Nekromanti Cthulhu vs. klassiska horn- & vingprydda saker...

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Demoner i Eon...

Ett intressant ämne, som man kanske skulle fördjupa sig lite i. Anledningen? Tja, jag satt & läste lite i Call of Cthulhu igår, och kom då & tänka på en sak angående Eons demoner, nämligen om vad en demon egentligen är, och hur de uppträder respektive ser ut, d.v.s. finns det något som är essentiellt för en demons beteende och utseende (vi bortser från daimotropidiskussionen & fokuserar istället på demoners utseende och beteende, snarare än deras krafter och svagheter)?

Som jag ser det, kan man dela upp en demons beteende/utseende i två grundkoncept:

1. Antingen är demoner enbart "läskliga humanioder", d.v.s. människoliknande varelser med demoniska drag (huggtänder, klor, förvridna, osv, osv). Likaså är deras beteende starkt människoliknande, och en demon kan förstås ur mänskliga termer och motiv, exempelvis hämnd, ilska, glädje och sorg, osv.

2. Demoner är totalt främmande allt mänskligt, både till utseende och beteende. Med andra ord, en demons utseende och beteende behöver inte ha någon som helst koppling till hur människor ser ut och uppträder, utan de kan verkligen vara totalt främmande i alla aspekter. Jag minns exempelvis en beskrivning av en demon (från någon av Terry Pratchets böcker) som en korsning mellan en cykel och gummislang... försök föreställa dig det! :gremwink: Likaså kan demoners personlighet och beteende vara fundamentalt annorlunda, vilket gör dem totalt obegripliga ur ett mänskligt perspektiv.

Alltså, som jag ser det, kan man antingen välja en av de ovanstående varianterna (i Drakar & Demoner gäller ju exempelvis alternativ 1, medan i Call of Cthulhu är det främst alternativ 2 som gäller), eller också blandar man dem - det finns alltså demoner som uppfyller både variant 1, men också demoner av variant 2. Personligen skulle jag direkt säga att båda dessa varianter har sina meriter och nackdelar.

Variant 1 är helt klart enklast, både ur beteende- och utseendemässigt perspektiv. Demoner blir förvisso skrämmande, men ändå begripliga varelser. De blir lättare att rollspela, eftersom man då kan sätta sig in i hur demonen tänker, även om man inte behöver vara helt uppstyrd av mänskligt tänkande. Men tyvärr är också variant 1 den mest begränsade - demoner blir då människolika, vilket tydligt begränsar deras användningsområde.

Variant 2 är däremot den helt klart mest flexibla varianten, eftersom den kan användas till, i princip, vad som helst. Demoner kan, genom denna modell, bli hur sjuka, underliga och bissara som helst - totalt främmande allt mänskligt. Men genom detta blir också demoner oerhört skrämmande - en varelse som är så fundamentalt annorlunda mot allt mänskligt blir mer eller mindre omöjligt att förstå, och ingenting är ju så skrämmande som det vi inte kan förstå. Men den största nackdelen med denna variant är att den kan vara mycket svårspelad, eftersom det blir svårt (eller t.o.m. omöjligt) att sätta sig in i hur en demoner tänker, och varför den gör det den gör.

Som synes har båda varianterna stora meriter, men också svårigheter. Därför tror jag att det fungerar bäst att kombinera dem, eftersom man då gör demonbredden så stor som möjligt - något för alla, helt enkelt.

Vad tycker ni andra? Tankar, förslag, idéer på hur demoner i Eon bör/kan fungera? Har ni förslag på fler alternativ än de ovan givna?
:gremsmile:

Alltid najs med nya åsikter och perspektiv.
:gremcool:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Den kyrkliga modellen

Det finns ett tredje koncept också, nämligen att demoner är helt okroppsliga och mycket mäktiga andar som påverkar världen genom att besätta vanligt folk. Denna är tämligen vanlig i till exempel de judeo-kristna religionerna. Den här kan bli verkligt läbbig, speciellt om de besatta dessutom får oanade krafter.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
PS...

Tänkte bara att jag skulle lägga till det direkt, så ingen anklagar mig för att vilja stjäla Cthulhu-varelserna: Nej, jag menar (naturligtvis inte!) med detta inlägg att Eons demoner skulle bli någon form av exakt Cthulhu-ripp off (d.v.s. vi vill inte se Great Cthulhu himself, Elder Things, Deep Ones eller Yuggoth i Mundana), snarare utgjorde det ett exempel på en "värld" där man (läs Lovecraft och hans efterföljare) valt att bruka det som jag kallade alternativ 2 i mitt inlägg.
:gremwink:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Den kyrkliga modellen

Det finns ett tredje koncept också, nämligen att demoner är helt okroppsliga och mycket mäktiga andar som påverkar världen genom att besätta vanligt folk. Denna är tämligen vanlig i till exempel de judeo-kristna religionerna.
Har Krille kollat för mycket på Fallen nu? :gremwink:

Nja, allvarligt talat, så har du definitivt en poäng här. Demon definieras väl t.o.m. som "ond ande" enligt den kristna dogman? Den här modellen är definitivt en tredje variant, men jag skulle faktiskt vilja inkludera den i det jag kallat variant 1; jag menade inte att demoner, enligt denna modell, nödvändigtvis skulle vara helfysiska varelser a la Drakar & Demoner, snarare utgjorde denna modell ett exempel på s.k. klassiska demonbilder, medan variant 2 utgjorde exempel på oklassiska demonvarianter (ursäkta om jag uttryckte mig oklart).

Men demoner enligt "din"/denna modell, d.v.s. ofysiska varelser som ränner runt och besätter folk, är definitivt ett cool och skrämmande koncept. Ioförsig så kan ju demoner ta fysisk form i Mundana (enligt vissa spelkonstruktörer är det ju t.o.m. det som definierar en demon i Mundana... :gremwink:), men det bör ju inte utgöra något problem för den här demonversionen.
:gremcool:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Daimon

Demon definieras väl t.o.m. som "ond ande" enligt den kristna dogman?
Demon kommer från grekiskans daimon, som tydligen bara ska betyda ande. Det var först när den kristna kyrkan blev inblandad som de blev onda andar.

/tobias
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
ser ut och ser ut...

Demoner är ju daimotropiska varelser som lever på andeplanet. Det enda sättet att uppfatta dem är alltså medlest "andeförnimmelse", så man kan nog inte tala om att de ser ut *över huvud taget*. Hur dom uppfattas för en person som besitter andeförnimmelse är en annan fråga: förmodligen uppfattas dom som "otrevliga". Det går säkert att med andeförnimmelse utröna ungefär hur kraftfull demonen är på olika områden, samt vilka specialförmågor den har, men att försöka *beskriva den* vore nog ungefär som att försöka beskriva, säg, doften av choklad för någon som inte vet något om choklad.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: Daimon

När den kristna kyrkan kom in så blev det mesta "Ondskan". Den svenska folktron fick mycket stryck av den kristna "demoniseringen". I urgammal folktro så var troll en underlig sort som såg ut som välklädda människor, med undantag att de hade svans. De var tillochmed jordbrukare.
De hade välgödda kor och enligt sägner så idkade de byteshandel med människorna. Sedan kom kristendomen och då blev de de "fulla" stornästa varelser de varit så länge nu. Tomtarna blev även de onda, likväl älvor och andra knytt. Jag säger inte att alla dessa var "Goda" men de var hjälpsamma om man behandlade dessa rätt.
Jättar däremot var inte riktigt lika snälla (se asatron). Men som sagt de allra flesta naturväsen fick en otrevlig vändning då kyrkan började värva medlemmar.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: ser ut och ser ut...

Att beskriva en doft är ganska svårt iofs.
Sedan om man klarar det så kan man ge sig på nästa Tankenöt:
Beskriv färgen Blå för en som aldrig kunnat se förut.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Johorå....

Demoner är ju daimotropiska varelser som lever på andeplanet. Det enda sättet att uppfatta dem är alltså medlest "andeförnimmelse", så man kan nog inte tala om att de ser ut *över huvud taget*.
Jodå, det kan man visst det, nämligen när en demon tar fysisk form, en förmåga som t.o.m. definierar dessa varelser! :gremwink:
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: Johorå....

Om inte annat så kan man gå på känsla...
Jag tror att de flesta "kvacksalvare" och även demonologer överdriver varje gång de berättar om sina bataljer med demoner. Allt för att verka så mycket bättre.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: ser ut och ser ut... När de tar fysiskform.

Det finns fler sätt att uppfatta dem på. De kan tex nedkallas och då borde de få en fysisk form. Frågan är då hur ser de i fysiskform, besätter de kroppar kroppar och då antar formen av värdkroppen, tar de en egen form på det mundana planet, en kombination av båda eller något annat.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Johorå....

Om inte annat så kan man gå på känsla...
Helt riktigt. Känslor är oerhört viktiga när man beskriver andevärlden; genom den känsla som en andebesvärjare får av en plats/varelse kan han/hon utröta väldigt mycket. Likaså består intrycket man får av en varelses aura till stor del av känslor.

Mer info i den kommande andemodulen (även om det kommer stå ytterst lite om demoner i den modulen).

Jag tror att de flesta "kvacksalvare" och även demonologer överdriver varje gång de berättar om sina bataljer med demoner. Allt för att verka så mycket bättre.
Aber natürlich... Ingen blir impad av "jag mötte en fjantig liten sak, som knappt kunde kräla runt på golvet", men om man istället (om samma demon) säger "den mäktiga, tjugoelva fot höga demonfursten, med eld till ögon och mun, huggtänder och klor" osv, osv, så skrämmer man skiten ur vilken bondtölp som helst. :gremwink:
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: ser ut och ser ut... När de tar fysiskform.

Jag tycker att nedkallaren (åkallaren) skall få bestämma hur han vill att demonen skall se ut.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: ser ut och ser ut... När de tar fysiskform.

Det finns fler sätt att uppfatta dem på. De kan tex nedkallas och då borde de få en fysisk form. Frågan är då hur ser de i fysiskform, besätter de kroppar kroppar och då antar formen av värdkroppen, tar de en egen form på det mundana planet, en kombination av båda eller något annat.
Det sista alternativet. Hur de ser ut, var ju dock oxå min fråga/fundering...
:gremwink:
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: Johorå....

Kan se det framför mig hur en mängd demonloger sitter i ett vardagsrum hos någon av dem å skryter om sina segrar över olika demoner. "Den måste ha varit minst så här stor mellan ögonen", "Mesigt, min var så stor att jag inte kunde se vart den började" osv. =)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Johorå....

en förmåga som t.o.m. definierar dessa varelser!

Nää-öööhh! Definitionen av demon är väl "ande som äter andra andar". Sedan borde det ha med daimotropi att göra också.

Däremot kan jag ge dig att demoner kanske *kan* manifestera sig. Då föredrar jag nog att deras manifesterade utseende är högst individuellt, och beror på demonen i fråga. Jag betackar mig dock för allt för mycket tentakler, slem och ögon.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: ser ut och ser ut... När de tar fysiskform.

Jag tycker att nedkallaren (åkallaren) skall få bestämma hur han vill att demonen skall se ut.
Jag håller inte med. Nedkallaren kan troligen bestämma vilken demon denne vill ha i sitt kök men hur demonen ser ut borde ha mer med demonen att göra. Antingen så har en demon en fysiskform den antar när den hamnar på det mundanaplanet eller så fungerar den som en ande och måste ha en värdkropp att besjäla (Då har nedkallaren lite att säga till om då denne måste fixa fram en värd åt sin demon.).
 
Top