Nekromanti Cthulhu vs. klassiska horn- & vingprydda saker...

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Pavlovs hund

Jag har inte sagt att man inte kan rollspela något man inte kan leva sig in i, utan bara ifrågasatt huruvida man vill göra det. Och okej, jag förstår varför du ser det som en utmaning, men jag gör det inte. Inlevelsemomentet är helt enkelt så viktigt för mig att jag inte vill få det minskat genom att tvingas anstränga mig till det yttersta för att känna av det överhuvudtaget. Jag vill att de känslor jag gestaltar ska falla naturligt, och jag vill bli ett med det jag spelleder, så att jag kan agera ut dess reaktioner på ren fingertoppskänsla istället för att låta min inlevelse - och min dramaturgi - störas av att behöva sätta mig in i och resonera kring dess förnuft. Varelsens agerande ska vara något man, sedan man lärt känna varelsen ifråga, kan avgöra rent instinktivt , man ska inte tvingas tänka igenom det först. Det är nämnligen ganska hämmande för rollspelandet, åtminstone i min enkla värld.

För övrigt har jag aldrig påstått att jag kan rollspela en hund. Jag kan göra en trovärdig gestaltning av en hund och jag kan förse den med beteendemönster och drag som skiljer den från andra hundar, så att den rentav får en egen personlighet. Men jag kan inte identifiera mig med hunden, och det gör liksom hela skillnaden. Jag kan rollspela den, men inte leva mig in i den, och har därmed inget större intresse av att rollspela den, heller. Så jag förstår inte vad du vill ha sagt med det argumentet, egentligen.

- Ymir, elit.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Men...

Jag trodde demonerna kom från andeplanet, och inte suspekta källardimensioner? Säg inte att ni tänker slänga in sådana...
Det gör dom. Vem har påstått något annat? Men ioförsig, det finns ju redan "suspekta källardimensioner" i Eon, typ Skugglandet. Fast det är ju en helt annan diskussion... :gremwink:

Visst, huruvida det är 'mänskligt' eller ej är en definitionsfråga, men försöker du alltså påstå att alver, dvärgar och tiraker inte har 'mänskligt' tänkade? Det är att begära liiite för mycket av Sveriges rollspelare, imo. Visst, en alv får och bör tänka lite annorlunda än en människa, men det beror endast på kulturella faktorer - de är inte en helt annan, avlägsen form av liv, då hade den inte gått att rollspela.
Nej, alver & dvärgar har inte "mänskligt tänkande", om du med "mänskligt tänkande" menar intelligent sådant, med insikt om sin egna dödlighet, osv. I så fall skulle jag påstå att alver&dvärgar har intelligent tänkande, inte nödvändigtvis mänskligt.

Att sedan alver och dvärgars beteende ändå påminner väldigt mycket om mänskligt beteende, beror ju helt enkelt på det faktum att alver och dvärgar trots allt är väldigt lika människor. Dvärgar är i grund och botten korta, starka envisa människor, som lever i samma Mundana. Alver är långlevande, spetsöriga människor, som oxå lever i samma Mundana. Sålunda är det inte speciellt konstigt att de har ungefär samma sätt att se på saker och ting. Men demoner är inte mänskliga, om man inte låter deras ursprung vara mänskligt (t.ex. genoma att demoner kommer från "onda" människor), och är "födda" på en väldigt annorlunda plats, nämligen andevärlden. Även om andevärlden har sin mundanska motsvarigheten, så är den ändå inte identisk med det fysiska Mundana - hur skulel den kunna vara det? Mundana är fysiskt, andevärlden är andligt. Det betyder att dessa två "världar" per definition måste vara mycket olika.

I grund och botten är det följaktligen mänskligt tänkande som gäller för så gott som samtliga av Mundanas raser, och varför demonerna skulle vara undantagna från det, annat än pga pittoreska andeplanskulturella faktorer, förstår inte riktigt jag
Absolut, men detta förutsätter att demoner är en "mänsklig ras". Om de inte är det, så faller hela argumentet. Dessutom, se inlägget ovan på varför "pittoreska andeplanskuturella faktorer" knappast kan kallas småsmulor, utan snarare måste ses som mycket viktiga, mycket stora och mycket avgörande... :gremwink:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Pavlovs hund

ag har inte sagt att man inte kan rollspela något man inte kan leva sig in i, utan bara ifrågasatt huruvida man vill göra det.
Bra, då är vi överens - i fallet att man kan rollspela något som man inte kan leva sig in i, alltså. :gremwink:

För övrigt har jag aldrig påstått att jag kan rollspela en hund. Jag kan göra en trovärdig gestaltning av en hund och jag kan förse den med beteendemönster och drag som skiljer den från andra hundar, så att den rentav får en egen personlighet. Men jag kan inte identifiera mig med hunden, och det gör liksom hela skillnaden. Jag kan rollspela den, men inte leva mig in i den, och har därmed inget större intresse av att rollspela den, heller. Så jag förstår inte vad du vill ha sagt med det argumentet, egentligen.
Nej, jag menade inte heller att du påstått att du kan rollspela en hund. Det hela utgjorde dock ett mycket enkelt exempel på att inlevelsekonceptet är någonting som faktiskt är mycket svårare än man tror. För om vi faktiskt inte kan leva oss in i något så enkelt och vardagligt som en hund, hur ska man då kunna leva sig in i något fundamentalt annorlunda? Eller ens något "bara något annorlunda"? Men vi kan ju ändå, precis som du så tydligt illustrerar, ändå rollspela det! Det jag ville ha sagt, var alltså att inlevelse inte nödvändigtvis är detsamma som rollspel, något som jag fick intrycket av i dina tidigare inlägg.

Nu förstår jag dock att det du vill ha sagt var att det som du uppfattar som intressant rollspelande förutsätter inlevelseförmåga, snarare än att rollspelande förutsätter inlevelseförmåga. Och då blir fallet naturligtvis annorlunda - du får naturligtvis ha vilka åsikter som helst angående vad som är roligt och intressant rollspel. Be my guest, it's on the house!
:gremcool:
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Min demon i Eon

Har endast nyttjat demoner och dy. en gång i eon. Det var i någon öken ruin nånstans(kommer inte ihåg så noga, skulle kunna va nån halvöken på asharina halvön.) Det var typ Någon sorts demonisk varelse i en sal där som rpna först inte såg, men typ kände närvaro av(de visste inte vad det va för något) och efter ett tag så börjar taket skina och på något konstigt sätt så "rinner" ett halvdrakliknande huvud ner(fast med alien slime på sig.) med en lång äcklig ormtinga som sätter fart och roterar runt massa i rummet, och efter ett tag blir det strid(dah) och rpna besegrar denna demons "fysiska" kropp, eller halvfysika. Denna demon söker senare upp rpna i ett par andra gestalter och försöker hämnas, pga av den otroligt olidliga smärta som består i att förlora sin fysiska kropp för den. Och precis innan striden bröt ut kommer jag ihåg hur en spelare utalade sig och tyckte detta var mer skräck än fantasy, men det är endå ett sätt som jag gillade att nyttja demoner. Om det händer igen lär det bli på liknande villkor!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Tror inte poll påverkar nämnvärt

Skulle neo lyda forumsfolkets vilja borde detta genomföras. Enligt mig är det dock inte så troligt.
Se här
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Vad driver en demon?

Viljan till makt? Fåfänga? Död, lidande och misär?

Går det att formulera enkelt över huvud taget?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tjae...

Som sagt tar jag bara hänsyn till majoritetens önskemål när det gynnar mitt eget intresse. Och ditt treboksförslag gör, som bekant, inte det. :gremwink:

- Ymir, som fortfarande ogillar det förslaget
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: Daimon

Hela alltihopa byggde ju på att det inte fanns gott och ont i folktron. Utan att dessa varelser inte förstod vårt sätt att tänka så de såg allt som ett barn skulle gjort. Rätt och fel för dem var lite annorlunda än för oss. Saken var den att om du höll dig väl med de flesta knytt så kunde de vara snälla. Finns till och med sägner då Näcken är lite vänlig. Han kunde lära ut konsten att spela fiol. Huldran ville bara ha en karl, och skogsrået var manshungrig. Ingen var direkt ond, mer åt det barnsliga hållet anser jag =)
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Vad driver en demon?

Viljan till makt? Fåfänga? Död, lidande och misär?

Går det att formulera enkelt över huvud taget?
Bra frågor, men svaret på den första måste ju sägas vara: "det varierar", just eftersom olika demoner har olika agendor, som det står i M&M.

Om det går att formulera? Tja, det bör väl gå, även om det kanske kan vara ruskigt knepigt. Å andra sidan kan det oxå vara väldigt enkelt. Det hela beror ju helt enkelt på demonen och hur pass människolikt den är. Med andra ord, svaret här blir också "det varierar". :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Väteperoxid och hydrazin

"Viljan till makt? Fåfänga? Död, lidande och misär?"

Demonens drivkrafter är helt individuella. Varje demon har sina egna mål.

Utom skrivardemonen på servern - den är min slav! :gremwink:
 
Top