Nekromanti Då har man sett Two Towers (spoilers!!!!)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Bered er på några rejäla storyändringar, särskilt med vad som händer när Faramir tar Frodo tillfånga, och när Worg-ryttarna anfaller.

I det stora hela en mäktig film, kanske lite väl "doomig", med mycket djupa röster och allvarliga män som ser ut över horisonten. Gimli var faktiskt rolig på sina ställen, och det är ju mycket fightingscener. Lite väl mycket kan man tycka. Och det tycker jag.

Så cool som attans, men jag tror att jag gillar ettan bättre.

Nån annan som har sett den? :gremgrin:

Magnus
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Dumma Legolas

Nej, jag har inte sett den och kommer antagligen inte att göra det heller förrän någon gång i mellandagarna. Jag har dock en liten fråga. I trailern ser man Legolas helt coolt "surfa" ner för en trappa ovanpå en sköld, samtidigt som han avfyrar sin båge. Jag hoppas innerligt att denna urlöjliga scen inte är med i filmen även om den nästan garanterat finns med.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Dumma Legolas

Jag hoppas innerligt att denna urlöjliga scen inte är med i filmen även om den nästan garanterat finns med.
Jodå, det finns den. Det står att läsa om i recensionen som Marco (Neo) har skrivit på Neogames hemsida. Där rök den visionen, walle :gremwink:.

/BD, som är lat och inte orkar länka. ...och dessutom inte heller gillar ovannämnda scen.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Neejj [ANT]

Jag hittar inte Marcos recension på deras hemsida, var finns den?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jorå den är med

Men den är inte så lång, så om du blundar i typ fem sekunder så missar du den. Oroa dig dock inte, det finns annat att titta på också.

M.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag har sett den! [om möjligt ännu mer spoiler!]

Jag är förälskad! Förälskad i största Scizot! Jag är kär i Gollum, för han är så cool!

Och enterna!
Och Aragorn!
Och Gandalf!
Och Grima!
Och Goblinoiderna (eller vad de nu är?)!

Men! Det finns ett men. Jag ogillar Gimli lika mycket som jag älskar gollum!

Ni får en bättre rapport imorgon! Lite trött nu...
 

Stenduva

Veteran
Joined
11 Dec 2002
Messages
14
Location
Uppsala
Har själv just kommit hem efter att ha sett den. Måste säga att filmen är fantastisk och storslagen. Trots stora mängder humor på sina håll var filmen tyngd av allvar och känslan av hopplöshet.

Enterna och Fangorn var helt underbart, och Gollum var verkligen fantastiskt välgjord. Och som vanligt är miljöerna på gränsen till onaturligt naturliga och vackra (ursäkta kulturrecensentsoråket :))

När Enterna plockade sönder Isengard och striden mellan Gandalf och balrogen var några av mina favoritscener. Och så gillade jag när alverna tågade in i Helms klyfta extremt mycket. Och för att inte tala om Olifanterna!

Specialeffekterna var också de oerhört bra. De såg inte bara verkliga ut, de kändes verkliga! Olifanterna, Enterna, Gollum, arméerna ja allt fanns verkligen där. Ingen robotfabriken i SW Episod 2 här inte.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Måste hålla med på alla punkter utan en, Olifanterna. Tyckte att de kunde lagt ner lite mer energi på dem, men de var ju bara med ett få sekunder så det kanske inte var av högsta prioritet.

Och för att jag bara måste påpeka det igen, Gollum är HUR bra gjord som helst...jag är mållös.

Överlag en totalt underbar filmupplevelse alltså!!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Legolas Sköld FC 23

Problemet är inte att han gör det - det kunde varit coolt. Problemet är att jag såg det ett par veckor efter jag såg OO7 surfar omkring på det mesta, inklusive motorhuvar. Effekten blev enn lätt fadd smak i munnen.

Men det visste säkert inte Peter Jackson när manuset skrevs för en massa år sedan. ,-)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Äh, för länge sedan. ,-)

Det var en intressant torsdag - åka tåg till Stockholm, frottera sig med alla filmrecensenter (Ronny Svensson var farligt nära att misaa pressvisningen fö), titta på film, skriva en recension på ett IT-café, åka hem igen.

Tur att man har en förstående arbetsgivare. =)

Vi får hoppas att traditionen håller i sig, och jag även kan skriva en recension till SoKÅ om ett år.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Dumma Legolas

Det låter extremt fånigt och ser säkert ännu fånigare ut...

Men skit samma, klart jag ska se filmen! När jag har tid, pengar och ork. (Nej, inte "Ork", utan när jag orkar med...sluta misstolka mig!)

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
På torsdagen? Det var ju för sjutton innan galapremiären. Vad var det för visning du fick gå på, din skurk?

/Skuggvarg - avis men orkar ändå vänta ett tag till med att se filmen, tills hysterin har lagt sig lite
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Nu så... (Spoilers så att det räcker till alla)

Precis som en hel del andra såg jag den i natt. Ska se den i morgon också så då kanske jag har något att tillägga men just nu får ni nöja er med att:

1. Alver är vackra, det visste jag men att de var ena riktiga jävlar på att surfa hade jag ingen aning om.

2. Enterna ser ut lite väl mycket som träd, något som inte alla håller med mig om.

3. Gimli är rolig, nästan lite väl rolig. Behövde man verkligen en "komisk bifigur"? Jag skrattade och grät, svårt att bestämma mig om vad som vägde tyngst.

4. Utflykten med Faramir fyllde faktiskt ingen större funktion för mig. Det var kanske bra men lite långt bort från "det riktiga".

5. En del andra ändringar bortsett från ovanstående tycktes mig lite onödiga. Se ex. Excorsismen, Aragorns fall från klippan och hyenorna som hade gjort sig bättre som stora ulvar (enligt mig).

Och nu till det mer possetiva...

6. Gollum är såååå bra, bättre än vad jag någonsin kunnat tänka mig. När han pratar med sig själv är mästerligt gjort.

7. Slaget vid Helms Klyfta är inte att leka med, lagom storslaget och lagom superduperjättemycket bra.

8. När Enterna förstör Isengård är väldigt bra gjort, med betoning på väldigt.

9. Det är fortfarande Tolkien...

Nu kanske det låter mer negativt än jag menar men så blir det ibland. Det är fortfarande en riktigt bra film och en finfin, om än inte perfekt, tolkning av Tolkiens böcker.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hmmm...

...själv reserverar jag mina varmare känslor för Eowyn. Ska bli intressant att följa hennes mer krigiska karriär i trean. Nu vart det lite blekt på slutet, då hon inte var med så mycket.

:)

Magnus
 
G

Guest

Guest
Jag blev riktigt besviken. Jag tänker inte se om den, och jag såg nog ettan sex gånger på bio.
Totalt onödiga historieändringar bara att klämma in lite intetsägande drömmar.
Gimli betedde sig som en clown på amfetamin och ägnade hälften av filmen med att dratta på ändan.
Fangorn var tråkigt och kändes nästan lite "bluescreen".
Fem sekunder alvsurfing är fem sekunder för mycket.

Dessutom tycker jag att Sam och Frodo verkade farligt nära att kyssa varandra flera gånger, och DET hade varit att ändra på historien lite väl mycket.

Däremot tyckte jag om Gollum och Gandalfs strid i början... Om jag ser den på video nån gång så kommer det att vara för de scenerna.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jahupp, måste väl svara här så att alla märker att jag åxå har sett filmen. :gremsmile:

Gollum var visserligen mycket snyggt gjord, men alla (många) nämner honom först av alla roller i filmen när de berömmer den. Så fantastisk var han väl inte? Iofs hade han grymma diskussioner med sig själv.

Gimli har tagit över rollen som humorkaraktär från Pippin. Jag tyckte att Gimli var riktigt bra i den här filmen även om de kunde ha hållit tillbaka honom lite.... ramla av hästar t.ex. Sedan är det ju uppenbart att massvis med folk kommer att störa sig på honom. Alla vill inte ha humor i LOTR. Detsamma gäller Legolas sköldsurfing som man visste att man skulle få höra klagande röster om. Jag hade inget direkt emot det heller

Bered er på några rejäla storyändringar, särskilt med vad som händer när Faramir tar Frodo tillfånga, och när Worg-ryttarna anfaller.

Äsch, så länge sedan jag läste böckerna så jag har ändå glömt bort alla detaljer. Speciellt Faramirs roll är mycket dimmig.

Helt fantastiska naturscener, jag njöt ordentligt.

Enterna som spöar upp dräggen i Isengard var en av mina favoritscener. Fightingscenerna var över lag mycket bra gjorda.

Eowyn fick oväntat lite tid i filmen mot vad jag trodde, synd, hon hade potential att bli en favorit. Får hoppas på trean.

Aragorn går däremot inte att ha som favorit, han ramlar ju bara ner för klippor och har sig.

Var det något mer jag skulle säga så har jag glömt bort det...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Dessutom tycker jag att Sam och Frodo verkade farligt nära att kyssa varandra flera gånger, och DET hade varit att ändra på historien lite väl mycket.

Du har väl läst Sagan om Konungens återkomst? :gremwink:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Nu så... (Spoilers så att det räcker till alla)

Nu kanske det låter mer negativt än jag menar men så blir det ibland. Det är fortfarande en riktigt bra film och en finfin, om än inte perfekt, tolkning av Tolkiens böcker.

Den är väl tolkad perfekt?
JAg hoppas det i alla fall. Det är ju Peter Jacksons tolkning, och om han är nöjd är den ju perfekt.

för det ÄR en tolkning. en filmatisering.

Men jag håller med. JAAAAAG skulle minsann inte ha gjort ditten och datten. :gremlaugh:
Det jag störde mig mest på var dock alla jävla oneliners of impending doom. eller oneliners of horrible parody. typ.

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Sågning.

Saker att störa sig på när man ser filmen:

* "A red sun rises, blood has been spillt this night"-och alla andra fraser för att få en riktigt härlig "undergången är nära"-stämning. Undergången i all ära. men alver borde väl också flåsa lite när de springer? inte bara springa förbi och kasta menlösa fraser om hur illa allt är när ingen har en chans att höra?
Dessutom har Undergången en tendens att bli ganska enformig när man slänger ur sig 15 sådana fraser under de första 15 minuterna.

* Början. Alltså. Var det tvunget att BÖRJA med mitt hatobjekt från SOR? balrog-helvetet är så fult så jag. ja. ni förstår. Annars var den fin och så. Även om det känns som de goda fuskar när Gandalf skickas tillbaka till livet sådär. Å andra sidan gör ju Ryttarna samma sak.

* Slagsmålet om maten bland orcherna kunde gjorts längre. Sånt är kul. Orcher är bra. Min röst till filmens bästa skådis går nog till orchen som beskådar uruk-haien tidigt i filmen. han var riktigt sexig. sån ska jag bli när jag blir stor.
Det var kul att man i kidnapparsällskapet kunde skilja poå uruk-hai och de andra orchtyperna. Mycket bra. men mer tack.

* Gandalfs användande av magin när de tre tror han är saruman en bit in i fangorn. Jag har spelat D&D-kampanjer där mindre magi används så tydligt.

* Enterna. Lavskägge såg ju charmig ut. snygg i ansiktet sådär. Men när de började gå? särskilt vy-bilderna var riktigt dåliga tyvärr.

* Worgerna är lite i samma bana. De såg inte äkta ut. Att de såg ut som järvar istället för vargar var väl lite underligt. så skulle minsann inte jag ha gjort det. men jag hade gladeligen sett förbi det (om inte de hade översatt worg till varg) om de varit lite snyggare. Orcherna som red dem var dock bra gjorda. de såg verkligen ut som de red på nånting. bra bra.

* Theodens tillfrisknande. tja. jag vet ju inte hur det skulle ha gjorts. men jag är lite anti till så tydlig användande av magi. Det är liksom inte SOR för mig. men men. okej. det kunde dock ha tagit lite längre tid. och tja. skötts bättre, på något vis. För övrigt trodde jag att han skulle vara äldre. Han blev ju rena pojkvaskern när han blev frisk.

* Blommorna på gravarna. Hm. När ska de nämna Niphredil då? :gremlaugh:

* Mantel-grejjen vid svarta porten. Om man bara sett bio-versionen av första filmen (som jag) och inte sett varifrån mantlarna kommer så kan det här te sig ganska löjligt/oförståeligt eller dumt. varför ha med det överhuvudtaget?

* alla som återuppstår. Gandalf gör det. Ordentligt dessutom. Merry och Pippin antas vara döda ett tag men strax kommer man på bättre tankar. Theoden är så gott som död men tillfrisknar. Aragorn ses som död men återuppstår igen. Nu är det alltså bara legolas, gimli, frodo och sam kvar? Frodo dog ju nästan i del 1 så honom kan vi räkna bort. Sen kan Boromir passa på att komma tillbaka också...

* De försvunna orcherna i helms klyfta. Är det quake motorn de använt sig av? när man dör och landar på marken försvinner man? Dessutom blir det lite väl löjligt när Aragorn hoppar ner ensam bland de orcher som precis lyckas pressa tillbaka en stor kasse alver. Och klarar sig oskadd därifrån. Visst är de hjältar. men någonstans ska man dra en gräns. Att rida rakt igenom led med orcher utan att en enda uruk har vett att stoppa en kniv i hästen kan också räknas in där.

* Gandalfs återkomst till slaget. Den där backen var typ brant, brantare, brantast. Å andra sidan var det ju rohan-hästar hela bunten. hm.

* De försvunna alverna vid helms klyfta. När de dragit sig tillbaka sista gången. innan de vänder ut igen. Finns det några alver där inne då? Har alla dött? de kanske valde att försöka begrava haldir på plats. under slaget. Alver ska alltid vara så dramatiska av sig...

* Faramir. Ändrade man lite på storyn där för att få med MER fighting? eller vad? Och varför ändrar han sig helt plötsligt? bara jag som inte fattar? Det där Sam säger om Boromir?

Hm, allt jag kommer på för tillfället. om man bortser från Gimli då.
Jag stör mig inte på att filmen är rolig. jag stör mig på att Gimli inte tas seriöst i en enda scen. Såfort han är med gör han bort sig. Kan man inte sprida ut det hela lite?

Saker som var bra då?

* Orchernas fight. som sagt. men mer tack.

* Gollum. han har alltid varit min favorit från böckerna. yess he hassssss... Och visst är han bra. Jar jar, Yoda och Dobby kan ju ta sig nånstans :gremlaugh:

Öhm. ärligt talat är det allt jag kommer på för tillfället.
Jag tyckte om filmen, men hittade mycket saker man kunde störa på sig om man bara ville. Hade jag orkat hade jag kunnat räkna upp fler. Den var ju sevärd, såklart. Men inte alls samma hantverk som första filmen. I alla fall känns det inte så nu.

Det värsta med hela visningen var dock (precis som förra året) filmens presentatör (SF Sergel i STHLM). Jag tror hon kommer från Tolkiensällskapet. Hon kunde ha sagt något roligt. skojjat lite, gett oss någon lustig anekdot om filminspelningen eller så. Men nej då. Hon ska försöka spela någon slags roll, gör sitt bästa med att försöka glida in, istället för att gå som folk och lägger till sig med sin mest högtidligt-alviska röst. Sitter man på första raden kan man dessutom inte gömma sig bakom något.

Japps. Jag gnäller. Det är meningen. Jag skriver det här värre än vad jag egentligen tycker. Varför?

Jag tycker om att se fel. Då är det så mycket lättare att inte se dem andra gången man tittar :gremlaugh:

chrull
 
Top