Nekromanti Då har man sett Two Towers (spoilers!!!!)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Ja, jag har faktiskt dett den. Jag blev väldigt besviken. Jag kan acceptera att man gör mindre justeringar av handlingen för att det ska flyta bättre på film. Men i det här fallet tycker jag att Peter Jackson har gjort helt omotiverade ändringar av storyn, för det mesta till det sämre. De saker jag saknade mest var orchernas inbördes gräl vilket jag tycker är en underbar del i boken. Dessutom tycker jag att man helt har missat att bygga upp stämningen när Enterna bestämmer sig för att marschera mot Isengård. I boken byggdes detta upp under en lång tid och när de väl släppte lös sin vrede så var det ju ett totalklimax. I filmen gick det så snabbt, ena stunden brydde de sig inte och helt plötsligt hade de rivt hela Isengård. Slut.
Filmen räddades av Gollum som var helt underbart gjord. Skådespelarinsatsen var lysande och animationen var det bästa jag någonsin sett. Särskilt gripande var det när Smeagol satt och diskuterade med Gollum huruvida han skulle döda hoberna eller inte.

Vitulvs betyg; 3/5
En underhållande film som kunde ha blivit så mycket bättre.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Vilket säger en del om din fantasi... (NT)

NT=Naughty Thoughts
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Bevis på PJs lite egna tolkning

Inte för att jag ser vad PJ har att göra med det hela. Däremot var det fina bilder.

Eller är det PJ som målat? :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:

Mycket bra länk. :gremlaugh:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Ja, det där var ju...

Skulle någon reagerat på gränser om det var likadana bilder på flicka-pojke?

Bilderna är ju extremt oskyldiga. I alla fall alla jag orkat klicka på.
Om någon tar illa upp för lite bara bröst och kyssar så är det deras problem...

chrull
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Den bästa - Codex. För ett år sedan eller så var jag marknadschef där, så jag kanske fuskar lite. ,-)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Spridda intryck (spoilers, för all del)

Jag valde biografen med nedsatta priser för studerande i stället för den med digitalt ljud, bekväma stolar och riktiga hober som bjuder på popcorn i mellanakten. Kanske saknar jag den rätta övertygelsen.

Tanten i biljettluckan pratade bara finska, som vanligt. Jag frågade på svenska om det fortfarande gick att få biljetter till Sagan om de två tornen och hon svarade, på finska, att det bara fanns biljetter till den tidiga föreställningen. "Klockan fem" tillade hon (det kan ju hända att sådana där svenskspråkiga inte kan läsa finska siffror heller). "Jo, det går bra" sa jag på finska. "Sjutton noll noll" förtydligade hon, långsamt. Och pekade på anslget där det stod '17.00'. "Ja, jag vill ha en biljett till Sagan om de två tornen, klockan fem. Sjutton noll noll" sa jag, fortfarande på finska. "Do you have a student card?" frågade hon, på knagglig engelska. "Ja, jag har ett studentkort" sa jag, på finska nu också. "Då kostar det sex euro" sa hon - tveksamt - på finska. Och visade med fingrarna så att jag säkert skulle förstå. "Jag vill ha en plats på sista raden, om det går bra" sa jag, också nu på finska. Tanten gav mig en smått förvånad blick - men du kan ju prata i alla fall! - och gav mig en biljett.

Jag var tvungen att gå tidigt från min sista föreläsning, men ibland har man inget val. "Jag kan tyvärr inte vara här nästa timme" sa jag hövligt i pausen och var ute ur rummet innan någon kunde stoppa mig. Nu får de andra veta mer än jag om satslogikens intrikata mysterier, men det kan jag bjuda på.

På den tidiga föreställningen går bara pensionärer, asociala studenter (de sociala går på den sena föreställningen) och skolbarn. Och så jag då. På väg in i biosalongen såg jag fem feta små barn bära sin egen vikt i popcorn och Coca-Cola. Och inte bara de - går folk på bio för att äta? Och varför måste jag dela biograf med alla dessa biografgourmander? Varför finns det inte separata föreställningar för oss som vill se på filmen?

Om jag har möjlighet sitter jag på sista raden - tydligen har jag bättre hörsel än genomsnittsbiobesökaren, och det vill jag gärna fortsätta ha. De feta små barnen rullade runt halva biografen innan de hittade sina platser, lämnande ett spår av popcorn efter sig (för att hitta ut ur den mörka salongen när Coca-Colan börjar göra sig påmind, förmodar jag). Folk fortsatte att prata och prassla med papper och bänkgrannar länge efter att reklamfilmerna börjat. Jag var tvungen att ta till min mest hotfulla tystnad för att få ordning på dem. När 'New Line Cinema'-logon fyllde skärmen var dörren fortfarande öppen, men efter att jag tänkt ett par hotfulla tankar om att anmäla personalen för biografernas etiska nämnd stängdes den. Allt måste man göra själv.

Ful Balrog. Gandalf övervinner gravitationen (vad är det för nytta med att vara trollkarl om man inte ens kan falla snabbare än ett ynkligt litet svärd?). Men Gollum är vacker. Säg ingenting om 'fantastiska specialeffekter - om Gollum inte finns på riktigt vill jag inte vara med (we wants to be jusst like him when we grows up, yesss we do). Frodo ser uppgiven och olycklig ut flera gånger.

Orcherna från Mordor pratar brittisk engelska, medan Uruk-Hai grymtar på amerikanska. Gimli fyller dvärgens traditionella roll (Edmund Spenser. The I. Book of the Faerie Qveene. 1596. Need I say more?). Eomer har en ful hjälm. Enterna är mycket mer... trädiga än jag tänkte mig, men det gör inget Alla vet redan att Gandalf inte är död, så varför måste han vara inte-död så tydligt?

Jag tycker synd om Ormstunga - precis som i boken. Hur skulle han kunna bli något annat än det han är med det utseendet? Allt han vill är ju att bli älskad... *snyft*

Gandalf kommer att rädda oss alla, ty han har kläder som lyser i mörkret. Nu kan han slå Saruman i huvudet på avstånd också.

Eowyn blir kär i Aragorn, men han har våta drömmar om Arwen. Hon skulle ha valt Grima i stället.

Somliga orcher rider på hyenor, och det gör de alldeles rätt i.

Så småningom får jag svårt att hålla isär det som redan hänt, det som kommer att hända och det som hände i boken. Aragorn dör, men det går om ganska fort. Saruman har lyckats tillverka en massa orcher. Ett väldigt slag. Gimli spelar trumpet. Eomer har fortfarande en ful hjälm.

När Faramir and his Merry Highwaymen tar Gollum till fånga har denne cyniske kritiker nästan tårar i ögonen. Måste vara något fel på ventilationen.

Eller är det kanske nu slaget kommer?

Gollum pratar med sig själv igen, men han hade mer att säga förra gången. Just när det börjar kännas som om filmen kunde ta slut när som helst tar filmen slut.

-JPS- undrar hur alla andra kan ha så sammanhängande minnen av filmen
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Ormstunga

Jag tycker synd om Ormstunga - precis som i boken. Hur skulle han kunna bli något annat än det han är med det utseendet? Allt han vill är ju att bli älskad... *snyft*
...eller det namnet. Hur många karriärvägar står öppna för någon som heter Ormstunga? Vad tänkte föräldrarna på?

/tobias
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
JA! DÖDA ORCHJÄVLARNA!

Nu låter jag väl lite som George Bush planerandes sitt hämndkorståg, eller nåt, men fan vad rätt ändå, när enterna anföll Isengard och ryttarna vann vid Helms klyfta. Jag satt och rös av vällust.

Jag är väl lite töntig, men jag gillade allt som alla andra verkar störa sig bortom rimliga gränser på - Legolas skateboard var frän, Enternas språkhantering var underbar, och allt igenom skulle det ha varit en oerhört bra, lekfull om än dramatisk, rulle, hade den inte blivit söndertjatad av Tolkienfrälsta besserwissar.

Nej, det enda som störde mig var de oändliga bergspanoramerna... ick! Eller tja, de störde inte direkt, men jag hade gott svindel i slutet av filmen. :gremwink:

/Mogge, tuggar på tandborsten
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Mitt omdöme..

PÅ något konstigt sätt hade jag för mig att de red på svarta hästar med fladrmusvingar. Varför?

Jag tror det har nämnts förut - Tolkien är inte särskilt klipsk när det kommer till utseendedetaljer.

/Mogge, ska se Les Miserables i helgen
 
G

Guest

Guest
Re: Mitt omdöme..

PÅ något konstigt sätt hade jag för mig att de red på svarta hästar med fladrmusvingar. Varför?

Samma här, min föreställning av dem kommer från framsidan av nån gammal översättning...

Jag gillade "ansiktet", men är jag den enda som har föreställt mig honom med mycket bredare stam?

Jag gillade inte ansiktet men håller med om stammen.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Ormstunga

Hur många karriärvägar står öppna för någon som heter Ormstunga? Vad tänkte föräldrarna på?
Var det inte så att han skulle få tungan avhuggen men övertalade dem att han skulle få tungan kluven på mitten istället, varpå han blev kallad Ormstunga? Eller är jag helt fel ute nu?

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Visste jag faktiskt inte. Men det är ju klart att du fuskar. Det hade å andra sidan jag också gjort, om jag varit i din position och kunnat göra det.

/Skuggvarg
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Blandade intryck (spoiler)

Jag ger den 4 om Sagan om ringen får en 5:a.

Allt med Frodo och Sam var över förväntan, Gollum var enastående, även om jag skulle ha gjort ögonen lite mindre. Jag uppskattade dock inte Faramir - i min uppfattning ska han vara en slags "Robin Hood", nu blev han ju bara en mini-Boromir.

Enterna gjorde mig lite besviken - jag hade sett fram mot en mullrande våg av jätteenter som rusade fram mot Isengaard och en skog av huorner vid Helms deep, nu kändes det lite mer som Trädgårdsdags med Ulf Schenkmanis med några spretiga nyplanterade utspridda enter och ingen skog alls.

Slaget vid Helms deep var härligt att skåda, jag bjuder på lite småskämt och sköldsurfning. Jag hade dock gärna sett en mer färgstark Eowyn. Gimli hade gärna fått vara mindre skojig men annars hade filmen kanske blivit alltför ädel och tragisk för den breda massan.

Var det inte en väldig fjortisflickeflört med Skuggfaxe i motljus?

Till sist - mer Grima åt folket! Jag tycker att Grima var med alldeles för lite, hoppas att han får chansen i sista filmen.

Filmen måste ses om för att få en rättvis bedömning - jag är lite ilsken på omotiverade ändringar av grundhistorien. Det gör å andra sidan filmen mer spännande för mig som har läst boken om och om igen. Jag satt nästan och hoppades på att nazgulen skulle nappa iväg Frodo till Mordor - då hade man ju alldeles tappat hakan!
 
Joined
17 Jun 2000
Messages
72
Location
Ekenäs, Finland
*stum*

Fan va' bra film. När eftertexterna kom så satt jag bara stilla och log som en fåne medan jag försökte insupa mig allting medan jag inte kunde låta bli att känna en klump i halsen "Nu är det ett år kvar till nästa och vad ska man göra se'n?".

Jag tyckte om det mesta i den. Faramir grejen gjorde mig litet orolig först men så kom jag hem sökte upp recensionen som fanns på theonering och så hade jag det förklarat för mig och kunde nöjt sätta mig ner och läsa allas åsikter i godan ro medan jag kunde tänkar fö rmig själv "Bah, det är ändå bara jag som har sett den på mitt sett".

Och Gollum var ju bara så... så... bäst... Så patetisk, tragisk, så att man bara inte kunde sluta känna medlidande...

Nåja... det var väl det... tankarna har såhär nu 12 timmar efter ännu inte samlats riktigt...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Ormstunga

Hur många karriärvägar står öppna för någon som heter Ormstunga? Vad tänkte föräldrarna på?
Ge dig inte in på den diskussionen, jag blev anklagad för att vara oseriös när jag kom med samma kommentar om porrskådisars namn i en diskussion om porrfilmens etik eller brist på sådan. Det som definitivt sköt den diskussionen var iofs när jag påpekade de oergonomiska arbetsställningarna.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Skuggfaxe

Något som jag glömde i mitt inlägg var besvikelsen över Skuggfaxe, så jag tar det som ett svar på ditt inlägg istället.
"Skuggfaxe - hästarnas konung" ska vara den största och snabbaste av alla hästar. Stackaren var ju mindre än de båda andra hästarna, och dessutom såg det ut som om den fick sträcka ut rätt rejält för att hålla jämna steg med dem.
Skuggfaxe ska ju vara enorm.

Dessutom gjorde jag den oprofessionella att det var ett sto som "spelade" Skuggfaxe, men här kommer säkert nån hästmänniska att protestera ochs äga att det var en valack eller något annat roligt ord.

/BD, ingen hästmänniska.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Ormstunga

Jag tror du förväxlar Grima Ormstunga med en SLP i Svavelvinter som har samma epitet. Ormstunga i Härskarringen har bara fått tillnamnet för att han är så nedrans lömsk.
 
Top