chrull
Stockholm Kartell
Min slutsats är väl än så länge precuis som jag skrev från början:Det jag inte hänger med på är vart det leder? Vad blir slutsatsen? Det är meningslöst att diskutera om en kampanj i sin skrivna form är är bra eller ej? Är Konfluxsviten en bra kampanj för att de öppnar för att spela en förvisad ädling? Eller gör spelaren den bra genom att tillföra detta? Men är det att "hacka kampanjen"?
Jag ifrågasätter alltså inte att det vi gör vid spelbordet är det som är det som i slutändan intressanta. Men jag har aldrig upplevt att alla kampanjer* alltid måste hackas för att bli bra vid spelbordet. Ibland ja, ibland nej. Bra kampanjer gör det lättare att få till intressanta resultat vid bordet, dåliga gör det svårt.
Jag förstår inte detta, för jag tycker typ ingen megakampanj som inte är anpassad efter spelgruppen blir bra. Och då blir det svårt för utgivna produkter att vara bra, eftersom det är SL och gruppens egna jobb som får det att bli bra.
Det kan absolut finnas sämre och bättre utgivna megakampanjer, men det där extra kommer i min erfarenhet helt från spelbordet.
Men sen är min erfarenhet av svenska megakampanjer är ganska begränsad, så jag kan ju ha missat något.
En kampanj kan säkert vara bättre att läsa än en annan. Bättre skriven, bättre konstruerad, mer intressant, etc.
Men oavsett kvaliteten på materialet man tar till spelbordet så är det något annat som avgör om kampanjen som den spelas är bra eller inte.
Jag har ännu inte läst en mega-kampanj som jag känner mig helt taggad på av den sorts megakampanjer som har pratats om i denna tråd.
Ju längre en kampanj pågår, ju mindre detaljer och prepp som kommer med de produkterna är intressant för mig, eftersom vi kommer ha ändrat på saker, hittat nya vinklar och risken är att det som näst sista kapitlet handlar om är helt ointressant eller orelevant för oss.
Så ska jag bli taggad så är det bra ingångar, och mer lösa beskrivningar, förslag och koncept som är vad jag vill ha.