Nekromanti Codex, nya Sverox?

Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Sverok/x dillemma

Nu blir vi lite fundersamma... Menar du alltså att Sverok inte bör få ha vilken typ av förbundstidning de vill för att Codex har startats? IOFS håller vi med om att Sverok inte borde göra en kommersiell tidning, utan förbli en medlemstidning. Sverox är/var en medlemstidning, enda sättet att få den var genom att vara medlem i Sverok. Då fick föreningen ett gratis ex, även om medlemmarna kunde skaffa enskilda prenumerationer. Syftet med denna tidning var väl dels att skapa en gemenskap och att locka fler att bilda Sverokföreningar. Sverox har aldrig sålts i butiker och konkurrerar därför inte med Codex eller några andra fansin då konsumenten gör sitt val. Dessutom är Codex, liksom bl.a. Runan, billigare att prenumerera på än vad Sverox var (och då krävdes som sagt ett föreningsmedlemsskap därutöver)...

På frågan varför man skall skriva över huvudtaget finns det nog lika många svar som människor som skriver... Men väldigt många eftersträvar att bli publicerade, lästa och erkända. För deras del är det väl bara bra om det finns fler forum där de kan släppas fram. Det innebär ju dessutom att fler typer av artiklar släpps fram - olika redaktioner gör ju förmodligen och förhoppningsvis olika urval:) Arvodet för att skriva var inte särskilt högt, och nu har ju Ola flaggat för att även han kommer att arvodera folk. Är det också fel i så fall? Typ mot fansinen? Eller är det helt OK?

Sedan har du en minst sagt motsägelsefull syn på annonspriserna i Sverox. Å ena sidan subventionerade, å andra sidan hutlösa... Sverok blev förvisso lite väl giriga i sin prissättning, men samtidigt har vi sett priser från Codex som inte direkt var billiga de heller...

Sist och slutligen är väl det här ett utmärkt forum att läsa om Codex framtidsplaner i? Visst, det här är en debatt som borde intressera ännu fler, men det är väl knappast ett skäl för att flytta bort den härifrån?

Med hopp om att Sverok kommer att fortsätta prioritera sina medlemmar genom att ha en bra medlemstidning och att Codex skall fortsätta utvecklas, förbättras och bli riktigt långlivad:)

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Sverok/x dillemma

Ingenting har förändrats för att Codex har startats, detsamma gällde innan och kommer gälla i framtiden oavsett om Codex finns eller inte. Min högst personliga åsikt är att om en glad medlem i Sverok får en tidning gratis hem i brevlådan så är chansen mindre att samme medlem går och köper en tidning i butik. I alla fall om budgeten är knapp, och det brukar den vara för studenter och barn.

Att förbundstidningen sen också kan bidra till att medlemmar får upp intresset för andra tidningar och kanske köper dem just för att de insåg att Sverox var bra och vill ha mer är en annan sak. Jag säger bara att om man gör en tidning som är subventionerad och inte behöver tänka på marknadskrafterna i lika stor utsträckning så ska man försöka undvika att påverka den.


Angående motsägelserna angående annonspriserna så var det ett hypotetiskt resonemang jag förde inför den (förhoppningvis) kommande Sverox, den kan jag omöjligen veta vad den kommer ha för annonspriser. Jag nämnde Sverox Part II senare för att visa att mitt resonmang nödvändigtvis inte behöver gälla utan det kan se ut på annat sätt trots upplägget.


Angående diskussion om Codex framtidsplaner är detta naturligtvis det absolut bästa forumet för det. Jag tyckte bara att diskussionen i stort sett bara började handla om Sverox framtid och då skulle den snarare passa bättre på sverok-list. Men man får förstås diskutera på hejvilt här så länge man följer forumreglerna.


MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Sverok/x dillemma

Tycker det är bra trist om folk inte kostar på sig Codex när priset är ynka 19 kronor för ett nummer - i synnerhet om man inte ens behövt betala för medlemstidningen (som man för övrigt inte fått ett "eget" ex av, utan ett gemensamt till hela föreningen).

Ur konkurrenssynpunkt är det väl i så fall värre om Sverok väljer att gå ihop/samdistribuera med den befintliga tidningen. Vilket utrymme finns då för en ny att slå sig in på marknaden med en ny speltidning?

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Sverok/x dillemma

Ditt scenario ser ut som moment22...

Ja det är det i någon utsträckning oxå.

Skulle Sverok påverka rollspelsmarknaden? Skulle Sverok med konkurrans inte främja rollspelarna i Sverige?

Jag är ganska övertygad att Sverok påverkar rollspelsmarknaden precis som jag är övertygad om att Svenska FotbollsFörbundet påverkar marknaden för fotbollsskor etc. Det viktiga är att man har i åtanke att man påverkar på ett rättvist och schyst sätt IMO.

Vårt förbunds primära sysselsättning är väl ändå att främja spelandet och spelarna. Spelarna kommer absolut inte förlora något på en tidning som konkurrerar med Codex.

Spelarna kommer inte förlora något på en tidning som konkurerar MED codex nej.

Problemet uppstår om en tidning kommer in på marknaden som kan gå med en stadig förlust pga att den är finansierad med pengar ur sveroks kassa(I förlängingen skattepengar antar jag) och därigenom konkurera UT codex med IMHO oshysta metoder.

Jag säger inte att det nödvändigtvis blir så, men i en liten och knapp marknad är det klokt att vara försiktig med hur man "strör" pengar omkring sig så att man inte snedvrider konkuransen.

/Bjorn
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: Sverok/x dillemma

Codex kostar 19 spänn. Det är inte mycket pengar för en tidning som den. Tror du verkligen att köparna kommer överge Codex bara för att Sverox är gratis?

Annonseringskostnader är en helt annan sak, men med tanke på den redan etablerade kontakten Ola har med i stort sett alla spelföretag föreligger ingen större risk att han skulle tappa pengar till förmån för Sverox.

Jag tror på konkurrans. Det är nyttigt och ser till att alla kreatörer anstränger sig för att producera så bra produkter som möjligt...

DET är något alla parter tjänar på. Ett enkelt faktum.

--- som sagt är detta individen Niklas åsikter ---
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Hej!

Jag skrev inte att ni gjorde ett dåligt arbete, utan tvärtom (och i det inkluderas att hålla sig till Sveroks riktlinjer). Jag skrev att Karin inte hade någon koppling alls till spelföretag. Sedan trodde jag att Karin var även hon insyltad i hobbyn, men jag antar att det var styrelsens direktiv och Karins idéer som gjorde att Sverox blev till vad det blev. Jag tycker båda redaktionerna har gjort bra saker båda två. Men det är som sagt inte jag som svarar för Sverox, utan Sverok.

Fördelarna med stordrift är ju att tryck kan delas och därmed har man råd att göra en större upplaga billigare. Jag menar, hur många ex gick gamla Sverox ut i? 3.000 ex?

Jag tror att momsen kan man hoppa över. Foldern är ju en bilaga som följer med Codex gratis, däremot måste Sverok stå för egna tryckkostnader. Och därigenom kan man ta bort momsen. Någon på ett skattekontor får kolla hur detta fungerar exakt.

Ha det gott!


Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 
G

Guest

Guest
Tjipp!


Tror att Rävarna skrev att upplagan var på 2200 ex... Står tom det i deras inlägg. Björn von Knorring har kollat upp hur det är med skatter och liknande när det kommer till SVEROX och om jag inte missminner mig så sket det sig... Ganska rejält.


//J



---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
johnny@rollspel.nu
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Sverok/x dillemma

<I>I svar till:

Fick nu en bisarr vision av NeoTech-fanzinet 'NeoTex'...
--------

Någon som är villig att starta upp den? =] </I>

Tja, nån gång kanske... :) Det får isf vara ett webzine..

/RipperDoc



<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
För att...

...då stödjer Sverok ekonomiskt en tidning, vilket försvårar för alla andra som vill starta, och som måste ta alla kostnader själva.

N.
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Re: Sverok/x dillemma

Problemet uppstår om en tidning kommer in på marknaden som kan gå med en stadig förlust pga att den är finansierad med pengar ur sveroks kassa(I förlängingen skattepengar antar jag) och därigenom konkurera UT codex med IMHO oshysta metoder.

Och tvärtom, om Codex subventioneras kan den konkurrera ut tidningar som den annars skulle behöva konkurrera med.

N.
 
Joined
27 Jun 2000
Messages
52
Location
Piteå, Norrfjärden
Re: Sverok/x dillemma

In response to:


Poster: RipperDoc
Subject: Re: Sverok/x dillemma

I svar till:

Fick nu en bisarr vision av NeoTech-fanzinet 'NeoTex'...
--------

Någon som är villig att starta upp den? =]

Tja, nån gång kanske... :) Det får isf vara ett webzine..

/RipperDoc

-------------------


Hmm, jani... hade man lirat NeoTech så hade man slagit sig in på det.. men men.. nu är så itne falet då jag dras mer till sago och fantasy rollspel.. NeoTech är nog lite för mkt.. vad skall man säga.. sci ?

iaf.. bra ide =)

//Nicklas "PeGe" Westerlund | God, Root, What is the difference ?
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Re: Sverok/x dillemma

Hej Anders & Tove!

Mitt förslag har en viktig del som skulle betyda ekonomiska besparingar för Sverok samt en betydligt större spridning. Sverok väljer naturligvis exakt hur de vill ha sin tidning. Punkt.

Annonspriserna i Codex resp den nya Sverox var tämligen olika. Helsida i Codex med dubbla upplagan (nr 1&2 hade 3.000 ex, nr 3 & 4 hade 5.000 ex och nr 5 hade 5.500 ex) kostade nästan hälften så mycket som motsvarande yta i Sverox (upplaga: 2.000 ex). Detta kan ju omräknas så att man får ett pris per upplaga och yta. Och då blev Sverox ännu dyrare med sin halva upplaga och nästan dubbla pris = resultatet blir ju per exemplar och yta nästan 4 gånger högre!

Även med Codex nya priser ligger vi förhållandevis lågt. 9.000 kr för en helsida i 4-färg delat på upplagan ger en kostnad på 1,29 kr, vilket kan jämföras med Sveroks 8.000 kr delat på en upplaga om 2.000 ex = 4 kr !!!.

Nu i och med att Codex ska bli ännu större och nå fler människor har jag höjt priserna till mer marknadsanpassade priser. Detta betyder INTE att rävspel - som är en av Codex samarbetspartner - kommer att betala dyrt för sin medverkan, utan att vi kan ha vettiga priser mot dataspelsföretag och filmföretag. Vidare kommer Codex ha en prislista riktad mot ideella föreningar för att ge dessa en bra möjlighet att synas ordentligt utan att det behöver kosta särskilt mycket. Jag vill värna om det som utgör hobbyns kärna, alla fantaster som jobbar och sliter med sin hobby och har därför helt andra priser för dessa.

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Re: Sverok/x dillemma

Hej Anders & Tove!

Skoj att ni tror att det är en ny svensk rollspelstidning på g. Jag hoppas verkligen att Codex kan få sällskap, det betyder att rollspelsmarknaden i Sverige faktiskt är så pass stor att det går att kommersiellt driva två tidningar utan stora bidrag.

Annars tror jag att den kommersiella rollspelsmarknaden är betydligt mindre. Neogames är egentligen enda företaget som ger ut produkter regelbundet och även de ger inte ut nya saker varje månad. Rävspel har ju western som säljer bra, men Gondica har få extra produkter, Cell var det länge sedan jag hörde något från - speciellt om Gemeni, RiotMinds - den nya friska fläkten - verkar ha en massa interaktiva planer för sina spel och har köpt ett starkt varumärke. Sedan finns det ett stort gäng duktiga hobbyister som producerar spel mest för att det är skoj.

Jag tror egentligen att marknaden för pappersrollspel, som vi alla tycker om, är väldigt liten. Hur mycket tror ni att dessa ovan uppräknade företag egentligen bidrager ekonomiskt till Codex? Däremot finns det betydligt större marknader i film och dataspel. Hur många renodlade dataspelstidningar finns det inte? Codex skriver om dataspel, och vi ska bli bättre på detta, men vi kommer inte att överge själva grunden - nämligen rollspel. Det är rollspel som gör Codex unikt!

Om det kommer en ny fräsch tidning om rollspel så är det naturligtvis svårare för Sverok att säga, ok nu supportar vi bara ena tidningen och låter dem samtrycka Sverox. Och då ska Sverok naturligtvis handla annorlunda.

Men innan det finns ett sådant alternativ? Är det inte bättre att stötta hobbyn på de bästa sätt som finns tillgängliga just nu. Codex erbjuder ju Sverok priser som de inte kan finna någon annastans. En möjlighet att tillsammans nå massor av nya människor och synas!

Personligen tycker jag att Sverok gott och väl kan stötta Codex i våra försök att faktiskt sprida rollspel till fler än de redan upplysta. De lyser med sin frånvaro när det gäller annonsering. De flesta av annonserna i Codex har jag satt in gratis för att jag vill stötta Sverok! Borde det inte var tvärt om? (I ett fall har Neogames och Sverok haft ett annonsutbyte, men nu ägs Codex av Codex förlag AB under bildande)

Jag tycker även att Sverok kan stötta andra liknande projekt som Runan (som i och för sig får pengar som en av Sveroks distrikstidningar) och Fëa Livia (som också får lite bidrag har jag för mig). Det är bra om det finns bra tidningar om de spel vi gillar ute i verkligheten, i tobakskiosker och konsumbutiker!

Sverok ska stötta bra och positiva saker som stöjder vår hobby. Jag hoppas att de ser Codex som en positiv händelse som förtjänar att stöttas. Kommer andra positiva händelser hoppas jag att de stöttar dessa också.

Vi ses i morgon på lunch Anders & Tove!

Vi får prata mer då, men visst detta är en debatt som ska föras offentligt och det är bra att fånga in så många farhågor som möjligt. Jag hoppas att alla ni som läser detta funderar vad som är bra och vad som är dåligt.

Kommer det en ny tidning så får vi hellre stötta den och se till att den får lite hjälp. Själv håller jag just nu på att kolla upp bättre tryckpriser åt Runan så att deras tidning kan bli bättre och ännu snyggare.


Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: För att...

Nu kanske jag minns fel, men skulle inte Sverok enligt Olas förslag bara betala för sitt eget tryck? Då stöttar Sverok inte tidningen Codex på ekonomiskt vis, utan enbart genom att sprida den till sina medlemmar. Men den biten är naturligtvis en stor fördel om ett sådant arrangemang skulle ske, men det kan ju inte bli svårare att starta upp en ny tidning för det, speciellt inte svårare än att Sverok skickade sin egen tidning till sina medlemmar.



MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Givetvis

Och tvärtom, om Codex subventioneras kan den konkurrera ut tidningar som den annars skulle behöva konkurrera med.

Jo visst är det så, det skrev jag ju till att börja med i mitt ursrungliga mail. Det är ju häri som hela dilemmat ligger. _JAG_ har ingen patentlösning, jag försöker bara påpeka riskerna med de olika alternativen.


/Bjorn
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
?Que?

Nej, vi tror inte att det är en ny rollspelstidning på gång (de enda två projekt vi känner till är Codex och Runan). Den debatt vi förde var snarare av principiell art: Vi tycker det är självklart att ett spelförbund har en medlemstidning som även innehåller spelrelaterat material, oavsett om det finns andra speltidningar på marknaden. Att säga att de inte skulle få det för att det vore illojal konkurrens är rätt sjukt. Sedan tycker vi inte att Codex och Sverox skall gå ihop.

Däremot tycker vi att Codex är en mycket bra speltidning som ser ut att utvecklas till att bli ännu bättre:) En av våra poänger var ju just att vi tycker att alla spelare borde kunna kosta på sig att införskaffa Codex för 19:- (eller prenumerera för 110:), även om en del av dem skulle få en gratis förbundstidning _också_.

För övrigt är vi tämligen väl införstådda med de kommersiella villkoren för rollspel... Och självfallet förstår vi att såväl film- som dataspelsbranschen har helt andra förutsättningar att bidra ekonomiskt till Codex (vilket vi för övrigt tycker det är mycket roligt att du fått dem att göra). Däremot förstår vi inte riktigt relevansen i den pågående debatten...

Personligen anser vi nog att Sverok på olika sätt borde kunna hitta samarbetsvarianter med Codex av olika slag, precis som man tidigare har kunnat förena fansinbidrag och annat med att ha en egen medlemstidning. Över huvudtaget tror vi att det är bra för rollspelshobbyn i sin helhet om det finns många olika sätt att komma i kontakt med rollspel. Därför tror vi att det är bättre ju fler livskraftiga och aktiva speltidningar, fansin, hemsidor, föreningar, spel och konvent som finns. Vore det inte trist om det bara fanns en enda hemsida om rollspel, ett enda fansin, ett enda levande spel och ett enda konvent? Mångfald berikar:) Därför har vi själva valt att så gott vi hinner alltid försöka sträcka ut en hjälpande hand åt andra, t.ex. www.rollspel.nu, Runan, White Randalfs rollspelsmuseum, Drakens Tand, Alfaweb, Kobold, Sveroks scenariobank, Codex och genom att åka på fler konvent än bara de allra största.

/a&t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Sverok/x dillemma

Inte för att det här känns som rätt plats att diskutera annonspriser på, men... När ni nu fortsätter så..

Det vi reagerade på var Olles påstående om att Sverox var så ofantligt mycket dyrare än Codex, då Rävarnas Sverox väldigt länge höll ett pris på 3000:- för en helsida färg (i början var dessutom upplagan 3000 ex, men den droppade efter hand till 2200)... En av anledningarna till det låga annonspriset var att folk inom hobbyn skulle ha möjlighet att annonsera till rimliga priser. Då även annonsörer som ansågs mindre hobbyrelaterade blev aktuella infördes även högre annonstaxor för dessa parallellt. Girigheten tog dock med tiden över lite hos Sveroks styrelse (alla annonsintäkter gick ju oavkortat till Sverok)... Inte minst bilagorna övergick tyvärr från att vara till självkostnadspris på villkor att de medförde ett mervärde till tidningen och inte var rena annonser, till att Sverok ville göra vinst på dem...

Dock kan vi erkänna att vi inte haft någon pejl på nya Sverox annonspriser, då vi inte haft för avsikt att annonsera där (en tidning helt utan spelrelaterat material är synnerligen oattraktiv att annonsera om spel i)...

Att annonspriser hänger intimt samman med upplaga är väl inte heller någon nyhet;-) Självklart kan Codex ta mer betalt för sin högre upplaga - och ju större upplagan blir desto högre kan annonspriserna skjuta.

Inte är vi missnöjda med våra annonspriser i Codex - självfallet uppskattar vi att vi får ett bättre annonspris mot att du får material till tidningen:)

/a&t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Sverok/x dillemma

Jag jämförde främst mellan Sverox TNG och Codex 1-5 (eller nåt sånt) och där var skillnaden drastisk. Kommer inte ihåg exakta priser men någonstans runt dubbla kostnaden för halva upplagan eller något kändes inte direkt som något man ville betala, sen ser man ju i senaste Sverox vad som händer. Endast en annons för Magic...

Sverox 1-15 hade väldigt bra priser även om de första Codexarna var något billigare, om man ser på att den hade högre upplaga.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 
Top