. VÄNTA LITE NU!!!

I går skrev @krank:
Hemliga Projektet: Namn är kluriga grejer. Och det var nog allt just nu.
I går kom även 19 förslag på ny undertitel till KULT: Den förlorade Gudomligheten i den här tråden:

Är @krank s hemliga projekt KULT: Den förlorade Gudomligheten (eller vad det nu ska heta)?

@Henke delade en tweet med namnen på alla som varit med och skrivit nya svenska KULT, och @krank är inte med:
Vad jag förstår så är en del av scenario-materialet sådant som tidigare provspelats på konvent (Tjugosjätte timmen och Återvändo som Robin Liljenberg har skrivit), Laboratorium F-047 som Martin Svärd har skrivit (och som ingår i Passionstriologin) osv. I övrigt tänker jag att det främst handlar om översättningsarbete?

EDIT:
View attachment 11796
Det kan bara betyda att @krank ÄR SAMMA PERSON SOM NÅGON I TWEETEN!!! Och vem är @Mekanurg i allt detta? Jag vet inte om jag vågar nysta i det här längre. Det går för djupt.
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,064
Den senaste tidens aktivitet i Kranks arbetsdagbok har fått mig att återvända till den konspiration som utspelar sig i Rollspelssverige. Det är ett pussel där många bitar fortfarande saknas. För att se helheten krävs något som vissa kanske betraktar som fantasi, men som jag betraktar som logisk slutledning.

Detta har hänt:
  1. @krank skriver på det Hemliga projektet. Att han gör det är ingen hemlighet. Han återkommer till det flera gånger i sin arbetsdagbok.
  2. @Mekanurg skriver (SAMTIDIGT!!!) på projektet <HEMLIGT>, vilket han avslöjade i en Snabb uppdatering. Projektet kommer avhemligas under GothCon.
  3. Min första gissning, att de båda projekten i själva verket är ett och samma för att släppa en svensk version av Tatters of the King till Call of Cthulhu Sverige, möttes med talande tystnad från både @krank och @Mekanurg.
  4. I början av mars skriver @krank kryptiskt:
    Hemliga Projektet: Namn är kluriga grejer. Och det var nog allt just nu.
    Samma dag blossar en namndiskussion, rörande undertiteln på svenska KULT, upp. Jag presenterar tanken att det hemliga projektet i själva verket är svenska KULT. Detta möts av tystnad från alla inblandade.
  5. @krank skissar fram en hemlig logga och skriver på en hemlig världsbibel under mars och lyckas skriva uppdateringar om projektet utan avslöjanden, men så den senaste veckan bubblar följande fram:
    • Världsbibeln innehåller ankor!!!
    • Projektet kommer avslöjas under påsken (vilket även gäller för @Mekanurg s projekt <HEMLIGT>)
    • Världsbibeln innehåller antagonister som kan ge upphov till mysterieutredande.
Ankor, alltså! Ankagonister! Ankmysterier!

Ett minne når mig: @krank har en tråd där han läser och skriver om Delta Green-scenarier (med feta spoilers). Jag vet inte vad, men det finns något i det som jag känner är av VÄLDIGT STOR VIKT för hans och @Mekanurg s projekt. Är det en svensk version av settingen... med ankor? Till Chock? Till KULT? Jag försöker mig på ett namnförslag: David Grön - Förlorade fjädrar.
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,064
Inför GothCon ökar nu konspiratörerna takten och fler avslöjanden bubblar upp. Är det medvetna villospår eller har de blivit slarviga? Jag vet inte, men märk väl att jag inte låter mig luras!

I går tillkännagav @clarence redd att han illustrerar för en ”jättehemlig rollspelsprodukt” i sin tråd Clarence ritar, efter att ha blivit hänsynslöst pressad av @Bifur, som närmast har en legendstatus i mina kretsar efter det stora DoD-avslöjandet. Clarence bild heter ”A Message from the Stars”. Vi lägger därför till det kosmiska temat i projektet. Kosmiska ankagonister? Ankmysterier i kosmos?

Vidare på anktemat finns det vittnesmål om att @krank i går kväll skrev att han borde investera i Farbror Joakims liv-seriealbum i vrållådan. Dessutom möttes mitt inlägg igår av en (nervös?) ”Haha”-emoji från @Mekanurg. Antagligen ett sista desperat försök att vifta bort sanningen som om den vore ett skämt.
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,064
@guldfink, hur hänger det ovanstående ihop med ditt hemliga projekt, du vet det där projektet om är så topphemligt att jag bara kan gissa att det finns (men jag vet att jag gissar rätt)?!
Nej, det projektet (som inte finns) är helt fristående och inga andra är inblandade. Faktiskt har jag, som en försiktighetsåtgärd, inte ens tänkt tanken att dra igång projektet, men du är nog något på spåren med din gissning.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Hur ni undgått att det handlar av en ny version av Svenil kan jag inte förstå. Hela Kranks resa till Japan-trådar är ju research för introäventyret om att fyra vanliga flygplats medarbetare måste lösa mysteriet med de gula skorna. Ibland undrar jag om jag är den enda som har ögon att se med.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Jag har en tidigare kollega bosatt i USA som numera jobbar som kontraktör till NSA och skriver programvara för att hitta dold kommunikation över internet.

Jag ska se om jag kan få honom att analysera svenska rollspelspodcasts för att hitta fler ledtrådar till denna konspiration. Kanske om man lyssnar på alla avsnitt baklänges...
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,064
Takten ökar och konspiratörerna svettas. Ett stort avslöjande nalkas.

I går kväll fördes en konstruktiv chat på ämnet i Vrållådan. Här kommer ett axplock:
  1. @krank, uppenbart tagen av jakten på hans hemlighet, skrev: "Jag säger inte att det är på wrnu, men minst en person som inte redan är invigd i projektet har gissat rätt." Krank, krank, krank; skulle detta vara en nyhet? Du undkommer oss inte genom att deklarera det uppenbara.
  2. @PhilArt tror att det hemliga projektet är "Världsherravälde"; en något oklar gissning, men den noteras.
  3. @Dimfrost, som hittills varit tyst med sina spekulationer är, som @Majk, övertygad om att det hemliga projektet är en ny version av Mutant Chronicles. "@krank är ett stort fan" och "det är ju en setting som behöver en rejäl bibel". Så kan det vara, men finns det ankor i Luna City? Jag upprepar @kranks ord: "Det betyder att vi är ett steg närmare att Avslöja Grejer (vilket vi inte vill förrän vi har alla ankor på led)". Dessutom har grävkungen @Bifur för sig att ett franskt förlag tog över licensen från Modiphius.
  4. @Anthrox tror att det är en mysterielösarbok till Chock. Återigen, var är ankorna?
  5. @Tant Ragnar tror att det rör sig om Chronopia, men omdöpt till Kronopia (som en @krank-signatur, antar jag) och med Kutulu som motor. Gissningen skjuts direkt ner av @Dimfrost som hävdar att licensen är upptagen.
  6. Undertecknad slås av insikten att @krank avslutas med "ank", vilket ytterligare stärker beviset att det hemliga projektet rör ankor, vilket i sin tur ger följande kvalificerade gissningar:
    • Mutank Kronikles (@Tant Ragnar )
    • @Dimfrost kovänder och inser att @krank börjar på "Kr", vilket även "Kronopia" gör.
    • @chrull förklarar att "kr ank" helt enkelt är Joakim von Anka, vilket får @PhilArt att utbrista "Krankelibrankelfnatt!" för att ytterligare befästa faktumet att @kranks koppling till ankor inte kan förbises.
    • @krank börjar prata om Musse Pigg, vilket är ett uppenbart villospår. Försök inte, @krank!
Det slutar inte här! Nu på morgonen förkunnade @Franz att han drömt att Eloso skulle göra ett rollspel baserat på Riget, vilket är en solklar ytterligare pusselbit!

Ett sjukhus fullt med danska kosmiska ankor! Där har ni den setting @krank skriver sin bibel om.

PS. Eloso publicerade för några dagar sedan en kort film, avbildandes en studentmössa, på Facebook. Bra försök, men detta är ett uppenbart aprilskämt som försöker leda oss mot slutsatsen att det skulle röra sig om något så mundant som ett Lund-supplement till Call of Cthulhu Sverige.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
  1. @Anthrox tror att det är en mysterielösarbok till Chock. Återigen, var är ankorna?
Jag vill bara passa på att påpeka att Chocks setting innehåller ALLA traditionella skräckfilmsmonster, och torde således även inkludera ankor (eftersom de kan vara skitläskiga).
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,064
Jag vill bara passa på att påpeka att Chocks setting innehåller ALLA traditionella skräckfilmsmonster, och torde således även inkludera ankor (eftersom de kan vara skitläskiga).
Bra poäng! Chock bör inte uteslutas!
 
Top