Nekromanti Då har man sett Two Towers (spoilers!!!!)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Sågning.

Som sagt, vill man se fel så ser man fel. Jag ville se en bra film och fick se en underbar film. Tänk vad fel man kan ha. :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Ett mer givande... [Spoiler och ingen är förvånad]

...svar än det förra som jag skrev nyss hemkommen från filmen.

Passar på att ta upp några punkter.

Jag börjar med Gollum. Han var det mest underbara jag sett och passade perfekt in i min bild av honom. När han börjar snacka med sig själv... Jag ryser för det är så bra! Och när han sitter vid den förbjudna gölen och sjunger efter att han fångat fisken! Aaaa!! :gremlaugh:

Sen Gimli då. Jag avskyr honom lika mycket som jag älskar Gollum. Gimli blir bara för mycket hela tiden och det är de mest tragiska sakerna.

Legolas! Han är fortfarande underbar! Sköldsurfingen är inget jag stör mig på då det egentligen är rätt välgjort för att vara överflödigt. Men det mest underbara är när han kastar sig upp på Gimlis häst! Wow!

Grima tycker jag var med för lite eftersom jag gillar hans roll. Han är perfekt slemmig och underbar, men som sagt, han får för lite utrymme precis som Eowyn.

De orcherna som inte är Uruk-Hai är också i en klass för sig. De påminner om Goblins och de här är väldigt välgjorda!

Story-ändringen med Faramir tycker jag däremot inte om! Faramir är ädel enligt böckerna. Här tycker jag att han bara bevisar att han är bror till Boromir. Och repliken som fattas som hade bevisat motsatsen tog de bort. "Hade jag velat ta ringen så hade jag gjort det..." eller något sådant är det han säger.

Aragorn är fortfarande cool men han har mycket mindre att göra i den här filmen vilket jag tycker är lite tråkigt.

Gandalfs fight i början med balrogen är redigt häftig även om den innehåller samma element som fick mig att gapskratta när jag såg Eraser med Arnold. Han hoppar långt och kommer ifatt något bara sådär. I två tornen är det hans svärd och i Eraser är det en fallskärm.

Sist men absolut inte minst, då de är mina favoriter näst efter gollum kommer Enterna och slaget vid Isengård. När jag såg Fangorn i helbild första gången var jag väldigt imponerad. Han hade allt han skulle ha plus lite till och nu förstår jag vad de menar med "humm humm" i böckerna. :gremwink:

Helhetsbedömningen då? Som ni kanske förstår så har jag fått en ny favoritfilm! De ändringarna och smågrejerna som går att störa sig på är så löjliga att det inte märks och alla filmer måste ha ett hatobjekt och tyvärr är det för mig Gimli i den här filmen, men jag är nog ensam om att tycka det. :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
,-P Som jag sade - pressvisningen.

Det är perfekt - en salong som är fylld till en femtedel och alla besökare har FC 100% i Biovett. Inget snack, inget prassel, inga mobiltelefoner och inget sådant alls. Och ingen reklam inför filmens inledning.

Pressvisningar slår allt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Visst medhåll

Det där doomiga anslaget är bara för irriterande. Allt ska sägas med doom-darr på rösten, och sen en djup blick mot dolda hemligheter i historiens dunkla doomiga historia.

Bläh.

Det värsta med hela visningen var dock (precis som förra året) filmens presentatör (SF Sergel i STHLM). Jag tror hon kommer från Tolkiensällskapet. Hon kunde ha sagt något roligt. skojjat lite, gett oss någon lustig anekdot om filminspelningen eller så. Men nej då. Hon ska försöka spela någon slags roll, gör sitt bästa med att försöka glida in, istället för att gå som folk och lägger till sig med sin mest högtidligt-alviska röst. Sitter man på första raden kan man dessutom inte gömma sig bakom något.

Ugh. Sånt är bara för pinsamt. Du får komma ihåg att ta med en stor och fet kudde nästa gång, så kan du hålla den framför ansiktet och trycka den över öronen. Pelle på Expressen som "hostade" visningen jag gick på gjorde ett perfekt jobb, typ "tjena, Expressen bjuder på Two Towers, och det är en jävla rush. God jul!". Det är såna tal man vill höra!

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Sam ocg Frodos speciella relation

När vi var ett gäng som såg Extended Version hemma hos mig, ballade vi ur när det var tio minuter kvar. Då tittar Sam och Frodo så djupt i varandras ögon att det inte gick att hålla sig från dåliga skämt och mycket "nudge, nudge". Fast det vart ju roligt, det blev det.

Magnus
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Sam ocg Frodos speciella relation

Åh andra sidan tycker jag att man kan se ganska tydliga homoerotiska inslag mellan dem i böckerna också.

Kanske blir det så eftersom de är små och oskyldiga, istället för goda kamrater på ett grabbigt eller manligt vis.

eller så har vi läst för mycket utav deras dagböcker.

chrull
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Några kul easter eggs?

Något i stil med "No one tosses a dwarf!"?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Nånting om... (minimala spoilers)

...fish and chips. Och sen föreslår faktiskt Gimli att han ska "tossas". Bara Aragorn lovar att "don't tell the elf".

Inget annat som jag kommer på.

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ja, det där var ju...

...en av de mer... låt oss säga... ovanliga länkarna jag stött på. Hmmmm... undrar om den går över nån gräns här. Men den är ju on topic.

Hmmm... svårt läge. Bisarr sida. :gremgrin:

Magnus
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Mitt omdöme..

...såhär dagen efter.
Ska vi börja med plus- eller minussidan? :gremconfused: Äh, vi börjar med minus, så lämnar folk mitt inlägg med en positiv inställning.

- Faramir. Uschamej. Vad har hänt med hans ädla handlingar?

- Lavskägge (faktiskt). Jag gillade "ansiktet", men är jag den enda som har föreställt mig honom med mycket bredare stam?

- Legolas stairboard-åkning. För mycket modern Jacki Chan-action.

- Nazgûlerna. PÅ något konstigt sätt hade jag för mig att de red på svarta hästar med fladrmusvingar. Varför?

Nåja, över till plussidan då.

+ Gimli (Ja, jag har ett tvångsbeteende när det gäller att prioritera dvärgar). Även om han ibland är onödigt löjligt är det mesta rent lysande. Att body counten var med tycker jag var trevligt, även om den kunde ha utvecklats mer.

+ Gollum. Ojaa. Gollum (Need I say more)

+ Enternas förstöring av Isengård. Men varför, varför, står Saruman bara och tittar? Han ska ju vara en mäktig trollkarl.

+ Eowyn. Hon gör sin roll mycket bra. Synd att vi inte fick se mer av henne. Den spänning som fanns mellan henne och Aragorn i böckerna, ges samma, om inte mer, utrymme här. Bra.

+ Ormtungan. Han GÖR faktiskt sin roll bra, även om jag ogillar honom just pga det.

+ Orchernas inbördeskrig. Man ser som sagt skillnaderna mellan Uruk-hai och orcher. Underbart.

+ Filmen. Okej, den var ändrad, men jag gillar den.

/BD, som knappt behövde köa.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
The Love That Dare Not Speak Its Name...

Folks tendens att tolka vänskap mellan män som homosexualitet upphör ALDRIG att förvåna mig... :gremsmirk:

Nightowl, har koll på skillnaden
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Oj. Hur orkar du?

Jag måste säga att jag är imponerad av dig (och alla andra också) som sitter och hittar så mycket fel och saker att störa sig på i en film. Själv har jag inte sett den än (som tur är, annars hade jag dragits med i den intensiva spoiler-tråden) men jag föredrar att bara se en film och njuta av upplevelsen. Visst ser jag fel ibland men jag föredrar att strunta i dem för att inte förstöra nöjet.

/Skuggvarg
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
LOL. I alla fall ett av orden.

Sådär hemskt inspirerad och engagerad vart jag ju inte. Men överraskad, jajamensan.

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hehe (lite OT)

Tro mig, efter tre timmar och tjugo minuters gravallvarlighet, behövs det inte mycket för att hugga på en så enkel sak i FotR!

Fast det är klart, det är ju egentligen mer suspekt i Star Wars. Jag menar, Leia och Luke... huga.

M.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
Industri och goof?

Det huvudsakliga intrycket av filmen var att man blivit lite dämpad efter första delen. Den var så imponerande att de egentligen inte kunde göra något i den här filmen som var ÄNNU mer imponerande. Tiotusen orcher i ett enormt fältslag kändes bara som precis vad man förväntade sig.
Naturligtvis var det mycket imponerande ändå. Det var vissa saker som man hade klarat sig utan. Vad är poängen med en lång sekvens där alla tror att Aragorn är död, när det inte sitter en enda kotte i en biostol som för en sekund tror att det är så? Och surfande hör hemma i filmer som handlar om surfing; ingen annan stans. Enterna såg lite fåniga ut, men tyvärr kan man nog inte göra ett gående träd på ett sätt som inte ser lite fånigt ut. Jag är glad att de inte såg väldigt fåniga ut. I den förlängda versionen ser jag fram emot en tjugominuters debatt mellan enterna när de hummar, skakar sina löv och knarrar med barken.

Någon recensent ansåg att kampen mellan naturen och industrin var tydligare i filmen än i boken (kanske för att Saruman säger ordet industri när han pratar om hur han ska förslava folk). När jag läste boken fick jag för mig att det Saruman hade byggt i Isengård var ångmaskiner med tuggande kugghjul och pumpande pistonger. Hade gärna sett lite sådant i filmen.

Jag kan ha inbillat mig följande (det finns inte med på moviemistakes.com ännu):
Frodo och Sam är tillfångatagna av Faramir och hans polare. De sitter i ett rum och Sam föreslår att Frodo ska fly genom att använda ringen. Jag är ganska säker på att rummet de sitter i är ett förråd med tunnor och prylar. Plötsligt tittar de upp och ser Faramir komma in. Denne har just fått reda på att de bär på Härskarringen. Nu befinner de sig i ett litet grottrum, kliniskt fritt från tunnor.
Någon annan som sett detta eller var jag full?

/tobias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Hehe (lite OT)

Jag är ganska så dunder på att hr Lucas, vad fan han än påstår, inte visste med säkerhet att Luke och Leia var syskon när han skrev A New Hope.

Tillbaka till Midgård: jag har sett påpekandet på andra håll, och tycker det är ganska skoj. Dagböckerna som chrull postade en not till är för övrigt lysande...

Nightowl
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Sam kysser faktiskt Frodo i boken....

Dessutom tycker jag att Sam och Frodo verkade farligt nära att kyssa varandra flera gånger, och DET hade varit att ändra på historien lite väl mycket.

Faktum är att Sam kysser Frodo, på läpparna, när han tror att hans husbonde är död efter slagsmålet mot honmonstret.

Läs på....... gör om gör rätt.....
 
Top