Nekromanti Då har man sett Two Towers (spoilers!!!!)

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Du tiggrer om OT, men av mig får du inget [nt]

du kan ju alltid komma över till den mörka vägen... vi har pats för många.
vi bekämpar de onda(moddisarna då) och kanonmat är alltid välkommet
 

Poyanius

Veteran
Joined
16 Dec 2002
Messages
6
Location
Wien, Österrike
Re: Usch!!

Håller med, Amerikanare kan verkligen inte filmatisera böcker. Några exempel? I den här filmen har de:

än en gång lyckats att på ett löjeväckande sätt framställa sina känslo/kärleksscener. Trademark för amerikanska filmer är långa och överdrivet långa känsloscener (ofta onödiga sådana)

en EXTREMT dålig och opassande filmmusik, störande rentav i många scener (ta den med surfande legolas, lyssna på musiken för ¤#%!!! :gremmad:)

Överdriven "orealism" (som vanligt).

I tillägg:

I ALLA amerikanskproducerade medeltida filmer eller scener är folk inte tillräckligt SMUTSIGA. Ja, smuts, filth eller vad du väljer att kalla det. Man får inte känslan av ÄKTA "medeltid" i denna film heller

Filmer skapade av hollywood är som bekant bara till för att tjäna pengar i rent kommersialistiskt syfte. Amerikanarna vet ni ju, läser inga böcker, så man kan praktiskt taget pracka på befolkningen vilka häftiga scener som helst, bara det är våld och explosioner så går det oftast hem.

Näe, denna film, PRECIS som den första var HEEEELT ute och cyklade.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Dumma Legolas

"Alla vet att alver har bra balans, och om man har bråttom ner för en trappa sammtidigt som man ser en vän i nöd och det ligger en sköld precis där trappan börjar? Så varför inte "surfa" ner för trappan och avfyra ett skott mot orchen?. "

Menar du att detta skulle kunna vara en situation som naturligt skulle kunna uppkomma på vilket slagfält som helst och inte ett försök att framställa Legolas som en stencool superalv? :gremsmile: Dessutom är det knappast särskilt lätt att glida ned för en regnhal trappa även om man har både bra balans och har den otroliga turen att komma över en välgjord sköld. Det är onödigt och otroligt tramsigt att lägga in sådana uppenbara försök till publikflörtar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Dumma Legolas

Dessutom är det knappast särskilt lätt att glida ned för en regnhal trappa även om man har både bra balans och har den otroliga turen att komma över en välgjord sköld.
Det finns bara ett försök att avgöra den här frågan.

Vi behöver en idi... öh... modig frivillg som provar medan någon annan filmar, sedan postas filmen så att alla kan se resultatet.

Nå, någon som vågar stå för sina teorier?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Dumma Legolas

Jag kan fixa en sköld och en regnhal trappa, men bra balans får någon annan bidra med. :gremgrin:
 

BIB

Veteran
Joined
4 Dec 2002
Messages
21
Location
Ljungby, Kronoberg
Re: svarta siffror

Men det har väl ändå inget å göra med i fall det är en bra film eller inte. Att en film spelar in många pengar på biograferna betyder ju inte i dagens läge att den är bra. Folk tittar på det dom blivit tillsagda att titta på, å kan man dessutom få varenda nöt som läst sagan om ringen att gå och se filmen dessutom så är ju redan profiten garanterad, för att inte nämna varenda nöt som aldrig orkat läsa den och nu får en fin ursäkt att aldrig läsa den, nu har dom ju sett filmerna så då behöver dom ju inte.

Faktum kvarstår ju att Peter Jackson har gjort ungefär likadant som personen som filmatiserade "den flyende mannen" (Stephen King) Han har totalt struntat i boken och mer eller mindre bara behållt titeln och grundkonceptet, om inte det är att våldta en bok så vet jag inte.

Men många stålar för New Line Cinema blir det ju i alla fall, och jag hoppas definitivt att dom inte använder profiten till det dom sagt, nämligen en film på Bilbo. Den tecknade var dålig så det räckte, å ska vi nu då få en monsterfilm (i kostnad) som inte kan visa mycket mer än lite flashig action å sedan kallar sig Bilbo så kommer väl inte hyllningarna att veta några gränser från kritiker å alla andra som aldrig läst böckerna.

Nej jag är faktiskt ingen tolkien fantast även om det låter så, bara j*vligt trött på kassa Hollywood filmatiseringar av bra böcker. Å ännu tröttare på folk som ser filmatiseringar av bra böcker å sedan använder filmen som ursäkt för att inte läsa boken.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
E det bara jag...

som tycker legolas beter sig knasigt i striderna, ingen bra prestation där enligt mig.
Han ser ut att hungra efter flera offer för hans pilar och hans supperfräna små svärd, samt att han gör de där konstiga grimaserna... som om han hadde stark blodstörst.
tycker legolas är det vagaste kortet i filmen, han spelar inte bra, han ska ju trots allt vara prins av lothlorien eller något i den stilen, då ska man väll ha lite stil eller?
tycker han kunde fått lite mer repliker..

det e ju bara vad jag tycker...
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: E det bara jag...

Han är alvprins ja, men till son till kung Thraundil (ursäkta stavninng) densamma som Bilbo hade problem med i mörkmården när de skulle förbi där till Smaug en femti år tidigare elller så. I alla fall i böckerna. Sägs det i filmen vem han är? Hmmmm... Kommer inte ihåg.... :gremconfused:
 
Joined
29 Jul 2002
Messages
78
Location
Sandviken
kag tyker den va skit bra tur att jag inte trissa upp mig så att jag fick förstora förväntningar det enda dåliga var att han hade endrat massa grejer ifrån boken till filmen men det viste jag eftersom de gjorde det på första me :gremfrown:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
ÄNTLIGEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har just set Sagan om de 2 tornen !!
& ja jävlar !! Kan ju säga att det slog mina bästa förväntningar med RÅGE !!!
Det som kan sägas lite negitivt är väll att det var lite konstiga hopp i filmen... Men det är ABSOLUT inget som drar ner betyge, om man äsger så...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Men...

Det där kallar jag en sågning vid fotkölarna..... :gremwink:
Tycker inte att den var så illa !! Det är ju snudd på ett mästerverk !!
Peter Jackson har, enligt mig, har sammlat & gort en aldelses utormordentlig film. Han har lyckats att fånga alla karaktärer på ett bra sätt, fått en miljö som inte går av för hackor. Han lyckades att beskriva filmerna nästan som jag har täkt mig att de ser ut..
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Varför se alla fel ??

Varför se så mycket fel ?????
När man kan se alla sköna bitar i stället. ok, att Peter Jacksson kanske har gjort lite konstiga saker i filem. Men va´fasen,ä rligt talat så bryr jag mig inte SÅ mycket om det. Gillade nog det mesta i de bägge filmerna !

// Johan K, som väntar på att få se trailers från Sagan om Konungens återkomst
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nu kan även jag kommentera

Jag såg filmen med min familj under annandagen. Den var väl inte så pjåskig som jag fruktade när jag hörde mina fanatiska vänner berätta om den. Visst var Gimli lite väl överdrivet töntig, men så illa var det faktiskt inte. Det jag är allra mest missnöjd med är Aragorn otroligt löljliga försvinnande. Vad fyllde det för funktion egentligen? Trams, säger jag. Sedan var slaget om Helms fästning ingen höjdare heller. 300 halvkassa typer och några alver mot 10. 000 Uruk-hai? Jag hade föredragit att oddsen var lite bättre. Och varför var inte Eowyn ute och slogs med de andra? Hon tjatade ju en hel massa om hur tuffa Rohans kvinnor måste vara och ändå gick de allihopa och gömde sig i några grottor. De flesta förändringar som Jackson gjort i samband med slaget var till det sämre. Faramirs lilla avstickare till Osgiliath var också rätt löjligt. Det verkar nästan inte som om Jackson trodde att hans publiken skulle fatta att han var bror till Boromir om han inte uppförde sig likadant. Däremot var Gollum ruskigt bra och även Sam och Frodo. Det är fortfarande en riktigt bra fantasyfilm även om den inte är riktigt lika bra som den förra.
 

Warent

Veteran
Joined
19 Jan 2001
Messages
37
Location
Nynäshamn, Sweden
Re: ÄNTLIGEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Håller med! mkt bra film. Det är ganska fränt att de har tagit med detaljer som aldrig synns i filmen. Vem ser mönstret och texten på legolas två "dolkar?" som han nästan aldrig andvänder??

Warent, som kommer att köpa extended version då den kommer ut.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Tycker nog också att ettan var bättre, där eventuella ändringar var mer motiverade, här när Faramir drar iväg med Frodo.... Och Aragorn försvinner... Känns väldans onödigt bara. Finns fler saker som stör lite, som sagt, att precis allt är ödesmättat, vilket blir lite tjatigt - lider dock inte så mycket av "lyteskomiken" mot Gimli. Och Gollum är ju extremt välgjord.
Vet ni förresten vem som är rösten till Lavskägge? :gremgrin:
Jag vet.... :gremgrin: :gremgrin:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det vet du väl?

John Rhys-Davis som även spelar Gimli såklart! Kände du inte igen hans röst? :gremsmile:
 
Top