Nekromanti Cthulhu vs. klassiska horn- & vingprydda saker...

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Johorå....

Kan se det framför mig hur en mängd demonloger sitter i ett vardagsrum hos någon av dem å skryter om sina segrar över olika demoner.
Kommer att tänka på Monthy Python-scenen där dom sitter & "skryter" om hur hemsk deras barndom & uppväxt var. "vi bodde i en papperslåda mitt på en motorväg och åt gift till middag!" :gremgrin: Ungefär samma nivå på demonologernas skrytfestival, skulle jag tro...
:gremcool:
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: ser ut och ser ut... När de tar fysiskform.

Men om demonen bestämmer hur den skall se ut så ha man ju ingen kontroll över den. Kanske iofs är för riktigt stora demonologer att bestämma form och färg på sin demon.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: Johorå....

Borde inte demonologer vara rätt eftertraktade? Vad vore klämigare än att sparka in en demon mot den store obesegrade kämpen på arenan? Eller ha Demonfight, kunde vara nå´t. 2 demonologer framkallar varsinn liten demon som får slåss mot varandra? Folk skulle bli som tokiga, grymt exotiskt. Dock inget för de med svaga psyken.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: ser ut och ser ut... När de tar fysiskform.

Men om demonen bestämmer hur den skall se ut så ha man ju ingen kontroll över den. Kanske iofs är för riktigt stora demonologer att bestämma form och färg på sin demon.
En demonolog har väl inte någon initiel kontroll över demonen, utan har förberätt en skyddande bur/cirkel/mojeng som skall hålla demonen lugn tills demonologen har tagit kontroll med en bindande ritual?
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Johorå....

1 Nää-öööhh! Definitionen av demon är väl "ande som äter andra andar". Sedan borde det ha med daimotropi att göra också.
Nix, långt ifrån alla demoner "äter" andra andar. Det finns förvisso sådana demoner, men de är inte den dominerande typen (eller?).

Definitionsmässigt (i Eon) så är en demon en ande med förmåga att manifestera sig på det fysiska planet.
CJS (Neo)

Sedan borde det ha med daimotropi att göra också.
Som jag sa i grundinlägget, vi bortser från den daimotropiska diskussionen... :gremwink:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Johorå....

Tja, om det är CJS som säger det så kan jag väl knappast argumentera emot. Jag hämtade mina påståenden från grundreglernas beskrivning av andeplanet.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Johorå....

Vad vore klämigare än att sparka in en demon mot den store obesegrade kämpen på arenan?
Det kallas avrättning... :gremwink:

Eller ha Demonfight, kunde vara nå´t. 2 demonologer framkallar varsinn liten demon som får slåss mot varandra?
Jodå, om folk bara väntade på att demonerna ska "poppa fram". Men eftersom de flesta människor gärna har som söndagsnöje att lyncha demonologer och andra svartkonstnärer, så förefaller det osannolikt att demonfighting (snacka om ultimate fighting !) blir speciellt populärt...
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Johorå....

Borde inte demonologer vara rätt eftertraktade?
Tveksamt, Daak förbjuder magi pga att det är en styggelse. Tvivlar på att folk vill ha att göra med folk som inte bara brukar svartkonst utan även använder det i syfte att bringa ner den ondes avkomma på jorden.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: ser ut och ser ut... När de tar fysiskform.

Är det inte lite ineffektivt att låta den se ut som den vill?

Alltså ideen med att bestämma sin demons utseende fick jag från Eddings böcker och jag tycker att det låter himla vettigt. Att för att ha kontroll över den så måste DU bestämma hur den skall se ut.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Johorå....

Tja, om det är CJS som säger det så kan jag väl knappast argumentera emot. Jag hämtade mina påståenden från grundreglernas beskrivning av andeplanet.
Nu ska jag väl, i ärlighetens namn, erkänna att den här definitionen kanske inte är skriven i sten, så att säga. Det kanske hinner ändras, innan demonmodulen e fertisch. Exempelvis är ju inte spöken inte "demoniska" längre (åtminstone kommer de inte dyka upp i demonmodulen), eftersom de beskrivs i den kommande andemodulen. Men men, den som lever får se (d.v.s. när demonmodulen e fertisch, vet vi).
:gremcool:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Johorå....

Nu tycker jag dock att vi lämnar det här definierandet och går in på det ursprungliga ämnet.

Jag tycker att dina två kategorier är lite väl begränsade. Jag vill ha demoner med karaktär och personlighet, där ingen demon är den andre lik och alla demoner har sina egna personlighetsdrag. Naturligtvis bör demonens fysiska form vara därefter; unik. Personligen är jag dock svag för djurhybrider, så jag skulle lätt kunna tänka mig stora insekter, apmän, stora ormar och dylikt. Jag föredrar om demonernas form är sådana som man kan tänka sig att Mundanamänniskan skulle kunna uppfatta dem. Andra varianter vore olika former av missbildade människor (med extremt stora näsor, bara ett ben eller något annat) eller människor med märkliga drag av föremål (människor med tekannor istället för huvuden och så vidare).
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: ser ut och ser ut... När de tar fysiskform.

Alltså ideen med att bestämma sin demons utseende fick jag från Eddings böcker och jag tycker att det låter himla vettigt. Att för att ha kontroll över den så måste DU bestämma hur den skall se ut.
I Eddings värld så vävdes demonen in i en illusion som höll den fånge om jag inte minns fel. I mundana så används andra knep som sanna namn och symboler. Ritualen för att få kontroll över demoner är inte helt olik ritualerna för att kontrollera elemtarvarelser och de manifesterar sig som bekant i en egen fysiskform. Dock kan de bindas likt andar i döda kroppar vilket demoner också borde kunna bindas i.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: Johorå....

Jag gillar att göra dem Ojordiska, så att de inte verkar lyda under några som helst fysiska lagar. Trotsar naturlagar bara för att åskådliggöra för RP:na att de är farliga.

En demon fick skogen att viska, alla utom en ville stanna å slåss mot den. Kan bara sluta på ett sätt... :gremooo:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
När vi ändå diskuterar Eddings...

Alltså ideen med att bestämma sin demons utseende fick jag från Eddings böcker och jag tycker att det låter himla vettigt.
Njao... I Eddings böcker kontrollerar man ju en demons utseende, eftersom demonologen bygger demonens kropp genom sina magiska krafter, som demonanden sedan besätter. Kroppen utgör, så att säga, demonens fängelse, snarare än dess riktiga demonkropp. Så demonologon kontrollerar ju enbart demonens icke-demoniska utseende, inte dess äkta utseende.

Eddingsdemonerna är ju ioförsig riktigt intressanta ur ett annat perspektiv, nämligen att de är så fasansfullt mäktiga - det krävs ju gudomligt ingripande eller "stjälpa-världen"-stenen för att kontrollera en demon, om den skulle slippa fri från dess påtvingade kropp (se ovan) och få ränna runt i sin egna kropp - det är ingenting som en besvärjare kan göra. Tyvärr är ju denna möjlighet utesluten (?) i Eon, eftersom det uppenbarligen finns en massa "demonspolingar" som kan kontrolleras genom exempelvis magi, även i sitt fria tillstånd.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: ser ut och ser ut... När de tar fysiskform.

Jo, fast där blev man tvungen att koncentrera sig på att hålla illusionen hela tiden annars blev det blodbad. Man kanske inte skall ha så strikta regler. Men t.ex. att en skyddscirkel blir en form åt demonen som en extra hud? Sålunda måste man inspektera denna lite då och då för att kontrollera hållbarhet eller eventuella sprickor. Låter det vettigare??
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Olika kulturer.

Om den lokala kulturen utvecklats till att deomoner blivit mer eller mindre vardags mat så visst. I det gamla riket Danarth så styrde nekromatikerna och vandöda var en del av vardagen så ingen höjde på ögonbrynen om ett kompani zombier marscherade förbi, och i mundanas nuvarande riken så skyrs nekromatiker och vandöda allt som ofta av allmänheten. Saker förändras.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: Olika kulturer.

"And the wheel of Time kept turning". Jo visst, åh! intressant. Skulle kunna vara ett schysst äventyr att få finna en sådan arena som legat begrav under jord och sten i århundraden. =)
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Johorå....

Nu tycker jag dock att vi lämnar det här definierandet och går in på det ursprungliga ämnet.
Låter bra det...
:gremsmile:

Personligen är jag dock svag för djurhybrider, så jag skulle lätt kunna tänka mig stora insekter, apmän, stora ormar och dylikt. Jag föredrar om demonernas form är sådana som man kan tänka sig att Mundanamänniskan skulle kunna uppfatta dem. Andra varianter vore olika former av missbildade människor (med extremt stora näsor, bara ett ben eller något annat) eller människor med märkliga drag av föremål (människor med tekannor istället för huvuden och så vidare).
Ja, med andra ord, de ganska klassiska demonbilderna (d.v.s. variant 1). Och detta har definitivt en poäng - sådana demonbilder är definitivt trevliga och roliga att använda sig av. Men det är trots allt en klassisk bild av demoners utseende (som jag alltså vill "definiera" som ett väldigt brett spektra), och det var därför jag plocka fram variant 2, som jag mest märkt av i Cthulhu-böckerna.

Det finns ju ioförsig andra typer av demoner som kan vara intressanta i den här diskussionen, exempelvis Mages "Outer Lords", varelser/demoner som utgör kosmiska manifestationer av begrepp som "hat" och "girighet". Sådana varelser kan onekligen bli väldigt otrevliga. Sen kan man ju alltid oxå ta upp Kults coola demonhubrider, exempelvis nefariterna eller razider - halvmekaniska monster, där stora delar av deras kroppar består av plats, metall och maskindelar. Riktigt obehagligt, men det kanske inte riktigt passar in i Eon.

Men å andra sidan, den spelledare som tycker sånt är ballt och inte är "antifantasy" (någonting som jag inte är säker på att det är, även om jag själv skulle ha svårt att placera en nefaritversion i Mundana) kan naturligtvis använda sådana monstruösa varelser i sin kampanj.
:gremcool:

Fast man bör ju notera att dessa Outer Lords, nefariter, razider, osv, är skapade (av författarna till dessa rollspel) till att vara varelser med ett syfte: de ska vara ruskigt läskiga & otrevliga (och den värld som dessa varelser passar in i är oxå långt mera obehaglig i grunden, än vad Mundana är), och det kanske inte är där som huvudsyftet med Mundanas demoner ska/bör ligga.
 
Top